AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #1 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jeg har hatt samme jobb i noen år nå. Ikke veldig mange år siden jeg ble ferdig utdannet. På grunn av voldsomme hendelser i livet mitt har jeg dessverre kommet skjevt ut på arbeidsplassen og jeg føler meg så utilpass der. Så vil bare få startet helt på nytt. Men når jeg søker jobber så er jeg så redd man vil få inntrykk av at jeg er en kjip ansatt. Og kan jo ikke oppgi nåværende arbeidsgiver som referanse da det 1. vil gjøre det enda vanskeligere å stå i jobben jeg har nå dersom jeg ikke får annen jobb, da det vil bryte tillit at jeg søker meg vekk, og 2. jeg er redd for å få en dårlig referanse. Vet dette høres rart ut men dette er altså helt sikkert slik ting er nå. Samtidig har jeg ikke veldig mange referanser å ta av fra tidligere, siden jeg ikke har jobbet så veldig mange år. Har bare skikkelig styggen på ryggen og føler jeg ikke er verdt noe i arbeidslivet, fordi de første årene etter endt utdanning har vært så utrolig vanskelige for meg på privaten. Hater meg selv samtidig som jeg vet jeg har hatt det så jævlig. Alt dette er over og jeg har kommet på et bedre sted i livet, men jeg får jo ikke endret på fortiden. Noen som har vært i lignende situasjon og kan dele erfaringer? Føler meg så ubrukelig Anonymkode: b6f6f...50f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #2 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har hatt samme jobb i noen år nå. Ikke veldig mange år siden jeg ble ferdig utdannet. På grunn av voldsomme hendelser i livet mitt har jeg dessverre kommet skjevt ut på arbeidsplassen og jeg føler meg så utilpass der. Så vil bare få startet helt på nytt. Men når jeg søker jobber så er jeg så redd man vil få inntrykk av at jeg er en kjip ansatt. Og kan jo ikke oppgi nåværende arbeidsgiver som referanse da det 1. vil gjøre det enda vanskeligere å stå i jobben jeg har nå dersom jeg ikke får annen jobb, da det vil bryte tillit at jeg søker meg vekk, og 2. jeg er redd for å få en dårlig referanse. Vet dette høres rart ut men dette er altså helt sikkert slik ting er nå. Samtidig har jeg ikke veldig mange referanser å ta av fra tidligere, siden jeg ikke har jobbet så veldig mange år. Har bare skikkelig styggen på ryggen og føler jeg ikke er verdt noe i arbeidslivet, fordi de første årene etter endt utdanning har vært så utrolig vanskelige for meg på privaten. Hater meg selv samtidig som jeg vet jeg har hatt det så jævlig. Alt dette er over og jeg har kommet på et bedre sted i livet, men jeg får jo ikke endret på fortiden. Noen som har vært i lignende situasjon og kan dele erfaringer? Føler meg så ubrukelig Anonymkode: b6f6f...50f Her ville jeg bare vært ærlig med arbeidsgiver om at du hadde svært vanskelige livshendelser som gjorde at du følte du kom skjevt ut på arbeidsplassen. At du derfor vil starte med blanke ark på en helt ny arbeidsplass, men at det ikke har med arbeidsplassen i seg selv å gjøre. Si at du derfor trenger referanse fra arbeidssteder for å kunne søke andre jobber. Dette er helt opp til deg, men det kan også være en fordel å være åpen om livshendelsene du var i. Så vekker du kanskje ytterligere troverdighet og sympati. Men dette kommer jo uansett helt an på hvilke livshendelser du var oppi. Anonymkode: 18e0c...755 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #3 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Her ville jeg bare vært ærlig med arbeidsgiver om at du hadde svært vanskelige livshendelser som gjorde at du følte du kom skjevt ut på arbeidsplassen. At du derfor vil starte med blanke ark på en helt ny arbeidsplass, men at det ikke har med arbeidsplassen i seg selv å gjøre. Si at du derfor trenger referanse fra arbeidssteder for å kunne søke andre jobber. Dette er helt opp til deg, men det kan også være en fordel å være åpen om livshendelsene du var i. Så vekker du kanskje ytterligere troverdighet og sympati. Men dette kommer jo uansett helt an på hvilke livshendelser du var oppi. Anonymkode: 18e0c...755 Lederen min vet om det jeg har gått igjennom. Slik ting er nå må jeg enten være inne eller ute, jeg kan ikke si at jeg vil starte på nytt et annet sted og fortsatt kunne bygge opp ny respekt og tillit etter at jeg kom skjevt ut. Det blir bare veldig vanskelig dersom jeg ikke får annen jobb. Anonymkode: b6f6f...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #4 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Lederen min vet om det jeg har gått igjennom. Slik ting er nå må jeg enten være inne eller ute, jeg kan ikke si at jeg vil starte på nytt et annet sted og fortsatt kunne bygge opp ny respekt og tillit etter at jeg kom skjevt ut. Det blir bare veldig vanskelig dersom jeg ikke får annen jobb. Anonymkode: b6f6f...50f Hvordan er relasjonen din til denne arbeidsgiveren? Er du sikker på at du ikke vil få støtte dersom du sier at du ønsker å starte på blanke ark på et nytt sted? Du sier ikke hva det er som gjør at du har kommet skjevt ut (det trenger du heller ikke å utlevere på et forum), men har det gjort at arbeidsgiver har negative ting å si om deg, eller er det mest du som opplever skam rundt det? Er relasjonen slik at dere kunne tatt en ordentlig prat om denne styggen på ryggen som du føler på? Anonymkode: a1dd9...201 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #5 Del Skrevet 20. oktober 2024 Det er helt normalt å bytte jobb, og dette bør jo en arbeidsgiver vite. Anonymkode: 6652b...414 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #6 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan er relasjonen din til denne arbeidsgiveren? Er du sikker på at du ikke vil få støtte dersom du sier at du ønsker å starte på blanke ark på et nytt sted? Du sier ikke hva det er som gjør at du har kommet skjevt ut (det trenger du heller ikke å utlevere på et forum), men har det gjort at arbeidsgiver har negative ting å si om deg, eller er det mest du som opplever skam rundt det? Er relasjonen slik at dere kunne tatt en ordentlig prat om denne styggen på ryggen som du føler på? Anonymkode: a1dd9...201 Per nå tror jeg ikke at man er i posisjon til det i relasjonen. Jeg kunne sagt veldig mye her men som du nevner, jeg kan ikke utlevere det her av frykt for å bli gjenkjent. Jeg har én referanse, leder i en annen jobb jeg hadde etter endt studie, som jeg stoler på og som jeg kan oppgi. Jeg har også en til, men der var lederen psyk selv og en gang jeg oppga henne som referanse, gjorde hun sånn at jeg ikke fikk jobben - så jeg kan ikke oppgi denne personen. Vet det høres ut nå som jeg faktisk er en skikkelig kjip ansatt siden jeg har to ledere jeg ikke kan oppgi…. Og potensiell ny arbeidsgiver ser jo at jeg har jobbet flere steder. Skulle gjerne servert hele historien her så det kanskje hadde gitt mening men det kan jeg ikke. Anonymkode: b6f6f...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #7 Del Skrevet 20. oktober 2024 Prøv med det du har, du har et negativt fastlåst tankemønster nå, og eneste mulighet til å få byttet jobb er å prøve. Andre har byttet jobb før deg, det går fint! Og du har jo fått jobben du har nå ut fra samme forutsetning som du har nå. Jeg tror også det er lurt å være transparent, folk forstår mer og er greiere enn du tror. Det er tillitvekkende å si ting som det er. Det går an å si til leder at selv om du trodde ting kunne ordnes igjen etter alt som har skjedd, så føler du at du har kommet skjevt ut og at det påvirker deg mye. Anonymkode: a609c...fba 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #8 Del Skrevet 20. oktober 2024 For å stoppe eventuelle spekulasjonee her så kan jeg ihvertfall si at den andre lederen som gjorde så jeg ikke fikk en annen jobb, var bitter for at jeg hadde byttet jobb fordi jeg fikk fast jobb et annet sted rett og slett. Hun hadde nektet meg å slutte hvis hun kunne. Tror ikke jeg blir gjenkjent av å oppgi det her. Anonymkode: b6f6f...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #9 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøv med det du har, du har et negativt fastlåst tankemønster nå, og eneste mulighet til å få byttet jobb er å prøve. Andre har byttet jobb før deg, det går fint! Og du har jo fått jobben du har nå ut fra samme forutsetning som du har nå. Jeg tror også det er lurt å være transparent, folk forstår mer og er greiere enn du tror. Det er tillitvekkende å si ting som det er. Det går an å si til leder at selv om du trodde ting kunne ordnes igjen etter alt som har skjedd, så føler du at du har kommet skjevt ut og at det påvirker deg mye. Anonymkode: a609c...fba Takk for oppmuntrende ord❤️ Jeg tror jeg ser an til intervjuet og etterpå, om de er helt bastant på at de må ha akkurat den referansen. Og tar isåfall en prat med nåværende leder om det da. Per nå tror jeg at jeg bare oppgir den ene som jeg stoler på, samt en leder jeg har hatt i en ekstrajobb på siden av min faste jobb - bare for å ha en annen referanse som er ganske fersk. Er det ok å spørre disse personene om de kan gi meg en god referanse? Feks noe slikt: «Hei, jeg og samboer ønsker å flytte til *** og jeg har derfor søkt jobb i ***, og håper veldig på å få denne jobben. Jeg lurte på om du kunne tenke deg å gi en god referanse? Vennlig hilsen ***» Anonymkode: b6f6f...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #10 Del Skrevet 20. oktober 2024 Nja nei, men man kan spørre om hva de hadde sagt dersom de var referanse for deg Anonymkode: f1bd6...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet 20. oktober 2024 #11 Del Skrevet 20. oktober 2024 Ver ærlig. Det er alltid positivt. Men eit godt tips kan vere å fokus på kvifor du søker deg TIL ein jobb- og ikkje berre FRÅ ein jobb. Jobbskifte er både sunt og bra. Lukke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #12 Del Skrevet 20. oktober 2024 Spør en foreleser fra studiet om å være referanse. Det gjorde jeg. Du må heller ikke ha lederen din som referanse. Spør en kollega. Jeg har søkt maaaaange jobber, og har aldri fått spørsmål om hvorfor jeg har sluttet i en jobb. Jeg sluttet i en jobb en gang fordi det ble slutt mellom meg og typen. Jeg hadde fått meg jobb i byen han bodde. Så jeg slutta i jobben og flyttet nærmere familie. Gadd jo ikke sitte og forklare om det på intervju, så jeg hadde bare forberedt meg på å si "det er personlig, har ikke noe med arbeidsstedet å gjøre" hvis de spurte. Men ingen spurte. Anonymkode: f5f00...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #13 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nja nei, men man kan spørre om hva de hadde sagt dersom de var referanse for deg Anonymkode: f1bd6...b24 Kan man det? Jeg har inntrykk av at det er dumt å spørre om. Anonymkode: b6f6f...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #14 Del Skrevet 20. oktober 2024 Stormur skrev (7 timer siden): Ver ærlig. Det er alltid positivt. Men eit godt tips kan vere å fokus på kvifor du søker deg TIL ein jobb- og ikkje berre FRÅ ein jobb. Jobbskifte er både sunt og bra. Lukke til! Veldig sant! Takk for tips😊 leste en stillingsannonse nå som var veldig forlokkende for meg. Det er stor forskjell på utlysninger, noen er rett og slett litt avskrekkende mens andre får man skikkelig lyst til å søke på, selvom det er akkurat samme type stilling. Man føler ofte at god vs. dårlig ledelse skinner litt gjennom teksten, og iallefall på intervjuet. Anonymkode: b6f6f...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #15 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Spør en foreleser fra studiet om å være referanse. Det gjorde jeg. Du må heller ikke ha lederen din som referanse. Spør en kollega. Jeg har søkt maaaaange jobber, og har aldri fått spørsmål om hvorfor jeg har sluttet i en jobb. Jeg sluttet i en jobb en gang fordi det ble slutt mellom meg og typen. Jeg hadde fått meg jobb i byen han bodde. Så jeg slutta i jobben og flyttet nærmere familie. Gadd jo ikke sitte og forklare om det på intervju, så jeg hadde bare forberedt meg på å si "det er personlig, har ikke noe med arbeidsstedet å gjøre" hvis de spurte. Men ingen spurte. Anonymkode: f5f00...433 Takk for tips! Hvor mange år var det siden du hadde hatt med den foreleseren å gjøre, da du oppga vedkommende som referanse? Anonymkode: b6f6f...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet 20. oktober 2024 #16 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Veldig sant! Takk for tips😊 leste en stillingsannonse nå som var veldig forlokkende for meg. Det er stor forskjell på utlysninger, noen er rett og slett litt avskrekkende mens andre får man skikkelig lyst til å søke på, selvom det er akkurat samme type stilling. Man føler ofte at god vs. dårlig ledelse skinner litt gjennom teksten, og iallefall på intervjuet. Anonymkode: b6f6f...50f Sant. Eg vil også anbefale å spørre om korleis arbeidsmiljøet er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #17 Del Skrevet 20. oktober 2024 Det går nok bra dette ts. Ikke vær bekymret. Og ikke overtenk. Anonymkode: 4096f...0b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå