AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #1 Skrevet 20. oktober 2024 Kan noen hjelpe meg med eksempler på hva psykisk vold i et forhold kan være, som ikke er sånne åpenbare psykopatgreier? Jeg tror jeg blir utsatt for det, men blir møtt med skepsis av de jeg har fortalt det til. "Nå må du ikke bruke så sterke ord, SÅ ille er han vel ikke" osv. Det virker som ordet vold får mange til å reagere. Men selv kjenner jeg at jeg sakte men sikkert har blitt ødelagt av alt som har blitt sagt og gjort. Vil ikke komme med eksempler selv, da det er veldig spesifikke og lett gjenkjennelige ting. Anonymkode: 96c46...b89
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #2 Skrevet 20. oktober 2024 Tja. Sånn generelt vil jeg si at dersom noen får deg til å føle deg dårlig, så ikke vær med den personen, uavhengig av hva som gjør at du føler deg dårlig eller hva andre sier om det. Men her er mine eksempler: Eksen min brukte å kalle meg en dum ku. Om jeg gjorde noe han syntes var dumt kunne han raute (gjerne foran andre), som da ville le, mens jeg ble veldig lei meg. Han brukte mot meg vonde ting jeg hadde fortalt ham i fortrolighet, gjerne i krangler eller som argument for å vinne diskusjon (faen ikke rart du sier det, du som hadde 2 i matte fra vgs! Eller «skjønner godt du ble mobbet på ungdomsskolen, du klarer jo ikke xx engang!») Kan komme med mange andre eksempler, også, men poenget er jo at han angrep et sted det gjorde vondt og gjorde det for å oppnå noe, enten det var å trykke meg ned for å heve seg selv eller vinne en diskusjon/krangel). Anonymkode: a9ac6...d74 2 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #3 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan noen hjelpe meg med eksempler på hva psykisk vold i et forhold kan være, som ikke er sånne åpenbare psykopatgreier? Jeg tror jeg blir utsatt for det, men blir møtt med skepsis av de jeg har fortalt det til. "Nå må du ikke bruke så sterke ord, SÅ ille er han vel ikke" osv. Det virker som ordet vold får mange til å reagere. Men selv kjenner jeg at jeg sakte men sikkert har blitt ødelagt av alt som har blitt sagt og gjort. Vil ikke komme med eksempler selv, da det er veldig spesifikke og lett gjenkjennelige ting. Anonymkode: 96c46...b89 Etter min mening: -bytte på å være ekstremt kjærlig (love-bombing), for så å være helt kald uten at du forstår hva som skjer, kaller deg deretter hysterisk om du kommenterer det - indirekte kommentere ditt utseende negativt ved å si negative ting om folk som ligner deg/positive ting om folk som ikke ligner på deg -Bruke sjalusi som unnskyldning når det egentlig handler om kontroll -Bli sur for ting som du blir overrasket over, og legge all skyld på deg -Love ting, som aldri blir holdt - og da bli sur når man etterspør -Si unnskyld for noe som åpenbart ikke er grei oppførsel, for så å trekke tilbake unnskyldningen eller skylde på deg for det som blir gjort -Legge skyld på deg i alt og alle situasjoner, mens den selv blir fremstilt som gud/ufeilbarlig -silent-treatment når du trenger å prate om ting etter krangler, eller generelt -gi beskjed om at du er dramatisk om du gråter og viser følelser, når ting er vanskelig -avfeier behovene, følelsene dine -gjør selv ting som de blir sure for at du gjør f.eks. ikke lar deg sove ut på morgenen når du er sliten, fordi han ikke vil ta barna, bråker i huset når du trenger ro (selv om han forventer total stillhet) -slenger kommentarer om deg foran andre, som de tydelig reagerer på, men ikke tørr si noe om -forventer at du skal oppføre deg på en viss måte -forventer at du kutter venner av det motsatte kjønn, og lager kvalm hvis du ikke gjør det -beskylde deg for ting som ikke er sant, f.eks. utroskap -bruke økonomi som et maktmiddel for å kontrollere deg -bruke barna som et maktmiddel mot deg «hvis du går, skal jeg ha de» -kreve og sutre om de ikke får sex, selv når de har behandlet deg dårlig -gi deg dårlig samvittighet -få deg til å tro at det er deg det er noe feil med -ikke sette pris på deg, men forventer å bli satt pris på selv -«glemmer» merkedager, gaver etc. og blir forbanna på deg når du blir lei deg for det Dette er bare noen av de eksemplene jeg har opplevd selv, som jeg tok på sparket… Anonymkode: 8de8e...dfd 1 1 6
Lava Anne Skrevet 20. oktober 2024 #4 Skrevet 20. oktober 2024 Virker som det er veldig mange ulike meninger om dette. Sannheten er at du ikke trenger andre argumenter for å gå enn at du ikke trives og synes viben er ubehagelig og/eller nedbrytende. Du trenger ikke bevise noe. 3 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #5 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan noen hjelpe meg med eksempler på hva psykisk vold i et forhold kan være, som ikke er sånne åpenbare psykopatgreier? Jeg tror jeg blir utsatt for det, men blir møtt med skepsis av de jeg har fortalt det til. "Nå må du ikke bruke så sterke ord, SÅ ille er han vel ikke" osv. Det virker som ordet vold får mange til å reagere. Men selv kjenner jeg at jeg sakte men sikkert har blitt ødelagt av alt som har blitt sagt og gjort. Vil ikke komme med eksempler selv, da det er veldig spesifikke og lett gjenkjennelige ting. Anonymkode: 96c46...b89 Et tips er… lurer du på om du er utsatt for psykisk vold, er du sannsynligvis det! Folk som ikke opplever det, aner ikke hva de snakker om… ❤️ Anonymkode: 8de8e...dfd 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #6 Skrevet 20. oktober 2024 Dette opplevde jeg med en tidligare partner: Blei avvist, ignorert og oversett. Han kunne forlate rommet når jeg forsøkte å føre en samtale. Bli kalt for dramaqueen, og blei fortalt at "hører du hvor dumt det høres ut, det du sier nå". Dersom han lytta når jeg snakka, sa han :"Er du ferdig nå, så eg kan gå?" Vi kunne sitte å ha en koselig kveld med mat og vin, for så at han plutselig bare reiste seg og gikk hjem, uten noe forklaring, og gadd ikke svare på sms. Reiste på hytta, og gadd aldri gi livstegn fra seg. Var sjalu når jeg var ute på byen, og hadde klare meninger om hvilke venner jeg fikk være sammen med. Selv var han en stor flørt og var utro. Det er mange andre ting og, men som jeg ikke husker. Men 3 år etter det blei slutt, satt det i meg enda. Så jeg gikk til psykolog i et halvt år, for å bearbeide dette. Anonymkode: a54e7...3c8 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #7 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan noen hjelpe meg med eksempler på hva psykisk vold i et forhold kan være, som ikke er sånne åpenbare psykopatgreier? Jeg tror jeg blir utsatt for det, men blir møtt med skepsis av de jeg har fortalt det til. "Nå må du ikke bruke så sterke ord, SÅ ille er han vel ikke" osv. Det virker som ordet vold får mange til å reagere. Men selv kjenner jeg at jeg sakte men sikkert har blitt ødelagt av alt som har blitt sagt og gjort. Vil ikke komme med eksempler selv, da det er veldig spesifikke og lett gjenkjennelige ting. Anonymkode: 96c46...b89 Hvis du kjenner at du ikke har det bra sammen med din partner trenger du ikke lure på om det er psykisk vold eller ikke. Da trenger du bare bestemme deg for å gå. Hva tenker du å oppnå med å kalle oppførselen psykisk vold? At det er synd på deg eller at du har mest rett? Det forandrer vel ikke noe særlig. Og hvis noen forteller deg at det ikke er psykisk vold, skal du liksom bare ta deg sammen å blii et forhold du ikke trives i, da? Anonymkode: d1043...460 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #8 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Etter min mening: -bytte på å være ekstremt kjærlig (love-bombing), for så å være helt kald uten at du forstår hva som skjer, kaller deg deretter hysterisk om du kommenterer det - indirekte kommentere ditt utseende negativt ved å si negative ting om folk som ligner deg/positive ting om folk som ikke ligner på deg -Bruke sjalusi som unnskyldning når det egentlig handler om kontroll -Bli sur for ting som du blir overrasket over, og legge all skyld på deg -Love ting, som aldri blir holdt - og da bli sur når man etterspør -Si unnskyld for noe som åpenbart ikke er grei oppførsel, for så å trekke tilbake unnskyldningen eller skylde på deg for det som blir gjort -Legge skyld på deg i alt og alle situasjoner, mens den selv blir fremstilt som gud/ufeilbarlig -silent-treatment når du trenger å prate om ting etter krangler, eller generelt -gi beskjed om at du er dramatisk om du gråter og viser følelser, når ting er vanskelig -avfeier behovene, følelsene dine -gjør selv ting som de blir sure for at du gjør f.eks. ikke lar deg sove ut på morgenen når du er sliten, fordi han ikke vil ta barna, bråker i huset når du trenger ro (selv om han forventer total stillhet) -slenger kommentarer om deg foran andre, som de tydelig reagerer på, men ikke tørr si noe om -forventer at du skal oppføre deg på en viss måte -forventer at du kutter venner av det motsatte kjønn, og lager kvalm hvis du ikke gjør det -beskylde deg for ting som ikke er sant, f.eks. utroskap -bruke økonomi som et maktmiddel for å kontrollere deg -bruke barna som et maktmiddel mot deg «hvis du går, skal jeg ha de» -kreve og sutre om de ikke får sex, selv når de har behandlet deg dårlig -gi deg dårlig samvittighet -få deg til å tro at det er deg det er noe feil med -ikke sette pris på deg, men forventer å bli satt pris på selv -«glemmer» merkedager, gaver etc. og blir forbanna på deg når du blir lei deg for det Dette er bare noen av de eksemplene jeg har opplevd selv, som jeg tok på sparket… Anonymkode: 8de8e...dfd Kjenner meg igjen i flere av disse Anonymkode: 75246...3ac
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #9 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Etter min mening: -bytte på å være ekstremt kjærlig (love-bombing), for så å være helt kald uten at du forstår hva som skjer, kaller deg deretter hysterisk om du kommenterer det - indirekte kommentere ditt utseende negativt ved å si negative ting om folk som ligner deg/positive ting om folk som ikke ligner på deg -Bruke sjalusi som unnskyldning når det egentlig handler om kontroll -Bli sur for ting som du blir overrasket over, og legge all skyld på deg -Love ting, som aldri blir holdt - og da bli sur når man etterspør -Si unnskyld for noe som åpenbart ikke er grei oppførsel, for så å trekke tilbake unnskyldningen eller skylde på deg for det som blir gjort -Legge skyld på deg i alt og alle situasjoner, mens den selv blir fremstilt som gud/ufeilbarlig -silent-treatment når du trenger å prate om ting etter krangler, eller generelt -gi beskjed om at du er dramatisk om du gråter og viser følelser, når ting er vanskelig -avfeier behovene, følelsene dine -gjør selv ting som de blir sure for at du gjør f.eks. ikke lar deg sove ut på morgenen når du er sliten, fordi han ikke vil ta barna, bråker i huset når du trenger ro (selv om han forventer total stillhet) -slenger kommentarer om deg foran andre, som de tydelig reagerer på, men ikke tørr si noe om -forventer at du skal oppføre deg på en viss måte -forventer at du kutter venner av det motsatte kjønn, og lager kvalm hvis du ikke gjør det -beskylde deg for ting som ikke er sant, f.eks. utroskap -bruke økonomi som et maktmiddel for å kontrollere deg -bruke barna som et maktmiddel mot deg «hvis du går, skal jeg ha de» -kreve og sutre om de ikke får sex, selv når de har behandlet deg dårlig -gi deg dårlig samvittighet -få deg til å tro at det er deg det er noe feil med -ikke sette pris på deg, men forventer å bli satt pris på selv -«glemmer» merkedager, gaver etc. og blir forbanna på deg når du blir lei deg for det Dette er bare noen av de eksemplene jeg har opplevd selv, som jeg tok på sparket… Anonymkode: 8de8e...dfd Jøss altså. Hva blir det neste oppå alt dette. Anonymkode: ecd69...be0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #10 Skrevet 20. oktober 2024 For flere år siden leste jeg at det sikreste måten for å vite om man var utsatt for psykisk/emosjonell vold eller manipulasjon, var hvordan det endret deg som person. Dessverre fant jeg ikke den artikkelen igjen. Det betyr altså at du oftere og oftere gjør og sier ting for å ikke provosere frem en negativ reaksjon. Har du lest på Din Utvei? https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/ Anonymkode: ec35c...f62 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #11 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For flere år siden leste jeg at det sikreste måten for å vite om man var utsatt for psykisk/emosjonell vold eller manipulasjon, var hvordan det endret deg som person. Dessverre fant jeg ikke den artikkelen igjen. Det betyr altså at du oftere og oftere gjør og sier ting for å ikke provosere frem en negativ reaksjon. Har du lest på Din Utvei? https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/ Anonymkode: ec35c...f62 Legger til, at du unnlater å gjøre og si ting. Anonymkode: ec35c...f62 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #12 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan noen hjelpe meg med eksempler på hva psykisk vold i et forhold kan være, som ikke er sånne åpenbare psykopatgreier? Jeg tror jeg blir utsatt for det, men blir møtt med skepsis av de jeg har fortalt det til. "Nå må du ikke bruke så sterke ord, SÅ ille er han vel ikke" osv. Det virker som ordet vold får mange til å reagere. Men selv kjenner jeg at jeg sakte men sikkert har blitt ødelagt av alt som har blitt sagt og gjort. Vil ikke komme med eksempler selv, da det er veldig spesifikke og lett gjenkjennelige ting. Anonymkode: 96c46...b89 Uavhengig av definisjonen, så bestemmer du over ditt eget liv. Er det en person som påvirker deg negativt, så tar man avstand eller kutter de ut. Man trenger ikke andre til å påpeke og bekrefte at det er riktig å gjøre, og feil av den som gjør det, med å definere det som vold. Eller motsatt. Du blir ødelagt av en annen person. Det er alt du bør forholde deg til, alt du trenger å vite og handle etter. Drit i alle andre. Ditt liv og du bestemmer. Anonymkode: b5afc...49f 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #13 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du kjenner at du ikke har det bra sammen med din partner trenger du ikke lure på om det er psykisk vold eller ikke. Da trenger du bare bestemme deg for å gå. Hva tenker du å oppnå med å kalle oppførselen psykisk vold? At det er synd på deg eller at du har mest rett? Det forandrer vel ikke noe særlig. Og hvis noen forteller deg at det ikke er psykisk vold, skal du liksom bare ta deg sammen å blii et forhold du ikke trives i, da? Anonymkode: d1043...460 Problemstillingen er ikke om jeg skal gå eller ikke. Jeg er allerede på vei ut. Jeg lurer på det fordi han har gjort meg så usikker på meg selv og om jeg innbiller meg ting eller om han har utsatt meg for dette. I tillegg kan det bli et aktuelt tema i mekling. Anonymkode: 96c46...b89 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #14 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For flere år siden leste jeg at det sikreste måten for å vite om man var utsatt for psykisk/emosjonell vold eller manipulasjon, var hvordan det endret deg som person. Dessverre fant jeg ikke den artikkelen igjen. Det betyr altså at du oftere og oftere gjør og sier ting for å ikke provosere frem en negativ reaksjon. Har du lest på Din Utvei? https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/hva-er-psykisk-vold/ Anonymkode: ec35c...f62 Jeg leste den artikkelen nå. Jeg ble mer usikker av den, fordi jeg synes det blir lagt mest vekt på kontroll og ganske ekstreme utsagn om partner. Veldig bevisste og åpenbart stygge handlinger. Tenker da at det jeg snakker om ikke er alvorlig nok. Er det psykisk vold å si fryktelig krenkende ting i en krangel, der en går på partners største og såreste usikkerheter, og der disse tingene ikke har noe med krangelen å gjøre forøvrig? Eller å bli sint når en blir avslørt i noe, forsøke å lyve, vri det over på den andre, få den andre til å tvile på det en har sett eller hørt, og flytte konflikten over til hva den andre gjorde for å avsløre det en selv gjorde, og si at det er verre. Eller er dette normale reaksjoner når en blir tatt i for eksempel utroskap? Lyving forøvrig. Lyver og lyver, lover å ikke gjøre det mer, men lyver igjen likevel. Kritisere partners væremåte etter sosialt samvær, påpeke ting den andre gjør og si at "alle" reagerer på det, når dette er sider ved ens personlighet som ikke er bevisste eller noe en klarer å endre, og ikke spesielt ille eller provoserende heller. Anonymkode: 96c46...b89 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #15 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemstillingen er ikke om jeg skal gå eller ikke. Jeg er allerede på vei ut. Jeg lurer på det fordi han har gjort meg så usikker på meg selv og om jeg innbiller meg ting eller om han har utsatt meg for dette. I tillegg kan det bli et aktuelt tema i mekling. Anonymkode: 96c46...b89 Utrolig bra du er på vei ut ts, det er styrke. Det er helt vanlig å sitte med disse spørsmålene når man blir utsatt for psykisk vold. Den som utøver volden, bevisst eller ubevisst, handler og sier ting for at du skal tvile på deg selv. Det gir han mer makt og større handlingsrom, samt vanskeligere for deg å forlate han. Pykisk vold og meningen bak det - kontroll blant annet, vil ikke ha noen effekt eller mulig å påføre et menneske som ikke tviler på seg selv. Derfor bruker mange lang tid på å bryte ned den andre, bruke ulike teknikker for å så tvil etc. (Vil bare påpeke noe svært viktig: Aldri offerets skyld, alltid den som utøver volden som har skylden. Selv en veldig selvsikker person kan brytes ned over tid. Men det viktigste er å lære seg å stole på seg selv og hva du føler. Dvs, får han deg til å føle og tenke negativt, så prøv å stol nok på deg selv til at det er nok til å vite hva du skal gjøre. Samt nok selvrespekt for deg selv slik at du lærer å ikke tolerere det mer. Du fortjener bedre, viktig å både fortelle seg det og tro på det. For det er sant. Det er bare at han har manipulert deg til å tro og tenke noe annet. Han vil garantert prøve å manipulere deg tilbake, så prøv å forbered deg så godt som mulig på det, så han ikke lykkes. Litt usikker på hva du tenker ang mekling? Regner med dere har barn sammen, i og med du nevner mekling? AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leste den artikkelen nå. Jeg ble mer usikker av den, fordi jeg synes det blir lagt mest vekt på kontroll og ganske ekstreme utsagn om partner. Veldig bevisste og åpenbart stygge handlinger. Tenker da at det jeg snakker om ikke er alvorlig nok. Ikke alvorlig nok for hva? ❤️ Psykisk vold trenger absolutt ikke å være så tydelig. Ofte er den verste volden den som foregår rolig og behersket. Det vil gjøre en langt mer usikker, skape mer tvil, øke tanken om at det er en selv som er problemet etc. Alt du har skrevet hittil indikerer at du blir utsatt for psykisk vold. Omså det ikke går under psykisk vold eller han gjør det bevisst, er dette et menneske som skaper så mye vondt og negativt for deg, at du er nødt å komme deg vekk ❤️ At folk rundt deg ikke ser det er helt normalt. Årsaken er oftest at personen som utøver vold manipulerer de rundt dere, og bruker det til sin fordel. Oftest blir voldsutøvere veldig godt likt, er karismatiske og manipulerende. De han ikke klarer å manipulere, prøver han å fjerne med eks å få offeret sitt til å Ike ønske kontakt med personen. Det gjør det svært vanskelig for den voldsutsatte å søke støtte av de rundt seg, det sår mer tvil da de påpeker at det en opplever ikke er riktig mm. Eller så bruker voldsutøveren manipulasjon, trusler etc til å isolerer den voldsutsatte helt, med null kontakt med familie og venner. Oftest der det er fysisk vold. Ikke tvil mer. Hva du opplever, føler og tenker er riktig. Lytt til og stol på magefølelsen. Stå opp for deg selv. En god partner får deg til å føle deg bra, lytter til deg, tar det du sier seriøst etc. ❤️ Anonymkode: b5afc...49f 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #16 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan noen hjelpe meg med eksempler på hva psykisk vold i et forhold kan være, som ikke er sånne åpenbare psykopatgreier? Jeg tror jeg blir utsatt for det, men blir møtt med skepsis av de jeg har fortalt det til. "Nå må du ikke bruke så sterke ord, SÅ ille er han vel ikke" osv. Det virker som ordet vold får mange til å reagere. Men selv kjenner jeg at jeg sakte men sikkert har blitt ødelagt av alt som har blitt sagt og gjort. Vil ikke komme med eksempler selv, da det er veldig spesifikke og lett gjenkjennelige ting. Anonymkode: 96c46...b89 Jeg har selv vokst opp i en dysfunksjonell familie som holdt på å knekke meg. Jeg hadde problemer med at mange venner og nærstående ga meg "gode råd" om å tåle alt mulig. Jeg skulle tåle ting, og bli værende med slekta, uansett hvor mye de styrte på med drama, manipulasjon og unnvikende oppførsel fra de av dem som var ikke-voldelig. Folk, vanlige mennesker, liker å leve i en boble, der de tror at alle familier er bra for individet. Vanlige mennesker er ikke i stand til å ta inn over seg den smerten som vi lever i, vi som må bryte slike bånd. Jeg traff til og med en psykiater en gang som sa "det er vondt å høre når du snakker". Hun ønsket ikke at jeg skulle fortelle noe som helst. Bare lukke munnen og tåle. Det er en jammerdal der ute. Man får aldri støtte. Du må slå opp selv med de som utøver psykosk vold. Kom deg bort. Du vil heles når kampene er over. Men klare selv. Tenke sjæl. Ikke hør på andre. Stol på deg selv. Anonymkode: 9683b...2d1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #17 Skrevet 20. oktober 2024 Psykisk vold er blåmerker på insiden slik at ingen kan se dem. Anonymkode: e99d2...162 1
Irak Skrevet 20. oktober 2024 #18 Skrevet 20. oktober 2024 Psykisk vold Silent treatment: Ignorering når man har lyst til å diskutere, eller går midt i en diskusjon uten forvarsel eller nekter å kommunisere. Gaslighting: Prøver å tvinge sin virkelighet på deg ved å forvirre deg mentalt. Si at du feks overreagerer, misforstår, at personen aldri har sagt det du påstår (selv om du vet det stemmer) osv...Kort sagt vrir på virkeligheten til å bli noe annet enn det det var til fordel for ham/henne. Manipulasjon: Prøver å få deg til å ta ansvar for han/hennes følelser ved gi deg skyldfølelse. Feks Det er din skyld at det har blitt slik eller slik, istedet for å gjøre det beste ut av situasjonen. Personen spiller aktivt på dine følelser, for å få deg til å gjøre som han/henne ønsker uten at du vil det egentlig selv.... Kritisere: fortelle deg alt du gjør galt i forhold til perfeksjon. Denne er veldig vond. Til slutt så kan man føle at ingenting man gjør er rett....Feks. Jeg ble kritisert for bagateller som å ikke sette inn i oppvaskmaskinen riktig...I mine øyne er det helt absurd å kritisere noen for det 🚩 Den styggeste manipulasjonen er i et parforhold der sex blir brukt som et maktmiddel for å oppnå det han/hun ønsker.... Materiell vold: Knuse gjenstander for å skremme, dunke eller slå i vegger og bord.... Når man går i denne usunne og giftige relasjonen over tid, så kan man merke det fysisk på kroppen. Kroppen kan få angstanfall for at man dissosierer. Det er veldig alvorlig... I verste konsekvens kan man ende opp med diagnosen ptsd. Spesielt om partner har vært fysisk voldelig i tillegg. Denne oppsummeringen har jeg basert på mine erfaringer og tre år med terapi. Jeg er ingen ekspert. Har selv erfart på kroppen hva psykisk vold gjør med tankesettet. Det er utrolig skummelt... Så til dere som er i tvil om dere har en partner som bruker psykisk vold mot dere. Mest sannsynlig så er det det. Det blir erfaringsmessig ikke bedre. Heller verre. Så det er lurt å avslutte et slikt forhold, ekteskap eller samboerskap. Og til dere som bruker økonomi som et argument. Du kan ikke kjøpe deg god helse. Smellen kommer etterpå, og det er prisen du betaler.... Hadde jeg vært det minste i tvil så hadde jeg avsluttet relasjonen, og aldri sett meg tilbake.... 1
Irak Skrevet 20. oktober 2024 #19 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leste den artikkelen nå. Jeg ble mer usikker av den, fordi jeg synes det blir lagt mest vekt på kontroll og ganske ekstreme utsagn om partner. Veldig bevisste og åpenbart stygge handlinger. Tenker da at det jeg snakker om ikke er alvorlig nok. Er det psykisk vold å si fryktelig krenkende ting i en krangel, der en går på partners største og såreste usikkerheter, og der disse tingene ikke har noe med krangelen å gjøre forøvrig? Eller å bli sint når en blir avslørt i noe, forsøke å lyve, vri det over på den andre, få den andre til å tvile på det en har sett eller hørt, og flytte konflikten over til hva den andre gjorde for å avsløre det en selv gjorde, og si at det er verre. Eller er dette normale reaksjoner når en blir tatt i for eksempel utroskap? Lyving forøvrig. Lyver og lyver, lover å ikke gjøre det mer, men lyver igjen likevel. Kritisere partners væremåte etter sosialt samvær, påpeke ting den andre gjør og si at "alle" reagerer på det, når dette er sider ved ens personlighet som ikke er bevisste eller noe en klarer å endre, og ikke spesielt ille eller provoserende heller. Anonymkode: 96c46...b89 Psykisk vold kan være veldig subtilt og. Det er egentlig lett å finne ut av. Man må bare stille de rette spørsmålene. En person som bedriver psykisk vold er ekstremt dårlig på å gi gode begrunnelser for egen adferd. Feks. Det bare er sånn. Fordi jeg sier det. Etc... 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #20 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Problemstillingen er ikke om jeg skal gå eller ikke. Jeg er allerede på vei ut. Jeg lurer på det fordi han har gjort meg så usikker på meg selv og om jeg innbiller meg ting eller om han har utsatt meg for dette. I tillegg kan det bli et aktuelt tema i mekling. Anonymkode: 96c46...b89 Jeg ble mer og mer klar over hva som egentlig skjedde etter at jeg flyttet. Selv flere år etter så dukker det opp ting. Anonymkode: b4d41...5e7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå