AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #1 Skrevet 19. oktober 2024 Så saken på nrk om kattungen som døde etter å ha spist på ein leke. Dette er bare så trist. Jeg har selv vært uvøren med dette og har latt leker ligge på gulvet om natta. Kommer til å rydde bort alt nå. Vet det står advarsel på emballasjen men hvem tenker over at katten kan dø av å tygge litt hull på leken? Jeg har tenkt at det man kjøper på norske butikker skal være noenlunde testet og trygt men Biltema vil ikke en gang trekke leken fra markedet. https://www.nrk.no/vestland/katten-conan-doydde-etter-a-ha-ete_deler-av-ei-leike-_-biltema-trekker-ikkje-produktet-fra-marknaden-1.17087272 Anonymkode: 90c1c...774
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #2 Skrevet 19. oktober 2024 Ja, behandle for all del katten som et spedbarn. Shit happens. Dyr dør. Anonymkode: 3e1ad...166 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #3 Skrevet 19. oktober 2024 Jeg har aldri opplevd at katten har spist deler av leker de har hatt. De har bare spist mat, - vanskelig nok å få i tabletter. Anonymkode: 6e63b...62b
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #4 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så saken på nrk om kattungen som døde etter å ha spist på ein leke. Dette er bare så trist. Jeg har selv vært uvøren med dette og har latt leker ligge på gulvet om natta. Kommer til å rydde bort alt nå. Vet det står advarsel på emballasjen men hvem tenker over at katten kan dø av å tygge litt hull på leken? Jeg har tenkt at det man kjøper på norske butikker skal være noenlunde testet og trygt men Biltema vil ikke en gang trekke leken fra markedet. https://www.nrk.no/vestland/katten-conan-doydde-etter-a-ha-ete_deler-av-ei-leike-_-biltema-trekker-ikkje-produktet-fra-marknaden-1.17087272 Anonymkode: 90c1c...774 Jeg tror ikke du har vært uvøren? Jeg har aldri sett leker merket med at kun kan brukes under oppsyn. Det må jo være en ansvarsfraskrivelse fra Biltema, fordi det er kjent for dem at musen ikke er trygg. Anonymkode: 5be29...678 1
Maleficenta Skrevet 19. oktober 2024 #5 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, behandle for all del katten som et spedbarn. Shit happens. Dyr dør. Anonymkode: 3e1ad...166 Eh en katt man har som kjæledyr er jo et familiemedlem og noen man blir glad i. Er da klart at man ikke vil at kjæledyret skal utsettes for livsfare og/eller dø i alt for ung alder. For et kaldt svar av deg 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #6 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tror ikke du har vært uvøren? Jeg har aldri sett leker merket med at kun kan brukes under oppsyn. Det må jo være en ansvarsfraskrivelse fra Biltema, fordi det er kjent for dem at musen ikke er trygg. Anonymkode: 5be29...678 Jeg mener å ha sett denne advarselen på det jeg har kjøpt av leker i hvert fall... Men jeg har først og fremst tenkt på faren ved at katten kan bli kvelt av snorer og sånt. Eller at den kan få i seg plastdeler. Jeg har tenkt at dette er en standard formulering som må være der, ikke at denne leken faktisk kan være dødelig. Ikke at fyllet setter seg fast i tarmen... Jeg har ikke opplevd at kattene mine har spist på leker men kommer til å være forsiktig framover uansett. Jeg synes at Biltema bør trekke leken. Greit nok at det sikkert står en advarsel på emballasjen, men dette er det jo ikke alle som tenker over. Vipps så har et barn tatt fram leken og glemt å rydde den bort. Eller, som i denne saken med den stakkars kattungen, så blir leken liggende igjen under et skap eller en sofa og man tenker ikke over at den ligger der. Liten sjans for at det går galt, men det er jo forferdelig trist når det skjer. Anonymkode: 90c1c...774
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #7 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, behandle for all del katten som et spedbarn. Shit happens. Dyr dør. Anonymkode: 3e1ad...166 Hvis du ikke har katt og dette ikke er relevant for deg, så kan du gå videre. Anonymkode: 90c1c...774
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #8 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg mener å ha sett denne advarselen på det jeg har kjøpt av leker i hvert fall... Men jeg har først og fremst tenkt på faren ved at katten kan bli kvelt av snorer og sånt. Eller at den kan få i seg plastdeler. Jeg har tenkt at dette er en standard formulering som må være der, ikke at denne leken faktisk kan være dødelig. Ikke at fyllet setter seg fast i tarmen... Jeg har ikke opplevd at kattene mine har spist på leker men kommer til å være forsiktig framover uansett. Jeg synes at Biltema bør trekke leken. Greit nok at det sikkert står en advarsel på emballasjen, men dette er det jo ikke alle som tenker over. Vipps så har et barn tatt fram leken og glemt å rydde den bort. Eller, som i denne saken med den stakkars kattungen, så blir leken liggende igjen under et skap eller en sofa og man tenker ikke over at den ligger der. Liten sjans for at det går galt, men det er jo forferdelig trist når det skjer. Anonymkode: 90c1c...774 Kanskje du har rett. Jeg skal prøve å følge bedre med. Og kanskje Conan eiers ønske om økt bevissthet rundt dette brer om seg. Katten min har pica. Derfor passer jeg på de tingene jeg vet hun tygger i seg, men har alltid tenkt at det er ekstra for henne siden hun ikke er helt normal. og i at Biltema bør trekke leken har du hvert fall rett i. Anonymkode: 5be29...678 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #9 Skrevet 19. oktober 2024 Lavmål av Biltema ihvertfall. Anonymkode: c9a23...273 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #10 Skrevet 19. oktober 2024 Huff jeg er forvert og har hatt over 40 katter. Alle har fått være alene med leker(ikke «fiskestang»!). Aldri skjedd noe galt. Sannsynligheten er jo veldig liten, og når en katt lever i 18+ år, er det ganske vanskelig å unngå at den spiser ting den ikke skal. Kan være alt ifra leker, til kvist, stein, bark ute. Man kan ikke passe på dem med haukeblikk. Når det er sagt så er dette bare tragisk. Stakkars Conan og stakkars familien hans. Anonymkode: 9d8e3...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #11 Skrevet 19. oktober 2024 Så det, kjempe trist 😔 Har ikke lest så mye på lekene jag har kjøppt, men har tenkt tanken flere ganger og tatt fra henne leker for jeg ser det blir løse biter, hun river jo greiene i stykker og er redd hun kommer til å spise det. De dreper jo for å spise, så er jo en stor sjangse for at de prøver seg. Skummelt. Har ikke lyst at det skal skje henne noe. Anonymkode: bb5e6...b85 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #12 Skrevet 19. oktober 2024 Biltema sier selv at alle produkter testes. Man kan teste produkter til det uendelige, så lenge det er sterkere enn toalettpapir så er det potensielt skadelig, og hvis det er laget av noe annet enn diamant så er det potensielt mulig ødelegge det. Jeg har faktisk også akkurat den leken fra biltema, det er en stor favoritt her. Alle tre kattene mine elsker den, og den har fått mye juling, og er like hel enda. Det er en av de mest holdbare lekene pus har hatt... Det er ingen andre leker som både har holdt seg hel, og vært interessant i 6 år... Jeg følger alltid med på lekene for det er så mange katteleker med tråder eller biter som kan løsne, og jeg har tidligere måtte operere en pus fordi den spiste en lekemus... En fjær har potensiale til å perforere tarmene, en løs tråd kan tvinne seg rundt tarmene, ett tøystykke kan skape blokkering, en hver katteleke som ikke løser seg opp vil kunne gjøre skade. Karinamus som er så sykt populære, det er lang tråd, som kan tvinne seg rundt tarmene og drepe katten. Det er bevist gang på gang at tråder er farlig for katt. Likevel er det en leke mange kjøper med glede.... AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke du har vært uvøren? Jeg har aldri sett leker merket med at kun kan brukes under oppsyn. Det må jo være en ansvarsfraskrivelse fra Biltema, fordi det er kjent for dem at musen ikke er trygg. Anonymkode: 5be29...678 Jeg har sett den advarsel på mange ulike leker fra mange ulike merker. Kjøpte to ulike catnip-leker fra Little bigger på Musti i dag, begge er godt merket at de ikke skal brukes uten oppsyn. Anonymkode: e8ec2...c26 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå