AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #1 Skrevet 19. oktober 2024 Finnes det noen lov om åpningstider til bedrifter? Et privat selskap har etablert seg på nabotomta, dette firmaet tok først bookinger av sauna , hele døgnet hver dag, nå har de åpningstid fra 7-00.00 hver dag, så vi har hatt vesentlig mer trafikk forbi huset enn før. Jeg lurer på om noen vet om et lovverk for dette, slik at vi får litt mer fred. - bor på bygda, dette er det eneste firmaet i nærheten, så slik trafikk er ikke tatt med i betraktning da vi bosatte oss her. Det har vært et renn av bobiler i sommer, både natt og dag. Anonymkode: 6f89c...871
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #2 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Finnes det noen lov om åpningstider til bedrifter? Et privat selskap har etablert seg på nabotomta, dette firmaet tok først bookinger av sauna , hele døgnet hver dag, nå har de åpningstid fra 7-00.00 hver dag, så vi har hatt vesentlig mer trafikk forbi huset enn før. Jeg lurer på om noen vet om et lovverk for dette, slik at vi får litt mer fred. - bor på bygda, dette er det eneste firmaet i nærheten, så slik trafikk er ikke tatt med i betraktning da vi bosatte oss her. Det har vært et renn av bobiler i sommer, både natt og dag. Anonymkode: 6f89c...871 Har du googlet lov om lukkertider? Da får du svar på om loven finnes. Men, saunaer er en ny greie. Hvilken lovverk den typen virkesomhet sorterer inn under, det er en sak for seg selv. Kan godt være at den sorterer inn under samme lovverk som badeanlegg og treningssentre. Det vil i tilfellet ikke hjelpe deg, fordi treningssentre kan være åpne 24/7, med unntak av jul, nyttår og påskens helligdager. Sånn er livet, man kan ikke beregne og bestemme alt slik at man får det best av alt selv, selv ikke på landsbygda. Anonymkode: de50f...624
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #3 Skrevet 20. oktober 2024 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1996-06-13-592 Tror du må snakke med kommunen din. I beste fall har de bestemmelser om åpningstider som er strengere enn degenerere ånings og lukketidene. Linken over for å vise at saunaer sorterer under badeanlegg, juridisk. Anonymkode: de50f...624 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #4 Skrevet 20. oktober 2024 Er det regulert til næring? Eller har de bare etablert et firma i et bolighus? Anonymkode: 21483...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #5 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 9.44): Er det regulert til næring? Eller har de bare etablert et firma i et bolighus? Anonymkode: 21483...e5f En såkalt mobil sauna i nærnaturen vår men de må kjøre en meter fra huset for å komme til og fra. Anonymkode: 6f89c...871
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #6 Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): En såkalt mobil sauna i nærnaturen vår men de må kjøre en meter fra huset for å komme til og fra. Anonymkode: 6f89c...871 Mobil sauna? I et boligområde? Er ikke nødvendigvis greit det altså, ut ifra det lille du skriver. Ta kontakt med kommunen og hør 😊 Anonymkode: 21483...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2024 #7 Skrevet 26. oktober 2024 Plan- og bygningsloven har mange regler om søknader, nabovarsling osv. ved nye bruksmåter for eiendommer, men det er ikke alltid det er mye hjelp å få der heller. Jeg bor ved en vei som fører til et nedlagt anleggslager. Da det ble nedlagt for mange år siden forsvant porten slik at området ble åpent for innkjøring. Det har ført til at området om somrene har vært populært som overnattingsplass for campingturister fordi det visstnok er omtalt på noen nettsider og ligger naturskjønt til. Det har ført til en del biltrafikk om kveldene og tidlig morgen som ikke var der før. Av og til kan det være over 10 biler der på en gang. Kommunen mente at dette ikke var nok til å sette opp skilt for å begrense bilkjøringen og eieren tror jeg ikke bryr seg. Selvsagt er det også noen andre utfordringer, som for eksempel at det ikke finnes toalett der, men det er jo nye "natur" rundt, så det betyr sannsynligvis ikke noe, verken for miljø eller hygiene. Men det er jo ikke akkurat noe man setter pris på. Og det må jo også være litt flaut for turistene når noen av lokalbefolkningen kommer forbi på joggetur eller luftetur med hunden. Anonymkode: 969e3...c8b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #8 Skrevet 10. november 2024 Det ser ut til at det løser seg, dette firmaet bruker en vei som går på vår private eiendom, uten å ha forhandlet seg til veirett. Veien går så nært at ikke engang allemannsretten gjelder på deler av veien, fordi den går en meter fra verandaen og to meter fra kjøkkenvinduet. Nå har både vi og forrige generasjon latt lokalbefolkningen både kjøre og gå nedover denne veien til stranda av ren idealisme, men det er litt forskjell på det og å få trafikk med bobiler og andre folk som fant firmaets tilbud på Google maps, visit Norway og en lokal Visit « nærmeste by» , der firmaet leder trafikken på vårt gårdstun. Nå har vi en firmaeier som oppfører seg som en desperat eks og sender mail og meldinger i hytt og pine, der han jevnlig kommer med ting som « åh jeg vet dette var dumt av meg» og « Er dere klar over hvor mange det går ut over om jeg ikke får bruke veien» « Tenk på fellesskapet» osv…. Vedkommende hadde dristet seg til å brøyte veien, selv om han visste at den var vår og at denne ikke er en vei som vi pleier å brøyte på vinteren, så vi satte foten ned og sa at « Nei, du får ikke bruke veien vår og du får ikke brøyte den! « Nå tror jeg ikke at han skjønte annet enn at han ikke fikk bruke den på vinteren, men neste slag får vi ta etterhvert. Anonymkode: 6f89c...871
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #9 Skrevet 10. november 2024 Må bare legge til at han har sendt så mange meldinger og e-poster at det er derfor han virker som en desperat eks, det er mailer sendt klokken tre på natten og titalls messengermeldinger, men vi har ikke svart på noen av dem og det synes kommunen også var helt riktig, siden ingenting av det han kom med var relevant for om han hadde noen som helst rett til å bruke denne veien i næringsvirksomhet. Anonymkode: 6f89c...871
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #10 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det ser ut til at det løser seg, dette firmaet bruker en vei som går på vår private eiendom, uten å ha forhandlet seg til veirett. Veien går så nært at ikke engang allemannsretten gjelder på deler av veien, fordi den går en meter fra verandaen og to meter fra kjøkkenvinduet. Nå har både vi og forrige generasjon latt lokalbefolkningen både kjøre og gå nedover denne veien til stranda av ren idealisme, men det er litt forskjell på det og å få trafikk med bobiler og andre folk som fant firmaets tilbud på Google maps, visit Norway og en lokal Visit « nærmeste by» , der firmaet leder trafikken på vårt gårdstun. Nå har vi en firmaeier som oppfører seg som en desperat eks og sender mail og meldinger i hytt og pine, der han jevnlig kommer med ting som « åh jeg vet dette var dumt av meg» og « Er dere klar over hvor mange det går ut over om jeg ikke får bruke veien» « Tenk på fellesskapet» osv…. Vedkommende hadde dristet seg til å brøyte veien, selv om han visste at den var vår og at denne ikke er en vei som vi pleier å brøyte på vinteren, så vi satte foten ned og sa at « Nei, du får ikke bruke veien vår og du får ikke brøyte den! « Nå tror jeg ikke at han skjønte annet enn at han ikke fikk bruke den på vinteren, men neste slag får vi ta etterhvert. Anonymkode: 6f89c...871 Dette høres litt rart ut, hvem eier kaiområdet eller hva vi skal kalle grunnen som denne saunaen ligger fortøyd ved? Når veien til en eiendom går gjennom privat eiendom der andre eier så….. Anonymkode: de50f...624
AnonymBruker Skrevet 10. november 2024 #11 Skrevet 10. november 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette høres litt rart ut, hvem eier kaiområdet eller hva vi skal kalle grunnen som denne saunaen ligger fortøyd ved? Når veien til en eiendom går gjennom privat eiendom der andre eier så….. Anonymkode: de50f...624 Det er et felleseie og er et friluftsområde, men driver eier ikke noe av dette. Saunaen er ikke fortøyd, men den står i fjæra og kan flyttes på. Den står i strandsonen, likevel betyr ikke dette at den som driver har veirett, uten å ha avtale. Jeg tror også at kommunen vil be ham flytte seg, da de ikke var klar over at vår vei, var bare vår vei, før vi fant frem papirene. De eneste som har veirett er noen gårdsbruk oppi høgget her og de som har båthus der, men dette gjelder heller ikke den som driver saunaen. Nå blir han nødt til å sende dem langs skogkanten, der allemannsretten gjelder, frakte folk dit med båt, eller be dem ta sin egen båt. Anonymkode: 6f89c...871
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå