Gå til innhold

Vanskelig å få jobb som lærer på vgs nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ferdig utdannet lektor om halvannet år, og hadde sett for meg å jobb på en vgs. Tror dere nedleggelsene av flere skoler og linjer har påvirkning på hvor utfordrende det blir å få jobb? Har jobbet på vgs deltid nær studiestedet de siste årene, og har flere undervisningsfag. 

Anonymkode: 23078...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke før elevtallet går ned. Nedlegginga er en del av sentraliseringa og såkalla effektivisering.

Anonymkode: 47e14...ac8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninna mi har hatt problemer med å få jobb som lektor i flere år i hvert fall, men er vel geografiske forskjeller. 

Anonymkode: 9b571...014

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er enklere i Oslo og rundt der. Det er vel stort sett skolene i distriktene som skal legges ned. Gudbrandsdalen og sånn. 

Anonymkode: 3f9e2...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i storby og kjenner 2 som ikke klarer å få jobb på vgs. De har helt forskjellige hovedfag og (norsk og engelsk/historie)

Anonymkode: c555e...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror nok det er enklere i Oslo og rundt der. Det er vel stort sett skolene i distriktene som skal legges ned. Gudbrandsdalen og sånn. 

Jeg har noe motsatt inntrykk, at det ikke er like lett å få jobb i byer (fordi det er der utdanningsinstitusjonene ligger, og dermed flere om beinet). Mye ledig i distriktene, kanskje spesielt i nord. Skolene som skal legges ned i Innlandet gjelder 3-4 (?) skoler.

Ellers, til ts: ofte må man belage seg på litt vikariater først. Også lurt å være åpen for jobb i ungdomsskolen, eventuelt mellomtrinnet. Hvilke undervisningsfag har du?

Anonymkode: 400cc...7fa

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har noe motsatt inntrykk, at det ikke er like lett å få jobb i byer (fordi det er der utdanningsinstitusjonene ligger, og dermed flere om beinet). Mye ledig i distriktene, kanskje spesielt i nord. Skolene som skal legges ned i Innlandet gjelder 3-4 (?) skoler.

Ellers, til ts: ofte må man belage seg på litt vikariater først. Også lurt å være åpen for jobb i ungdomsskolen, eventuelt mellomtrinnet. Hvilke undervisningsfag har du?

Anonymkode: 400cc...7fa

Norsk, engelsk og tysk. Har også undervisningskompetanse i matematikk, men har ikke hatt matematikkdidaktikk. Jeg kan jobbe på ungdomsskolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på fag og hvor. Fagene dine ser ut til å være etterspurte, men det kan hende du ikke får jobb på vgs med en gang. Det er litt varierende hva de behøver fra år til år. På ungdomstrinnet vil du helt sikkert få jobb.

Anonymkode: f9b01...bb3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

https://www.jobbnorge.no/ledige-stillinger/stilling/269315/kirkenes-vgs-undervisningsstilling-100-fast

Sjekk den her! Jeg tror du har gode muligheter for å mange goder i forbindelse med flytting også 😊

Anonymkode: 38de6...e74

Dette syns jeg var veldig snilt av deg.  ❤️ Takk for tips! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, det er det nok ikke. 

Jeg er selv lektor med opprykk, men jobber i barneskolen (småskoletrinnet), men jeg kan undervise til og med universitetsnivå. Da jeg søkte jobber i våres var det ikke helt enkelt å få jobb. Problemet er at jeg er for dyr sammenlignet med en adjunkt på f.eks barne- og ungdomsskolen, og da velger de heller adjunkter. Samtidig trenger man erfaringen, og jeg hadde "kun" 3 års erfaring. Heldigvis fikk jeg jobb på en barne- og ungdomsskole hvor de kan bruke meg på alle trinn.

Men nei, det er ikke så enkelt. Det var hundrevis av søkere til hver jobb jeg søkte på. Jeg søkte på både barne-, ungdomsskole- og videregående skoler. Jeg ble kalt inn til mange intervjuer, men når det er 200 søkere til én stilling er det mange å konkurrere mot. Jeg fikk til slutt en jobb jeg er veldig fornøyd med. Det var nesten 400 søkere til min stilling. Det er helt vanvittig.

Så å si at det er enklere i Oslo vil jeg ta med en stor klype salt altså. ;) 

TS: Det kommer an på fagkombinasjonene dine, samt om du har noe erfaring fra før, og hvor i landet du søker jobb. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor "på bygda" i nord og her har det bestandig vært vanskeligere å få jobb på videregående enn på barne- og ungdomsskolene. Fylkeskommunen regnes nok som en mer attraktiv arbeidsgiver enn kommunen(e).

Dette gjelder kanskje spesielt i fag som engelsk og norsk. De sliter nok mer med å få faglærere innen f.eks. tysk eller realfag. Når det er sagt er det ikke hundrevis av søkere heller, liksom.

Hvis du søker jobber over hele landet og er villig til å starte i et vikariat eller to, ordner det seg helt sikkert med jobb. :)

Anonymkode: 1ef24...664

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Norsk, engelsk og tysk. Har også undervisningskompetanse i matematikk, men har ikke hatt matematikkdidaktikk. Jeg kan jobbe på ungdomsskolen. 

Hvis du har norsk og matte og tysk, så kan jeg ikke tro du vil slite med å få jobb. 

I mitt fylke (Rogaland) så sliter de enormt med å få tak i tysklærere, da det her er et stort generasjonsskifte på gang. Og norsk og matte er det alltid behov for, siden alle elever har så pass mange timer med disse fagene. 

Anonymkode: f97ee...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du har norsk og matte og tysk, så kan jeg ikke tro du vil slite med å få jobb. 

I mitt fylke (Rogaland) så sliter de enormt med å få tak i tysklærere, da det her er et stort generasjonsskifte på gang. Og norsk og matte er det alltid behov for, siden alle elever har så pass mange timer med disse fagene. 

Anonymkode: f97ee...f87

En jeg kjenner har norsk som hovedfag og han sliter skikkelig med å få jobb på vgs i Stavanger og omegn. De utlyser kun ca 30% stillinger så er vanskelig å få fulltidsjobb. De andre fagene han har er allerede fullsatt, så derfor får han kun 30% stillinger

Anonymkode: c555e...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ansettes ikke så mye fast på min skole og i min region, men det er gjerne et stort behov for vikarer. Særlig med norsk i fagkretsen. Du kan jo begynne med å melde deg som ringevikar på praksisskolen? Det var min vei inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...