Gå til innhold

Hva gjør jeg. Familiemedlem som ikke lar oss være i fred.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har en situasjon med ekskjæreste og et familiemedlem som jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere. 

Familiemedlemmet er min bror. Jeg har forsøkt å holde avstand fra han, da spesielt siden jeg ikke ønsker at han skal ha kontakt med mine barn. Min bror er ustabil, skaper konflikter og trøbbel. Han har også sittet i fengsel. 

Nå viser det seg at siden han ikke er velkommen i vårt hjem, har han tatt kontakt med min ekskjæreste (vi har to barn sammen) og besøker de der, de gangene barna er hos far. 

Jeg kan se at dette betyr mer trøbbel og venter bare på at noe drama skal utspille seg.. Jeg vet at jeg ikke kan nekte voksne folk å være sammen, men har ikke jeg noe jeg skulle sagt angående hvem mine barn tilbringer tid sammen med? Hvordan er regelverket her? 

Min bror har over flere år forsøkt å vanskeliggjøre ting for meg og har påført oss en del lidelse, uten å gå i detalj. Ekskjæreste var heller ikke god å ha med å gjøre den dagen jeg avsluttet forholdet og samarbeidet har vært konfliktfylt. Jeg har dermed nå to stykker som har sine motiv for å stelle i stand trøbbel, å de henger nå sammen. Kjenner på en redsel for hva de kan finne på. 

Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 2719e...df6

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du har ingenting å si på hvem barna omgås når de er hos sin far. 

Unntaket er hvis han er til alvorlig fare for barna. Det du beskriver faller ikke under dette. 

Anonymkode: 01c09...ade

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet at jeg ikke kan nekte voksne folk å være sammen, men har ikke jeg noe jeg skulle sagt angående hvem mine barn tilbringer tid sammen med? Hvordan er regelverket her? 

Er eksen i stand til å skade barna? 

Hvis nei, så har du ikke noe du skulle sagt. 

Anonymkode: d43a6...40b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj det høres ikke ut dom broren din vet å begrense seg. Kan du sende bekymringsmelding til bv?

Anonymkode: 71aa7...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva bør jeg gjøre? 

Pust med magen og se at dine barn får et bedre forhold til sin far og onkel enn hva du selv har med dem.

Anonymkode: 4c965...710

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg oppsøkt råd fra fagfolk om, Ts!

Siden din bror er ustabil og viser at han også er ganske "smart" i måten å plage deg og familien, så tenker jeg det er viktig for deg å søke fagpersoner, forklare situasjonen, inkl. din brors historie (med å være ustabil, skape problemer, vært fengslet og ev. hvorfor han har vært fengslet, hvis det f.eks. har vært pga. vold eller rus eller annet som kan være relevant) og hvordan din bror har plaget deg og familien over år, samt hvordan han nå har slått seg sammen med din eks for å omgå dine regler for egne barn.

Etter min mening er det viktig at du gjør dette, og at du gjør det raskt! For slik din bror virker å være, samt det at din eks også trøbler, så risikerer du at det bare er at tidsspørsmål før de to vil forsøke å skape problemer for deg som mor og sette dine omsorgsevner i tvil. Jeg håper selvfølgelig at dette ikke vil skje! Men om de skulle gjøre noe slikt (og jeg tror dessverre det er ganske sannsynlig at de gjør det), så er det viktig for deg at du har journalført at du over tid har tatt opp situasjonen med din bror med fagfolk, fordi du er opptatt av å beskytte dine barn. Både lege og psykolog kan brukes, og du kan også søke råd/veiledning hos barnevernet i tillegg. Jeg ville brukt både fastlege og psykolog, og jeg ville i tillegg søkt veiledning hos barnevernet - ikke fordi de kan gjøre så mye på nåværende tidspunkt, men mest fordi hvis din bror og eks gjør noe mer, så vil bv allerede kjenne til forhistorien. Når du da i tillegg har journaler fra fastlege/psykolog i bakhånd, om det skulle bli nødvendig, da vil du stille langt sterkere.

Ellers, søk støtte hos resten av din familie som også ser hvordan din bror holder på og tar avstand fra det, og fra gode venner.

Styrkeklem ❤️ 

Anonymkode: 044d2...ad7

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette ville jeg oppsøkt råd fra fagfolk om, Ts!

Siden din bror er ustabil og viser at han også er ganske "smart" i måten å plage deg og familien, så tenker jeg det er viktig for deg å søke fagpersoner, forklare situasjonen, inkl. din brors historie (med å være ustabil, skape problemer, vært fengslet og ev. hvorfor han har vært fengslet, hvis det f.eks. har vært pga. vold eller rus eller annet som kan være relevant) og hvordan din bror har plaget deg og familien over år, samt hvordan han nå har slått seg sammen med din eks for å omgå dine regler for egne barn.

Etter min mening er det viktig at du gjør dette, og at du gjør det raskt! For slik din bror virker å være, samt det at din eks også trøbler, så risikerer du at det bare er at tidsspørsmål før de to vil forsøke å skape problemer for deg som mor og sette dine omsorgsevner i tvil. Jeg håper selvfølgelig at dette ikke vil skje! Men om de skulle gjøre noe slikt (og jeg tror dessverre det er ganske sannsynlig at de gjør det), så er det viktig for deg at du har journalført at du over tid har tatt opp situasjonen med din bror med fagfolk, fordi du er opptatt av å beskytte dine barn. Både lege og psykolog kan brukes, og du kan også søke råd/veiledning hos barnevernet i tillegg. Jeg ville brukt både fastlege og psykolog, og jeg ville i tillegg søkt veiledning hos barnevernet - ikke fordi de kan gjøre så mye på nåværende tidspunkt, men mest fordi hvis din bror og eks gjør noe mer, så vil bv allerede kjenne til forhistorien. Når du da i tillegg har journaler fra fastlege/psykolog i bakhånd, om det skulle bli nødvendig, da vil du stille langt sterkere.

Ellers, søk støtte hos resten av din familie som også ser hvordan din bror holder på og tar avstand fra det, og fra gode venner.

Styrkeklem ❤️ 

Takk for godt svar, men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal ha tid til å renne ned dørene hos barnevern, psykolog, lege og andre fagpersoner.

Jeg har barn å følge opp, en krevende jobb, hus/hjem, aktiviteter og dugnader. Om jeg i tillegg skal starte opp med å loggføre alt de fjottene foretar seg vil jo ikke dette gå rundt.

Skal jeg holde på med dette her må jeg sykemelde meg. Vie livet til konflikt. Hvor kjipt er ikke det? Både for meg og barna 😢 Det er bare en helt utrolig giftig situasjon som aldri tar slutt. Er så innmari lei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Takk for godt svar, men jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal ha tid til å renne ned dørene hos barnevern, psykolog, lege og andre fagpersoner.

Jeg har barn å følge opp, en krevende jobb, hus/hjem, aktiviteter og dugnader. Om jeg i tillegg skal starte opp med å loggføre alt de fjottene foretar seg vil jo ikke dette gå rundt.

Skal jeg holde på med dette her må jeg sykemelde meg. Vie livet til konflikt. Hvor kjipt er ikke det? Både for meg og barna 😢 Det er bare en helt utrolig giftig situasjon som aldri tar slutt. Er så innmari lei. 

Tid? Hvis du har tid til å bekymre deg så har du tid til å oppsøke fagpersoner. Hva er alternativet ditt egentlig? Å ikke gjøre noe og dermed fortsette å bekymre deg? 

Anonymkode: 6ac67...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg forstår du er sliten. Men seriøst - det å loggføre tar deg bittelitt tid. Og ved å gjøre det så vil du stille sterkt om din eks og ev. bror rotter seg sammen mot deg og kanskje melder deg til barnevernet.

Men, om du ikke vil gjøre noe selv, ikke søke fagfolk, ikke skrive en logg... ikke en gang for å beskytte deg selv og barna - da tror jeg dessverre ting kommer til å bli langt verre enn det du har det nå.

Du skal jo oppsøke fagpersoner og skrive logg nettopp fordi du på sikt skal få NED konfliktnivået og for å beskytte barna dine.

Du må bli langt mer handlekraftig og søke hjelp, for nå virker du å være på grensa. Da har du som mor plikt til å ta ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...