Gå til innhold

Flyttet hjem til bygda, får ikke fred

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (4 timer siden):

Dere forstår sikkert ikke dette, men en del av det å være ressurssterk medfører at du må «gå noen ekstra mil» for de mindre ressurssterke. Sånn er det over alt. Det er de ressurssterke som kjører til treninger, organiserer Halloween, er klassekontakt og trener og generelt passer på at barna har det bra.

Vi er rimelig ressurssterke og har stilt opp på alt det du nevner i mange mange år.  

Men likevel evner jeg veldig fint å sette grenser for meg selv og mine barn.  

Hi skriver jo også at flere av disse barna er ikke første prioritet til barna hennes. Da hadde jeg jo glatt satt grenser for så mye besøk. 

Anonymkode: 67a1e...3a7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg er selv hjemflyttet fra Oslo til bygda jeg kommer fra. Som deg, så flyttet vi hjem for å være nærmere familie, og også pga plass og natur. Jeg kjenner meg ikke igjen i det du forteller, men det høres veldig slitsomt ut! Jeg forstår godt at du er lei. Derfor er det litt rart at når du får gode råd, så avviser og bortforklarer du dem med det samme. Det går ikke fordi ditt og datt.... Selvsagt er det ubehagelig å sette grenser, og vanskeligere siden dere ikke gjorde det med det samme. Men det må til, ellers får dere bare forsone dere med at det kommer til å fortsette...

Anonymkode: 8426d...658

Har tatt til meg flere råd. Men har kanskje ikke vært flink nok til å svare der jeg bare syns rådet var godt. 

Anonymkode: a5e7a...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rett og slett dratt en hvit løgn noen ganger. Hvis du syns det er ubehagelig å si det rett frem. "De må hentes før kl 18, for da skal vi på besøk hos besteforeldre/ på kurs/ trening/ får besøk". Eller bare si at dere er opptatt etter det klokkeslettet. Fortsetter det bare hadde jeg faktisk kontaktet barnevernet. Om foreldre får beskjed om at barnet deres kan være på besøk til kl 18, fordi vertskapet faktisk skal dra derfra da, men likevel velger å ikke hente barnet, så er det ganske alvorlig. Du kunne jo potensielt ha satt ungen ute, låst døra og dratt. Det vet ikke foreldrene. De må respektere både dere og sine egne barn.

Anonymkode: 1f5c0...0d6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel to ting, hvis dette er familier som ikke tar vare på barna sine så må du kanskje si fra til noen, barnehagebarn skal ikke reke rundt i mørket alene og det er spesielt å dumpe små barn hos andre igjen og igjen uten å avtale hvordan det er med retretten.

Hvorfor ender de alltid opp hos dere, kanskje dine barn kunne besøke dem også?

Men du må nok og innse at disse familiene er en del av bygda nå, det må vel være en grunn til at dine barn er så mye med disse barna, noe har de vel å tilby som lekekamerater? Du sier dine barn vil omgås søskenbarn, vel vi har vel alle godt av å lære oss å omgås alle slags mennesker, også de som har en annen bakgrunn enn oss selv. Mye læring i det.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er en besnærende tanke. Men det hadde vært slemt gjort mot de familiene, da de har ganske dårlig økonomi. 

De har jo selv valgt å dumpe barna sine, og må ta konsekvensene av det.

Anonymkode: 5deba...b5c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (47 minutter siden):

Her er det vel to ting, hvis dette er familier som ikke tar vare på barna sine så må du kanskje si fra til noen, barnehagebarn skal ikke reke rundt i mørket alene og det er spesielt å dumpe små barn hos andre igjen og igjen uten å avtale hvordan det er med retretten.

Hvorfor ender de alltid opp hos dere, kanskje dine barn kunne besøke dem også?

Men du må nok og innse at disse familiene er en del av bygda nå, det må vel være en grunn til at dine barn er så mye med disse barna, noe har de vel å tilby som lekekamerater? Du sier dine barn vil omgås søskenbarn, vel vi har vel alle godt av å lære oss å omgås alle slags mennesker, også de som har en annen bakgrunn enn oss selv. Mye læring i det.

For å være ærlig så er det litt snakk om dette på bygda. Vi er ikke de eneste som får mye besøk fra dem, og som sliter litt med å få de til å dra hjem. Det er snakk om flere familier. Ungene er stort sett greie, og jeg tror de har det helt ok hjemme (litt i grenseland kanskje, men alle er jo ikke like). Enig i at det er sunt å være sammen med forskjellige folk, men de er da sammen på skolen og fotball og ski og svømming. 

Tror jeg lander på å både ta en prat med eldste barnet om å begrense besøk, samt avklare henting/huke skikkelig tak i dem når de kjører barna hit. 

Men jeg vet vel at barnet ikke vil velge å invitere disse barna hvis han bare får ha besøk én gang i uka f.eks.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror du ikke jeg kunne fått problemer selv om jeg kastet ut de besøkende barna kl.20 på kvelden? De minste går jo i barnehagen. (De minste blir jeg best om å kjøre altså)

Det siste var mest spøk. Men leste du ikke resten? 

Anonymkode: 4bc6d...2af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kunne simpelthen skrevet at det ikke er aktuelt å flytte. Men du valgte å fremheve dere selv.

Anonymkode: 7ec69...985

Ts ikke bry deg om sånt, omg, altså. 

Anonymkode: 02ea0...116

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det siste var mest spøk. Men leste du ikke resten? 

Anonymkode: 4bc6d...2af

Det var da enda godt.

Ja, det skal jeg faktisk presse meg til å gjøre (insistere på å avtale tidspunkt for henting). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts ikke bry deg om sånt, omg, altså. 

Anonymkode: 02ea0...116

Takk <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjøner ikke hvorfor du ber om svar, men ikke tar i mot tips

Anonymkode: a1505...9eb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke på bygda lengre, men moren min snakker ofte om de som har bosatt seg i hjembygda mi. Det er MYE uføre, rusavhengige, diagnoser og mye elendighet som har flyttet hit. Bygda her er som en magnet for tapere. Kanskje du bor i hjembygda mi. 

Anonymkode: 77c9b...9cc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg, mannen og våre to barn har flyttet til mitt hjemsted, ei lita bygd i nærheten av en mindre by. Vi har gode jobber og har fått bygd et moderne hus. Vi stortrives med å bo nær familie, og bor så romslig at det er supert å ha en del besøk av svigers. 

Bygda er noe preget av at noen eldre hus ble solgt billig til barnefamilier uten tilknytning til bygda. Flere av disse familiene har en del problemer (psykiske, barna har diagnoser, foreldrene er ofte sykmeldt fra jobb osv.). Barna våre går i barnehage og på lavere trinn på skolen. De får veldig ofte besøk av andre barn, og de drar jo ikke hjem. De bor flere kilometer unna, og når jeg ringer foreldrene, så kan de ikke hente egne barn, men sier at de kan gå selv. Barna vil ikke gå  hjem selv, da det er langt og mørkt, og jeg har ikke lyst til å bruke 45 min hver kveld på å kjøre på andres unger(noen av barna bor et stykke unna selve bygda). Noen ganger er det flere barn og vi har faktisk ikke bilseter nok. 

Når det er tilstelninger i bygda, skirenn, 17.mai-feiring osv. så flokker mange barn seg rundt oss. Da er det vanskelig å  f.eks. få plass rundt bordet til familien min, eller kjøpe noe til mine barn. Foreldrene går gjerne rett forbi og drikker kaffe og skravler med andre voksne. Sier bare "Å ,er det her dere sitter, ja."

Jeg er glad for å bo her, det er vakkert og nært naturen. Når broren til mannen er ferdig utdanna har han og kona snakket om å flytte hit med sitt barn, så vi føler jo at vi er heldige. Barna trives, selv om de har gitt uttrykk for at de liker best å være sammen med søskenbarna sine, og noen flere, altså ikke de barna som aldri blir henta. 

Skjer dette i flere bygdesamfunn? At belastede familier kommer flyttende og sykmelder seg, og lener seg veldig på det støttende og sammensveisa miljøet som finnes i bygda, uten å bidra selv? Og hvordan rydder man opp i slikt? Barn som ikke blir henta fordi foreldrene har "vondt i magen, bilen funker ikke, veldig sliten, på shopping i byen som er i nærheten osv." Vi flytta ikke hit for å være barnevakt og taxi for fremmede. 

Hva har deres moderne hus med saken å gjøre? Tydelig at du føler deg for god for bøgda. Flytt til en by med flere du kan se opp til da vel. 

Anonymkode: f75ee...07d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kunne simpelthen skrevet at det ikke er aktuelt å flytte. Men du valgte å fremheve dere selv.

Anonymkode: 7ec69...985

Det er relevant fordi de er attraktive som tilholdssted for alle disse barna og foreldre som tenker, de har mer resurser til å ta seg av dette enn oss.

Anonymkode: 83ca4...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skjøner ikke hvorfor du ber om svar, men ikke tar i mot tips

Anonymkode: a1505...9eb

Har tatt imot flere tips jeg. Men har ikke skrevet ut " dette skal jeg gjøre" hver gang noen skriver noe klokt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ring foreldrene idet barna kommer. Si de ikke får være hos dere med mindre de har noen som henter dem innen da og da. Du velger tidspunkt. 

Anonymkode: d79a7...be7

Og hvis de ikke tar tlf, hva skal ts gjøre da? Jeg tenker at det beste er å ikke lukke opp for disse snylterne. Og send en bekymringsmelding til barnevernet. 

Anonymkode: 3ca91...78e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har deres moderne hus med saken å gjøre? Tydelig at du føler deg for god for bøgda. Flytt til en by med flere du kan se opp til da vel. 

Oi her var det noen som følte seg truffet. Er du kanskje forelder til en av disse ts skriver om..? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi huset er nybygd, så vil vi tape mange penger om vi nettopp flytter tilbake til Oslo. 

Snakker om noen få familier, de fleste i bygda (Som JEG kommer fra selv) er jo ikke slik. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi her var det noen som følte seg truffet. Er du kanskje forelder til en av disse ts skriver om..? 

Ja, DER tok du meg. Synes forøvrig det er rart det tar 45 minutter å kjøre barna hjem, mens de går i TS sin bhg. Mye som skurrer her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, de er for små for telefon 4 og 7(nesten 😎 år. Er bare eldste som har venner som blir med uten at vi er hjemme. Yngste går fortsatt i barnehagen. 

Er nok en god idé å sette grenser for eldste. At det f.eks. er dager vi ikke skal ha besøk. 

Sånn har vi gjort det her. Til dels at han må avtale på forhånd, men vi har også dager i uka der vi ikke har besøk. Mandager og fredager har vi ikke besøk. Må ha noe fri. De samles hos oss også. Det er intenst, så noen dager må man ha huset for seg selv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...