AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #1 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg leser mye om «det tredje skiftet» og at kvinnene mister lysten på sex og intimitet når de må ta ansvar for, og gjøre mesteparten av husarbeidet.. Hos oss har vi hatt en skifte av karriere slik at det nå er jeg som mann er mest hjemme og derfor gjør mest husarbeid, tar ansvar for avtaler, innkjøp, treninger osv. Kona er sliten, glemmer, orker ikke osv. Jeg har også flere konkrete eksempler på at hun ikke er påkoblet som tidligere hvor feks vi har gått tom for mat, glemt avtaler og treninger osv jeg ikke har kunnet ta det. Altså fungerer hun i dag slik jeg gjorde tidligere og på samme måte som mange andre menn ( lært fra KG) Jeg elsker min kone, jeg respekterer henne, liker henne og gleder meg til å være sammen med henne. Jeg tenner på henne og ønsker å ha sex med henne. Så til tross for at jeg nå som mann har det tredje skiftet så har jeg fortsatt kjærlighet og ønske om sex med mine kone Hvorfor er det da slik at om en kvinne må gjøre mesteparten av husarbeidet og passe på avtaler så er det liksom en slags standard å miste lysten på mannen? Hva er forskjellel på en ordinær betalt jobb og husarbeid? Arbeid er arbeid, og timer er timer? Hun Jeg lurer rett og slett på om ikke kvinner bruker husarbeid som en unnskyldning, og ikke klarer å si at de egentlig ikke tenner på eller elsker mannen i det hele tatt Kjør duskusjon! Anonymkode: b09a9...5db 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #2 Del Skrevet 20. oktober 2024 Kvinner må ha overskudd for å ønske sex. Menn får overskudd av sex... Anonymkode: 6a831...845 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #3 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg vet ikke, men i de aller fleste forhold jeg kjenner til så er det en grei fordeling av oppgaver, og særlig kanskje de forholdene der mannen gjør tradisjonelle "manneting" og kvinnen gjør "kvinneting" har jeg inntrykk av er de mest stabile og lykkelige. "Det tredje skiftet" er et motebegrep som vel nesten bare eksisterer på KG og i typiske kvinneblader/kvinnenettsider, ikke ute i den virkelige verden. Anonymkode: 41cb0...753 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #4 Del Skrevet 20. oktober 2024 Vil bare gjøre deg oppmerksom på at du klager på din kone. Trives du ikke så godt med det 3. skiftet som du tror? Anonymkode: 52080...5ef 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #5 Del Skrevet 20. oktober 2024 Kanksje, ts, det hele ikke handler om husarbeid i det hele? Kanskje hun bare er lei av forholdet? Livet handler veldig sjelden faktisk om bagateller som «husarbeid». Ja, sensasjonsmedier type dagblader og vg og glossy blader uten faktisk innhold later som om livet dreier seg rundt husarbeid i de norske husstander. Men det håper jeg jo er like usant for folk flest som det er for meg og de jeg kjenner. (Og har husarbeid blitt viktig i en husstand, feks din, så tror jeg det bare er symptomet på en underliggende krise i forholdet) Så hva gjør man? Man initierer en samtale med den man har valgt seg som partner. Om hva som oppleves problematisk for deg. Hva du tenker er årsaken, for din egen del, og hva du tenker er en god vei ut av problemet. Og så gir hun det samme i retur. Og «vet du, nå synes jeg faktisk vi har vært et par lenge nok, eller kanskje faktisk litt for lenge» er et helt kurrant svar. Anonymkode: a036d...6d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #6 Del Skrevet 20. oktober 2024 Du skriver som fryktelig mange andre menn her inne at hvis dama ikke ønsker sex så elsker hun deg ikke. Det er det noe sannhet i. Men det er ingen refleksjon over at dette ikke fungerer på samme måte motsatt vei. Når damer er begynt å bli noen år så er man smertelig klar over at det at noen ønsker å ha sex med deg ikke betyr at han elsker deg. Han trenger ikke engang å like deg. Noen av oss har til og med opplevd at han blir mer og mer masete ettersom følelsene forsvinner, han har rett og slett ikke respekt lenger og tenker at han i hvert fall skal ha sex ut av forholdet (deg). Så når det er så mye fokus på det 3. skiftet så tror jeg egentlig at det ofte handler om at man ikke blir sett. Man har tatt det opp flere ganger men han gir faen. Som til syvende og sist er et symptom på at han ikke bryr seg (om deg). Det er ingenting i HI som tyder på at du og kona di er der. Og hvis dere kommer dit så tror jeg du tar sex som en trøstepremie. Vær glad for at du ikke skjønner dette, det er ikke noe hyggelig situasjon å være i. Anonymkode: ad47d...a9d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #7 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg tror det er fordi menn er mer visuelle i sitt tenningsmønster, og at deres hormoner ligger på en jevn flyt likt hele måneden. Kvinner er mer omsorgsorientert i sitt tenningsmønster, og at deres hormoner går opp og ned i syklusen. Hvis en kvinne blir sittende med hele det tredje skiftet uønsket, så føler hun at partner ikke bryr seg om henne, føler seg avvist, føler seg ikke sett og ikke trygg i relasjonen. Det blir som at partner ikke vil være et team sammen, og kun er interessert i henne når sexlysten melder seg. Da er kvinnen gjerne ikke på rett sted følelsesmessig. Så de fleste kvinner behøver å møtes på omsorg og trygghet for å ha lyst til å være intime i et forhold. Klemmer, fine ord, hjelp og omtanke. Anonymkode: 276d9...c4f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #8 Del Skrevet 20. oktober 2024 Du sier du er mest hjemme og da er det i mange tilfeller mer naturlig å ta mest. Hvis begge mener det er en ok ordning så er det selvfølgelig helt greit. Jeg har vært hjemme mest og har tatt mer enn mann før og omvendt i en annen jobb. Opplever dog at de som klager er i forhold med stor skjevfordeling. Ofte er det over lang tid og ikke i en periode. I tillegg jobber de selv mye/fullt. Har også en venninne der mannen jobber masse og nekter å jobbe mindre. De snakket om dette, men det ble ingen endring etter barnet kom. Hun jobber selv fullt og tok alt med hus og hund også da hun var høygravid. Nå jobber han like mye som før. Hun jobber fullt og må nå ta ca. alt med hus, barn og hund fordi han ikke er hjemme. Så det er selvfølgelig ikke sånn at det nødvendigvis er ok å ta mest hjemme bare fordi den andre jobber masse. I tillegg får han vært sosial på sin jobb mens hun aldri har tid eller overskudd til å være med jevnbyrdige mennesker. Klart det tærer på. Anonymkode: dac24...525 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #9 Del Skrevet 20. oktober 2024 Hvis du har lest en del om det, så er det egentlig litt rart at du spør. For i de fleste artikler skrevet om det, så står det også forklart hvorfor det er sånn. Anonymkode: c6bcc...846 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #10 Del Skrevet 20. oktober 2024 For min del gikk det på at jeg ikke følte meg sett. Jeg tok det tredje skiftet alene, og det var helt greit for meg. Problemet var at jeg også måtte ta det andre skiftet alene. Og selv om jeg ba om avlastning og hjelp til husarbeid osv, fikk jeg det ikke. Og da følte jeg meg ikke sett, ikke hørt, og ikke elsket. Og da gikk selvsagt sexlysten også ned. Både fordi jeg da ikke følte meg elsket, men fordi jeg var så sliten av å ta alt alene. Hadde han tatt grep når jeg ba om det, kunne ting sett veldig annerledes ut. Anonymkode: df5c6...626 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #11 Del Skrevet 20. oktober 2024 Det tredje skiftet handler vel om at begge to jobber like mye, men at det er kvinnen som i tillegg sitter med det meste ansvaret med å passe på avtaler, barna, logistikk, husarbeid osv. så det blir jobb, barn og alt ansvaret og logistikken rundt. Men hvis dere har en ordning der du er mest hjemme og det er meningen at du skal gjøre mest hjemme, så er vel det ok? Da blir det ikke det «tredje skiftet»- da er det vel at for øyeblikket er du mest hjemme. Men med det tredje skiftet er det full jobb, ansvar for barn og all husarbeid, og logistikk. Anonymkode: a1948...0e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #12 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg er kvinne. I en periode ved flytting, så var jeg arbeidssøker, og synes det var HELT greit å ta mest husarbeide og det tredje skiftet. Men det fortsatte da jeg fikk jobb. Og det synes jeg ikke var greit! JEG måtte følge opp ungene både morning og kveld, og hadde fortsatt mye etter de var lagt. Og til slutt dusje selv. Mannen hadde tid til å game og trene og være med kompiser før han maste på sex når jeg var ferdig for kvelden, og jeg skulle opp igjen kl 5.30 om morgenen, og helst skulle hatt noen timer søvn før nye gjøremål og ny dag på jobb. Null overskudd til sex. Men lot som, så jeg ikke skulle "ødelegge forholdet" Tror det er noe i det at mannen ikke er avhengig av overskudd for å bli kåt. Anonymkode: 89ab8...8d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #13 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hos oss har vi hatt en skifte av karriere slik at det nå er jeg som mann er mest hjemme og derfor gjør mest husarbeid, tar ansvar for avtaler, innkjøp, treninger osv. Kona er sliten, glemmer, orker ikke osv. Jeg har også flere konkrete eksempler på at hun ikke er påkoblet som tidligere hvor feks vi har gått tom for mat, glemt avtaler og treninger osv jeg ikke har kunnet ta det. Altså fungerer hun i dag slik jeg gjorde tidligere og på samme måte som mange andre menn ( lært fra KG) Du gjør altså ikke dette skiftet siden dere går tom for mat.... AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kjør duskusjon! Jeg tror ikke på denne tråden, fordi denne kommentaren, det er du som troll som gjør. Anonymkode: d0628...c97 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #14 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg vet ikke, men i de aller fleste forhold jeg kjenner til så er det en grei fordeling av oppgaver, og særlig kanskje de forholdene der mannen gjør tradisjonelle "manneting" og kvinnen gjør "kvinneting" har jeg inntrykk av er de mest stabile og lykkelige. "Det tredje skiftet" er et motebegrep som vel nesten bare eksisterer på KG og i typiske kvinneblader/kvinnenettsider, ikke ute i den virkelige verden. Anonymkode: 41cb0...753 Likevel ser man kvinners enorme lyst til å få dette idiotbegrepet etablert i språket og innarbeidet som en sannhet. Anonymkode: 91523...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #15 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg mistet ikke lysten av det tredje skiftet, jeg mistet troen på oss som par og noe respekt for ham ved at han lot meg «slite» aleine med å passe på alt for alle, ikke så at jeg trengte hjelp og ikke hørte etter når jeg sa det rett ut. Derfor røk lysten. Jeg var ikke mest hjemme. Tror de fleste reflekterte oppegående voksne tar mer på hjemmefronten uten å mukke dersom partner har flere arbeidstimer utenfor hjemmet. Iallfall når de har vært enige om at h*n jobber mest. Anonymkode: 386ed...9cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #16 Del Skrevet 20. oktober 2024 Det tredje skiftet er jo alt det som gjøres etter jobb. Så om du nå er mest hjemme så gjør jo du disse tingene ikke etter jobb, men når du før hadde jobb, dvs istedenfor ikke i tillegg slik jeg leser det. Anonymkode: 3b240...60c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #17 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg er kvinne og delvis enig med deg. Men - det finned en mellomting. En mann som jobber og er mann, men også bidrar med å holde orden og oversikt. Det er denne mellomtingen mange ikke klarer. Det blir enten karriære eller "husmor" på mannen. Det må finnes en balanse. Anonymkode: 19526...f85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #18 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Likevel ser man kvinners enorme lyst til å få dette idiotbegrepet etablert i språket og innarbeidet som en sannhet. Anonymkode: 91523...227 Det tredje skiftet er til en viss grad dokumentert ved at det er innhentet info om hva menn og kvinner gjør hjemme. Mannens oppgaver er inkludert. Les dere opp før dere surrer i vei. Anonymkode: dac24...525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinaChristina Skrevet 20. oktober 2024 #19 Del Skrevet 20. oktober 2024 Kvinner tenner ikke på latskap og dumme menn som må mases på for å gjøre ting. Vi tenner på menn som vet hva de gjør og bare gjør det som trengs. Menn tenker ikke sånn. Kvinner trenger tid og fokus for å bli kåte. Mye mas, husarbeid, barn og lystnedsettende prevensjon gjør dette enda mer utfordrende. Og dersom hennes partner er enda en belastning så sier det seg vel selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 20. oktober 2024 #20 Del Skrevet 20. oktober 2024 Gah, jeg er så lei svar i tråder som dette. NEI, ALLE kvinner ikke sånn. En del kvinner er slik, men virkelig ikke alle. Jeg er slik. Jeg får masse energi av sex. Da er det lettere å gjøre husarbeid også. Jeg er som deg ts, jeg tenner på partneren min uavhengig av hvor mye husarbeid han gjør. Og jeg har nok tenkt samme tanken som deg ts, jeg tror det er veldig enkelt for noen kvinner å bare la mannen ta ansvaret for sexlivet deres, og gi ham skylden for at hun ikke har sex. Jeg synes en del kvinner er veldig dårlige på å faktisk ta ansvaret for å øke egen sexlyst. Så ja, jeg tror enkelte kvinner helt åpenbart bruker det som unnskyldning for å slippe å ha sex eller å gjøre seg selv kåte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå