Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser her at det er mange som leser flere bøker samtidig (ikke akkurat samme tid, da.) Hvorfor gjør man det? Er det ikke bedre å lese ferdig en bok før man fortsetter? :klø:

Når jeg leser så lever jeg meg så inn i handlingen, og gleder meg til å lese videre at det er helt unødvendig med en annen bok å bytte på med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg har flere bøker på gang, så handler de stort sett om helt forskjellige ting.

Fagbok, biografi, reisebok og skjønnlitteratur f.eks.

Skrevet
Jeg ser her at det er mange som leser flere bøker samtidig (ikke akkurat samme tid, da.) Hvorfor gjør man det? Er det ikke bedre å lese ferdig en bok før man fortsetter?  :klø:

Når jeg leser så lever jeg meg så inn i handlingen, og gleder meg til å lese videre at det er helt unødvendig med en annen bok å bytte på med.

Synes dete r greit å ha hvertfall et par bøker på gang. Liker å ha en i sekken, som ligger der fast, så glemmer jeg den ikke.

Så har jeg en på nattbordet, som jeg leser i når jeg skal sove, eller på morgenen i helgene. Av og til kan jeg starte på bøker som er litt treige å komme igang med. Da hender det jeg tar en pause og leser en annen bok, før jeg begynner igjen der jeg slapp.

Har også lest mye eventyr en stund. Da leser jeg kanskje noen få, så ligger boka på vent nnoen uker, og så tar jeg den igjen.

Liker å ha det sånn jeg. Hadde vært slitsomt om jeg ikke kunne lese avisen engang før jeg var ferdig med boka jeg holdt på med?

Skrevet

Jeg leser alltid flere bøker samtidig. Det er fordi hva jeg leser er avhengig av hvilket humør jeg er i. Noen ganger vil jeg ha en alvorlig bok, andre ganger har jeg lyst på krim, eller kanskje noe lettlest og morsomt? Jeg har ingen problemer med å leve meg inn i eller følge med i handlingen.

Skrevet

Samme som Arkana her.

Det er da ikke stort annerledes å lese flere bøker samtidig enn det er å følge med på flere tv-serier samtidig?

Skrevet

Jeg liker å lese skikkelige grøssere, men da må jeg ha en lett bok ved siden av. Og så leser jeg litt i grøsseren først, og før jeg sover leser jeg i den lettleste så jeg ikke får mareritt... :ler::rodme:

Eller litt langtekkelige bøker kan jeg også bytte på med lettleste.

Gjest camillo
Skrevet
Jeg leser alltid flere bøker samtidig. Det er fordi hva jeg leser er avhengig av hvilket humør jeg er i.

Samme her.

Skrevet

Liker å ha flere ting å elge mellom. Leser etter humøret, som Arkana sier.

Man får ikke noe glede av noe som er tvungent. Det å tvinge seg selv til å fullføre en ting når man heller vil gjøre noe annet, dreper lysten til å fortsette med noe som helst.. Det gjelder meg hvertfall.. :)

Skrevet
Det er da ikke stort annerledes å lese flere bøker samtidig enn det er å følge med på flere tv-serier samtidig?

Skulle gjerne sett alle episoder i en serie etter hverandre også.. Lever meg mer inn i en film enn en serie for eksempel. Tror ikke jeg er skapt for pauser! :ler:

Skrevet

Jeg leser kun i en bok av gangen. Nå leser jeg stort sett bare spenning/krimbøker (og litt "komedier" a la Shopaholic etc), og da avhenger det ikke av humøret hva jeg leser. Jeg blir så fengslet av bøker at jeg måååå bli ferdig med en før jeg greier å begynne på en ny. :)

Skrevet
Jeg leser alltid flere bøker samtidig. Det er fordi hva jeg leser er avhengig av hvilket humør jeg er i.

Jeg også

Skrevet
Jeg leser alltid flere bøker samtidig. Det er fordi hva jeg leser er avhengig av hvilket humør jeg er i. Noen ganger vil jeg ha en alvorlig bok, andre ganger har jeg lyst på krim, eller kanskje noe lettlest og morsomt? Jeg har ingen problemer med å leve meg inn i eller følge med i handlingen.

Samme her. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg leser også stort sett alltid flere bøker samtidig.

Dels pga humør/dagsform etc. som andre her har nevnt, og også fordi jeg er bibliotekar og i blandt må "true" meg igjennom bøker som jeg egentlig ikke har så lyst til å lese, men det kreves i jobben. Skal man anbefale bøker for andre må man lese en del mer enn det man selv har som favoritter. Da hender det jeg starter på en bok og får et inntrykk av den så jeg kan formidle innhold/stil etc, og så legger den vekk. Så dukker den opp igjen etter en stund, og jeg fortsetter kanskje der jeg slapp. Og ofte liker jeg den bedre da :)

Skrevet

Når jeg leser flere ting på en gang er det fordi jeg leser eter humør ja, eller at jeg har egynt på en bok en dag, og får/kjøper/finner i hylla en annen neste dag, som jeg har kjempelyst å lese.

Jeg leser gjerne en litt annen type boks ånn "på sengekanten" der jeg leser bare 5-10 minutters tid av gangen mens min samboer er på badet enn hva jeg leser når jeg setter meg ned for å lese, og i ulike situasjoner passer det kanskje bedre med pocket enn "tyngre" bøker, norsk enn engelsk, etc. Det blir rett og slett bare sånn... leser litt forskjellig ettersom hva jeg har lyst til å lese, situasjonavhengig.

Er definitivt skapt for pauser jeg da... så kan de kjempegode boka vare litt lenger, og jeg kan fantasere om handlingen videre i noen dager før den er ferdiglest, dersom jeg har andre bøker jeg leser innimellom. Av samme grunn liker jeg også tv-serier, jeg trenger ikke få alt på en gang, med pauser får jeg fordøye :)

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg leser helst flere bøker om gangen. Gjerne sånn at jeg har dem rundt omkring i huset og kan kaste meg over dem ettersom jeg oppdager på soverommet/ i stua/ på kjøkkenet/ på badet. :)

Skrevet

Samme her :)

Skrevet

Mmm.. det er så mange spennende bøker at du ikke klarer å vente til en er ferdig før du åpner en annen. I tillegg tar det litt tid å lese gjennom en bok (noen er også mer tunglest enn andre), slik at en bok "renner litt ut i sanden", mens man finner en VELDIG interessant og lettlest bok innimellom. Jeg tror jeg har 2-3 bøker på gang nå.. Hvis jeg ikke har glemt noen. De har jeg t.o.m. nevnt i en tråd et sted her.

Skrevet

Bøker som er både spennende og lettleste klarer jeg ikke å legge fra meg mer enn nødvendig i det hele tatt og fullfører stort sett samme dag som jeg startet.

Men det er mange bøker som er mye tyngre å lese.. Som jeg trenger pause fra.. De kan likevel gi meg mye og jeg ønsker å lese videre.. Jeg bare "orker ikke" der og da..

Og når det gjelder fagbøker leser man jo vanligvis flere bøker parlalelt..

Det å si at man ikke kan lese flere bøker samtidig blir jo omtrent som å si at skolebarn ikke kan ha flere fag samtidig.. Da måtte man jo hatt blokkundervisning fom første skoledag.. Og det tror jeg hadde fungert ekstremt dårlig.. ;)

Gjest King James
Skrevet

Fordi jeg bare gjør det. Pleier som regel alltid og lese mellom 8-10 bøker på en gang. Og meste parten av dem er romaner.

Men for meg går det fint an og skille disse 10 bøkene uten problemer

også er det litt kjedelig og lese på den samme boka. Foranding er bra

og jeg foretrekker forandring.

Skrevet

Jeg leser også flere bøker av gangen - nå tror jeg jeg holder på med fem-seks, alt fra tegneserier til fagbøker om software, via en hel del romaner, essaysamlinger og filosofi. Hvis det er en bok som VIRKELIG fenger meg (sånn som Forbrytelse og straff), så blir det vel til at jeg fokuserer bare på den boka. Men ellers er det gjerne slik at det er flere bøker på en gang jeg gjerne vil lese (og leser) om hverandre, i ulike rom i huset og til ulike tider på døgnet. Skal ikke påstå at jeg får pløyd HELT igjennom alle:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...