Gå til innhold

Gull steget med ca. 200% og sølv har steget med ca 175% siden 2014

Ulick

Anbefalte innlegg

I november 2014 var verdien på gull ca $1200 per unse, og på sølv ca $16 per unse. Gull står nå i ca $2430 per unse (+102%) og sølv står i ca $ 27,40 per unse (+71%). Amerikanske dollar sto i ca 7 NOK i november 2014 mot ca 10,80 NOK nå (+54%).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Fortsetter under...

I november 2014 var verdien på gull ca $1200 per unse, og på sølv ca $16 per unse. Gull står nå i ca $2735 per unse (+128%) og sølv står i ca $ 34 per unse (+112%). Amerikanske dollar sto i ca 7 NOK i november 2014 mot ca 10,92 NOK nå (+56%). Regnet i norske kroner har gull steget med ca. 200% og sølv har steget med ca 175% siden 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulick skrev (13 minutter siden):

I november 2014 var verdien på gull ca $1200 per unse, og på sølv ca $16 per unse. Gull står nå i ca $2735 per unse (+128%) og sølv står i ca $ 34 per unse (+112%). Amerikanske dollar sto i ca 7 NOK i november 2014 mot ca 10,92 NOK nå (+56%). Regnet i norske kroner har gull steget med ca. 200% og sølv har steget med ca 175% siden 2014.

En dobling på 10 år i det råeste bullmarkedet i historien er ingen sensasjon da.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulick skrev (16 minutter siden):

Og S&P 500 har steget med 264% fra 2014 til 2024. 
https://www.officialdata.org/us/stocks/s-p-500/2014

Anonymkode: 41bc8...25f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tått skrev (18 minutter siden):

Og Tesla 22 000 %

Ja, den som hadde satset på det! Bitcoin er også opp nesten 9000%. Ikke noe å kimse av, det heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lett å være etterpåklok..😅

Men hva vil stige 264, 9000 eller 22000% de neste 10 årene..🤑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (5 timer siden):

Alltid lett å være etterpåklok..😅

Men hva vil stige 264, 9000 eller 22000% de neste 10 årene..🤑

Det er det ingen som vet. Men et helt vanlig globalt indeksfond har slått gull og sølv de siste ti årene, og er mye lavere risiko pga diversifisering. Det kan være helt greit å ha litt gull og sølv som en del av porteføljen, men å sette alt i gull og sølv er høyrisikosport. Å investere i et globalt indeksfond er ikke lotteri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det ingen som vet. Men et helt vanlig globalt indeksfond har slått gull og sølv de siste ti årene, og er mye lavere risiko pga diversifisering. Det kan være helt greit å ha litt gull og sølv som en del av porteføljen, men å sette alt i gull og sølv er høyrisikosport. Å investere i et globalt indeksfond er ikke lotteri.

Jeg hadde ikke satset alt i fond heller. Det siste året har gull steget med 41,5%. Hvor mye har dine fond steget på et år? Mars måned i år kjøpte jeg noen sølvmynter for 82.400kr. I dag, knappe sju måneder senere, kunne jeg solgt de og fått en fortjeneste på over 26.000kr. Ikke verst fortjeneste på et drøyt halvår utav en investering på 82.400,- ?? Lurer litt på hvem som slår hvem her?

Anonymkode: d1c44...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde ikke satset alt i fond heller. Det siste året har gull steget med 41,5%. Hvor mye har dine fond steget på et år? Mars måned i år kjøpte jeg noen sølvmynter for 82.400kr. I dag, knappe sju måneder senere, kunne jeg solgt de og fått en fortjeneste på over 26.000kr. Ikke verst fortjeneste på et drøyt halvår utav en investering på 82.400,- ?? Lurer litt på hvem som slår hvem her?

Husk at du har kostnader rundt frakt og oppbevaring. Kjøp betyr ofte overpris mens salg betyr underpris.

Har du tatt alt med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (10 minutter siden):

Husk at du har kostnader rundt frakt og oppbevaring. Kjøp betyr ofte overpris mens salg betyr underpris.

Har du tatt alt med?

Nei, det har jeg ikke. Kjøp til såpass stort beløp gjør at jeg får det tilsendt gratis inkl. forsikring. Har FG godkjent sikkerhetsskap hjemme og bikkje i gangen. Er helt gratis dette også. PLUSS; salg av mynter regnes som veksling av valuta, og "valutagevinst" er det 0% skatt på. Dette får du også ta med i regnskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Schmuhu skrev (45 minutter siden):

Har du tatt alt med?

Hvis du følger med på finn.no så er det ingen,- absolutt ingen som selger til underpris. Det vanlige er å kjøpe/selge til 10-12% over spotpris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har flere fond som har steget mellom 35-40% de siste 12 månedene. Det fondet jeg har mest i, har steget 30%. Uansett er det uinteressant å se på fortjeneste på kort sikt. Jeg driver ikke med trading, og de fleste som gjør det, taper penger på det. Langsiktig var vi jo tidligere i tråden inne på at gull ikke har slått aksjemarkedet siste 10 år, for eksempel. 
Det er forresten hverken tap eller gevinst før man har realisert. 
Jeg ønsker heller ikke å oppbevare store verdier hjemme. Safe og hund i gangen hjelper ikke mye hvis du blir truet til å åpne den safen med en pistol i panna. Bikkja er det lett å skyte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har flere fond som har steget mellom 35-40% de siste 12 månedene. Det fondet jeg har mest i, har steget 30%. Uansett er det uinteressant å se på fortjeneste på kort sikt. Jeg driver ikke med trading, og de fleste som gjør det, taper penger på det. Langsiktig var vi jo tidligere i tråden inne på at gull ikke har slått aksjemarkedet siste 10 år, for eksempel. 
Det er forresten hverken tap eller gevinst før man har realisert. 
Jeg ønsker heller ikke å oppbevare store verdier hjemme. Safe og hund i gangen hjelper ikke mye hvis du blir truet til å åpne den safen med en pistol i panna. Bikkja er det lett å skyte. 

Kanskje jeg er i stand til å skyte tilbake? Jeg annonserer ikke hvor jeg bor og hvem jeg er heller? Faktum er at jeg har solgt etter knappe sju måneder og fått 26.000,- i gevinst skattefritt. Ingen, absolutt ingen av dine fond er i nærheten av å sitte igjen med så høy fortjeneste på så kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du følger med på finn.no så er det ingen,- absolutt ingen som selger til underpris. Det vanlige er å kjøpe/selge til 10-12% over spotpris!

alle kjøper og selger til 10-12% over spotpris? Er ikke da spotpris 10-12% høyere? 
og om man kjøper noe til mer enn spotpris har man vel betalt overpris? 

Hvilke handelsplattformer brukes? Brukte sølvmynter har jo også lavere verdi enn nye..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (11 minutter siden):

alle kjøper og selger til 10-12% over spotpris? Er ikke da spotpris 10-12% høyere? 
og om man kjøper noe til mer enn spotpris har man vel betalt overpris? 

Hvilke handelsplattformer brukes? Brukte sølvmynter har jo også lavere verdi enn nye..

Så sett deg litt mer inn i ting før du svarer. De aller fleste "brukte" mynter er ikke brukt, de er usirkulerte som ligger i forseglet tube eller kapsel, derfor priset 10-12% over spotpris. Likevel kan de ha vert i handel flere ganger. "Junk silver" får man som regel bare spotpris eller mindre for hvis de er tatt på av menneskehender og fått spor eller merker etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det har jeg ikke. Kjøp til såpass stort beløp gjør at jeg får det tilsendt gratis inkl. forsikring. Har FG godkjent sikkerhetsskap hjemme og bikkje i gangen. Er helt gratis dette også. PLUSS; salg av mynter regnes som veksling av valuta, og "valutagevinst" er det 0% skatt på. Dette får du også ta med i regnskapet.

Men vekslingskursen tilbake er vel fort 15-20% dårligere enn kjøpskursen for sølvmynter.. Rundt 5-6% for gullmynter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeneXCII skrev (8 minutter siden):

Men vekslingskursen tilbake er vel fort 15-20% dårligere enn kjøpskursen for sølvmynter.. Rundt 5-6% for gullmynter. 

Er riktig at kjøp av ny mynt hos myntforretning medfører at man må betale noen prosent over spotpris, vanligvis 10-12%. I mitt tilfelle ved salg fikk jeg også spotpris + 11% over spot for mine usirkulerte mynter. Andrehånds salg for usirkulerte mynter betyr ikke mindre verdi en opprinnelig pris så lenge de ligger i forseglet tube/kapsel. Da blir fortjenesten netto verdistigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...