Gå til innhold

Selge ting brukt - dele fortjeneste med en som ikke har bidratt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

SPOCA skrev (10 minutter siden):

De fleste tingene jeg selger er klær jeg selv har kjøpt før jeg ble sammen med min mann. For meg er det selvsagt at pengene går til oss begge. Men for meg er det helt merkelig å ha en så individualistisk tankegang på pengene. Jeg var f.eks nettopp på en shoppingreise til London uten min mann. Utgiftene til turen gikk fra vår felles konto, akkurat som det han bruker også går fra vår felles konto.

Alle utgifter og inntekter er helt felles, ergo blir det for meg meningsløst å tenke på mitt og ditt. Jeg ser ikke på dette som å "jobbe gratis", for ingen av oss teller "ditt" og "mitt".

Akkurat som mannen min har et barn fra før. Jeg tenker ikke over at jeg egentlig sponser hans barn, for vi er en familie med helt felles økonomi.

TS her. Jeg skjønner at vi tenker og handler ulikt, og det er helt ok. Det høres ut som at dere er rause med hverandre. Så lenge det er god kommunikasjon, åpenhet og tillit så må du gjøre det som passer best for deg.

Jeg hadde nok ikke trivdes med den løsningen (f.eks med private turer). Men mitt eksempel handler mer om en skjevfordeling som har oppstått i forholdet etter at vi fikk barn - som jeg tror mange kvinner kjenner seg igjen i dessverre. 

Anonymkode: 6cc55...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Ja, det er greit nok. Opplever du at dere bruker like mye tid på viktige oppgaver i hjemmet også?

Ja, egentlig. 

Anonymkode: 2e7f3...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, egentlig. 

Anonymkode: 2e7f3...880

Skjønner. Da har du et litt annet utgangspunkt. Det er vel det som er litt av problemet hos oss. På tross av utallige tilbakemeldinger om ting som angår oss begge i hus og hjem, så er det jeg som tar initiativ til å få unna ting (ja, vi er enige om at det ikke blir flere barn). Jeg har vel egentlig gitt opp, og innsett at han enten ikke bryr seg eller ikke har evner til å se hva som må gjøres og gjennomføre. Så det ligger nok en del bitterhet i bunn for at jeg må det ordne "dette også". Man blir jo litt lei, bare. Men det har vært fint å få litt støtte fra noen i tråden her. Fra andre som mener det er "utenkelig og surrealistisk" og skryter av inntekten sin osv, så anbefaler jeg et kurs i emosjonell intelligens og empati. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei,

Jeg skal selge unna en del ting på Finn, Tise og/eller bruktbutikk. Det går en del tid med til å vaske, sjekke over, undersøke hva andre selger for (prise riktig) osv. Vil si at for hver ting jeg har solgt så langt så går det alt fra 30 min til 2 timer totalt. Jeg føler på at det er litt urettferdig at fortjenesten (feks 500 kr) skal inn på felleskonto - ihvertfall for ting mannen ikke har a) vært med og betalt for, eller b) ikke har gjort en innsats for å selge. Jeg selger bl.a. noen ting jeg selv har arvet/fått, fra venninner eller søsken som har sagt at jeg gjør hva jeg vil med det. 

Mitt moralske kompass sier at pengene bør spyttes inn på felleskonto. Men i og med at jeg synes mannen bidrar null og nada med slike ting (se over hva som trengs, kjøpe inn til ulike sesonger, følge med når ting blir for lite, pakke vekk, holde orden osv) så frister det egentlig å sette pengene inn på egen konto. Ihvertfall for de tingene han ikke har brukt en krone på. 

Hva gjør dere andre?

Dere er gift, så alt er felles uansett vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er kjøpt fra felleskonto, går inn på felleskonto nør det selges.

Det jeg har kjøpt for egne penger (i hovedsak «unødvendige» ting) , tar jeg pengene for selv når det selges igjen.

Anonymkode: c2372...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i situasjonen du beskriver, og jeg lar småbeløpene gå inn på min konto (vi har felleskonto). Selger jeg dyrere ting (500kr +), så overfører jeg til fellesen. 

Jeg bruker mye tid på å både kjøpe brukt og selge unna, synes jeg fortjener de ekstra pengene til «lommepenger». Så får han rope ut om han er uenig. 

Anonymkode: cc2e3...44c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den som tar imot kjøper beholder pengene på sin konto. Det er stort sett meg, og jeg som ordner med salg og avtaler. Mannen har tatt sofa og bilstoler, som er kronglete å bære(roterbar bilstol) eller må demonteres og bæres(sofa). Mannen har uansett stort sett mer enn meg på konto, så han synes det bare er rimelig ( jeg bruker nok mest på barna, men de utgiftene maser han om at jeg må ta fra en felles sparekonto tenkt til ting til barna)

Anonymkode: 8609c...0ce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare satt pengene inn på min konto og ikke ofret en "felleskonto" en eneste tanke. 

Anonymkode: cb6e8...6c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du både har kjøpt plaggene og brukt tid og energi på å selge dem synes jeg det er rett og rimelig at du beholder pengene selv. Vi kjøper klær og utstyr på felleskontoen så de tingene vi selger unna går tilbake til felleskontoen også :) 

Anonymkode: 15413...da2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...