AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #1 Del Skrevet 20. oktober 2024 En del av rommet er jotun frostet glass som fremstår lilla. Den er kombinert med hvit poesi - begge gråfarger med grønt, og jeg er derfor litt frustrert over at det virker så veldig lilla. Hva slags farger bør jeg bruke på detaljer og interiør for å forsøke å få frem mer av det grå og grønne? Anonymkode: de778...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #2 Del Skrevet 20. oktober 2024 Det kan være at fargenyansen i gulvet er feil, lyset i rommet påvirker, samt også hvitfarge på listene. Frostet glass er finest til kalde hvitfarger som chi, ikke bomull. Du kan selvsagt style med grønne planter og grønne/blå puter, detaljer i tre, og holde deg unna alle farger med røde/lilla toner. Men trolig er det lyset i rommet kombinert med fargen på lister som gjør at fargen blir feil, og derfor ville jeg nok heller malt i en annen tone. Hvis du har bomull på lister/karmer, så ville jeg generelt holdt meg unna lyse greige farger, og heller valgt noe mer nøytralt eller noe med litt gule undertoner. Er det en lys og varm gråtone mot beige du er ute etter, så sjekk ut tidløs eller soothing beige. Anonymkode: ffa9e...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #3 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan være at fargenyansen i gulvet er feil, lyset i rommet påvirker, samt også hvitfarge på listene. Frostet glass er finest til kalde hvitfarger som chi, ikke bomull. Du kan selvsagt style med grønne planter og grønne/blå puter, detaljer i tre, og holde deg unna alle farger med røde/lilla toner. Men trolig er det lyset i rommet kombinert med fargen på lister som gjør at fargen blir feil, og derfor ville jeg nok heller malt i en annen tone. Hvis du har bomull på lister/karmer, så ville jeg generelt holdt meg unna lyse greige farger, og heller valgt noe mer nøytralt eller noe med litt gule undertoner. Er det en lys og varm gråtone mot beige du er ute etter, så sjekk ut tidløs eller soothing beige. Anonymkode: ffa9e...e95 Takk for godt svar! Dessverre er rommet totalrenovert nå og jeg kan nesten ikke forsvare en ny runde med maler helt enda. Taket er chi, listefritt, gulvlistene er eggehvit, men det er mulig det er gulfargen fra gulvet (lys eik). Eller bare lysforholdene. Forsøker meg på interiør i første omgang, takk for tips Anonymkode: de778...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #4 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for godt svar! Dessverre er rommet totalrenovert nå og jeg kan nesten ikke forsvare en ny runde med maler helt enda. Taket er chi, listefritt, gulvlistene er eggehvit, men det er mulig det er gulfargen fra gulvet (lys eik). Eller bare lysforholdene. Forsøker meg på interiør i første omgang, takk for tips Anonymkode: de778...950 Med mindre du har malt listene for eggehvit, så er de nok bomull (standard fra fabrikk). Jeg tror det først og fremst er lysforholdene som gjør det. Du kan prøve å skifte pærer/belysning også Anonymkode: ffa9e...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #5 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med mindre du har malt listene for eggehvit, så er de nok bomull (standard fra fabrikk). Jeg tror det først og fremst er lysforholdene som gjør det. Du kan prøve å skifte pærer/belysning også Anonymkode: ffa9e...e95 Også kan du male vinduskarmer og gulvlister i chi eller klassisk hvit. Jeg malte stua i "hvit lin" en gang, og hadde bomull på gulvlister og karmer. Det ble ikke noe fint for å si det sånn. Å matche riktig nyanse av hvitfarge er kjempeviktig når man bruker kalde farger som du har gjort. Anonymkode: ffa9e...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #6 Del Skrevet 20. oktober 2024 Dette rommet vender kanskje mot nord? Det er veldig vanskelig med rom som vender mot nord, da blir fargene kaldere og får et litt feil skjær. Jeg har for eksempel malt et rom som vender mot sør-øst og et annet som vender mot nord-vest i samme farge. Rommet mot sør-øst fikk en varm nydelig greige tone. Det andre fremstod som militærgrøn🙈 Anonymkode: 48160...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #7 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette rommet vender kanskje mot nord? Det er veldig vanskelig med rom som vender mot nord, da blir fargene kaldere og får et litt feil skjær. Jeg har for eksempel malt et rom som vender mot sør-øst og et annet som vender mot nord-vest i samme farge. Rommet mot sør-øst fikk en varm nydelig greige tone. Det andre fremstod som militærgrøn🙈 Anonymkode: 48160...4cb Jeg malte et rom i soft skin, og den ble kald lilla. Vendt mot sør. Tror det også kommer an på hvor mye sol/lys kommer direkte inn i rommet. Rommet kan være sør/vestvendt, men f.eks ha overbygg o.l som påvirker lysforholdene. Farger er ikke så lett, så alltid lurt å prøvemale/henge opp fargeprøver. Og lyset forandrer seg også etter årstid og tid på døgn. Anonymkode: ffa9e...e95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå