Gå til innhold

Hvilken diagnose kan denne moren ha?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjelder min mor som i flere tiår har gjort livet vanskelig for oss. 

Ønsker ikke gå i detalj men det gjelder veldig konkrete ting og situasjoner veldig åpenbart for folk flest hvor skoen trykker over lang lang tid. Brysk avvisende nedlatende bastant når dette spørsmålet kom opp og hun med letthet kunne manøvrert annerledes og naturlig uten at det ville kostet henne noe særlig valgte hun å spenne ben på oss. Dvs nyte å se hvordan vi slet

Så når vi tar ansvar selv og løser nevnte situasjon bruker masse penger på det er hun med ett hjelpsomheten selv. Hun snur hvert om og later som hun aldri har vært vanskelig og er plutselig såå på tilbudssiden hengiven og imøtekommende overfor oss

Usikre på hvordan vi skal forholde seg til henne. 

Noen med erfaring rundt lignende?

Hun har forresten vært sånn hele mitt liv og derfor gjort meg til den jeg er. Når jeg tok avstand til henne måtte jeg gjenoppbygge meg selv og ser klarere at noe der er fryktelig galt men hva? Vet jo aldri hvem hun er eller hvem jeg møter.

Anonymkode: dadd0...113

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje schizofreni, manipulativ. Minner meg om min mor.  Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver ikke å fjerndiagnostiserer folk. Er så mange faktorer og det må fagfolk gjøre. Det er også de som bare er slemme. De feiler ingenting. De er bare ondskapsfulle. Grunnene kan være mange, men de er nå ondskapsfulle uavhengig av hva grunnen kan være. 

Jeg har en nå avdødd person i familien som byttet mye. Manipulerte og styrte. Var ordentlig ondskapsfull, og nøt til tider det vedkommende satte i gang. Jeg har i mitt tilfelle tenkt enten en personlighetsforstyrrelse eller psykopatiske trekk. Alt handlet om egen vinning, og å opphøye seg selv. Var hjelpsom når det passet vedkommende, martyr i andre situasjoner, og ondskapsfull i atter andre. Jeg kuttet kontakten når jeg ble voksen. Var ikke verdt det.
Samme hvilken diagnose vedkommende i HI potensielt kan ha så har det egentlig ingen betydning. Er vedkommende bra for deg, TS? Mest sannsynlig ikke, og da må du sette de grensene. De er ikke alltid så lette å sette, men desto viktigere. Ikke sikkert du trenger å kutte all kontakt, men gjør deg ihvertfall helt uavhengig vedkommende. Tenker da emosjonelt, praktisk, økonomisk osv. De får bare mindre makt om en setter grenser og ikke lar dem ha innflytelse og makt. 
Tøft å stå i, men du kan kun endre deg selv 💚

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoUsername skrev (16 minutter siden):

Kanskje schizofreni, manipulativ. Minner meg om min mor.  Man kan ikke hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv. 

Schizofreni????

Anonymkode: 905c9...8ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ønsker ikke gå i detalj men det gjelder veldig konkrete ting og situasjoner veldig åpenbart for folk flest hvor skoen trykker over lang lang tid. Brysk avvisende nedlatende bastant når dette spørsmålet kom opp og hun med letthet kunne manøvrert annerledes og naturlig uten at det ville kostet henne noe særlig valgte hun å spenne ben på oss. Dvs nyte å se hvordan vi slet

Så når vi tar ansvar selv og løser nevnte situasjon bruker masse penger på det er hun med ett hjelpsomheten selv. Hun snur hvert om og later som hun aldri har vært vanskelig og er plutselig såå på tilbudssiden hengiven og imøtekommende overfor oss

Hun har forresten vært sånn hele mitt liv og derfor gjort meg til den jeg er. Når jeg tok avstand til henne måtte jeg gjenoppbygge meg selv og ser klarere at noe der er fryktelig galt men hva? Vet jo aldri hvem hun er eller hvem jeg møter.

Du lurer på hvilken diagnose et vedkommende har men å komme med spesifikke detaljer det vil du ikke… Men med det sagt så er det ingen på nett som kan sette diagnose på noen andre uansett

Anonymkode: ad223...421

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bipolar?

Anonymkode: 1c47f...349

Bipolar kjennetegnes vel av to poler av sinnstemninger. Høy og lav. Dyp depresjon og så mania? 

Ikke at jeg har noe peiling men jeg synes det er intressant.. Jeg har kommet over noen folk som er litt like i sine væremåter. Og de som er veldig brysk, finetlige, sjalu og skadefro og manipulerende har minnet mest om borderline. 

Anonymkode: 9c944...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig at folk hiver seg på her. Er det rart samfunnet går til helvete.

Anonymkode: 46281...d0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun villig til å søke terapi hos lege/ psykiater/ psykolog? Har hun problematiske relasjoner til andre i familien, eller er det dere barn hun behandler dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sosiopat! Google opp! 

Anonymkode: 68799...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er sosiopat! Fordi narsissisten har samvittighet.....sosiopater har 2 ansikter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NoUsername skrev (19 timer siden):

Schizofrene de ser gjerne ting..dette er i k k e schizofreni 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoUsername skrev (22 timer siden):

Når du helt tydelig ikke vet hva det innebærer å være schizofren er det greit at du skaffer deg litt mer kunnskap før du slenger ut en påstand om en så alvorlig diagnose.

Anonymkode: ad223...421

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiopat med dramatisk personlighetsforstyrrelse fordi de bare må være enten offeret eller helten konstant. Og hvis de kan få oppmerksomhet så ofrer de selv egne barn for å få det til.

Anonymkode: df685...391

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vil det å få en "diagnose" på KG gjøre situasjonen bedre for deg / dere TS? 

Anonymkode: 98df8...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (6 minutter siden):

KG burde ha regler mot å "stille diagnoser".

Det kan være livsfarlig. 

I dag er det blitt slik. Folk jager dem villig.

Anonymkode: 46281...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...