Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men hvorfor møte opp på helsestasjonens barselgruppe-opplegg om du ikke vil møte og inkludere andre? Virker jo som de allerede er en barselgruppe. Velger man likevel å møte opp da så får man da være voksne nok til å være hyggelige og inkludere alle. 

Anonymkode: cf754...857

En må jo ikke det. Barselgrupper blir brukt til fellestimer på helsestasjonen. Ikke nødvendigvis for sosialt. Det som er av opplegg på helsestasjon er timer med fysioterapaut, timer om ernæring etc. en sier ikke nei til fellesturer bare fordi en allerede har en barselgruppe. Så nei det er ikke sånn du sier. De er ikke forpliktet til å finne på noe med ts. Gruppetimer er gruppetimer. Ja ts var uheldig med sin gruppe. Men sånn er det

Anonymkode: 60c98...e3a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sist møtte jeg flere av de på bussen, og de så meg, men de inkluderte meg ikke i praten. Vi gikk av bussen, og de gikk uten å vente. Jeg ble gående rett bak. Ofte snakker de om andre bekjente ( ingen jeg kjenner) med barn på en nedsettende måte. Det kan være mødre som duller for mye, mødre som har silikon eller mødre som har merkeklær. De som ikke er a4 blir snakket stygt om.

Anonymkode: fd490...95a

Får litt minner fra ungdomsskolen, da man gjerne ville komme inn i gjengen til de slemme jentene. Finn heller noen hyggelige å være sammen med. 

Anonymkode: 12ef0...a68

Skrevet

Her begynte 2 av de i barselgruppa å ta med seg venner av seg på treff. Ble fort slutt på at jeg gadd å bli med på treffene de ville ha gitt. 

Anonymkode: 13701...1fa

Skrevet

Problemet med barselgrupper er jo at de blir satt opp helt tilfeldig, ut i fra at man har født barn på noenlunde samme tid, og bor på ca samme sted.

Da vi fikk vår første, ble kona plassert i en barselgruppe med to mødre som var oppe i 40-årene, og var andre og tredjegangsforeldre, selv var hun 28, og mor for første gang. Kun en annen hadde ikke barn fra før, men hun sluttet veldig fort, og sistemann bodde såpass langt unna de andre at treff ble vanskelig.

Med vår andre ble hun plutselig plassert i gruppe med flere førstegangsfødende, og etter et par treff gikk gruppa i oppløsning.

Helsestasjonene burde jo plassere folk som er i noenlunde samme alder og livsituasjon sammen, hvis ikke er det jo dømt å mislykkes

Anonymkode: 15e26...d35

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med å prøve å bli kjent med andre gjennom babysang, babysvømming o.l.?

Barselsgrupper tror jeg ikke alltid er så velfungerende dessverre.. 

Anonymkode: c76f7...b9b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man skal være bra avstumpet sosial dersom man ikke er åpen for å inkludere alle som er på samme tildelte gruppe. Selv om man kjenner noen på gruppa fra før, så skader det ikke akkurat å bli kjent med flere. Det er ikke slik at TS har presset seg på en allerede eksisterende gruppe. De har alle blitt tildelt denne gruppen. Da har man også et kollektivt ansvar for å prøve å få alle til å trives.

Kanskje du ikke har vært i barselgruppe noen gang?

Anonymkode: f2aa2...aeb

Kan du si, men det skal jo litt flaks til å bli satt sammen med en gruppe og så bare klaffer det. Jeg kjedet meg noe vanvittig i barselgruppa jeg ble puttet i. Var en tvilling- gruppe, så vi hadde det felles. Var en som klaget hele tiden, og vi andre sa ikke mye. Jeg er normalt sett utadvendt og kommer lett i kontakt med folk, men var sliten småbarnsmor og det var prat som bare ble slitsomt å lytte til også, så droppet jeg ut. Det er jo ikke i den fasen av livet man har mest overskudd til å knytte nye vennskap gjerne. 

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at barselgrupper sjelden leder til noen vennskap. Ingen jeg kjenner har hatt noe særlig kontakt med de fra barselgruppen utenom, eller senere.

Bor i Oslo og her setter de som regel sammen mødre omkring samme alder, og delt etter førstegangsfødende og annengangs. Problemet i sentrumsbydelene er at det er ekstremt få annengangsfødende. Kanskje er det slik hos deg også, det er ikke «nok», så de må blande gruppene. Og det er uheldig for de i din situasjon, for man har helt andre utfordringer og behov ved barn nr 1 og 2.

Jeg hadde samme erfaring som flere andre, to av jentene kjente hverandre fra før, som ødela litt av dynamikken. Den ene var hyggelig og ville jeg kanskje ellers blitt kjent med, den andre oppfattet jeg som litt sur og arrogant, og siden de var amamenklistret ble det ikke noe mer. Sistnevnte bor i nabolaget og jeg har passert henne et par ganger uten at hun engang smiler…

Nei ingen har forpliktelser. Men dette er jo en fin påminnelse til alle om å tenke over hvilke behov man selv har, og hva man gjør for å møte andres. Det er mye snakk om ensomhet i dagens samfunn, og kvinner som klager på å være alene om morsrollen, at man ikke har en «village» å lene seg på. Så kan man enten bidra til å endre det, eller opprettholde det.

Anonymkode: 65f9d...433

Skrevet

Sjekk ut åpen barnehage i området. Mye bedre stemning der ofte. 

Anonymkode: 02a9d...4b0

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor får en gruppe som helt tydelig er full av mobbere med unger deg til å tenke «denne vil jeg være en del av»? 

For der må du legge ned noe arbeid. Jeg tenker dette er en gjeng jeg hadde droppa etter ett eneste møte. Slike voksne ønsker jeg ikke at barnet mitt skal omgåes. Jeg ønsker å bruke dem som «skammens eksempel» i barneoppdragelse, for all del. Men dette er ikke barn jeg ønsker som venner for egne barn. Eget liv har lært meg at mobbende barn er barn av mobbende foreldre. Og sånn fortsetter det trolig i generasjoner. Så om du skulle være så uheldig at ungene dine blir venner med noen av de her barna så  du sette inn tiltak (ikke for å avslutte vennskapet, for å forsikre deg om at når det andre barnet blir ufint vil ditt eget selv avbryte vennskapet)

Det naturlige, ts, er ikke å ønske å bli godtatt av folk som er stygge med deg og/eller andre. Det er å ønsker å unngå dem. Og glede/lettelse er eneste korrekte respons dersom de også ønsker unngå deg. For da gjør de jo jobben for deg. 

Ditt ønske om å bli akseptert er dysfunksjonelt. Legg det av deg.

Anonymkode: d1b0b...67f

Skrevet

Jeg havnet også på barselgruppe med noen jeg kjente, vi inkluderte selvsagt de andre i gruppen. Uansett. Vi møttes en gang i uken for å gå tur sammen, ta en kaffe hos hverandre etc. 

Men vi to traff hverandre selvsagt utenom gruppen også, vi var jo venninner fra før og vant med å treffes vi to - akkurat som de andre helt sikkert traff sine venner utenom gruppen. 

Om ikke gruppen gir deg noe positivt, så kutt den ut! Dra på babysang, babysvømming etc og treff folk der. Vær åpen og si « hei, lyst til å gå en tur etter sangen/badet?» Livet er for kort til å bruke tid med folk som får deg til  føle deg dårlig. 

Anonymkode: b1b5b...68f

Skrevet

Finn noen andre å tilbringe tid med du ❤️ Jeg hadde stor glede av babysang i permisjonen. Vi var en fin gjeng som møtte opp en gang i uka. Hyggelige folk, felles lunsj og en aktivitet babyen satte stor pris på!

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg anbefaler veldig barseltrening! Da møter man samme gruppe hver uke, og kommer naturlig i prat før og etter timen. Det har vært rensingen for meg. 

Anonymkode: 03dad...2d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men hvorfor møte opp på helsestasjonens barselgruppe-opplegg om du ikke vil møte og inkludere andre? Virker jo som de allerede er en barselgruppe. Velger man likevel å møte opp da så får man da være voksne nok til å være hyggelige og inkludere alle. 

Anonymkode: cf754...857

Enig!

Skrevet

I min barselgruppe i Oslo var det 5 av 8 som hadde barn fra før. Få i gruppa var interesserte i treff, men jeg og ei av de andre førstegangsmødrene fant tonen ho ble gode venner. Vi prøvde å dra i gang felles treff, og det ble noen få, men siden vi fant tonen så møtte vi to jevnlig utenom. Barna er nå 2 år og vi har god kontakt med hverandre. 

Anonymkode: fc9d4...917

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...