Gå til innhold

Erstatning for Freias geletopper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I fjor fant jeg ikke Freias geletopper, og regnet med de bare var utsolgt. Kjøpte fra dr Oetker isteden, men de var jo helt fæle og seige i konsistensen. Ikke mulig å ta på med fingre uten å kline til alt, måtte prøve å dele dem med skje. Ikke var de like gode heller. Så når jeg nå skal begynne å bake til bursdag igjen gikk jeg på ny jakt etter Freias geletopper. Og fant til slutt ut at de har vært ute av produksjon i et par år 😨

Vet dere om det finnes noe med ca samme smak og konsistens? Jeg har også prøvd gelehjertene til Dr Oetker, men de var for seige. Skal også lage delfiakake i tillegg til bløtkake. Finnes det noe i smågodthyllen som passer?

Anonymkode: 7063f...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seigmenn? Ellers kan du tilsette hva du vil. Her brukes både ulike typer nøtter, marshmallows, bananchips, pandalakris, og godteri jeg liker. Ritzkjeks er godt som erstatning til Per-kjeks, ellers går Marie, eller digestive. Sjokolade med karamell, og/eller peanøttsmør er ekstra godt 😋 Er en konfektkake, så er bare å slå seg løs 😁

Usikker på hva som finnes i smågodten, jeg har sett litt ulikt, men har ikke navn nå. Er noen med litt annen form, men lignende ihvertfall. Å klippe opp seigemenner er enkelt da. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seigmenn blir også for seige, geletoppene var akkurat passe i konsistensen. Mulig sånne gelefrukter som finnes i noen smågodthyller kan passe, jeg må teste litt forskjellig. Makan, enkelte ting tror man jo bare aldri blir borte. Når det gjaldt Per-kjeksen fant jeg et tips om å bruke kvikklunsj i kaka, det skal også testes. 

Anonymkode: 7063f...404

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker når jeg var barn så kom der sånne geleremser til jul som en skulle ha i delfiakaken. De har jo også forsvunnet. Ikke et savn heller, men den kaken har lidd de siste årene, med det ene etter det andre som har forsvunnet. En kan lage kaken med kokosolje, så om delfiafett forsvinner så finnes det ihvertfall erstatning for det. 
Delfiakake er godt synes jeg 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (11 minutter siden):

Disse er ikke like, men utrolig gode da 😊 https://www.europris.no/p-jordbaer-cream-2-kg-175022 Selges i løsvekt, og finnes i bringebær også. Er søte begge to. 

Skal testes, den hvite delen passer jo bra å ha nedi kremen også. 

Daisy-love skrev (4 minutter siden):

Husker når jeg var barn så kom der sånne geleremser til jul som en skulle ha i delfiakaken. De har jo også forsvunnet. Ikke et savn heller, men den kaken har lidd de siste årene, med det ene etter det andre som har forsvunnet. En kan lage kaken med kokosolje, så om delfiafett forsvinner så finnes det ihvertfall erstatning for det. 
Delfiakake er godt synes jeg 😋

Ja, fant en artikkel om hvilke prøvelser Delfiakaken er utsatt for 😅

https://dinside.dagbladet.no/fritid/denne-kaka-er-dod/80707103

Geletopper på finn.no for 1499 😆 lurer på om de ble solgt?

Anonymkode: 7063f...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er gode å spise uten noe til om de ikke passer 😋

Ja delfiakaken må noen ha forbannet en eller annen gang i tiden, for den har lidd ja 🤪🤣 

Føler det er en kake folk enten elsker eller hater, men er nok de som er midt på tre på den kaken også. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Jordbær Cream-greiene fra Europris som det linkes til, er vel mye hardere/seigere enn geletoppene?

Har ikke klart å finne noen god erstatning for Freias høyt savnede geletopper. Ikke at jeg synes de var så gode, men... Alt annet blir feil 😅

Anonymkode: be235...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Disse Jordbær Cream-greiene fra Europris som det linkes til, er vel mye hardere/seigere enn geletoppene?

Har ikke klart å finne noen god erstatning for Freias høyt savnede geletopper. Ikke at jeg synes de var så gode, men... Alt annet blir feil 😅

Anonymkode: be235...6ec

Ja ikke skjønner jeg hvordan en sånn vare som "alle" trenger i løpet av året ikke kan selge nok til å holde det gående. Og hvorfor velger dr Oetker å lage noen som er så klissete at de bare kleber seg sammen i posen? De burde kastet seg rundt og kopiert de fra Freia (men selvsagt burde Freia fint kunne selge sine når dr Oetker får solgt det klisset sitt). Gelehjertene er mindre klebrige, men for harde. Burde vært en blanding av de to. 

Anonymkode: 7063f...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne dette vært noe tro, noen som kjenner disse?

images?q=tbn:ANd9GcSLBLswUuwWgsackiOnPC4

I det minste har jeg en god unnskyldning for å saumfare byens godtebutikker på jakt etter ideer til uka 😁

Anonymkode: 7063f...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er for seige fordi de har gelatin, prøv godteri med pektin for det var det geletoppene hadde. Blir som seigmenn i forhold til godt og blandet, de er forskjellig seige. Om det gir noen mening 😄 

Smågodt skogsbær ligner litt og er med pektin. (Candy king)

Og Mallorcablanding.

mallorcablanding_picture.png?compress=true&quality=80&w=1200&dpr=1.5

skogsbaer_picture.png?compress=true&quality=80&w=1280&dpr=1.5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elline skrev (13 minutter siden):

De er for seige fordi de har gelatin, prøv godteri med pektin for det var det geletoppene hadde. Blir som seigmenn i forhold til godt og blandet, de er forskjellig seige. Om det gir noen mening 😄 

Smågodt skogsbær ligner litt og er med pektin. (Candy king)

Og Mallorcablanding.

mallorcablanding_picture.png?compress=true&quality=80&w=1200&dpr=1.5

skogsbaer_picture.png?compress=true&quality=80&w=1280&dpr=1.5

De nederste der tenkte jeg også på, men tenkte de kanskje også er litt for harde. Men jeg har definitivt skaffet meg en god grunn til å kjøpe en stor pose smågodt for testing 😅

Anonymkode: 7063f...404

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HerKommerMummi skrev (1 minutt siden):

Du kan kjøpe de på Finn 

Ser det ligger ute to pakker til 100 kroner, utgått 2022. 😅 Tror likevel jeg må gå for å finne en erstatning for fremtiden.

Anonymkode: 7063f...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i fjor kjøpte jeg noe i julesnop hylla i butikken, samme konsistens som geletoppene, men i stenger.

husker ikke hvilken produsent, men så ut som de gammeldagse marmelade-stengene. ble veldig bra i delfia kaka 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...