AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #21 Skrevet 20. oktober 2024 - når du alltid må planlegge alt / være i forkant så alt går etter planen- hvis ikke partneren blir sur / straffe deg / silent treatment ol. Du må pynte på sannheten for å slippe konflikter/ kjeft. Du må alltid sjekke hjemme om du "får lov" til ting ( de kan si " herregud du må ikke spør om noe så lite " men hvis du ikke spør så vet du det også blir et helvete) De sier" ja - det kan jeg gjøre "når du spør om de kan bli med på noe- men når dagen kommer så sier de" det har jeg aldri sakt/ lovet) Du blir stresset når det er ferie / fridager fordi de regner med du er tankeleser og skal gjøre alt det de har tenkt og må mekle med andre rundt " jammen h*n må ditt og datt så da må vi også det skjønner du" Når noe går galt i livet dems er det DU som får skylda . Anonymkode: e6411...370 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #22 Skrevet 21. oktober 2024 Irak skrev (12 timer siden): Psykisk vold kan være veldig subtilt og. Det er egentlig lett å finne ut av. Man må bare stille de rette spørsmålene. En person som bedriver psykisk vold er ekstremt dårlig på å gi gode begrunnelser for egen adferd. Feks. Det bare er sånn. Fordi jeg sier det. Etc... Ja. Eller bortforklaringer og løgner. Sånn «nå har du diktet opp ting igjen», «alltid skal du beskrive noe så negativt som mulig», «typisk deg å fokusere på det som er galt», «hva med deg, er du liksom så perfekt? Hva med den gangen du xxx?!» Eller rett og slett, igjen, sinne, gaslighting og silent treatment. Anonymkode: a9ac6...d74 2
Irak Skrevet 21. oktober 2024 #23 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja. Eller bortforklaringer og løgner. Sånn «nå har du diktet opp ting igjen», «alltid skal du beskrive noe så negativt som mulig», «typisk deg å fokusere på det som er galt», «hva med deg, er du liksom så perfekt? Hva med den gangen du xxx?!» Eller rett og slett, igjen, sinne, gaslighting og silent treatment. Anonymkode: a9ac6...d74 Absolutt 👌. I aller høyeste grad vil jeg si.... Det er virkelig ikke bra.... Jeg har gjort mye feil opp igjennom så jeg har lært meg å reparere.... Mye på grunn av at jeg har vært så ærlig som jeg har vært. Det er ikke alle som tåler det... Er mange som ikke liker seg selv når de ser seg selv i speilet. Det er forsåvidt greit nok det. Det som ikke er greit er å finne unnskyldninger for å legge det på alle andre, og at de skal føle seg dårlig på grunn av det! Da kan jeg bli rasende innvendig merker jeg, om jeg opplever noe sånt... Og stressa voksne mennesker er eksperter på dette. Var en sak fra Bø i Sommarland husker jeg. Flotte ungdommer som jobber, og står i. Midt i fellesferien i juli. Lange køer med barn og voksne. Voksne som blir slitne, barn som blir trøtte. Så kjefter de voksne på de som jobber der for noe de ikke kan noe for! Hadde jeg stått i den køen da så hadde jeg ikke tatt fem øre for å si ifra. Syns det er usmakelig rett og slett! Mennesker i servicebransjen jobber i underbetalte yrker, gjør så godt de kan, smiler stort sett uansett om kunden er blid eller sur. De fortjener så mye bedre enn slik behandling. Så er det ofte ungdommers første møte med arbeidslivet, og det har jo mye å si for arbeidsmoralen vil jeg påstå. Vil ikke tro de ungdommene gleder seg til å komme på jobb når de blir møtt slik. Folk må bare skjerpe seg rett og slett! Sånn! Det var dagens sukk fra meg.....
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #24 Skrevet 21. oktober 2024 I min verden er psykisk vold alvorlige trusler eller krenkelser. Anonymkode: 4940a...b94
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #25 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I min verden er psykisk vold alvorlige trusler eller krenkelser. Anonymkode: 4940a...b94 Men det er akkurat det som er skummelt. Du vet hvordan bølgene glir mot steinene og nesten umerkelig forandrer dem i løpet av tiden? Sånn er vold også. Det behøver ikke være så voldsomt, men om det gjentas nok kan det ødelegge en person fullstendig. Anonymkode: a9ac6...d74 5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #26 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er akkurat det som er skummelt. Du vet hvordan bølgene glir mot steinene og nesten umerkelig forandrer dem i løpet av tiden? Sånn er vold også. Det behøver ikke være så voldsomt, men om det gjentas nok kan det ødelegge en person fullstendig. Anonymkode: a9ac6...d74 Håper virkelig listen for psykisk vold ligger høyere enn det subtile..man kan jo ikke akkurat straffeforfølge partner til alle personer som blir i forhold de opplever destruktive. Tenker at noe først er psykisk vold når noen systematisk går inn for å bryte ned et annet menneske for å oppnå kontroll, overmakt ol. F.eks kontrollere en partner med å fortelle dem hvor stygg, håpløs og ubrukelig de er og hvor "snill" man selv er for å bli i relasjonen, overvåke hva partner foretar seg fysisk og digitalt, isolere partner fra egen familie, venner med å f.eks hevde at dennes familie/venner er for "dårlig" på en eller an måte, true med å nekte kontakt med felles barn ved brudd, korrigere måten partner utfører oppgaver på hele tiden og tvinge den andre til å gjøre alt på ens "egen måte" ol. Anonymkode: aa55d...9b8
Trolltunge Skrevet 21. oktober 2024 #27 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Håper virkelig listen for psykisk vold ligger høyere enn det subtile..man kan jo ikke akkurat straffeforfølge partner til alle personer som blir i forhold de opplever destruktive. Tenker at noe først er psykisk vold når noen systematisk går inn for å bryte ned et annet menneske for å oppnå kontroll, overmakt ol. F.eks kontrollere en partner med å fortelle dem hvor stygg, håpløs og ubrukelig de er og hvor "snill" man selv er for å bli i relasjonen, overvåke hva partner foretar seg fysisk og digitalt, isolere partner fra egen familie, venner med å f.eks hevde at dennes familie/venner er for "dårlig" på en eller an måte, true med å nekte kontakt med felles barn ved brudd, korrigere måten partner utfører oppgaver på hele tiden og tvinge den andre til å gjøre alt på ens "egen måte" ol. Anonymkode: aa55d...9b8 Man kan bedrive psykisk vold uten å bevisst og systematisk gå inn for å bryte noen ned. Dette kan også være ubevisst og et resultat av egen indre usikkerhet eller helt faktisk mangel på respekt og omtanke for partner. Dette er blant annet hvorfor menn med dårlig selvtillit og selvfølelse er noe kvinner skygger banen for ofte, fordi slikt har det med å gå utover partner til syvende og sist (selv om vedkommende kanskje ønsker å anse seg selv som grei), og det kan også være at man rett og slett har tillært seg negative og nedbrytende måter å kommunisere på via oppvekst og miljø, uten å skjønne hvor skadelig det er, for "slikt bør man tåle". Graden av at det er subtilt, og vanskelig å sette fingeren på, stiger faktisk ved at det er et bevisst ønske om å bryte den andre ned, og etter økende intelligens hos den som bedriver psykisk vold. En intelligent person som helt bevisst jobber for å bryte den andre ned kan gjøre dette mye smartere og subtilt enn en person som bare buser ut med stygge ting på jevnlig basis, med grunnlag i å ikke takle sine egne tanker og følelser så godt. De aller verste er derfor de smarteste som bevisst bryter noen ned. Da kan dette være så subtilt at å nevne en episode man reagerte på bare fremstår helt idiotisk. Man fremstår som gal om man prøver å forklare noen hva som pågår og hva det gjør med deg, og man ender gjerne opp med å tro at man er gal også. Så psykisk vold kan absolutt være svært subtil. Har du aldri sett på psykiske thrillere? 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #28 Skrevet 21. oktober 2024 Jeg lever med en som driver med psykisk vold, og har gjort det i mange år. Mange år der jeg ikke har skjønt hva som jeg faktisk blir utsatt for. Kjenner igjen mye av det som er nevnt over. Han har aldri fysisk slått meg (bare truet med det, og lagt meg i bakken), men det hadde kanskje vært lettere å forholde seg til fysisk vold? Han er storkar, har grandiose tanker om seg selv og alle andre er idioter. Vi har aldri besøk, for alle er idioter. Vi reiser aldri bort på noe, for han skal ikke sitte der som en idiot….bare for at andre skal tjene penger…. Kjempesur og irritert dersom han ikke får sex når det passer for han. Har vært utro mange ganger, og lyver om det - sier at det er jeg som er utro. Bruker taushet som straff, og holder tilbake informasjon - feks da svigerfar fikk hjerneslag og var innlagt på sykehus, så fikk ikke jeg vite om det før 2 uker etter at han var komt hjem…..og da syntes selvsagt svigerfamilien min at jeg var ufølsom som ikke brydde meg🙈 Han liker å starte krangler om bagateller etter at jeg har lagt meg om kvelden, kommer da inn på rommet og slår på fullt lys, kjefter for noe og sier at «jeg får bestemme meg for hva jeg vil i fremtiden». Dette er bare noe av det som skjer, mye orker jeg ikke å skrive om en gang….. Anonymkode: dbdcd...6f4 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #29 Skrevet 21. oktober 2024 Trolltunge skrev (19 minutter siden): Man kan bedrive psykisk vold uten å bevisst og systematisk gå inn for å bryte noen ned. Dette kan også være ubevisst og et resultat av egen indre usikkerhet eller helt faktisk mangel på respekt og omtanke for partner. Dette er blant annet hvorfor menn med dårlig selvtillit og selvfølelse er noe kvinner skygger banen for ofte, fordi slikt har det med å gå utover partner til syvende og sist (selv om vedkommende kanskje ønsker å anse seg selv som grei), og det kan også være at man rett og slett har tillært seg negative og nedbrytende måter å kommunisere på via oppvekst og miljø, uten å skjønne hvor skadelig det er, for "slikt bør man tåle". Graden av at det er subtilt, og vanskelig å sette fingeren på, stiger faktisk ved at det er et bevisst ønske om å bryte den andre ned, og etter økende intelligens hos den som bedriver psykisk vold. En intelligent person som helt bevisst jobber for å bryte den andre ned kan gjøre dette mye smartere og subtilt enn en person som bare buser ut med stygge ting på jevnlig basis, med grunnlag i å ikke takle sine egne tanker og følelser så godt. De aller verste er derfor de smarteste som bevisst bryter noen ned. Da kan dette være så subtilt at å nevne en episode man reagerte på bare fremstår helt idiotisk. Man fremstår som gal om man prøver å forklare noen hva som pågår og hva det gjør med deg, og man ender gjerne opp med å tro at man er gal også. Så psykisk vold kan absolutt være svært subtil. Har du aldri sett på psykiske thrillere? Men psykisk vold er straffbart forhold. Man kan jo ikke straffe noen for subtile meldinger deres partner mener å ha fått fra dem uten at de har en intensjon om vondt en gang? Hvordan skulle det foregått liksom? Det må jo være noe som på en eller annen måte kan bevisføres som faktisk er skadelig: ikke bare basert på en enkelt persons opplevelse av subtile signaler de mener å ha fått? I så fall kunne jo alle påberopt seg psykisk vold i hytt og pine. Anonymkode: aa55d...9b8
Trolltunge Skrevet 21. oktober 2024 #30 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men psykisk vold er straffbart forhold. Man kan jo ikke straffe noen for subtile meldinger deres partner mener å ha fått fra dem uten at de har en intensjon om vondt en gang? Hvordan skulle det foregått liksom? Det må jo være noe som på en eller annen måte kan bevisføres som faktisk er skadelig: ikke bare basert på en enkelt persons opplevelse av subtile signaler de mener å ha fått? I så fall kunne jo alle påberopt seg psykisk vold i hytt og pine. Anonymkode: aa55d...9b8 Det er nesten ingen som blir straffet for psykisk vold uansett. Vet jeg altfor godt, etter å ha blitt trakassert av en eks i årevis, og dessuten fulgt rettssaken til mange kvinner utsatt for vold. Psykisk vold kan i liten grad straffes, og blir i liten grad straffet, så lenge vedkommende er klok nok til å ikke dra det over i kategorier som helt faktisk straffes (om det kan bevises). Min eks var for eksempel klok nok til å ikke plage meg på jobben utover en gang, da min sjef ga klar beskjed om at DE ville anmelde ham om han kom dit. Det hadde de belegg for å kunne gjøre, på grunn av omfattende sikkerhet der jeg jobbet. Det er ofte litt som med voldtekt. Ord mot ord, og ingen synlige beviser, og ofte ingen vitner. Selv opptak er ganske ubrukelig som beviser, med mindre det fremkommer direkte trusler om å skade og drepe. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #31 Skrevet 21. oktober 2024 Psykisk vold kan se ut på mange måter. Jeg vokste opp med fysisk og psykisk vold, her er noen av mine eksempler som jeg kommer på i farta: Ydmyke deg foran andre Tråkke over grensene dine, le av grensene dine, bli sint av grensene dine og utsagn som «du tåler ingenting» «du må jo tåle en spøk». Silent treatment Du må gå på eggeskall fordi du er redd for neste utbrudd av personen Gjentatte ganger komme med sårende løgner om deg, til deg. For eksempel at du er en dårlig mor når dette ikke stemmer Benekte fakta og virkeligheten for å få deg til å tvile på deg selv og dine opplevelser Overvåke deg Bruker ting du er redd for, for å skremme deg Sier direkte eller indirekte stygge ting om utseende ditt, personlighet, interesser osv Si ting som «håper operasjonen din blir mislykket». Uansett tenker jeg at om noen får deg til å føle deg dårlig må du komme deg vekk og avslutte relasjonen asap. Få hjelp om du ikke klarer det alene. Anonymkode: 90680...c97 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #32 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 13.23): Kan noen hjelpe meg med eksempler på hva psykisk vold i et forhold kan være, som ikke er sånne åpenbare psykopatgreier? Jeg tror jeg blir utsatt for det, men blir møtt med skepsis av de jeg har fortalt det til. "Nå må du ikke bruke så sterke ord, SÅ ille er han vel ikke" osv. Det virker som ordet vold får mange til å reagere. Men selv kjenner jeg at jeg sakte men sikkert har blitt ødelagt av alt som har blitt sagt og gjort. Vil ikke komme med eksempler selv, da det er veldig spesifikke og lett gjenkjennelige ting. Anonymkode: 96c46...b89 ETT Google-søk Anonymkode: 95f82...990
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #33 Skrevet 21. oktober 2024 Irak skrev (22 timer siden): Psykisk vold kan være veldig subtilt og. Det er egentlig lett å finne ut av. Man må bare stille de rette spørsmålene. En person som bedriver psykisk vold er ekstremt dårlig på å gi gode begrunnelser for egen adferd. Feks. Det bare er sånn. Fordi jeg sier det. Etc... Og hvis de hadde blitt tvunget til å si noe så hadde det sikkert vært noe slikt som: din idiot. Ser du ikke hvor fantastisk jeg er? Jeg har jo sett meg selv i speilet, du kan ikke lure meg, så ikke prøv deg. Hallo nabo, jeg er fantastisk og du er kjip, sånn er det bare . Hei dumme dame med downs, jeg er bedre enn deg, ok? Sånn er det bare. En kvinnelig variant ville vel sagt noe a la: hvordan VÅGER du å tvile på meg. Selveste meg, i egen person!!! Åh, frekkheten. Jeg besvimer. Jeg er jo verdens beste menneske!!! Men jeg kan tvile på deg, for det er jo tross alt meg, skjønner? Ellers kan jeg bli LURT!!! Da er det annerledes. Jeg blir sur av alt annet enn 100 % tillit forresten. Men jeg kan kreve. Fordi jeg har følelser. Jeg har ikke fått noe dokumentasjon eller bevis på at du har følelser. Du må fremlegge bevis først. Jeg var allerede bevist følelsene mine. Jeg følte en følelse akkurat nå! Se! Bevis. Stakkars meg. Og da slår jeg en skikkelig rabiat en i retur. UNNSKYLD MEG: men jeg tror ikke du er sensitiv nok til å registrere følelsene mine. Jeg har så sensitive og følsomme følelser, at hvisking er det samme som at jeg skriker på åpen gate hvis det var en annen. Dropp følelsene dine for mine følelser er tusen ganger bedre enn dine følelser. Eh!!! Mine følelser er som en sommerfugl som flakser med vingene. Dine følelser er som en ku i glassbutikken. Hrmf. How rude og hvordan våger du, ass. 🙄🙄🙄 Anonymkode: bbd85...475
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #34 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 16.20): ETT Google-søk Anonymkode: 95f82...990 Jeg synes jeg finner mest eksempler på de åpenbare tingene. Det som handler om ren narsissisme. Der hele relasjonen er preget av ondsinnet psykisk vold og kontroll. Det er derfor jeg søker eksempler på det mer subtile og ubevisste. Psykisk vold som blir utøvd i spesielle situasjoner, i krangler for eksempel. Og ikke nødvendigvis så bevisst. Anonymkode: 96c46...b89
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #35 Skrevet 26. oktober 2024 Merket jeg var utsatt for psykisk vold av eksen når hennes oppførsel fikk meg til å konstant veie mine ord for å ikke skape kaos. Jevnlige trussel om brudd pga bagateller. Gikk fra å føle meg som verdens mest elskede mann, til å få silent treatment uten at noe hadde skjedd, og når jeg prøvde få en forklaring på hva som har skjedd, så var det jeg som skapte drama. Som jeg nå skjønner er en hersketeknikk de som skaper drama liker å bruke. Gaslighting var også noe som skjedde ofte Anonymkode: 28553...0d6 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #36 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 14.43): Jeg lever med en som driver med psykisk vold, og har gjort det i mange år. Mange år der jeg ikke har skjønt hva som jeg faktisk blir utsatt for. Kjenner igjen mye av det som er nevnt over. Han har aldri fysisk slått meg (bare truet med det, og lagt meg i bakken), men det hadde kanskje vært lettere å forholde seg til fysisk vold? Han er storkar, har grandiose tanker om seg selv og alle andre er idioter. Vi har aldri besøk, for alle er idioter. Vi reiser aldri bort på noe, for han skal ikke sitte der som en idiot….bare for at andre skal tjene penger…. Kjempesur og irritert dersom han ikke får sex når det passer for han. Har vært utro mange ganger, og lyver om det - sier at det er jeg som er utro. Bruker taushet som straff, og holder tilbake informasjon - feks da svigerfar fikk hjerneslag og var innlagt på sykehus, så fikk ikke jeg vite om det før 2 uker etter at han var komt hjem…..og da syntes selvsagt svigerfamilien min at jeg var ufølsom som ikke brydde meg🙈 Han liker å starte krangler om bagateller etter at jeg har lagt meg om kvelden, kommer da inn på rommet og slår på fullt lys, kjefter for noe og sier at «jeg får bestemme meg for hva jeg vil i fremtiden». Dette er bare noe av det som skjer, mye orker jeg ikke å skrive om en gang….. Anonymkode: dbdcd...6f4 Det er ikke lettere å forholde seg til fysisk vold. Du lever i ekstrem frykt for livet ditt konstant og det er alltid fare for liv og helse ved fysisk vold. Mange har mistet livet av det og fått livslange skader som hjerneskade. Skjønner tanken, men det var ufølsomt skrevet. Anonymkode: 90680...c97
Helene Skrevet 26. oktober 2024 #37 Skrevet 26. oktober 2024 Det som er vanskelig er at om du nevner episoder til andre, blir det bagatellisert. Noen ganger tenker jeg at det hadde vært bedre med et blåmerke, så folk kunne se. TS, du har fått gode innspill fra andre, så jeg går ikke inn i detaljer. Ta vare på deg selv, og lytt til magefølelsen. 1
Akebrett Skrevet 26. oktober 2024 #38 Skrevet 26. oktober 2024 https://www.volinjen.no/hvor-gar-grensen-for-psykisk-vold/
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #39 Skrevet 26. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke lettere å forholde seg til fysisk vold. Du lever i ekstrem frykt for livet ditt konstant og det er alltid fare for liv og helse ved fysisk vold. Mange har mistet livet av det og fått livslange skader som hjerneskade. Skjønner tanken, men det var ufølsomt skrevet. Anonymkode: 90680...c97 Det er veldig mange som har vært utsatt for psykisk eller fysisk vold, som sier at den psykiske volden var den verste, den ødela selvfølelsen deres. Anonymkode: e99d2...162 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #40 Skrevet 26. oktober 2024 Helene skrev (4 timer siden): Det som er vanskelig er at om du nevner episoder til andre, blir det bagatellisert. Noen ganger tenker jeg at det hadde vært bedre med et blåmerke, så folk kunne se. TS, du har fått gode innspill fra andre, så jeg går ikke inn i detaljer. Ta vare på deg selv, og lytt til magefølelsen. Man får blåmerker på innsiden. Anonymkode: e99d2...162
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå