Gå til innhold

Har barnehage ansatte taushetsplikt på alt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min begynner i barnehagen til uka. På avdelinga han skal gå jobber en god venninne av søstra mi. Hver gang jeg snakker med søstra mi nå så sier hun at hun gleder seg til å få masse informasjon fra denne venninna om hvordan dagene til sønnen min er i barnehagen. Jeg ønsker ikke at denne venninna skal drive å snakke  med søstra mi om hva som skjer med sønnen min i barnhagen. Jeg vil heller ikke at denne venninna skal snakke om oss foreldrene til søstra mi. Er det noe regelverk på dette? Har hun taushetsplikt? På noe eller på alt?

Anonymkode: e3500...08c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En barnehageansatt har taushetsplikt. Dette gjelder alt som angår barn å foreldre. Hun har ikke lov å snakke om noe som helst som angår ditt barn i barnehagen. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Regner med din søster ikke har tenkt over taushetsplikt her og bare tenker at hun automatisk skal få informasjon. 

• Liker 7
Skrevet

Barnehageansatte har selvfølgelig ikke lov til å snakke om barna og foreldrene til andre enn sine kollegaer.

Søsteren din høres spesiell ut. Kan hun ikke bare spørre deg hvordan det går med nevøen?

Anonymkode: facb4...717

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Neste gang hun tar det opp så kan du si at det er hyggelig at hun engasjerer seg sånn, men at venninna har jo taushetsplikt så du kan heller fortelle henne hvordan det går du i stedet. Hvor mye og hva du forteller er selvsagt opp til deg.

Anonymkode: 735d2...f0f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Hun har taushetsplikt, men er du usikker ville jeg ha minnet henne på det. Typ "jeg vet du er en god venninne av Sara, men jeg ønsker ikke at hun skal få informasjon om Theodor gjennom deg. Hun kommer til å spørre, men vær så snill å ikke svar på det". Mest sannsynlig kommer hun til å si at hun selvsagt ikke kommer til å gjøre det i og med at hun har taushetsplikt.

Anonymkode: c928b...717

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ser at flere nevner taushetsplikt og at hun ikke kan fortelle noe om sønnen min til søstra mi. Men når jeg ser på lovverket rundt dette som Petterm la ut her så gjelder ikke denne taushetsplikten alt. Jeg ønsker ikke at søstra mi skal få informasjon gjennom venninna si at sønnen min lekte med feks dukker i barnehagen i dag, eller at han ikke liker å bli lest til. Eller at han har vært på turdag og samlet på alle konglene han fant og sa sitt første ord. Dette er informasjon jeg eventuelt vil kunne fortelle selv. Dette er en venninne hun møter for å drikke med og jeg ønsker ikke at barnet mitt skal være et tema i det hele tatt. 
sånn som jeg leser  lovverket så kan denne venninna komme med sånn nøytral informasjon om mitt barn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sønnen min begynner i barnehagen til uka. På avdelinga han skal gå jobber en god venninne av søstra mi. Hver gang jeg snakker med søstra mi nå så sier hun at hun gleder seg til å få masse informasjon fra denne venninna om hvordan dagene til sønnen min er i barnehagen. Jeg ønsker ikke at denne venninna skal drive å snakke  med søstra mi om hva som skjer med sønnen min i barnhagen. Jeg vil heller ikke at denne venninna skal snakke om oss foreldrene til søstra mi. Er det noe regelverk på dette? Har hun taushetsplikt? På noe eller på alt?

Du tar deg en prat med styrer og forklarer situasjonen og gjør dem oppmerksom på at din søster er «klegg» etter informasjon via den ansatte. Så løser det seg til beste for alle. 
Taushetsplikten er der, men ikke alle forstår at den er der. 

Anonymkode: 5d062...b51

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde tatt det opp med denne personen og ledelsen. Bare si det rett ut at du ikke ønsker at hun skal informere søstera di om hva sønnen din gjør. Starter hun med noe, kommer hun fort til å ski over i å informere om ting hun ikke har lov til uansett. Og gjør hun det, rapporterer du det til ledelsen. 

Anonymkode: 1d06e...f10

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du overtenker litt. Tviler på at de gidder å snakke om sønnen din hele kvelder når de drikker. Ingen gidder det, det er du og eventuelt mannen din som synes dette er interessant.

Anonymkode: e7694...90b

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg tror du overtenker litt. Tviler på at de gidder å snakke om sønnen din hele kvelder når de drikker. Ingen gidder det, det er du og eventuelt mannen din som synes dette er interessant.

Anonymkode: e7694...90b

Dessverre er det altfor mange som gidder det, særlig hvis samtalepartner forholder seg som hun driver avhør. Selvom folk som i utgangspunktet er stødige på taushetsplikt kan plutselig befinne seg i en samtale der man har tråkket over. Og særlig hvis man drikker alkohol.

Til ts: Jeg ville tatt kontakt med både den ansatte og ledelsen, som det foreslås over her dersom du ser for deg at dette blir et såpass stort problem.

Anonymkode: de027...65c

• Liker 1
Skrevet

Hun har taushetsplikt. 

Men hadde jeg vært i liknende situasjon så hadde jeg tenkt det var ok at hun fortalte små, hyggelige ting. Men ikke ting som de eventuelt er bekymret for. Men søsteren min er oppegående og snill. 

Tror ikke den ansatte er så veldig gira om å snakke om jobb på fritiden sin. 

Anonymkode: ee207...efd

Skrevet

Jeg har hatt barn i tre forksjellige barnehager og opplever at det er forskjell på hvor strengt de praktiserer taushetsplikten, noen har ikke villet fortelle meg hvem mitt barn leker med en gang, fordi de har taushetsplikt overfor de andre barna. Mens andre forteller mye om positive/nøytrale hendelser, men anonymiserer de negative.

Noen tenker kanskje at det ikke er så farlig å fortelle om koselige ting til nær familie. Så jeg ville som flere nevner snakket med denne ansatte slik at hun er klar over at dette ikke er ønsket fra din side.

Anonymkode: 5cc00...7fd

Skrevet

Det er forskjell på å fortelle at "Per har vært kjempeblid på tur i dag" og "Barnevernet har vært i bildet hos familien til Per" for å sette det litt på spissen.

Det enkleste her må vel være å snakke direkte med den ansatte det gjelder,og forklare at søsteren din har sagt det hun har sagt,og at du håper det ikke blir sånn. 

Anonymkode: cf959...8bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun har taushetsplikt om sønnen din til sin venninne/din søster. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...