Gå til innhold

Gastroskopi - jeg tror ikke jeg klarer det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har lett for å brekke seg og har angst for å spy, som klarte å gjennomføre? Hadde dere da beroligende? Jeg tror ikke jeg klarer å møte opp engang🤢

Anonymkode: 07ec8...818

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok for noen mnd siden. Har angst for halsen min så gruet meg veldig. Med de pøste på med beroligende, så det gikk fint. Lykke til🍀

Anonymkode: 9cfac...9c7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det noen som har lett for å brekke seg og har angst for å spy, som klarte å gjennomføre? Hadde dere da beroligende? Jeg tror ikke jeg klarer å møte opp engang🤢

Har tatt det, og ble så bedøvt at jeg husker ingenting.

Ble fortalt at jeg dro slange ut og var vistnok ikke grei å ha med å gjøre🤣

Anonymkode: fba06...425

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fikk beroligende intravenøst og slumret meg igjennom. Har emetofobi og hadde dødsangst 14 dager i forveien. Gikk som en drøm -hadde «glatt» gjort det igjen. 

Anonymkode: f1c57...9fd

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har sjuke problemer med å få ting i munnen ufrivillig/av andre. Tannlegen kunne heldigvis beskrive for legen hvor omfattende problematikken er så jeg fikk innvilget gastroskopi i narkose. Hadde voldsomme brekninger og skalv i forkant likevel, men de fikk ihvertfall gjennomført. Legen var enig i vurderingen i etterkant.

Anonymkode: f97a5...c32

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke rart man får inntrykk av at alle mennesker er syke i dag.. 

Angst og helt normal redsel er to ulike ting. Angst er en psykisk lidelse som hemmer et normalt liv og funksjon. Å putte en slange ned i halsen uteblir for hva som inngår i et normalt liv. Og helt naturlig at man kan ha en redsel og reaksjon på. Man trenger ikke å bruke diagnoser for å forklare alt. 

Anonymkode: 9c5bf...244

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har sjuke problemer med å få ting i munnen ufrivillig/av andre. Tannlegen kunne heldigvis beskrive for legen hvor omfattende problematikken er så jeg fikk innvilget gastroskopi i narkose. Hadde voldsomme brekninger og skalv i forkant likevel, men de fikk ihvertfall gjennomført. Legen var enig i vurderingen i etterkant.

Anonymkode: f97a5...c32

Jeg måtte også få min andre gastroskopi i narkose. Den første følte jeg som et overgrep, men det var på grunn av legen og ikke omstendighetene rundt. Var ikke noe problem å få det innvilget. 

Anonymkode: 40882...8e7

Skrevet

Jeg gjorde det forrige uke. Fikk beroligende. Var bekymret på forhånd fordi jeg  var veldig forkjølet og redd for å hoste. Det var uproblematisk , smertefritt og tok tre minutter. 

Anonymkode: 9cffc...141

• Liker 1
Skrevet

Har tatt det to ganger uten beroligende og ja , ikke det mest behagelige men legene er supereffektive.. og begge gangene snakket de om hverdagslige ting , avledet altså , før de plutselig tok slangen ned.. hjalp med en uformell stemning.. dessuten var det sykepleiere der som strøk på ryggen etc.. Er en undersøkelse som er veldig raskt overstått 

Anonymkode: 2bfca...555

• Liker 1
Skrevet

Ber du om beroligende, går det helt fint. Det er lov å grue seg, men for din egen helse så bør du presse deg selv til å gå på timen. Du kommer ikke til å spy, selv om du brekker deg, fordi det er et skop i veien, så du trenger ikke bekymre deg for å spy.

Anonymkode: 22bc8...572

• Liker 1
Skrevet

De gir beroligende og bedøver halsen. Jeg tok uten beroligende, det skjer aldri igjen. Det var ubehagelig, for all del, men ikke smertefullt. Du klarer deg så fint, så. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg brakk meg av bedøvelsen og fikk litt panikk, men ble effektivt dopet ned og fikk knapt med meg selve undersøkelsen. I følge epikrisen brakk jeg meg da også, men det har jeg ikke noe minne om...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Angst og helt normal redsel er to ulike ting. Angst er en psykisk lidelse som hemmer et normalt liv og funksjon. Å putte en slange ned i halsen uteblir for hva som inngår i et normalt liv. Og helt naturlig at man kan ha en redsel og reaksjon på. Man trenger ikke å bruke diagnoser for å forklare alt. 

Om du sikter til det jeg skrev så har jeg hemmende angst for oppkast og alt som har med å miste kontrollen over egen kropp. Så det er ikke kun ved en gastroskopi jeg har angst. Emetofobi er noe man tenker på 24/7 for man har fobi for å spy eller se andre spy -det gjør at man unngår mye generelt  i hverdagen og livet sitt. Når man i tillegg vet at man skal være i en slik situasjon som involverer brekninger og muligheter for oppkast så trigger det angst lang tid i forveien. 

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg er ufør fordi emetofobi ramponerer livet mitt.

Jeg klarte å gjennomføre gastroskopi. Klarer jeg det, så klarer du! ;) 

Du får beroligende og bedøvende. Så fort de har passert brekningsrefleksen går det egentlig greit, og de er ferdig på sånn 10 min.

Anonymkode: 49667...d46

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du sikter til det jeg skrev så har jeg hemmende angst for oppkast og alt som har med å miste kontrollen over egen kropp. Så det er ikke kun ved en gastroskopi jeg har angst. Emetofobi er noe man tenker på 24/7 for man har fobi for å spy eller se andre spy -det gjør at man unngår mye generelt  i hverdagen og livet sitt. Når man i tillegg vet at man skal være i en slik situasjon som involverer brekninger og muligheter for oppkast så trigger det angst lang tid i forveien. 

Da har du en diagnose med angstlidelse relatert til temaet, og dermed misbruker du ikke ordet. Så nei, overhode ikke rettet mot de som faktisk har det ❤️

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke emetofobi, men gruet meg fælt til gastroskopien. Overaktiv brekningsrefleks og hater å spy! Fikk bedøvelsesspray i halsen, det hjalp ganske mye. "Brakk" meg noe, men fikk det ikke helt til og kan ikke kaste opp fordi skopet er i veien, som en over her skrev. Siklet mye, men sykepleier er der å hjelper til, tørker, stryker på ryggen og prater (avleder) så det gikk egentlig veldig fint. Og det var overraskende kjapt over! 

Anonymkode: a7c8c...ac0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært med som følge til familiemedlem. De ga en spray i halsen som skulle dempe brekningsrefleks. De satte veneflon på armen hvor de ga beroligende medisin. Når de startet å føre ned skopet, var pasienten sløv/likeglad men bevisst. Det ble brekninger og tydelig ubehag til tross for spray ved forsøk på innføring av skop, så legen ba pleieren kjøre full dose. Da gikk pasienten over til bevisstløs på få sekunder. Da ble skopet innført uten at pasienten reagerte. 

Anonymkode: 8b1f7...5b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

☝️ 70-80 % av norske sykemeldinger handler om psykiske utfordringer og det er lett å forstå når man leser tråder som det her. Det å grue seg og å være engstelig for ubehagelige ting er HELT normalt. Jeg hater intenst å spy selv, men går da ikke rundt og påberoper meg angst for det.

Anonymkode: 2aefa...de9

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Gjorde det i august...fikk beroligende.. sov igjennom det 🤣🤣 spør om beroligende 

Oh ts...jeg fikk beskjed i november ar jeg måtte få time...jeg gikk og gruet meg i 8 mnd...nesten hver dag.  ...har angst...

Men med beroligende i armen så ble jeg helt borte. De måtte vekke meg

Endret av mommyaka
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

☝️ 70-80 % av norske sykemeldinger handler om psykiske utfordringer og det er lett å forstå når man leser tråder som det her. Det å grue seg og å være engstelig for ubehagelige ting er HELT normalt. Jeg hater intenst å spy selv, men går da ikke rundt og påberoper meg angst for det.

Anonymkode: 2aefa...de9

Så flott at du ikke har angst. Jeg ville at min største fiende dette...tro meg...du aber ikke hva du snakker om

Angst er jævli 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...