Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid, med spiral. Spiralen er nå fjernet, og det ser foreløpig ut som ting går fint. 

Jeg er inne i siste år av et studie som jeg så gjerne ønsker å fullføre. Samtidig har vi vært kjærester i kun 6 måneder og samboere i bare 3, og selv om alt føles rett skulle jeg gjerne sett at vi fikk litt lenger tid på å bli godt kjent med hverandre før vi evt skal bli foreldre. Det siste føler jeg veier like tungt om kanskje ikke tyngre enn det første. En tredje ting som jeg bekymrer meg mye over er at jeg tok Botox i sinnarynken for 2 uker siden, da selvfølgelig helt uvitende om at jeg var gravid. 

Ingen av oss har barn fra før, og det er noe vi begge ønsker oss. Vi er både glade og redde. 

Jeg sliter med tanken på å skulle ta abort og kjenner på både tristhet og dårlig samvittighet, selv om dette slik jeg ser det vil være det mest riktige akkurat nå. Jeg har også spørsmål som jeg ikke har turt å stille da jeg kjenner på en skam og tanker om at jeg er kald og kynisk. Ting kan jo endre seg, men akkurat nå kjenner jeg på et stort ønske om å bli gravid igjen så snart tiden er litt mer riktig. Hvis jeg velger å ta abort nå, kan jeg feks prøve å bli gravid igjen om et halvt eller 1 år? Jeg har jo lest litt om dette og ser at det anbefales å vente 6 måneder eller mer, men hvis noen har erfaringer å dele setter jeg pris på det. Og setter ellers pris på alle svar, tanker eller synspunkter :)

Anonymkode: 10dc3...028

Skrevet

Botoxen trenger du ikke bekymre deg for. Mange som får det av medisinske grunner i svangerskapet. 

Ellers bør du ta kontakt med Amathea for å lufte tankene dine. Det er kun du som kan ta dette valget ❤️

Anonymkode: 75594...e1c

• Liker 3
Skrevet

Vi her på KG kjenner deg ikke, og da blir det vanskelig å komme med råd. Synes AM over her har et godt forslag. 👍

Skrevet

Jeg hadde nok ikke tatt abort nå om dere allerede har pratet om at dere skal prøve igjen da om 6 måneder, det høres helt tullete ut i mitt hode. Dessuten så vet man ikke hvordan du vil reagere på å ta denne aborten eller om du vil bli gravid like lett når du faktisk prøver, man har aldri en garanti for verken det ene eller det andre.

Med planlegging og et greit nettverk så er det vel ingenting som ikke sier at du skal greie å fullføre studiet så lenge det ikke er noe som er avhengig av en vedvarende stabil fysikk. :P Dessuten så er det gode ordninger for studenter som velger å få barn i studietiden.

Når det er sagt så er jeg helt for abort så lenge den som skal ta den ønsker den uavhengig av årsak.

Anonymkode: 85edf...cd4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har nylig funnet ut at jeg er gravid, med spiral. Spiralen er nå fjernet, og det ser foreløpig ut som ting går fint. 

Jeg er inne i siste år av et studie som jeg så gjerne ønsker å fullføre. Samtidig har vi vært kjærester i kun 6 måneder og samboere i bare 3, og selv om alt føles rett skulle jeg gjerne sett at vi fikk litt lenger tid på å bli godt kjent med hverandre før vi evt skal bli foreldre. Det siste føler jeg veier like tungt om kanskje ikke tyngre enn det første. En tredje ting som jeg bekymrer meg mye over er at jeg tok Botox i sinnarynken for 2 uker siden, da selvfølgelig helt uvitende om at jeg var gravid. 

Ingen av oss har barn fra før, og det er noe vi begge ønsker oss. Vi er både glade og redde. 

Jeg sliter med tanken på å skulle ta abort og kjenner på både tristhet og dårlig samvittighet, selv om dette slik jeg ser det vil være det mest riktige akkurat nå. Jeg har også spørsmål som jeg ikke har turt å stille da jeg kjenner på en skam og tanker om at jeg er kald og kynisk. Ting kan jo endre seg, men akkurat nå kjenner jeg på et stort ønske om å bli gravid igjen så snart tiden er litt mer riktig. Hvis jeg velger å ta abort nå, kan jeg feks prøve å bli gravid igjen om et halvt eller 1 år? Jeg har jo lest litt om dette og ser at det anbefales å vente 6 måneder eller mer, men hvis noen har erfaringer å dele setter jeg pris på det. Og setter ellers pris på alle svar, tanker eller synspunkter :)

Du er ikke kald og kynisk! Gjør hva som er riktig for deg i den situasjonen du er i i livet akkurat nå.  :klem:
Medisinsk sett anbefales det at man venter en mens syklus etter en abort/spontanabort før man begynner å prøve å bli gravid igjen. 6 måneder anbefalingen gjelder mer når man har født.

Anonymkode: 6ac82...f59

Skrevet

Vil bare si at jeg fikk første barn som student og det var helt topp. Det er gode ordninger med stipend, engangsstønad, permisjon fra studiet og studentbarnhage. Dessuten er det fint å være studentmamma, man er mye mer fleksibel enn man er i full jobb. 

Lykke til!

Anonymkode: a5d51...4d7

• Liker 1
Skrevet

Enig med siste her: å gå gravid og å ha barn som student er mye mer behagelig enn å være i 100% jobb. Sett bort fra økonomien da, men det kan man alltid spare opp til.

Utover dette så vil jeg bare si at det kanskje er en fordel å kjenne hverandre en smule bedre. Mens på den andre siden har man aldri noen garanti på forhold. Mange mennesker har vist nye sider av seg selv etter en fødsel.

Lytt til hjerte ditt så ordner det seg nok ❤

Anonymkode: 3fab5...8d8

• Liker 2
Skrevet

Helt enig med brukeren som sier at det er tullete (ville selv valgt et annet ord der, men lar det være) å ta abort for så å prøve å bli gravid igjen 6 måneder senere. 

Har selv vært gravid student, noe som gikk helt fint. Ta kontakt med universitetet ditt for å finne ut av muligheter ifht. tilrettelegging. Min erfaring er at de er behjelpelige. Det kjipe med å være forelder som student er, som flere over sier, økonomien. Ellers er det supert da man har god tid.  Det høres ut som om du nylig fant ut at du er gravid. Da burde det være muligheter for at du kan klare å fullføre studiet før termin. 

Innlegg etter innlegg her viser at svært mange ikke viser sitt sanne ansikt før de er gifte eller har barn sammen. Du sier at dere er glade og redde, noe som er forståelig. Det høres jo ut som abort ikke er det riktige her ut fra hvavdu skriver.

Har selv tatt abort, noe som absolutt ikke er enkelt. 

Anonymkode: 6874e...7b6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil bare si at jeg fikk første barn som student og det var helt topp. Det er gode ordninger med stipend, engangsstønad, permisjon fra studiet og studentbarnhage. Dessuten er det fint å være studentmamma, man er mye mer fleksibel enn man er i full jobb. 

Lykke til!

Anonymkode: a5d51...4d7

Signerer denne!

Anonymkode: 7ac0b...8a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 14.55):

Du kan bli gravid når som helst etter abort (så lenge du ikke blør og ikke har fått beskjed om noe annet). Msn trenger absolutt ikke å vente 6 mnd. Men det høres jo ikke ut som om noen av dere egentlig ønsker abort? Og da er det vondt å tenke på at dere skal presse dere gjennom det.  Dere har jo ca. 9mnd på dere til å bli kjent før babyen kommer. 

Anonymkode: 16fdb...6f9

Skrevet

Det er ikke noe problem å få barn som student. Om du uansett tenker barn om 6 mnd er ok så er det helt idotisk å ta abort nå. Om det er slik at du er på et stadie der du ikke ønsker barn før langt inne i fjern fremtidig så ville jeg tatt abort. Det er selvsagt en risiko at du ikke har kjent barnefar så lenge men det kan være den rette.

Anonymkode: 17078...025

Skrevet

Hei, vil bare si at jeg har vært i din situasjon hvor jeg ble gravid ganske tidlig, bare at jeg var helt i starten av studie tiden. Jeg og kjæresten endte opp med å velge abort av ulike årsaker. For meg var det rett valg der og da, men jeg tenker fortsatt av og til på det (dette var for 6 år siden). Det som har gjort at jeg ikke sitter med dårlig samvittighet er at jeg til den dag i dag kan begrunne hvorfor vi tok det valget og hvorfor det var rett der og da❤️

Idag er vi fortsatt kjærester, og ønsker oss barn og da er det et naturlig minne som streifer meg. Det fine med både din og min situasjon er at man er to om det, og at man har noen å støtte seg på uansett hvordan valg man ender opp på:) 

Hvis dere allikevel ønsker å forsøke på barn om 1 år så er det kanskje ikke så farlig at dere får et barn litt tidligere? Husk bare at det går fint uansett valg, men ja det kan nok tære litt på samvittigheten i ny og ned da man ikke glemmer det :).

Anonymkode: 1f804...4cb

Skrevet

Jeg hadde tanker som deg og endte med å ta abort. 

Det er det desidert verste jeg har opplevd både fysisk og psykisk. Jeg var usikker helt frem til jeg svelget tabletten og fikk et dramatisk utfall med stor blødning (besvimte hjemme) sykehusinnleggelse og utskrapning. Men det verste er skammen og angeren. Jeg har fått et barn etter dette og hadde et fra før jeg tok abort. Begge med samme mann som jeg er gift med. Men det vil alltid mangle en..Og uansett hvor forståelsesfull og empatisk min mann er så føler jeg meg helt alene med disse følelsene, det spiser meg opp innvendig. Menn skjønner ikke dette.

Mitt beste råd er: IKKE ta abort om magefølelsen rundt det gjør deg trist. Det ordner seg alltid med jobb, utdanning, økonomi osv...Som andre påpeker her synes jeg også det er litt rart å ta abort nå om du likevel planlegger å prøve på barn om et halvt år. Det er en av tingene i livet man ikke kan planlegge så lett, noen ganger må man bare hoppe i det.

Anonymkode: 6d46d...e9f

Skrevet

Du skal ta abort nå for å bli gravid om et halvt år igjen... det blir for dumt.

Anonymkode: e13be...5d7

Skrevet

og selv om alt føles rett

Her har du svaret ditt. Jeg ble gravid som student med en ny kjæreste. Vi var ikke samboere. For meg føltes alt bare "feil". Fikk nesten sammenbrudd da jeg så to streker. Jeg leide en liten hybel, hadde ingen ressurser hverken økonomisk eller mentalt til å ta meg av er barn. Og det ble utslagsgivende for meg, rett og slett tanken på barnets beste. Kjæresten min sa at han støttet meg uansett, all ære til han, men merket hvor sykt lettet han ble da jeg bestemte meg for abort. Har ikke angret en dag. Har to ønskete barn i dag. 

Men i din situasjon hadde jeg slått tanken på abort fra meg. Dette klarer dere når det føles rett. 

Anonymkode: 8fe77...d77

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Lytt til hjertet ditt. Innerst inne vet du hva som er riktig for deg og barnet ditt. Akkurat det å ta en slik avgjørelse er dessverre et litt ensomt valg... Men jeg kan love deg at hvis du bestemmer deg for å beholde så vil du ikke angre ❤️ gjør det som er riktig for deg! ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...