AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #1 Skrevet 20. oktober 2024 Jeg har gradert ufør, på høyeste ufør (6g) utbetaling gr tidligere lønn. Pr idag får jeg gradert vanlig lønn Gradert ufør >50% Pluss fra klp (gradert ufør pensjon) Jeg fikk forståelsen av at de beregner pensjon fra hele lønnen, og kun prosentvis fra min pensjon fra NAV og KLP. Det er fortsatt 12-15 år igjen før jeg er pensjonist. Født etter 63. Så er det noen tiltak jeg kan gjøre nå, for å øke pensjonen. Forsøker pr idag å jobbe X-tra når helsen tillater. Litt her og litt der. Eks. Hvis jeg setter av eks 500 kr i mnd i sånn pensjonssparing, får det større betydning enn å sette samme beløpet i en fastrente konto eller høyrentekonto!! Ja. Jeg vet at jeg burde begynt å gjøre det for lenge siden, men månedlige utgifter tillot ikke det. Nå er barna eldre, og utgiftene har gått noe ned, da de ordner for seg selv. Er sykepleier om det har betydning?? Anonymkode: 5a711...e3f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #2 Skrevet 20. oktober 2024 Har over år satt inn ca 1500 kr i måneden på pensjonssparing i Storebrand. Der har faktisk gjennomsnittlig avkastning vært 8 %. Anonymkode: dfde3...05b
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #3 Skrevet 20. oktober 2024 Hvor mye du bør spare kommer an på situasjonen din. Eier du bolig som du regner med er gjeldsfri innen pensjonsalder? Eier du stor bolig nå og kan kjøpe mindre bolig med mindre gjeld når du blir pensjonist? Eller regner du med ha like mye boutgifter som pensjonist som du har nå? Anonymkode: 5b40f...489 1
Grandidosa83 Skrevet 20. oktober 2024 #4 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gradert ufør, på høyeste ufør (6g) utbetaling gr tidligere lønn. Pr idag får jeg gradert vanlig lønn Gradert ufør >50% Pluss fra klp (gradert ufør pensjon) Jeg fikk forståelsen av at de beregner pensjon fra hele lønnen, og kun prosentvis fra min pensjon fra NAV og KLP. Det er fortsatt 12-15 år igjen før jeg er pensjonist. Født etter 63. Så er det noen tiltak jeg kan gjøre nå, for å øke pensjonen. Forsøker pr idag å jobbe X-tra når helsen tillater. Litt her og litt der. Eks. Hvis jeg setter av eks 500 kr i mnd i sånn pensjonssparing, får det større betydning enn å sette samme beløpet i en fastrente konto eller høyrentekonto!! Ja. Jeg vet at jeg burde begynt å gjøre det for lenge siden, men månedlige utgifter tillot ikke det. Nå er barna eldre, og utgiftene har gått noe ned, da de ordner for seg selv. Er sykepleier om det har betydning?? Anonymkode: 5a711...e3f Å spare er alltid positivt. Hvor mye man skal spare og hvordan man gjør det er jo mye opp til deg selv og dine forutsetninger. Personlig ville jeg kanskje vurdert fondssparing som mest hensiktsmessig i din situasjon. Dette fordi det er mer enn 10 år til du skal bruke pengene og det fremstår som du har begrensede økonomiske muligheter. Med sistnevnte mener jeg; sparer du i IPS (individuell pernsjonsparing), så vil du ikke ha tilgang til pengene før utbetaling starter. Du er jo medlem i KLP. Gå inn der og opprett en spareavtale på fondet Klp aksjeglobal indeks på en ASK konto(sett beløpet til det du er komfortabel med) Da er du godt i gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå