Gå til innhold

Flyttet hjem til bygda, får ikke fred

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kunne simpelthen skrevet at det ikke er aktuelt å flytte. Men du valgte å fremheve dere selv.

Anonymkode: 7ec69...985

Jeg forstår ikke hva du mener. 

Anonymkode: a5e7a...595

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan de ikke sykle?

Anonymkode: 5a85b...40f

Det vet jeg ikke, ikke de yngste i alle fall. Men god idé! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kunne simpelthen skrevet at det ikke er aktuelt å flytte. Men du valgte å fremheve dere selv.

Det er jo faktisk et poeng det hun sier da, at det ofte er slik at om en bygger hus på bygda så taper en så mye ved salg at en helst bør satse på å bli boende.. 

Også er det jo litt relevant om problematikken bunner i at slle barna vil være der fordi de har stort hus også videre. 

Det er jo desverre ofte slik at de barna i lavinntekt familier kvier seg for å ta med venner hjem.  Om foreldrene er kronisk syke så må de kanskje være stille, ta mye hensyn hjrmme også videre i tillegg.. 

Så det handler kanskje ikke om å fremheve seg selv men å forklare litt bakgrunnen for problematikken? 

Anonymkode: 60c7b...27f

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke hva du mener. 

Hvis poenget var å få frem at det ikke var aktuelt å flytte, så kunne du ganske enkelt skrevet at det ikke et aktuelt å flytte.

Istedenfor tegner du et bilde av at dere har bygget flott hus og er ganske så vellykkede sammenlignet med røkla rundt dere. Det er å fremheve seg selv.

Alternativt kunne du skrevet at det ikke er aktuelt å flytte fordi dere ikke har råd til å flytte uten å nedgradere, ettersom dere har bygget et hus et sted dere aldri får igjen verdien av ved salg. Noe som er like sant som forklaringen du kom med, bare at det ser langt mindre glossy ut å legge det frem på den måten.

Sånn. Nå har du fått det inn med teskje.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ring foreldrene idet barna kommer. Si de ikke får være hos dere med mindre de har noen som henter dem innen da og da. Du velger tidspunkt. 

Anonymkode: d79a7...be7

Jo, dere må faktisk sette klare grenser. Altså på en eller annen måte hindre at barna kommer til dere. Dere blir utnyttet. Bekymringsmelding til skolen passer også.

Anonymkode: 1e7c0...3cf

Dere forstår sikkert ikke dette, men en del av det å være ressurssterk medfører at du må «gå noen ekstra mil» for de mindre ressurssterke. Sånn er det over alt. Det er de ressurssterke som kjører til treninger, organiserer Halloween, er klassekontakt og trener og generelt passer på at barna har det bra.

Endret av Brunello
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis poenget var å få frem at det ikke var aktuelt å flytte, så kunne du ganske enkelt skrevet at det ikke et aktuelt å flytte.

Istedenfor tegner du et bilde av at dere har bygget flott hus og er ganske så vellykkede sammenlignet med røkla rundt dere. Det er å fremheve seg selv.

Alternativt kunne du skrevet at det ikke er aktuelt å flytte fordi dere ikke har råd til å flytte uten å nedgradere, ettersom dere har bygget et hus et sted dere aldri får igjen verdien av ved salg. Noe som er like sant som forklaringen du kom med, bare at det ser langt mindre glossy ut å legge det frem på den måten.

Sånn. Nå har du fått det inn med teskje.

Nåda. Du kan nå også velge å ikke la dette plage deg så voldsomt. De fleste oppegående i tråden her har ikke reagert på det. Du kan ikke forvente at andre skal rette seg opp etter dine føringer for hvordan de skal skrive et innlegg her heller.

Anonymkode: 42573...94d

• Liker 10
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nåda. Du kan nå også velge å ikke la dette plage deg så voldsomt. De fleste oppegående i tråden her har ikke reagert på det. Du kan ikke forvente at andre skal rette seg opp etter dine føringer for hvordan de skal skrive et innlegg her heller.

Det plager meg ikke, jeg svarte bare opp siden ts «ikke forsto». 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har ei venninne som bor et stykke unna. Moren er uføretrygdet og kjører ikke bil. Det innebærer at jeg må stå for transport hjem om kveldene. Moren har heller ikke mye kapasitet i de syke periodene sine, og da kan ikke mitt barn være der. Jeg merker også at vi har besøk nesten hver eneste dag og ofte hele helger i slike perioder. Når vi drar på de ulike tilbudene som er rundt her i helgene er det tydelig at jenta bare er der når hun er med oss dit. Også turer i skogen og på fjellet når hun blir med på hytta er eksotisk for henne.

Men denne moren har da overhode ikke valgt å ha det sånn! Jeg er veldig glad det ikke er meg som i tillegg til å slite med helsa også sliter med økonomien, slik at begge deler begrenser datteren. 

Hun gjør så godt hun kan, og er en god mor. Når helsa tillater det inviteres min datter dit. Det er da rolige helger hjemme, men det kan være helt fint det også.

Det skulle bare mangle at vi stiller opp litt, når vi er så heldige å ha mulighet til det.

Anonymkode: cd623...5d0

• Liker 10
  • Hjerte 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kjører stort sett fra barna på en snuplass nedfor huset vårt. Sender melding om at Navn gleder seg til å komme på besøk. Noen ganger er de med mitt eldste barn hjem fra skolen med skolebuss. Vennene til yngste henger seg enten på eldre søsken, men de blir faktisk fulgt til døra av en forelder om de kommer (skulle barne mangle når barna er 4-5 år). 

De store barna må du sende hjem gående.  

Om de små barna heller ikke hentes og foreldrene gjør seg utilgjengelige er det på plass med en bekymringsmelding til barnevernet.

Og du må sette klare grenser. Besøk skal avtales og med fastsatte klokkeslett for henting. 

Anonymkode: e4b3a...85b

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min datter har ei venninne som bor et stykke unna. Moren er uføretrygdet og kjører ikke bil. Det innebærer at jeg må stå for transport hjem om kveldene. Moren har heller ikke mye kapasitet i de syke periodene sine, og da kan ikke mitt barn være der. Jeg merker også at vi har besøk nesten hver eneste dag og ofte hele helger i slike perioder. Når vi drar på de ulike tilbudene som er rundt her i helgene er det tydelig at jenta bare er der når hun er med oss dit. Også turer i skogen og på fjellet når hun blir med på hytta er eksotisk for henne.

Men denne moren har da overhode ikke valgt å ha det sånn! Jeg er veldig glad det ikke er meg som i tillegg til å slite med helsa også sliter med økonomien, slik at begge deler begrenser datteren. 

Hun gjør så godt hun kan, og er en god mor. Når helsa tillater det inviteres min datter dit. Det er da rolige helger hjemme, men det kan være helt fint det også.

Det skulle bare mangle at vi stiller opp litt, når vi er så heldige å ha mulighet til det.

Det er utrolig fint at du er der for denne jenta! Men jeg synes ikke det kan sammenlignes helt. Dette er en klar avtale dere har og du forventer på forhånd at du skal hente og bringe barnet. Det er noe annet når foreldre kaster ungen på døra i nesten ring-på-spring, lover de kan hente for så å si at de ikke kan det likevel.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Wow

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig fint at du er der for denne jenta! Men jeg synes ikke det kan sammenlignes helt. Dette er en klar avtale dere har og du forventer på forhånd at du skal hente og bringe barnet. Det er noe annet når foreldre kaster ungen på døra i nesten ring-på-spring, lover de kan hente for så å si at de ikke kan det likevel.

Nei. Det er ikke avtaler. Jeg kommer hjem og ser at vi har ett barn ekstra hjemme. Da har hun blitt med min datter og ikke tatt skolebussen hjem etter skolen. Jeg spør om moren vet hvor hun er, hun svarer at hun har sendt melding om at hun kommer hjem kl 20. Vips, så har jeg et sjåføroppdrag på kvelden og det er opp til meg å sørge for å endre dette om det ikke passer. Når det bare skjer en gang eller to i uka, og datteren min kanskje sender melding en dag om at hun blir med X hjem fra skolen tenker jeg at moren er i em god periode. Når det er mer eller mindre hver ettermiddag over uker vet jeg at moren er syk. Hvilken sykdom vet jeg ikke, noe kroniske greier som tydeligvis blusser opp med ujevne mellomrom.

Det er også barna som abtaler overnatting i helgene, de bare spør meg om det er greit. Da sender jeg melding til moren om at jentene har gjort avtale for helgen og at det er greit for meg så øenge hun får lov hjemme (har aldri skjedd at det "ikke passer") og at hun må ha med for eksempel svømmebag eller turklær. 

Jeg forsøker å slå av en prat når jeg leverer barnet hjemme, men moren er fåmælt. Jeg blir heller ikke invitert inn på kaffe eller noe. Det er greit, jeg forstår at energien kan mangle. 

Så det har rett og slett bare blitt sånn, og er ikke noe vi snakker om eller har avtale på.

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må si at det ikkje passer. Hadde noen slept av barna hadde eg ringt de sporenstreks og sakt at sånne ting avtaler vi på forhold. Kom å hent nå. Og ikkje minst sei til eldste at han ikkje får lov å ta med barn heim på bussen. Lesetid og middag  som familie så vere med venner.og annakvar gang av de og hos oss.ca da. Var en nabofam som prøvde seg her. Eg var heimeverende og de droppet sfo i 1. klasse. Onsd var de ferdig kl 13. eg ringte første onsd for då kom guten rett hit etter skulen, og sa at vi har middag og lesetid og så kan de vere sammen seinere. De tok hintet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avtaler med ungene på morgenen om det passer eller ikke passer at noen blir med hjem, f.eks at idag har vi laks til middag, det er ikke nok å dele så ingen ekstra til middag, idag drar vi tidlig til kamp så ingen med hjem; idag må jeg få gjort noe jobb så det går ikke å kjøre noe sted. 

Du må sette grenser til barna dine så de kan lære seg å si nei. 

Anonymkode: 1c68f...2d1

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor slik til at en må kjøre uansett hva de ska. Så når unga var yngre fikk de beskjed i dag passer ikke at noen blir med og ble overholdt. Noen ganger hentet vi andre ganger ble de kjørt hjem. Noen ganger når unger var her måtte vi kjøre de hjem osv.

Her så delte vi på kjøring til klubben. Kjørte rundt plukket opp, fikk de på klubb og brakte de hjem når klubben stengte, gikk på omgang på 4 familier. Her fungerte det. Og ingen som ble sure hvis noen så nei.

Vi kjørte mye rundt på en i fosterhjem. Ungdommen var mer hos oss en der den bodde.

Anonymkode: cf2ad...851

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barna dine må avtale med dere på forhånd om de kan ha med besøk hjem etter skolen. Kan dere ikke svare pga. jobb så kan de ikke ha besøk med hjem. Regner med ungene er så store at de har telefon? 

Anonymkode: baa27...9cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom ungene bare blir lempet på døra hos dere så ringer dere selvsagt foreldrene og ber dem hente med en gang. Da er de jo allerede i bilenZ 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette grenser selv. Enten ved å begrense hvor ofte dere får besøk/kun besøk om ungene blir henta, ved å hjelpe ungene med refleksvester/sykkel ol, eller svelge kamelen og kjøre hver gang de har behov. 

Anonymkode: 4c3b2...dc8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barna dine må avtale med dere på forhånd om de kan ha med besøk hjem etter skolen. Kan dere ikke svare pga. jobb så kan de ikke ha besøk med hjem. Regner med ungene er så store at de har telefon? 

Nei, de er for små for telefon 4 og 7(nesten 8) år. Er bare eldste som har venner som blir med uten at vi er hjemme. Yngste går fortsatt i barnehagen. 

Er nok en god idé å sette grenser for eldste. At det f.eks. er dager vi ikke skal ha besøk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...