AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #1 Del Skrevet 19. oktober 2024 Hei, Jeg skal selge unna en del ting på Finn, Tise og/eller bruktbutikk. Det går en del tid med til å vaske, sjekke over, undersøke hva andre selger for (prise riktig) osv. Vil si at for hver ting jeg har solgt så langt så går det alt fra 30 min til 2 timer totalt. Jeg føler på at det er litt urettferdig at fortjenesten (feks 500 kr) skal inn på felleskonto - ihvertfall for ting mannen ikke har a) vært med og betalt for, eller b) ikke har gjort en innsats for å selge. Jeg selger bl.a. noen ting jeg selv har arvet/fått, fra venninner eller søsken som har sagt at jeg gjør hva jeg vil med det. Mitt moralske kompass sier at pengene bør spyttes inn på felleskonto. Men i og med at jeg synes mannen bidrar null og nada med slike ting (se over hva som trengs, kjøpe inn til ulike sesonger, følge med når ting blir for lite, pakke vekk, holde orden osv) så frister det egentlig å sette pengene inn på egen konto. Ihvertfall for de tingene han ikke har brukt en krone på. Hva gjør dere andre? Anonymkode: 6cc55...4ca 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #2 Del Skrevet 19. oktober 2024 Vi hr en egen konto til ting til barna (klær, ski, fritidsaktiviteter, greier til rommet) det barnetrygden går inn hver måned. Selger vi noe som har vært barna sitt går det inn der, Anonymkode: e033b...e18 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #3 Del Skrevet 19. oktober 2024 Beholder pengene selv da jeg har jobben med å vaske, klargjøre tingene og annonsene, og ikke minst forholde meg til alle gjøkene som finnes på finn, Tise og FB. Ofte går allikevel pengene til kjøp av ting til barna osv. enn til meg selv. Anonymkode: b2b1f...6a8 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #4 Del Skrevet 19. oktober 2024 Herregud Anonymkode: 60e27...800 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #5 Del Skrevet 19. oktober 2024 Hvis jeg selger noe, tar jeg pengene, selger mannen noe, så tar han pengene. Selger jeg leker som er gutten min sine , så får han pengene. Anonymkode: 5807f...010 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #6 Del Skrevet 19. oktober 2024 Når det gjelder barneklær/utstyr er det jo veldig enkelt; pengene blir brukt på å kjøpe nye klær til barnet. Har f.eks akkurat solgt masse ulltøy som har blitt for smått og brukt pengene (+ en del penger utenom, selvfølgelig) på nytt ulltøy. Med ting jeg har kjøpt selv eller fått alene går selvfølgelig pengene til meg. Anonymkode: 27b5a...888 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 19. oktober 2024 #7 Del Skrevet 19. oktober 2024 Synes det hele virker som en problemstilling om "småpenger", og kan da ikke tro at det skal være viktig for han når dere er et par? Greit nok at summene kan hope seg hvis du selger mye, men i det store bildet så er jo du en del av dere, og du har gjort en stor jobb rundt ting. Jeg mener du skal ta pengene fra salgene inn på egen konto helt til han sier noe om det. Forhåpentligvis bryr han seg ikke. Med mindre du selger noe skikkelig verdifullt og/eller han er en kjiping. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #8 Del Skrevet 19. oktober 2024 Deler, og har aldri tenkt over problemstillingen. Men vi har ikke felleskonto som sådan, bare betaler omtrent like mye. Bidrar ikke mannen din med noe annet heller? Min mann er ikke så god på innkjøp, men betaler for mye annet. Anonymkode: 15b5a...975 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #9 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, Jeg skal selge unna en del ting på Finn, Tise og/eller bruktbutikk. Det går en del tid med til å vaske, sjekke over, undersøke hva andre selger for (prise riktig) osv. Vil si at for hver ting jeg har solgt så langt så går det alt fra 30 min til 2 timer totalt. Jeg føler på at det er litt urettferdig at fortjenesten (feks 500 kr) skal inn på felleskonto - ihvertfall for ting mannen ikke har a) vært med og betalt for, eller b) ikke har gjort en innsats for å selge. Jeg selger bl.a. noen ting jeg selv har arvet/fått, fra venninner eller søsken som har sagt at jeg gjør hva jeg vil med det. Mitt moralske kompass sier at pengene bør spyttes inn på felleskonto. Men i og med at jeg synes mannen bidrar null og nada med slike ting (se over hva som trengs, kjøpe inn til ulike sesonger, følge med når ting blir for lite, pakke vekk, holde orden osv) så frister det egentlig å sette pengene inn på egen konto. Ihvertfall for de tingene han ikke har brukt en krone på. Hva gjør dere andre? Anonymkode: 6cc55...4ca Dersom du selger ting det tar 30-120(!) minutter å fikse opp håper jeg du har gjort deg opp en formening om tiden er verdt pengene? Hva angår «hvem får pengene»? Det må dere avtale dere imellom. Jeg tenker det eneste logiske er at den som betalte for tingen får salget av tingen. Men at hen da enten må betale for medgått tid til selger, eller selge selv. Mannen er ikke inkompetent, er han? Å selge en gjenstand krever ikke at en er dyktig på noe vis. Så selv om du har valgt deg en moderat inkompetent partner evner han selge ting. Det sagt: jeg tenker det eneste logiske er at partnere alltid har separat økonomi, alltid dekker egne livsutgifter, alltid alene kan forsørge sine (felles) barn, og aldri gifter seg. Så mine regler gjelder ikke for deg dersom du er uenig i de premissene for likeverdig moderne samliv. Anonymkode: 87cb4...108 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #10 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud Anonymkode: 60e27...800 Skal utdype litt, sorry 😂 når man bor sammen og har barn, så gifter man seg og har alt felles. Alle penger inn er vårt, budsjett og investeringer blir man enige om sammen. Kan ikke sitte og gni på krona si. Anonymkode: 60e27...800 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #11 Del Skrevet 19. oktober 2024 Vi har fellesøkonomi og ikke noe «mine og dine penger». Sparekontoen deles 50/50 uansett årsak til eventuelt brudd. Hver vår bil, løsøre fordeler vi underveis som vi kjøper noe nytt (altså vi kommuniserer). Hadde jeg solgt masse greier hadde jeg satt det på sparekonto, men kanskje unnet meg noe jeg hadde lyst på. God og åpen dialog kommer man langt med. Jeg solgte en del for en stund siden, de pengene står på sparekonto. Anonymkode: 16612...72d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #12 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud Anonymkode: 60e27...800 Hehe😂, du tok ordet ut av min munn ... Skulle tro TS hadde fått en gammel mynt som var verdt 5 mill og skulle forsøke å selge den, da hadde jeg kanskje begynte å tenke sånn, men 500 kr??? Da har jeg andre ting å bruke tanke-energien min på.. Anonymkode: c0cda...546 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #13 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Deler, og har aldri tenkt over problemstillingen. Men vi har ikke felleskonto som sådan, bare betaler omtrent like mye. Bidrar ikke mannen din med noe annet heller? Min mann er ikke så god på innkjøp, men betaler for mye annet. Anonymkode: 15b5a...975 TS her. Tror mannen har kjøpt 3 t-skjorter til barnet på eget initiativ. Jeg sier ofte hva barnet trenger, men selv om han går forbi et kjøpesenter hver dag til/fra jobb så må det mases for at han skal kjøpe noe. Så ja, det er et irritasjonsmoment i hverdagen. Men hvis jeg kjøper noe, som er 99% av tiden, så spleiser vi på det (fordi barnet trenger det). Sløser ikke, er bare nødvendige ting. Men det er ikke de tingene jeg tenker på nå. Hvis han har vært med og spleiset, så blir det annerledes tenker jeg. Men er interessert i å høre hva andre tenker. Dette er jo bare én av mange ting jeg som mamma gjør "mer av" enn han. Anonymkode: 6cc55...4ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #14 Del Skrevet 19. oktober 2024 Vi har felles økonomi, så jeg for min del forstår ikke problemstillingen. Anonymkode: 2e7f3...880 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #15 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dersom du selger ting det tar 30-120(!) minutter å fikse opp håper jeg du har gjort deg opp en formening om tiden er verdt pengene? Hva angår «hvem får pengene»? Det må dere avtale dere imellom. Jeg tenker det eneste logiske er at den som betalte for tingen får salget av tingen. Men at hen da enten må betale for medgått tid til selger, eller selge selv. Mannen er ikke inkompetent, er han? Å selge en gjenstand krever ikke at en er dyktig på noe vis. Så selv om du har valgt deg en moderat inkompetent partner evner han selge ting. Det sagt: jeg tenker det eneste logiske er at partnere alltid har separat økonomi, alltid dekker egne livsutgifter, alltid alene kan forsørge sine (felles) barn, og aldri gifter seg. Så mine regler gjelder ikke for deg dersom du er uenig i de premissene for likeverdig moderne samliv. Anonymkode: 87cb4...108 TS her. Ingen grunn til å være frekk. Han har mange andre fine sider og gjør mye ellers (som jeg ikke nevner her). Men ja, skulle ønske evnen til å planlegge og se slike ting var litt bedre. Anonymkode: 6cc55...4ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 19. oktober 2024 #16 Del Skrevet 19. oktober 2024 (endret) Barneting er det jeg som ordner med. Jeg gjør hele det 3. skiftet og tror han er mer smertelig klar over det enn han vil innrømme selv. Alle sånne salg går rett på min konto - og som regel rett i lomma på en eller annen butikk for nytt utstyr 😅 Endret 19. oktober 2024 av Anononyma 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #17 Del Skrevet 19. oktober 2024 Er det betalt av fellesøkonomi kan det gå tilbake til fellesøkonomi tenker jeg. Har du betalt det selv eller fått det/arvet så bruk pengene som du vil. Bruk sunn fornuft. Anonymkode: 73418...60d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #18 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hehe😂, du tok ordet ut av min munn ... Skulle tro TS hadde fått en gammel mynt som var verdt 5 mill og skulle forsøke å selge den, da hadde jeg kanskje begynte å tenke sånn, men 500 kr??? Da har jeg andre ting å bruke tanke-energien min på.. Anonymkode: c0cda...546 TS her. Det handler om hvordan man bruker tiden sin, først og fremst. Det blir bare noen tusenlapper totalt, så handler ikke så mye om pengene. En av oss må jo selge ting unna, få ryddet vekk litt underveis. Hvorfor skal han få alle pengene når det er jeg som bruker fritiden min på det? Hørt om "the third shift"? Virker ikke sånn. Anonymkode: 6cc55...4ca 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #19 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Skal utdype litt, sorry 😂 når man bor sammen og har barn, så gifter man seg og har alt felles. Alle penger inn er vårt, budsjett og investeringer blir man enige om sammen. Kan ikke sitte og gni på krona si. Anonymkode: 60e27...800 TS her. Handler absolutt ikke om å gni på krona. Men mer om tiden man bruker. Skal én part bruke fritid/egentid på felles prosjekt, mens den andre bruker mest tid på seg selv? Og får mer penger på konto? Er det rettferdig? Anonymkode: 6cc55...4ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #20 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS her. Handler absolutt ikke om å gni på krona. Men mer om tiden man bruker. Skal én part bruke fritid/egentid på felles prosjekt, mens den andre bruker mest tid på seg selv? Og får mer penger på konto? Er det rettferdig? Anonymkode: 6cc55...4ca Så ta pengene selv da, er det noen stor vurdering å ta? Hvis mannen din mener det er feil så får han bidra da. Anonymkode: 73418...60d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå