Gå til innhold

Hva er det som gjør at noen mister masse blod under keisersnitt og andre ikke ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For enkelte kan det kanskje virke som et dumt spørsmål. Men jeg lurer på hva som gjør at enkelte blør så ekstremt under keisersnitt? Jeg har selv to keisernitt. Et akutt og et planlagt . Estimert blodtap på begge var 250-300 ml ca i følte papirene 

som andre mødre, like frisk og normal som meg. Men blør nesten i hjel under sine keisersnitt. Jeg følger på TikTok måtte ha sitt barn med keisersnitt nå og mistet over halve blod i kroppen. Er helt syket å tenke på. Hun også helt normal og frisk voksen dame. 

hva gjør at noen blør så ekstremt mye? 

Anonymkode: f66ea...492

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg så trakk ikke livmoren seg sammen. Den endte opp med å bli sydd sammen med en eller annen kjent teknikk. De var kjappe så jeg mistet bare 1 liter blod.

Anonymkode: fc5de...61f

Skrevet

Forsåvidt mange av de samme årsakene som ved vaginal fødsel; Langvarig fødsel, oxytocinstimulering, høy alder, flergangsfødende, høy bmi, stort barn, induksjon, ulike blødersykdommer, morkake som har vokst dypere i livmorveggen osv. Ikke minst kan kirurgiske blødninger oppstå. Blodkar som rett og slett pumper ut blod. Ikke uvanlig at man blør 1000 ml under keisersnitt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 14.05):

For enkelte kan det kanskje virke som et dumt spørsmål. Men jeg lurer på hva som gjør at enkelte blør så ekstremt under keisersnitt? Jeg har selv to keisernitt. Et akutt og et planlagt . Estimert blodtap på begge var 250-300 ml ca i følte papirene 

som andre mødre, like frisk og normal som meg. Men blør nesten i hjel under sine keisersnitt. Jeg følger på TikTok måtte ha sitt barn med keisersnitt nå og mistet over halve blod i kroppen. Er helt syket å tenke på. Hun også helt normal og frisk voksen dame. 

hva gjør at noen blør så ekstremt mye? 

Anonymkode: f66ea...492

Alt mellom 500- 1000ml regnes som normal mengde å blø ved keisersnitt. 

At noen blør mer er avhengig av veldig mange ulike faktorer som man gjerne ikke kan forutse i forkant, samt komplikasjoner som potensielt oppstår under keisersnittet.  

Kan være livmoren ikke trekker seg sammen, kan hende det er blodkarr som sprekker, plasseringen av morkakesåret og dybden på morkakesår, kirurgiske blødninger, komplikasjoner etc.. Liste er laaaang.

Har fryktelig lite med om man er "helt normal" og frisk å gjøre. 

Anonymkode: e51e1...85d

• Nyttig 2
Skrevet

Dette er en av mulighetene;

Ved vaginal fødsel er det jo rier, livmoren jobber og vet hva den skal gjøre. Babyen blir født, det blir friløst masse hormoner og morkaken løsner. Kommer noen etterrier, og livmoren trekker seg sammen = lite blødning.

Ved et planlagt keisersnitt er det ingen rier, babyen blir hentet ut. Det er mye stress som hemmer disse gode hormonene. Morkaken sitter, livmoren får ikke trekt seg sammen = stor blødning. 

Ikke sånn det alltid er, men det kan skje.

Pluss lanvarige fødsler som ender med snitt = sliten livmor som ikke trekker seg sammen som gir mye blødning.

Anonymkode: cf29d...3b0

Skrevet

Jeg fødte for under 2 mnd siden, vaginalt. Normalt svangerskap og jeg er ung, frisk og rask. Endte med kritisk tilstand hos meg, da jeg blødde 2,5L på kort tid i det baby kom ut. Fikk to store rifter i skjeden. Gikk i blødningssjokk. Gikk lang tid før jeg kom meg gjennom en hel dag uten å føle meg helt forferdelig i formen, har fortsatt noen dager der jeg ikke føler meg optimal. Men det skal sies, jeg er redd for å føde igjen. Vet ikke om jeg tør å utsette meg selv for det igjen, verken å føde vaginalt eller keisersnitt, selv om jeg ikke husker 10% av alt som skjedde den dagen.

Anonymkode: d1678...da9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...