Kålrota Skrevet 21. oktober #21 Del Skrevet 21. oktober Nei? Det er ingenting å arve. (Og det er også helt greit). Svigers forstår og sponser ikke. Kommende mann forstår skjevdelingen og er enig. Dette er riktig for oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #22 Del Skrevet 21. oktober Kålrota skrev (5 minutter siden): Nei? Det er ingenting å arve. (Og det er også helt greit). Svigers forstår og sponser ikke. Kommende mann forstår skjevdelingen og er enig. Dette er riktig for oss. Arv fra de som har penger til overs, og sitter godt i det, og har lyst å gi nå i stedet for når de er borte. Nå har foreldrene bidratt til at to barn sitter mye bedre i det i boligmarkedet enn de ellers ville gjort. Og både vi og de har mye mer glede av det enn at penger kommer når de ikke er her mer, og vi sitter godt i det selv. Synd at dere frarøver svigers den muligheten om det er hva de ønsker. Anonymkode: 22daa...10a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #23 Del Skrevet 21. oktober Foreldre/svigerforeldre spleiset på selskapet. Klær,bukett og fotograf betalte vi selv. På slutten av 90-tallet. Ekteskapet holdt bare noen få år, så da fikk jeg faktisk dårlig samvittighet for alle pengene de hadde brukt. Kanskje best å betale selv 🙃 Anonymkode: 5d354...b4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 21. oktober #24 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arv fra de som har penger til overs, og sitter godt i det, og har lyst å gi nå i stedet for når de er borte. Nå har foreldrene bidratt til at to barn sitter mye bedre i det i boligmarkedet enn de ellers ville gjort. Og både vi og de har mye mer glede av det enn at penger kommer når de ikke er her mer, og vi sitter godt i det selv. Synd at dere frarøver svigers den muligheten om det er hva de ønsker. Anonymkode: 22daa...10a Vi frarøvet dem selvsagt ingenting. Skjerp deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #25 Del Skrevet 21. oktober Kålrota skrev (Akkurat nå): Vi frarøvet dem selvsagt ingenting. Skjerp deg. Vi kan debattere uten å bruke stygge ord? Om de ønsket å gi, og se at dere gledet dere med pengene, så synes jeg det er stygt av dere å si nei av hensyn til dine foreldre. Og jeg er sikker på at dine foreldre hadde følt det samme om de kjente situasjonen, da jeg håper de har et ønske om at eget barn får best mulig start i boligmarkedet, eller drømmebryllup + bryllupsreise. Anonymkode: 22daa...10a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #26 Del Skrevet 21. oktober Ja, vi får 30k av foreldrene mine. Hadde aldri forventet den type sum, men jeg spurte riktignok om de hadde tenkt på den tanken, og om vi så kunne få en sum å ha i budsjettet vårt. Det er kun fordi mine to andre søsken fikk et bidrag når de giftet seg, men jeg tenkte det kanskje var en mindre sum. Pluss det at pappa og jeg har et veldig åpent forhold mtp økonomi. Han vet at det er litt trange kår men at vi sparer og aldri ville tatt opp lån osv for å gifte oss tidligere. Men jeg hadde kanskje håpt på 5000 eller noe sånt. Dersom jeg ikke visste at søskene mine hadde fått noe, ville jeg ikke tenkt tanken tror jeg. Svigerforeldrene mine har langt bedre råd enn mine foreldre, og de vet at mine bidrar. De har likevel ikke forslått å bidra med noe, så der regner jeg heller ikke med å få noe. Flere av venninnene mine har fått bidrag ved at feks mor eller far spanderer brudekjole. Tenker at her er det mange faktorer som spiller inn mot hva som er normalt eller ikke. Men i utgangspunktet synes jeg man skal planlegge bryllup etter hva man har råd til, helt uten bidrag. Anonymkode: 66f9f...3f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #27 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 9.21): Dere som gifter dere, har dere fått hjelp til utgifter fra familie? Anonymkode: af7c8...ce2 Nei har betalt og gjort alt selv! Med det sagt så er de ikke interessert i livet vårt eller barnebarna heller på noen av sidene så! Anonymkode: c3611...62f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 21. oktober #28 Del Skrevet 21. oktober Nei, vi sparte opp og betalte alt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #29 Del Skrevet 21. oktober Nei. Fikk ikke dekket en krone av noen andre. Derfor ble det et lite bryllup uten selskap. Er helt gratis å gifte seg faktisk 🙂 Anonymkode: 39b15...66d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #30 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (På 21.10.2024 den 7.53): Mine foreldre har alltid fått overføre det de vil. Vi fikk litt til bryllup, en del til egenkapital, og ganske rause bursdagsgaver/pengegaver. Vi har aldri nevnt dette for svigerfamilien. Det er også en måte å gjøre det på, i stedet for å nekte foreldre som ønsker å hjelpe, å bidra. Anonymkode: 22daa...10a Samme her. Bortsett fra at jeg er foreldrene og de som skal gifte seg er min datter og svigersønn. Jeg vippser stadig vekk mindre og større beløp til datteren min og hun bruker de på det hun måtte ønske. Dette er ikke noe hun roper høyt om. Heldigvis. Anonymkode: 57c49...1e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober #31 Del Skrevet 23. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samme her. Bortsett fra at jeg er foreldrene og de som skal gifte seg er min datter og svigersønn. Jeg vippser stadig vekk mindre og større beløp til datteren min og hun bruker de på det hun måtte ønske. Dette er ikke noe hun roper høyt om. Heldigvis. Anonymkode: 57c49...1e7 Vi og. Vi betalte hele bryllupet til både sønn og datter, men vi snakket selvsagt ikke om det til noen andre enn dem. Anonymkode: ec5fe...954 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 23. oktober #32 Del Skrevet 23. oktober Jeg kjenner ingen foreldre som har vært med på å betale for barnas bryllup. Dette er noe som henger igjen fra den tiden hvor en far overlot ansvaret for forsørgelsen av sin datter til hennes ektefelle. Begge våre barn inviterte selv til bryllup da de giftet seg, og de tilpasset bryllupet til sin egen økonomi og slik de ønsket det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #33 Del Skrevet 28. oktober Vi skal gifte oss neste år og har fått bidrag fra mine foreldre. Forventet det ikke da vi er voksne, men de ønsker å gi av ulike grunner. Mamma ville stå for kjolen og pappa ville vi skulle få en sum, han var ganske rundt på summen, vi holdt litt igjen der. Endte med 60 000kr + kjole (kjøpt brukt). Foreldrene mine har gjennomsnittslønninger, så kommer ikke fra svært bemidlet hjem. Anonymkode: f5972...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 28. oktober #34 Del Skrevet 28. oktober Ja, mine foreldre betalte mest. Men vi betalte litt også. Tradisjonelt er det vanlig at brudens foreldre betaler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober #35 Del Skrevet 28. oktober Fikk ingenting, men fikk 10.000,- i gave fra min far og stemor. Så fikk vi - Et halvt år etter inngåelse av ekteskap, 10.000,- også av svigers. Skjønner ikke hvorfor de gadd, og hadde mest lyst til å kaste kortet rett i trynet på svigermor. Spesielt når hun fortalte at eneste grunnen til at hun gjorde det var fordi hun "må gjøre likt" (og datteren hennes skal gifte seg etterhvert). Anonymkode: 1112d...9e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry88 Skrevet 28. oktober #36 Del Skrevet 28. oktober Forventet ingenting. Men svogeren min ba om penger da han giftet seg. Og da sa svigers at vi skulle få samme når vi giftet oss. Tok dog noen år fra da og til vi giftet oss, så da mannen spurte sine foreldre, så fikk han spm om vi trengte penger. Men svarte bare at de hadde sagt vi også skulle få. Og det mente mannen handlet mer om rettferdighet, da han alltid har klart seg selv, mens svogeren min ofte har lånt/fått penger. Mine foreldre betalte litt over halvparten av brudekjolen med tilbehør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå