Gå til innhold

Bryllup, hjelp fra familie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som gifter dere, har dere fått hjelp til utgifter fra familie?

Anonymkode: af7c8...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men ønsk dere penger i bryllupsgave så dekker det mye av utgiftene. 

Anonymkode: ddf09...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. For oss er det helt  åpenbart at bryllupet står vi for selv.  Vi har også sagt til alle at gaver ikke er forventa.

Anonymkode: 45992...206

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ønsket vi oss heller ikke. Ba om noe praktisk hjelp, til f.eks. kakebaking og rydding etterpå. Det fikk vi. :) 

Anonymkode: 9616b...3e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde budsjett bryllup og betalte alt selv.

Ble itillegg fortalt av det var uhøflig å ønske seg penger, så det gjorde vi ikke mer enn et par ynkelig forsøk som ble straks slått ned. Har i dag Hardanger bestikk til 18 og ikke mindre enn to finserviser.

Ble aldri bryllupsreise på oss da vi ikke greide mer enn selve bryllupskostnadene

Anonymkode: 5fe6b...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke lenger det er så vanlig å få hjelp av foreldre, men om de tilbyr seg å betale for dere så kan dere jo vurdere å takke ja. I så fall bør det regnes som bryllupsgave, tenker jeg. 
 

Om du spør fordi dere ikke har penger til å stå for bryllupet og festen selv så foreslår jeg enten å vente med å gifte dere til dere har spart opp mer penger, evnt lufte tanken om forskudd på arv (om foreldrene deres har midler til slikt)

Anonymkode: 6cac1...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, giftet oss når vi hadde råd til å betale for det selv.

Anonymkode: 8ac8a...597

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det ikke fins noe rett eller galt her, utover: hva har søsken fått. Er du førstemann ut (eller har ikke søsken), tenker jeg foreldre får vurdere hva de ønsker eller har mulighet til å gi til alle. Så står man selvfølgelig fritt til å gjøre hva man vil med egne penger, men jeg mener det er en perfekt oppskrift på dårlig forhold til og mellom egne barn å gjøre forskjell på slikt. 

Heldigvis er det mange muligheter hvis det av en eller annen grunn ikke er hjelp å få - spare en stund til, kjøre lavere budsjett, ønske penger som gave (vi gjorde det da vi hadde nok av alt fra før, ser ikke problemet) eller ønske seg hjelp (kaker, koldtbord, noen som kan ordne blomster++) i stedet for gave fra gjestene. 

Lykke til med den store dagen 💖

Anonymkode: 187a0...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi takker nei til det. Bare den ene siden kunne bidratt og vi føler det blir feil. Vi sparer opp selv i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fikk dekket ca 5000 tror jeg det var. 

Anonymkode: e0d43...2ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Eller jo, svigers kjøpte vel dressen til min mann når jeg tenker meg om. Det var mer som en gest, ikke fordi vi trengte at de skulle gjøre det eller fordi vi ba om det.

 

Anonymkode: b60f3...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftet oss i august.  

Vi forventet det ikke og hadde lagt opp til å spare opp alt selv, men plutselig kom den ene etter den andre og ville bidra. Mor betalte lokalet, far betalte kake og svigers betalte maten.

Uendelig takknemlig for det da det gjorde at vi kunne ha litt lavere skuldre i forhold til sparing. Vi satt da igjen med en grei sum som gikk hil bryllupsreisen.

Vi kommer ikke fra noen "pengesterke" familier så vi hadde ikke en gang drømt om å få så mye hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kålrota skrev (1 time siden):

Vi takker nei til det. Bare den ene siden kunne bidratt og vi føler det blir feil. Vi sparer opp selv i stedet. 

Mine foreldre har alltid fått overføre det de vil. Vi fikk litt til bryllup, en del til egenkapital, og ganske rause bursdagsgaver/pengegaver. 

Vi har aldri nevnt dette for svigerfamilien. Det er også en måte å gjøre det på, i stedet for å nekte foreldre som ønsker å hjelpe, å bidra. 

Anonymkode: 22daa...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine foreldre har alltid fått overføre det de vil. Vi fikk litt til bryllup, en del til egenkapital, og ganske rause bursdagsgaver/pengegaver. 

Vi har aldri nevnt dette for svigerfamilien. Det er også en måte å gjøre det på, i stedet for å nekte foreldre som ønsker å hjelpe, å bidra. 

Anonymkode: 22daa...10a

For oss handler det om å kunne klare seg selv og å ikke kjenne på den skjevdelingen.  Jeg har aldri fått en krone fra foreldre etter at jeg flyttet ut, jeg vil beholde den selvstendigheten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Fra mine (brudens) foreldre. Dette kom som en overraskelse på oss. Vi hadde budsjettert med å betale alt selv. 

Anonymkode: da131...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi hadde budsjett bryllup og betalte alt selv.

Ble itillegg fortalt av det var uhøflig å ønske seg penger, så det gjorde vi ikke mer enn et par ynkelig forsøk som ble straks slått ned. Har i dag Hardanger bestikk til 18 og ikke mindre enn to finserviser.

Ble aldri bryllupsreise på oss da vi ikke greide mer enn selve bryllupskostnadene

Anonymkode: 5fe6b...858

Dette er jo helt sykt spesielt. Det er 100% vanlig å ønske seg penger, ingenting frekt med det. Det som er frekt er familien din som dikterte hva dere skulle ønske dere. 

Anonymkode: 3139b...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss før vi flyttet sammen og før vi fikk barn. I vår familie er det tradisjon at foreldrene tar seg av festen. Slik ble det også for oss. Foreldrene våre på begge sider betalte alt og de stod også for mye av planleggingen. Gammeldags vil mange si, men noen ganger er det fint å være litt gammeldags, synes jeg. 

Det blir helt annerledes om man venter med bryllupet til man er etablert med hus og barn. Da mister mye av symbolikken i forbindelse med bryllupet sin mening og betydning.

Anonymkode: f21e6...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo helt sykt spesielt. Det er 100% vanlig å ønske seg penger, ingenting frekt med det. Det som er frekt er familien din som dikterte hva dere skulle ønske dere. 

Anonymkode: 3139b...0c5

Det kan så være, men så kan en aldri forvente å få noe som helst fra noen. Når alt kommer til alt så har de sin fulle rett til å være vanskelig.

Anonymkode: 5fe6b...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (2 timer siden):

For oss handler det om å kunne klare seg selv og å ikke kjenne på den skjevdelingen.  Jeg har aldri fått en krone fra foreldre etter at jeg flyttet ut, jeg vil beholde den selvstendigheten. 

Klare meg selv har jeg alltid gjort. Både bryllup og huskjøp ble planlagt uten å ta høyde for midler. Støtten har bare gjort at vi har kunnet hatt mindre lån, og kjøpt oss opp raskere. Bedre det enn å få større summer senere i livet - for pengene kommer jo din/deres vei uansett? 

Anonymkode: 22daa...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...