AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #1 Del Skrevet 19. oktober 2024 Eksen min betaler ikke bidrag da han ikke har bidragsevne. Men har han ikke uansett forsørgelsesplikt når han har samvær med barna? Altså, skal han ikke være med og dele på utgifter til mobilabonnement, trening, kjøretimer og annet? Er en del utgifter og slik ting er nå så er det jeg som dekker alt. Men det holder ikke med barnetrygden for å dekke alle tingene de trenger. Anonymkode: 6a35b...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #2 Del Skrevet 19. oktober 2024 Nei. Har du daglig omsorg/fast bosted, har du også alle disse utgiftene. Han må kun holde dem med mat under samvær. Idiotisk nok. Anonymkode: d86fd...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #3 Del Skrevet 19. oktober 2024 Bidraget er fars andel til forsørgelse. Ingen bidragsevne gjør at du må dekke alle utgifter. Anonymkode: e53c4...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #4 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Eksen min betaler ikke bidrag da han ikke har bidragsevne. Men har han ikke uansett forsørgelsesplikt når han har samvær med barna? Altså, skal han ikke være med og dele på utgifter til mobilabonnement, trening, kjøretimer og annet? Er en del utgifter og slik ting er nå så er det jeg som dekker alt. Men det holder ikke med barnetrygden for å dekke alle tingene de trenger. Anonymkode: 6a35b...fb2 Nei. Desverre ikke. Har han ikke bidragsevne slipper han unna det økonomiske ansvaret og du må dekke alt selv Anonymkode: dba18...9b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #5 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Eksen min betaler ikke bidrag da han ikke har bidragsevne. Men har han ikke uansett forsørgelsesplikt når han har samvær med barna? Altså, skal han ikke være med og dele på utgifter til mobilabonnement, trening, kjøretimer og annet? Er en del utgifter og slik ting er nå så er det jeg som dekker alt. Men det holder ikke med barnetrygden for å dekke alle tingene de trenger. Anonymkode: 6a35b...fb2 Har han ikke bidragsevne, så er han ikke bidragsevne. Du kan søke om bidragsforskudd fra NAV. Dette er behovsprøvd, og gis kun dersom du har inntekt under en viss grense. Dersom barna har fast bosted hos deg, og far kun har samvær, så mener jeg at han ikke plikter å betale for mer enn de utgiftene som påløper under oppholdet de har hos han (altså basically mat og eventuell underholdning). Vedrørende utsagnet ditt om at «det holder ikke med barnetrygden for å dekke alle tingene de trenger», så er det ikke meningen at barnetrygd skal være en fullfinansiering av barna heller, det er et bidrag. At barn er et pengesluk, er noe de fleste vet. Har barna fast bosted hos deg, så er det du som mottar hele barnetrygden + tillegg som aleneforsørger, så det burde hjelpe deg et greit stykke på vei..? Anonymkode: ae916...006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #6 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nei. Har du daglig omsorg/fast bosted, har du også alle disse utgiftene. Han må kun holde dem med mat under samvær. Idiotisk nok. Anonymkode: d86fd...370 Står i barneloven at begge har forsørgelsesplikt. Står ikke noe om egne regler om en har fast bosted. Han er så lur at han har klart å ha veldig redusert inntekt når bidraget vart fastsatt, så slapp unna.. Anonymkode: 6a35b...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #7 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har han ikke bidragsevne, så er han ikke bidragsevne. Du kan søke om bidragsforskudd fra NAV. Dette er behovsprøvd, og gis kun dersom du har inntekt under en viss grense. Dersom barna har fast bosted hos deg, og far kun har samvær, så mener jeg at han ikke plikter å betale for mer enn de utgiftene som påløper under oppholdet de har hos han (altså basically mat og eventuell underholdning). Vedrørende utsagnet ditt om at «det holder ikke med barnetrygden for å dekke alle tingene de trenger», så er det ikke meningen at barnetrygd skal være en fullfinansiering av barna heller, det er et bidrag. At barn er et pengesluk, er noe de fleste vet. Har barna fast bosted hos deg, så er det du som mottar hele barnetrygden + tillegg som aleneforsørger, så det burde hjelpe deg et greit stykke på vei..? Anonymkode: ae916...006 Tja, hjelper ikke så mye med barnetrygden når den går til trening, telefon og klær. Men ja, bedre enn ingenting. Bare så synd at han ikke vil bidra så barna får det de trenger. De lurer jo på hvorfor han ikke vil gi de noe også kjøper han seg flotte ting selv. Klager på dårlig råd.. Anonymkode: 6a35b...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #8 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Eksen min betaler ikke bidrag da han ikke har bidragsevne. Men har han ikke uansett forsørgelsesplikt når han har samvær med barna? Altså, skal han ikke være med og dele på utgifter til mobilabonnement, trening, kjøretimer og annet? Er en del utgifter og slik ting er nå så er det jeg som dekker alt. Men det holder ikke med barnetrygden for å dekke alle tingene de trenger. Anonymkode: 6a35b...fb2 Når far ikke har bidragsevne, så har han ikke penger til,å bidra med. Hvor mener du far skal ta penger til kjøretimer, mobil, trening og Gud vet hva mer en ungdom trenger, fra? Er her noen skjulte penger som Nav ikke ser, men som du ser, og som du mener far kan brukte til å betale med? Anonymkode: c7e2d...048 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #9 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Står i barneloven at begge har forsørgelsesplikt. Står ikke noe om egne regler om en har fast bosted. Han er så lur at han har klart å ha veldig redusert inntekt når bidraget vart fastsatt, så slapp unna.. Anonymkode: 6a35b...fb2 Du må nesten lese litt mer enn selve loven. Jussen er som jeg sa. Godt incentiv for å ikke få barn med tapere, I guess. Utover det selvsagt ganske håpløst. Anonymkode: d86fd...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #10 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Står i barneloven at begge har forsørgelsesplikt. Står ikke noe om egne regler om en har fast bosted. Han er så lur at han har klart å ha veldig redusert inntekt når bidraget vart fastsatt, så slapp unna.. Anonymkode: 6a35b...fb2 Det hjalp ikke for X'n min... så han pådro seg en klekkelig gjeld. Anonymkode: 7a627...79f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #11 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eksen min betaler ikke bidrag da han ikke har bidragsevne. Men har han ikke uansett forsørgelsesplikt når han har samvær med barna? Altså, skal han ikke være med og dele på utgifter til mobilabonnement, trening, kjøretimer og annet? Er en del utgifter og slik ting er nå så er det jeg som dekker alt. Men det holder ikke med barnetrygden for å dekke alle tingene de trenger. Anonymkode: 6a35b...fb2 Det har da aldri vært meningen at barnetrygden skal dekke alt barn trenger. Har du ikke inntekt? Anonymkode: b663d...b9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #12 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Står i barneloven at begge har forsørgelsesplikt. Står ikke noe om egne regler om en har fast bosted. Han er så lur at han har klart å ha veldig redusert inntekt når bidraget vart fastsatt, så slapp unna.. Anonymkode: 6a35b...fb2 Hva innebærer dette? Har du mistanke om at han høyere inntekt nå, så kan du jo be NAV gjøre en ny vurdering. Og om han bedrev lureri og bevisst reduserte inntekten sin for å slippe bidrag, så kan NAV vurdere det også og evt beregne bidrag utfra hva han burde ha tjent. Bidraget er ikke skrevet i sten - be NAV om ny beregning. Anonymkode: 03644...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #13 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Står i barneloven at begge har forsørgelsesplikt. Står ikke noe om egne regler om en har fast bosted. Han er så lur at han har klart å ha veldig redusert inntekt når bidraget vart fastsatt, så slapp unna.. Anonymkode: 6a35b...fb2 Du kan når som helst få NAV til å gjøre en ny vurdering av bidragsevne. Koster 1.500kr eller noe. Det fungerer ikke slik at bare fordi at han ikke hadde bidragsevne i 2017, så er det gjeldende resten av livet. NAV kan også fastsette bidragsevne ut i fra hva kan burde/kunne tjent, men dette er en snever unntaksregel. Hvor mye samvær har far, forresten? Anonymkode: ae916...006 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #14 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Står i barneloven at begge har forsørgelsesplikt. Står ikke noe om egne regler om en har fast bosted. Han er så lur at han har klart å ha veldig redusert inntekt når bidraget vart fastsatt, så slapp unna.. Anonymkode: 6a35b...fb2 Begge har forsørgerplikt, men når NAV har vurdert at far ikke har nok midler til å forsørge deg selv i tillegg til barna, så blir det heller ikke fastsatt barnebidrag. Det er et unntak fra regelen. Men noen utgifter er ekstraordinære: f.eks tannregulering, konfirmasjon osv. Denslags utgifter antar jeg at du kan forsøke å kreve at han deler med deg til tross for at han ikke betaler bidrag. Det hjelper deg ikke så mye å lese barneloven, hvis du ikke kan jussen. De mer konkrete reglene og tolkningen av lovene finner du i forskrifter, forarbeider o.l. Jeg skjønner at man som forelder kan ha lyst til å betale alt mulig for barna, men har du ikke råd, så har du ikke råd. Når de er i alderen at de skal begynne å ta kjøretimer, så er de gamle nok til å begynne å tjene litt penger selv også. Det er ingen rettighet at foreldre skal betale for alt frem til de er ferdig med mastern som 25-åring. Anonymkode: ae916...006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #15 Del Skrevet 20. oktober 2024 Han har forsørgelsesplikt når han har samvær, men det handler jo egentlig om at de har tak over hodet og mat. Utgifter til trening f.eks. er jo noe man da må vurdere. Da må man være enige om aktiviteten og kostnadsnivået. Anonymkode: 66cf5...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #16 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Begge har forsørgerplikt, men når NAV har vurdert at far ikke har nok midler til å forsørge deg selv i tillegg til barna, så blir det heller ikke fastsatt barnebidrag. Det er et unntak fra regelen. Men noen utgifter er ekstraordinære: f.eks tannregulering, konfirmasjon osv. Denslags utgifter antar jeg at du kan forsøke å kreve at han deler med deg til tross for at han ikke betaler bidrag. Det hjelper deg ikke så mye å lese barneloven, hvis du ikke kan jussen. De mer konkrete reglene og tolkningen av lovene finner du i forskrifter, forarbeider o.l. Jeg skjønner at man som forelder kan ha lyst til å betale alt mulig for barna, men har du ikke råd, så har du ikke råd. Når de er i alderen at de skal begynne å ta kjøretimer, så er de gamle nok til å begynne å tjene litt penger selv også. Det er ingen rettighet at foreldre skal betale for alt frem til de er ferdig med mastern som 25-åring. Anonymkode: ae916...006 Har han ikke bidragsevne gjelder også det utgifter til tannregulering, briller, konfirmasjon ol. Jeg har prøvd å søke pga to barn med tannregulering men fikk avslag fordi er han uten bidragsevne er han heller ikke pliktig til å bidra. Anonymkode: 792b7...6d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #17 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men det holder ikke med barnetrygden for å dekke alle tingene de trenger. Anonymkode: 6a35b...fb2 Det har aldri vært meningen at barnetrygden skal dekke alle utgifter barn medfører. Trodde du det da du valgte å få barn? Anonymkode: f11f4...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #18 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan når som helst få NAV til å gjøre en ny vurdering av bidragsevne. Koster 1.500kr eller noe. Det fungerer ikke slik at bare fordi at han ikke hadde bidragsevne i 2017, så er det gjeldende resten av livet. NAV kan også fastsette bidragsevne ut i fra hva kan burde/kunne tjent, men dette er en snever unntaksregel. Hvor mye samvær har far, forresten? Anonymkode: ae916...006 Bidraget er nettopp ferdig beregnet. Har fått høre at han jobber svart, og det irriterer meg.. Han har to barn annenhver helg og et 50/50. Anonymkode: 6a35b...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #19 Del Skrevet 20. oktober 2024 Skal vel betale halva av alt på barnet som er 50/50 vertfall. Anonymkode: ba0ef...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå