Gå til innhold

Flytte forsikringen over på meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer har dårlig bonus pga to ulykker han hadde, en i 2022 og en tidligere i år. Siste ulykke var egentlig ikke hans skyld, men skyldfordelingen ble 50/50 likevel.

Han står som hovedeier og jeg som medeier. Kan vi gjøre meg hovedeier og bytte forsikring? Jeg har 60 % bonus. Vi vil spare ca 1000 kr i mnd i såfall. Er det mulig?

Anonymkode: 07ab8...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan forsikre bilen på deg som medeier, du må ikke stå som hovedeier.

Anonymkode: ec905...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går sikkert helt fint, og det kan være et smart grep å gjøre. Men hvis samboeren din fortsetter å kræsje bilen, vil det være du som mister bonus.

Anonymkode: e0543...d03

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsikre hans bil selv om du ikke står som eier i det hele tatt også. Hos oss et det jeg som står for alle forsikringene, også på samboers bil og samboers snøscooter.

Anonymkode: 52d08...2b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har dere veldig dyr forsikring? Jeg ville tatt en ringerunde og sjekka priser og sett om det også kan ta ned litt på utgiftene

Anonymkode: 4075b...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kan forsikre hans bil selv om du ikke står som eier i det hele tatt også. Hos oss et det jeg som står for alle forsikringene, også på samboers bil og samboers snøscooter.

Forsikringen meldes inn i eiers eller medeiers fødsels- og personnummer og det er dette som kobles opp mot trafikkforsikringsavgiften. Det er igjen dette politiet sjekker hvis de skal se at bilen er lovpålagt forsikret. Hadde ikke trafikkforsikringsavgiften vært koblet opp mot personnummeret som er registrert som eier av bilen ville dere fått dagbøter for manglende forsikring.

Selv om du står på forsikringspolisen så har de koblet opp forsikringen mot din samboer. Dette kan forsåvidt TS også gjøre, men mtp at hun står som medforsikringstaker på bilen så spiller det ingen trille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det kan du.

Dere sparer 1000kr i måneden? Dere må ha veldig dyr forsikring..

Anonymkode: 162a9...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Forsikringen meldes inn i eiers eller medeiers fødsels- og personnummer og det er dette som kobles opp mot trafikkforsikringsavgiften. Det er igjen dette politiet sjekker hvis de skal se at bilen er lovpålagt forsikret. Hadde ikke trafikkforsikringsavgiften vært koblet opp mot personnummeret som er registrert som eier av bilen ville dere fått dagbøter for manglende forsikring.

Selv om du står på forsikringspolisen så har de koblet opp forsikringen mot din samboer. Dette kan forsåvidt TS også gjøre, men mtp at hun står som medforsikringstaker på bilen så spiller det ingen trille.

Bilen står i hans navn og bilen er forsikret i mitt navn og er dermed registrert som forsikret. Det er alt som trengs. Alle slike "koblinger" tar forsikringsselskapet seg av og er ikke noe vi trenger tenke på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bilen står i hans navn og bilen er forsikret i mitt navn og er dermed registrert som forsikret. Det er alt som trengs. Alle slike "koblinger" tar forsikringsselskapet seg av og er ikke noe vi trenger tenke på.

.... men det betyr ikke at hvem som helst kan forsikre en bil i andres navn uten at den andre parten er involvert i avtalen. Dere er koblet opp som hovedforsikringstaker og medforsikringstaker og det stemmer dermed ikke at du står alene på forsikringsavtalen slik du påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

.... men det betyr ikke at hvem som helst kan forsikre en bil i andres navn uten at den andre parten er involvert i avtalen. Dere er koblet opp som hovedforsikringstaker og medforsikringstaker og det stemmer dermed ikke at du står alene på forsikringsavtalen slik du påstår.

Hva i alle dager snakker du om? Jeg står som forsikringstager alene og han står som eier av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...