AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #1 Skrevet 20. oktober 2024 Jeg, mannen og våre to barn har flyttet til mitt hjemsted, ei lita bygd i nærheten av en mindre by. Vi har gode jobber og har fått bygd et moderne hus. Vi stortrives med å bo nær familie, og bor så romslig at det er supert å ha en del besøk av svigers. Bygda er noe preget av at noen eldre hus ble solgt billig til barnefamilier uten tilknytning til bygda. Flere av disse familiene har en del problemer (psykiske, barna har diagnoser, foreldrene er ofte sykmeldt fra jobb osv.). Barna våre går i barnehage og på lavere trinn på skolen. De får veldig ofte besøk av andre barn, og de drar jo ikke hjem. De bor flere kilometer unna, og når jeg ringer foreldrene, så kan de ikke hente egne barn, men sier at de kan gå selv. Barna vil ikke gå hjem selv, da det er langt og mørkt, og jeg har ikke lyst til å bruke 45 min hver kveld på å kjøre på andres unger(noen av barna bor et stykke unna selve bygda). Noen ganger er det flere barn og vi har faktisk ikke bilseter nok. Når det er tilstelninger i bygda, skirenn, 17.mai-feiring osv. så flokker mange barn seg rundt oss. Da er det vanskelig å f.eks. få plass rundt bordet til familien min, eller kjøpe noe til mine barn. Foreldrene går gjerne rett forbi og drikker kaffe og skravler med andre voksne. Sier bare "Å ,er det her dere sitter, ja." Jeg er glad for å bo her, det er vakkert og nært naturen. Når broren til mannen er ferdig utdanna har han og kona snakket om å flytte hit med sitt barn, så vi føler jo at vi er heldige. Barna trives, selv om de har gitt uttrykk for at de liker best å være sammen med søskenbarna sine, og noen flere, altså ikke de barna som aldri blir henta. Skjer dette i flere bygdesamfunn? At belastede familier kommer flyttende og sykmelder seg, og lener seg veldig på det støttende og sammensveisa miljøet som finnes i bygda, uten å bidra selv? Og hvordan rydder man opp i slikt? Barn som ikke blir henta fordi foreldrene har "vondt i magen, bilen funker ikke, veldig sliten, på shopping i byen som er i nærheten osv." Vi flytta ikke hit for å være barnevakt og taxi for fremmede. Anonymkode: a5e7a...595 8 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #2 Skrevet 20. oktober 2024 Da kan ikke disse barna komme til dere hvis foreldrene ikke kan hente de. Så enkelt er det. Anonymkode: 42573...94d 18 15
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #3 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da kan ikke disse barna komme til dere hvis foreldrene ikke kan hente de. Så enkelt er det. Anonymkode: 42573...94d Har du noengang måtte si noe slikt til andre? Jeg har ikke det. Foreldrene kan ofte kjøre barna hit, men kan likevel ikke hente. Vennene av den eldste tar skolebussen til oss, eller blir kjørt. Det gjelder jo fire ulike familier. Felles sms? Kjapp kommentar når de kommer med barna? Syns jo og det er slitsomt på tilstelningene. Anonymkode: a5e7a...595 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #4 Skrevet 20. oktober 2024 Ring foreldrene idet barna kommer. Si de ikke får være hos dere med mindre de har noen som henter dem innen da og da. Du velger tidspunkt. Anonymkode: d79a7...be7 14 9
Brunello Skrevet 20. oktober 2024 #5 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da kan ikke disse barna komme til dere hvis foreldrene ikke kan hente de. Så enkelt er det. Anonymkode: 42573...94d Så enkelt er det ikke. Det medfører at barna deres ikke får være sammen med vennene sine. 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #6 Skrevet 20. oktober 2024 Jo, dere må faktisk sette klare grenser. Altså på en eller annen måte hindre at barna kommer til dere. Dere blir utnyttet. Bekymringsmelding til skolen passer også. Anonymkode: 1e7c0...3cf 16 1 8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #7 Skrevet 20. oktober 2024 Det er da bare å si at det ikke passer med besøk. Kjører foreldrene før dere har lukket opp døren? Anonymkode: 67a1e...3a7 12 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #8 Skrevet 20. oktober 2024 Uvdal det er snakk om her? Anonymkode: ea494...895 3 1
Stormur Skrevet 20. oktober 2024 #9 Skrevet 20. oktober 2024 Ja kjenner igjen noe av det. Du må ganske enkelt sette grenser. Be om at ting avtales på forhånd eller si ting som «nå skal vi ha «familielunsj så møtes vi i bakken etterpå». Vi er i tilsvarende situasjon med kommunale boliger ikke så langt unna. Barna kan ikke regulere dette selv og de søker seg mot trygge voksne. Dette ble bedre etterhvert. Regler som at man bare kan være på besøk til klokka X og så må hentes. Avtal på forhånd og ansvarliggjør foreldrene. 9 4 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #10 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du noengang måtte si noe slikt til andre? Jeg har ikke det. Foreldrene kan ofte kjøre barna hit, men kan likevel ikke hente. Vennene av den eldste tar skolebussen til oss, eller blir kjørt. Det gjelder jo fire ulike familier. Felles sms? Kjapp kommentar når de kommer med barna? Syns jo og det er slitsomt på tilstelningene. Anonymkode: a5e7a...595 Nei, men det er fordi det aldri har hendt meg. Jeg synes det er veldig spesielt at har skjedd med flere ulike barnefamilier og jeg hadde vært bekymret for at de synes det er greit at barna går alene i mørket i flere kilometer om kvelden. Barna er deres ansvar og det er ikke greit at de prøver å lempe de over på deg og krever at du henter og bringer. Men så lenge du gjør det så vil de bare fortsette. Anonymkode: 42573...94d 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #11 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er da bare å si at det ikke passer med besøk. Kjører foreldrene før dere har lukket opp døren? Anonymkode: 67a1e...3a7 De kjører stort sett fra barna på en snuplass nedfor huset vårt. Sender melding om at Navn gleder seg til å komme på besøk. Noen ganger er de med mitt eldste barn hjem fra skolen med skolebuss. Vennene til yngste henger seg enten på eldre søsken, men de blir faktisk fulgt til døra av en forelder om de kommer (skulle barne mangle når barna er 4-5 år). Anonymkode: a5e7a...595 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #12 Skrevet 20. oktober 2024 Da svarer du på mld at idag passer det ikke med besøk. Dere er ikke hjemme eller dere skal reise bort om litt. Når de blir fulgt til døra så sier du det samme. Kan ikke for alt i verden forstå at det skal være så vanskelig. Du må jo sette grenser for deg selv og barna dine. Om de flokker seg rundt dere på arrangementer, så kan du be de om å finne foreldrene sine eller gå å leke et annet sted. Anonymkode: 67a1e...3a7 8 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #13 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De kjører stort sett fra barna på en snuplass nedfor huset vårt. Sender melding om at Navn gleder seg til å komme på besøk. Noen ganger er de med mitt eldste barn hjem fra skolen med skolebuss. Vennene til yngste henger seg enten på eldre søsken, men de blir faktisk fulgt til døra av en forelder om de kommer (skulle barne mangle når barna er 4-5 år). Anonymkode: a5e7a...595 Har aldri hørt om at det er normalt at barna har besøk hver eneste dag. Du kan jo starte der: Begrense antallet dager i uka huset er åpent for besøk, i alle fall så lenge ungene ikke er gamle nok til å styre seg selv. Anonymkode: 7ec69...985 4 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #14 Skrevet 20. oktober 2024 Merkelig. Bodd i flere bygder, og aldri opplevd dette heldigvis. Er enig med de andre om å sette grenser. Si klart i fra om at de kan komme til klokken da og da, og foreldre må hente. Hvis de bryter avtaler, syns jeg også at det er innafor å si at Navn kan dessverre ikke komme i dag. Dere har det travelt, og kan og vil ikke ta ansvaret for å sørge for at de kommer seg hjem. Anonymkode: 20fbd...612 4 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #15 Skrevet 20. oktober 2024 Dere kan jo si til foreldrene at dere ikke er komfortable med å sende barnet hjem gående i flere kilometer i mørket. Så hvis ikke de kan hente, så kan ikke barnet komme. Og si fra når barnet må hentes til foreldre på døren, eller som svar på melding. Foreldrene må kanskje bare læres opp i hva som er god skikk. Når man leverer et barn for besøk, så spør man vertsfamilien når det passer å hente. Anonymkode: 2f871...68f 7 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #16 Skrevet 20. oktober 2024 «det støttende og sammensveisa miljøet som finnes i bygda»… Er det sånn det ser ut fra innsida? Hvis foreldrene sier ungene kan gå hjem, da sender du ungene hjem (kjøp inn noen ekstra refleksvester). Skjer dette et par ganger gidder ikke ungene å komme mer. Er det dine barn som inviterer dem hjem etter skolen, eller sendes de uoppfordret? På tide med en prat med egne unger? Hvorfor flokker de seg rundt dere på tilstelninger? Fordi de får ting av deg (som de ikke får av foreldrene) eller fordi ungene dine er populære? Hvorfor kan du ikke gi ting til dine selv om andre barn er der? Du får prøve å være litt mindre inkluderende. Anonymkode: 615e9...9b1 4 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #17 Skrevet 20. oktober 2024 Brunello skrev (46 minutter siden): Så enkelt er det ikke. Det medfører at barna deres ikke får være sammen med vennene sine. Kan ikke barna dine besøke dem ii stedet? AnonymBruker skrev (36 minutter siden): De kjører stort sett fra barna på en snuplass nedfor huset vårt. Sender melding om at Navn gleder seg til å komme på besøk. Noen ganger er de med mitt eldste barn hjem fra skolen med skolebuss. Vennene til yngste henger seg enten på eldre søsken, men de blir faktisk fulgt til døra av en forelder om de kommer (skulle barne mangle når barna er 4-5 år). Anonymkode: a5e7a...595 Du kan jo ikke være så tafatt. Enten sier du "nei, det passer ikke med besøk", eller så avtaler du at de må hentes innen klokken slik og sånn. Brytes avtalen blir det nei neste gang. Hensetter foreldrene stadig små barn og sier de kan gå alene hjem flere kilometer, så må du kontakte barnevernet, da trenger jo foreldrene veiledning. Anonymkode: b9182...ef1 3 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #18 Skrevet 20. oktober 2024 Veldig bra du fikk fremhevet hvor vellykket og hvor mye penger dere har, ellers hadde ikke resten av poenget ditt kommet frem. Anonymkode: f943b...486 14 17
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #19 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Veldig bra du fikk fremhevet hvor vellykket og hvor mye penger dere har, ellers hadde ikke resten av poenget ditt kommet frem. Anonymkode: f943b...486 Vi har bygget et hus på bygda og får aldri igjen de pengene om vi må flytte. Tenkte det var relevant, for det er ikke bare å flytte da Vi har ikke høy inntekt, men gode, trygge jobber der vi trives. Anonymkode: a5e7a...595 10 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #20 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har bygget et hus på bygda og får aldri igjen de pengene om vi må flytte. Tenkte det var relevant, for det er ikke bare å flytte da Vi har ikke høy inntekt, men gode, trygge jobber der vi trives. Anonymkode: a5e7a...595 Du kunne simpelthen skrevet at det ikke er aktuelt å flytte. Men du valgte å fremheve dere selv. Anonymkode: 7ec69...985 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå