Gå til innhold

Lønner det seg med flere ASK?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sparer til pensjon i ask, og ønsker også å begynne å spare til hytte. Sparehorispntver 10-20 år, så tenker å spare I fond av et slag. Vil det lønne seg å opprette en egen ask til dette? Jeg innbiller meg at det er lettere å se hvor mye som står på henholdsvis pensjon og hyttesparing om man har to, men er det noen fordeler eller evt ulemper utover det?

Anonymkode: 54a67...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skader jo ikke, kan vær en god måte til å ha kontroll på hvilke penger som skal hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker DNB, og Spareappen. Har flere ASK-kontoer av ulike grunner. Det koster ikke noe for hver ASK-konto, og i appen kan jeg hele tiden velge om jeg vil se beholdningen pr fond eller pr konto.

Så det funker helt supert til et behov som du spør om TS. 

Anonymkode: 3aa0a...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal spare til barn så kan det være lurt å ha en ASK for hver. ASK kan flyttes som helhet , inkludert skatteposisjon, til barnet på senere tidspunkt. Det kan da ta ut gevinsten inntil frikortgrensa og således få gevinsten uten å måtte skatte for den. Fort en dårlig ide hvis det er stipend inne i bildet , men fint å ha som en mulighet i alle fall.

Anonymkode: 842f4...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ASK'er kan forresten også samles i kun en ASK uten å utløse skatt. Det er kanskje ikke en knapp i nettbanken men banken kan gjennomføre slikt. 

Det er også mulig å gi ASK i gave dvs. overføre verdien skattefritt. Først når penger realiseres så vil skatt utløses.

Å ha flere ASK'er er dermed kun personlig preferanse og hvordan du vil organisere pengene. Ellers har det verken fordeler eller ulemper.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med å ha flere ask konti er at når du tar ut penger følges fifo prinsippet; First In-First Out. Så dersom du har vært uheldig med når du gikk inn i et fond kan du da styre hvilke andeler du selger først. Det kan du ikke dersom alt er på samme konti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Summeer skrev (11 minutter siden):

En fordel med å ha flere ask konti er at når du tar ut penger følges fifo prinsippet; First In-First Out. Så dersom du har vært uheldig med når du gikk inn i et fond kan du da styre hvilke andeler du selger først. Det kan du ikke dersom alt er på samme konti.

Den skjønte jeg ikke.

Din verdi er antall andeler ganget med kursen. Det spiller ingen rolle hvilken andeler jeg selger. Antall andeler du eier er den samme uansett når de ble kjøpt og til hvilken kurs de ble kjøpt.

First in first out er bare en måte for banken å visualisere salget. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (48 minutter siden):

Den skjønte jeg ikke.

Din verdi er antall andeler ganget med kursen. Det spiller ingen rolle hvilken andeler jeg selger. Antall andeler du eier er den samme uansett når de ble kjøpt og til hvilken kurs de ble kjøpt.

First in first out er bare en måte for banken å visualisere salget. 

Schmuhu

Når du kjøper fond eller aksjer kan du velge mellom å kjøpe for et beløp (som er det vanligste) eller antall andeler. Hvis du handler for et beløp 1 gang i måneden med en spareavtale  får du altså ikke det samme antall andeler for den samme prisen hver gang du kjøper. Derfor vil noen andeler ha større fortjeneste/tap  enn andre. 

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (59 minutter siden):

Når du kjøper fond eller aksjer kan du velge mellom å kjøpe for et beløp (som er det vanligste) eller antall andeler. Hvis du handler for et beløp 1 gang i måneden med en spareavtale  får du altså ikke det samme antall andeler for den samme prisen hver gang du kjøper. Derfor vil noen andeler ha større fortjeneste/tap på enn andre. 

Din siste setning gir ikke mening. 

Du må bytte ut ordet "andeler" med ordet "beløp" så blir det rett.

Antall andeler er den samme. Hver andel har samme kurs ved salgstidspunktet. Det spille ingen rolle når jeg har kjøpt de. Det er kursen som bestemmer hva de er verdt.  

Avgjørende er kursen på kjøpstidspunktet sammenlignet med kursen for salgstidspunktet. Den differansen sier noe om tap eller gevinst.

Det er rett at samme beløp kan ha kjøpt flere andeler før i tid enn i dag, fordi fondet har steget i verdi og dermed har kursen gått opp. Men du kan også få motsatt effekt i nedgangstider. 

Jeg ser ikke hvorfor forskjellige ASK kan beskytte mot kursfastsetting eller forandre verdien på andeler. Er du investert i samme produkt i to forskjellige ASK så vil hver andel være verdt like mye.

Avgjørende er enkelt og greit hva beløp du betalte for de andelene dvs. kurs du fikk ved innkjøp sammenlignet med kurs ved salget.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (8 timer siden):

Det har jo ingen betydning i praksis. 
Fordelene med flere ASKer er:

- Kan overføres i sin helhet til barn - da betaler de skatten på gevinst selv, evt finnes det et skattesmutthull de kan bruke hvis de har svært lav inntekt (for eksempel som studenter)

- Bedre oversikt hvis du vil øremerke til ulike forhold 

- Du kan få skattefra hvis du avslutter kontoen med tap. Jeg fikk tilbake 60k+ på skatten i år. Jeg hadde flyttet penger bort fra Sbanken pga oppkjøpet til DNB. Noen av ASKene var flytting av ASKer i sin helhet, men noen var nye. Noen av de nye inneholdt bransjefond (jeg hadde sortert noen ASKer etter spesifikke bransjer) som fikk skikkelig juling da børsene raste. Tilfeldigvis hadde jeg kjøpt de fondene på topp. Eller gjen-kjøpt, i realiteten hadde jeg jo hatt de fondene lenge, men ikke på de ASKene. Jeg  valgte å realisere tapet på noen av dem i stedet for å bare vente til de gikk opp igjen. 

Anonymkode: b1fca...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det hensiktsmessig med en håndfull ASK.

Det er en grei måte for meg å holde styr på hvor pengene i utgangspunktet kommer fra (f.eks. utleieinntekter), og ikke minst hva som er formålet med sparingen. Har også ulik tidshorisont i ASKene, og kan derfor justere risikoprofilen på dem etter nettopp det.

Anonymkode: dae61...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...