Gå til innhold

Får ikke bruke sykt barn dager

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far er hjemme i permisjon med babyen som utelukkende ernærer seg av morsmelk. Babyen ble syk og han måtte legges inn på sykehuset over to netter. Far var hjemme med storesøster som var forkjølet og hjemme fra barnehagen. Jeg brukte tre sykt barn dager, men nå kommer sjefen til meg og sier at siden far er hjemme i permisjon så får jeg ikke lov å bruke disse dagene. Dermed må jeg enten velge å bruke feriedagene på dette eller ta ulønna permisjon. Jeg synes det er helt horribelt om dette stemmer. Er det noen som vet?

Anonymkode: 8e9e6...e58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har ikke sjefen noe med å bestemme. 

Anonymkode: 052dd...8f6

• Liker 38
  • Nyttig 4
Skrevet

Du har rett på sykt-barn-dager for barnehagebarnet selv om den andre foreldren er i permisjon. Uansett, nå har du jo allerede vært hjemme de dagene. Du kan be arbeidsgiveren din ta det med nav.

Anonymkode: a28cf...fb3

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har ikke sjefen noe med å bestemme. 

Anonymkode: 052dd...8f6

Nei? Men hvorfor kom hun til meg da og sa det? Akkurat der og da så virket det som at det var greit, men så kom hun ett par uker senere og sa at det ikke var det.

Skrevet

Du kan ikke bruke sykt barn dag på å være hjemme med et barn som allerede har far hjemme i permisjon. Men du kan bruke sykt barn dag på å være hjemme med syk storesøster selv om far er hjemme med annet barn i permisjon.

Om baby er så syk at begge foreldre må være tilstede er det mulig det er lov likevel da. Ordlyden er jo "nødvendig tilsyn med sykt barn"

Uannsett bare si til sjefen at du måtte være hjemme med syk storesøster. Hvorfor vet sjefen en gang at din mann er i permisjon med baby? Ikke del så mye med sjefer.

Anonymkode: b122f...b47

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Når barnet er innlagt har du vel rett på pleiepenger. 

Anonymkode: eac86...b8e

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har rett på sykt-barn-dager for barnehagebarnet selv om den andre foreldren er i permisjon. Uansett, nå har du jo allerede vært hjemme de dagene. Du kan be arbeidsgiveren din ta det med nav.

Anonymkode: a28cf...fb3

Ja, var litt det jeg også tenkte. Men sjefen sa at siden jeg ikke var hjemme med barnehagebarnet så gikk det ikke. Enten måtte barnepasser være syk altså far og det var han ikke, eller så måtte jeg ha vært hjemme med barnehagebarnet og ikke babyen for å få rettigheter til sykt barn dager.

• Liker 1
Skrevet

Når barnet er innlagt har du vel rett på pleiepenger. 

Anonymkode: eac86...b8e

Tenkte også på dette, det er kanskje også en ting ved kortere innleggelser? Kanskje hør med sykehuset, er vel de som må hjelpe med søknad på det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke bruke sykt barn dag på å være hjemme med et barn som allerede har far hjemme i permisjon. Men du kan bruke sykt barn dag på å være hjemme med syk storesøster selv om far er hjemme med annet barn i permisjon.

Om baby er så syk at begge foreldre må være tilstede er det mulig det er lov likevel da. Ordlyden er jo "nødvendig tilsyn med sykt barn"

Uannsett bare si til sjefen at du måtte være hjemme med syk storesøster. Hvorfor vet sjefen en gang at din mann er i permisjon med baby? Ikke del så mye med sjefer.

Tipper at 99% av arbeidstakere deler med sjefen at far er hjemme i perm. Det er en ganske naturlig ting å dele. 

TS: hvis du er organisert er det nok best at du snakker med tillitsvalgt. Du har rett på sykt-barn dager når barnehagebarnet var syk.

Anonymkode: 6e7c8...d4e

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva slags arbeidsplass er det snakk om? Kjenner ikke til det «juridiske», men her er det utøvd lite skjønn, uavhengig av rettigheter. Ved slike forhold på arbeidsplassen, hadde jeg holdt øynene åpne for alternativer. 

• Liker 9
Skrevet

Da slår du opp i arbeidsmiljøloven, og sender et klipp til henne. Du kan også bruke NAV’s chattetjeneste hvor du spør, så klipper du skjermdump av svarene inn i en epost til henne. 

Selvsagt kan ikke far i permisjon ta seg av både baby innlagt på sykehus og syk smårolling hjemme fra barnehagen. Uerfaren leder. 

Anonymkode: 3b8a5...c08

• Liker 12
Skrevet

Ja, var litt det jeg også tenkte. Men sjefen sa at siden jeg ikke var hjemme med barnehagebarnet så gikk det ikke. Enten måtte barnepasser være syk altså far og det var han ikke, eller så måtte jeg ha vært hjemme med barnehagebarnet og ikke babyen for å få rettigheter til sykt barn dager.

Det er riktig det. Far kunne vært med baby på sykehus og du kunne vært hjemme med barnet. (Eller du kunne latt vær å si hvilket av barna du passet på og sagt til leder at begge barna var syke) nå får du ikke dekket sykt barn dager.

Anonymkode: 4011f...dec

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Så utrolig teit av sjefen din. Begge barna var jo syke

Anonymkode: 418fb...f02

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ta kontakt med avdelingen dere var innlagt på å få med legeerklæring til bruk ved søknad om pleiepenger.

Når barnet er på sykehus har du krav på dette og trenger ikke bruke av sykt barn dagene.

Arbeidsgiver kan ikke nekte deg dette.

Anonymkode: 6ea44...38a

• Liker 4
Skrevet

Det verste er ikke om jeg går glipp av lønn de dagene, men jeg har jobbet der i over 5 år, aldri vært sykemeldt, ikke tatt en eneste egenmelding og kun tatt ut to sykt barn dager før denne hendelsen. Føler det er et skikkelig slag i trynet når jeg har kommet tilbake på jobb tidligere enn hva som er normalt etter foreldrepermisjon for å yte det lille ekstra for bedriften og så skjer dette.

• Liker 2
  • Hjerte 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta kontakt med avdelingen dere var innlagt på å få med legeerklæring til bruk ved søknad om pleiepenger.

Når barnet er på sykehus har du krav på dette og trenger ikke bruke av sykt barn dagene.

Arbeidsgiver kan ikke nekte deg dette.

Anonymkode: 6ea44...38a

Takk! ❤️ Det skal jeg gjøre.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er riktig det. Far kunne vært med baby på sykehus og du kunne vært hjemme med barnet. (Eller du kunne latt vær å si hvilket av barna du passet på og sagt til leder at begge barna var syke) nå får du ikke dekket sykt barn dager.

Men hva spiller det for rolle hvilke av de syke barn. Hun var med? Begge var jo syke...

• Liker 6
Skrevet
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Men hva spiller det for rolle hvilke av de syke barn. Hun var med? Begge var jo syke...

Jeg vet, men reglene er nå en gang sånn. Leder kunne valgt å vise skjønn, men det gjorde hun ikke. Ts kunne og valgt og ikke si hvem av barna hun passet på. Hos oss ville dette heller ikke vært sykt barn dager, men enig i at det er ekstremt firkantet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville bare si at grunnen til at sjefen vet hvem jeg var med er fordi jeg måtte dra på dagen da barnet brått ble syk og måtte fraktes til sykehus. Det var en veldig stor påkjenning og sjokk, og det falt meg på ingen måte inn å tenke strategisk og begynne å gi en kryptisk forklaring på hvorfor jeg plutselig måtte dra slik at jeg kunne bruke sykt barn. Eldste ble syk på kvelden samme dag.

• Liker 2
  • Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville bare si at grunnen til at sjefen vet hvem jeg var med er fordi jeg måtte dra på dagen da barnet brått ble syk og måtte fraktes til sykehus. Det var en veldig stor påkjenning og sjokk, og det falt meg på ingen måte inn å tenke strategisk og begynne å gi en kryptisk forklaring på hvorfor jeg plutselig måtte dra slik at jeg kunne bruke sykt barn. Eldste ble syk på kvelden samme dag.

Syns sjefen var alt for firkantig i denne situasjonen. Babyen din ble alvorlig syk og måtte på sykehus. Så lite forståelsesfull og rigid da

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...