Gå til innhold

Flyttet hjem til bygda, får ikke fred

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje det er rus inne i bildet? Da er det jo bra at de ikke fyllekjører for å hente barna hvertfall. 

Det er nok ikke bare på bygda de ressurssterke bidrar litt ekstra. Det er sånn svært mange steder: det er de samme barna som aldri har med foreldre på kamp, og som alltid trenger skyss. De spør gjerne også om denne skyssen selv, fra lav alder. Husk at du kan være en stor forskjell i livet til disse barna ❤️

Anonymkode: a1175...c06

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rareste jeg har hørt, er det sant eller bare et forsøk på å sverte bygda?

Anonymkode: 4bc6d...2af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sender melding til foreldre at da henter dere avkommet kl 19, ellers sender jeg de i taxi hjem. Med beskjed at mottaker betaler.

Anonymkode: bf931...1d7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det er rus inne i bildet? Da er det jo bra at de ikke fyllekjører for å hente barna hvertfall. 

Det er nok ikke bare på bygda de ressurssterke bidrar litt ekstra. Det er sånn svært mange steder: det er de samme barna som aldri har med foreldre på kamp, og som alltid trenger skyss. De spør gjerne også om denne skyssen selv, fra lav alder. Husk at du kan være en stor forskjell i livet til disse barna ❤️

Anonymkode: a1175...c06

Det hadde forklart uvilligheten til å hente egne barn. Godt tenkt. Og kanskje kan dette være noe jeg kan konfrontere foreldrene med. Har f.eks. forklart at jeg ikke hadde bilseter nok til å kjøre alle barna hjem, men foreldreren sa at det gikk fint.(Det går ikke fint for meg å ikke ha barna i trafikksikre bilseter!)

Det er dessverre snakk om flere familier og mange barn. Har ikke uendelig med overskudd. Men kan godt ha besøk ofte, stiller opp med middag og kvelds, så lenge de hentes.

Anonymkode: a5e7a...595

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Rareste jeg har hørt, er det sant eller bare et forsøk på å sverte bygda?

Jeg elsker bygda mi. Og vil si at de med tilknytning til bygda ikke er de som oppfører seg slik, det er noen som har flyttet til mens jeg ikke bodde her. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær ungene dine og si at de ikke kan ha med besøk hjem. Det er nok det enkleste. Du skriver noe om at de uansett ikke vil leke med disse ungene, så det bør jo ikke være et problem. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løsningen er så enkel som kommunikasjon. Snakk med foreldrene og bli enige om å avtale besøk, begynnelse og slutt på besøket. 

Da vi var små fikk vi alltid en tid vi skulle komme hjem og hvis det er for langt /mørkt så må selvsagt foreldrene hente dem. Ellers kaster du dem ut i hagen og låser døra. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du sender melding til foreldre at da henter dere avkommet kl 19, ellers sender jeg de i taxi hjem. Med beskjed at mottaker betaler.

Det er en besnærende tanke. Men det hadde vært slemt gjort mot de familiene, da de har ganske dårlig økonomi. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Løsningen er så enkel som kommunikasjon. Snakk med foreldrene og bli enige om å avtale besøk, begynnelse og slutt på besøket. 

Da vi var små fikk vi alltid en tid vi skulle komme hjem og hvis det er for langt /mørkt så må selvsagt foreldrene hente dem. Ellers kaster du dem ut i hagen og låser døra. 

Tror du ikke jeg kunne fått problemer selv om jeg kastet ut de besøkende barna kl.20 på kvelden? De minste går jo i barnehagen. (De minste blir jeg best om å kjøre altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (5 minutter siden):

Lær ungene dine og si at de ikke kan ha med besøk hjem. Det er nok det enkleste. Du skriver noe om at de uansett ikke vil leke med disse ungene, så det bør jo ikke være et problem. 

Ja, det kan hende problemet går over av seg selv. Vi har vurdert å dra mer på besøk til mindre foreldre og søsken( begge har barn mine leker godt med)  bare for å slippe, men det går ikke alltid  

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det kan hende problemet går over av seg selv. Vi har vurdert å dra mer på besøk til mindre foreldre og søsken( begge har barn mine leker godt med)  bare for å slippe, men det går ikke alltid  

Hvor langt unna skole/hjem jobber dere? Dere kan jo få barna deres til å møte dere på jobb om det er nærme nok så kan ikke noen bli med hjem. Jeg lærte datteren tidlig å ta bussen alene (40 min) til der jeg jobber for å lære henne selvstendighet og ingen som ble med hjem.

Anonymkode: 1c68f...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor langt unna skole/hjem jobber dere? Dere kan jo få barna deres til å møte dere på jobb om det er nærme nok så kan ikke noen bli med hjem. Jeg lærte datteren tidlig å ta bussen alene (40 min) til der jeg jobber for å lære henne selvstendighet og ingen som ble med hjem.

Anonymkode: 1c68f...2d1

Vi jobber begge i en by 20 min unna. Men kunne bedt de dra til besteforeldrene de dagene jeg vet at det passer. Uansett et godt tips for den eldste. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en besnærende tanke. Men det hadde vært slemt gjort mot de familiene, da de har ganske dårlig økonomi. 

Er ju ikke det. Det er ju opptil dem: Hente ungene, ellers blir de sendt med taxi. Så enkelt. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo, dere må faktisk sette klare grenser. Altså på en eller annen måte hindre at barna kommer til dere. Dere blir utnyttet. Bekymringsmelding til skolen passer også.

Anonymkode: 1e7c0...3cf

Skolen har jo ikke noe med det å gjøre. Det er heller ingen barnevernssak, men ts som må si ifra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg, mannen og våre to barn har flyttet til mitt hjemsted, ei lita bygd i nærheten av en mindre by. Vi har gode jobber og har fått bygd et moderne hus. Vi stortrives med å bo nær familie, og bor så romslig at det er supert å ha en del besøk av svigers. 

Bygda er noe preget av at noen eldre hus ble solgt billig til barnefamilier uten tilknytning til bygda. Flere av disse familiene har en del problemer (psykiske, barna har diagnoser, foreldrene er ofte sykmeldt fra jobb osv.). Barna våre går i barnehage og på lavere trinn på skolen. De får veldig ofte besøk av andre barn, og de drar jo ikke hjem. De bor flere kilometer unna, og når jeg ringer foreldrene, så kan de ikke hente egne barn, men sier at de kan gå selv. Barna vil ikke gå  hjem selv, da det er langt og mørkt, og jeg har ikke lyst til å bruke 45 min hver kveld på å kjøre på andres unger(noen av barna bor et stykke unna selve bygda). Noen ganger er det flere barn og vi har faktisk ikke bilseter nok. 

Når det er tilstelninger i bygda, skirenn, 17.mai-feiring osv. så flokker mange barn seg rundt oss. Da er det vanskelig å  f.eks. få plass rundt bordet til familien min, eller kjøpe noe til mine barn. Foreldrene går gjerne rett forbi og drikker kaffe og skravler med andre voksne. Sier bare "Å ,er det her dere sitter, ja."

Jeg er glad for å bo her, det er vakkert og nært naturen. Når broren til mannen er ferdig utdanna har han og kona snakket om å flytte hit med sitt barn, så vi føler jo at vi er heldige. Barna trives, selv om de har gitt uttrykk for at de liker best å være sammen med søskenbarna sine, og noen flere, altså ikke de barna som aldri blir henta. 

Skjer dette i flere bygdesamfunn? At belastede familier kommer flyttende og sykmelder seg, og lener seg veldig på det støttende og sammensveisa miljøet som finnes i bygda, uten å bidra selv? Og hvordan rydder man opp i slikt? Barn som ikke blir henta fordi foreldrene har "vondt i magen, bilen funker ikke, veldig sliten, på shopping i byen som er i nærheten osv." Vi flytta ikke hit for å være barnevakt og taxi for fremmede. 

Synes hele innlegget bære preg av at du er ekstremt nedlatende til innflyttere.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv hjemflyttet fra Oslo til bygda jeg kommer fra. Som deg, så flyttet vi hjem for å være nærmere familie, og også pga plass og natur. Jeg kjenner meg ikke igjen i det du forteller, men det høres veldig slitsomt ut! Jeg forstår godt at du er lei. Derfor er det litt rart at når du får gode råd, så avviser og bortforklarer du dem med det samme. Det går ikke fordi ditt og datt.... Selvsagt er det ubehagelig å sette grenser, og vanskeligere siden dere ikke gjorde det med det samme. Men det må til, ellers får dere bare forsone dere med at det kommer til å fortsette...

Anonymkode: 8426d...658

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en stor verdi i å være en ressurs opp i mot de som ikke er så ressurssterke. Tenk hvor heldig du er, som har muligheten til å bli kjent med alle disse barna i bygda. 
Du er også heldig som har ressurser til å ha et flott nybygget hus, noe de andre ikke har. 
Kok noen ekstra poteter/pasta, og kjør barna hjem, det koster så lite, og det gir så mye tilbake. 
Det at barnet føler seg velkommen hos deg er en stor tillitserklæring, og det er noe barnet vil huske når hen er voksen. 

Plutselig er barna store, dette varer kun i en liten periode. 

Anonymkode: a1505...9eb

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er en stor verdi i å være en ressurs opp i mot de som ikke er så ressurssterke. Tenk hvor heldig du er, som har muligheten til å bli kjent med alle disse barna i bygda. 
Du er også heldig som har ressurser til å ha et flott nybygget hus, noe de andre ikke har. 
Kok noen ekstra poteter/pasta, og kjør barna hjem, det koster så lite, og det gir så mye tilbake. 
Det at barnet føler seg velkommen hos deg er en stor tillitserklæring, og det er noe barnet vil huske når hen er voksen. 

Ta dette til deg Ts. Snu situasjonen til noe positivt.

Anonymkode: 7da46...041

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når det er tilstelninger i bygda, skirenn, 17.mai-feiring osv. så flokker mange barn seg rundt oss. Da er det vanskelig å  f.eks. få plass rundt bordet til familien min, eller kjøpe noe til mine barn. Foreldrene går gjerne rett forbi og drikker kaffe og skravler med andre voksne. Sier bare "Å ,er det her dere sitter, ja."

Jeg er glad for å bo her, det er vakkert og nært naturen. Når broren til mannen er ferdig utdanna har han og kona snakket om å flytte hit med sitt barn, så vi føler jo at vi er heldige. Barna trives, selv om de har gitt uttrykk for at de liker best å være sammen med søskenbarna sine, og noen flere, altså ikke de barna som aldri blir henta. 

Ja du har store problemer å ta tak i.

Anonymkode: 7da46...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg lager allerede middag og kvelds med glede, men syns det er mye å måtte kjøre de hjem etter å ha ventet lenge på at de blir henta. 

Koser meg masse med at barna er små, og er klar over at det er ei viktig tid, derfor er det kjipt å bruke mye tid på kjøre hjem og følge opp andrrs barn. Vil gjerne være litt i fred med familien min. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...