AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #1 Skrevet 19. oktober 2024 Har fått time til koloskopi, og det fulgte med endel info i innkallingsbrevet, men jeg har noen spørsmål som det ikke står noe om der. Hvor lang tid tar det? Er det vondt? Har et navelbrokk, har det noe å si? Synes det er veldig mye styr i forkant av undersøkelsen, men jeg må jo bare forholde meg til det som står. Eneste er at jeg skjønner at det ikke blir mye søvn på meg natten til undersøkelsesdagen, for jeg har time kl. 09:00, å siste dosen med middelet til tarmtømming skal tas 5 timer før timen. Dvs at jeg må ta dette kl 04:00, også regner jeg med at det blir noen dobesøk etter det. Anonymkode: 5d532...43d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #2 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er helt forjævelig. Verste smerten jeg noen gang har opplevd. Grusomt! Sorry hvis det skremmer deg as Anonymkode: 7f9b9...895 Ok, tok det lang tid? Står i innkallingen at jeg kan få både beroligende og smertestillende. Ts Anonymkode: 5d532...43d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #3 Skrevet 19. oktober 2024 Spørs hvorfor/hva som undersøkes, men alt fra 10-30 minutt. Ja, det kan være ubehagelig/vondt (luftsmerter), og når koloskopet skal svinge 90 grader flere ganger. Et lite navlebrokk burde ikke være et problem. Anonymkode: 9d402...77f 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #4 Skrevet 19. oktober 2024 Hos meg tok det kanskje 10-15 minutt. Jeg synes ikke det var vondt, men litt ubehagelig i svingene i tarmen. De er veldig på tilbudsstiden med beroligende Det gjør også at tarmen slapper mer av og ikke jobber mot skopet. Jeg tok ikke hverken beroligende eller smertestillende, da jeg ikke følte jeg trengte det. Tømmingen var dog et lite mareritt. Jeg har løs mage fra før, så jeg var nesten ferdig tømt etter pose 1 av de to plenvu-dosene. Fant fort ut at jeg ikke kunne ta dose to kl 04 slik det stod i brevet fordi jeg da ikke hadde kommet meg til sykehuset til timen kl 08 fordi jeg fortsatt ville sitte på do da (ut i fra erfaringen jeg gjorde meg fra dose 1), så jeg tok vel den kl 02 mener jeg på. Da klarte jeg kjøreturen til sykehuset og måtte en siste gang på do på tur inn til avdelingen 😅 Anonymkode: ace8d...a7f
Eva-Lena Skrevet 19. oktober 2024 #5 Skrevet 19. oktober 2024 Jeg har tatt det og det var vondt. Jeg fikk beskjed om å si ifra så fort det var vondt og da fikk jeg Fentanyl rett i veneflon. Halleluja, med den fentanylen som de ga meg 2 ganger kunne de med glede holdt på hele dagen lang for min del. Var ikke vondt da. Tenker de brukte 10-15 min og da fjernet de noen polypper også. Det med navnebrokk vet jeg ikke noe om. Tømmingen gikk kjempefint og jeg sov godt hele natta. Jeg hadde time klokken 10 og sov vel til 7.30. Absolutt ikke noe å grue seg til 😊
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #6 Skrevet 19. oktober 2024 Jeg har tatt koloskopi 2 ganger, med mange års mellomrom. Første gang var ikke smertefullt i det hele tatt, trolig fordi det ikke var noe galt med magen. Men gang nr 2 var ekstremt smertefullt, og jeg klarte ikke gjennomføre. Spesialisten klarte like vel å gjøre seg opp en mening om diagnose basert på det lille han fikk se, og symptomene. Du kan absolutt få beroligende og smertestillende, men da må du ha noen til å kjøre/hente deg. Jeg tror at de fleste klarer seg uten, og jeg anbefaler å prøve uten og heller dopes hvis du ser at det ikke går. Det er kjempeviktig at du klarer å slappe av og ikke spenner deg. Anonymkode: fffa1...7c0
trøndermann38 Skrevet 19. oktober 2024 #7 Skrevet 19. oktober 2024 Synes ikke det var vondt, men det var ubehagelig. Tok vel 20 minutter eller noe, det verste var alt styret i forkant.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #8 Skrevet 19. oktober 2024 Har tatt flere ganger, og aldri opplevd smerter. De siste to gangene har jeg derimot fått sedasjon som gjorde at jeg sov gjennom undersøkelsene. Synes det er det beste, men det er fordi at jeg blir kjempedårlig av forberedelsene grunnet helseproblemene mine. Anonymkode: 12378...750
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #9 Skrevet 19. oktober 2024 Tok for noen mnd siden, tok rundt 20min. Var ikke spesielt vondt, bare litt ubehagelig. Be om smertestillende, så går det så fint så☺️ Anonymkode: 55389...32c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #10 Skrevet 19. oktober 2024 Tusen takk for svar alle sammen Jeg sliter med søvn fra før, å det er sjeldent jeg sovner før i 3-4 tiden, så jeg skal klare å holde meg oppe til siste tømmedose. Men jeg kan ikke legge meg etter det da jeg ikke vil klare å stå opp etter så lite søvn. Samboer avspaserer den dagen og blir med meg, så jeg kan få beroligene/ smertestillende hvis det er behov for det Grunnen til at jeg skal ta koloskopi er at jeg fikk blødninger for 9-10 mnd siden, å var usikker på om det også kom fra tarmen. Ble da henvist til gynekolog og deretter koloskopi. Er endel år siden jeg var ferdig med overgangsalderen, så mensen skulle jeg liksom ikke ha igjen. Har vært til utredning og behandling på gynekologisk for det. Men har ikke blødninger fra tarmen (vet ikke om det kom derfra engang) etter det, så jeg tror ikke de finner noe, men tenker at jeg like godt kan ta den timen å få tarmen undersøkt når jeg først har fått den timen. Ts Anonymkode: 5d532...43d 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #11 Skrevet 19. oktober 2024 Leser tråden med interesse. Jeg lurer litt på om man dekkes litt til under prosessen. Et papirklede med hull liksom. Er litt bluferdig. Gruer meg også til min koloskopi. Jeg får følge med på denne tråden. Anonymkode: 518f3...378
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #12 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leser tråden med interesse. Jeg lurer litt på om man dekkes litt til under prosessen. Et papirklede med hull liksom. Er litt bluferdig. Gruer meg også til min koloskopi. Jeg får følge med på denne tråden. Anonymkode: 518f3...378 Du får en veldig kjekk papirbukse med hull, jeg føler meg langt mer naken på en vanlig GU. Synes ikke det gjorde vondt heller, bare litt merkelig akkurat i tarmsvingene. Fascinerende å se innsiden av tarmen også. Så for meg var dette a piece of cake og egentlig ganske artig. Det eneste som var ille er den guffa man må drikke for tømming, den smakte helt utrolig pyton. Men resten gikk veldig greit. Anonymkode: 2759b...5ba 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #13 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Leser tråden med interesse. Jeg lurer litt på om man dekkes litt til under prosessen. Et papirklede med hull liksom. Er litt bluferdig. Gruer meg også til min koloskopi. Jeg får følge med på denne tråden. Anonymkode: 518f3...378 Ja får på skjorte og en truse av papir.Fikk jeg sist gang jeg tok. Anonymkode: c286a...c30
NiceOrNothing Skrevet 19. oktober 2024 #14 Skrevet 19. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har fått time til koloskopi, og det fulgte med endel info i innkallingsbrevet, men jeg har noen spørsmål som det ikke står noe om der. Hvor lang tid tar det? Er det vondt? Har et navelbrokk, har det noe å si? Synes det er veldig mye styr i forkant av undersøkelsen, men jeg må jo bare forholde meg til det som står. Eneste er at jeg skjønner at det ikke blir mye søvn på meg natten til undersøkelsesdagen, for jeg har time kl. 09:00, å siste dosen med middelet til tarmtømming skal tas 5 timer før timen. Dvs at jeg må ta dette kl 04:00, også regner jeg med at det blir noen dobesøk etter det. Anonymkode: 5d532...43d Det gikk kjempefint for min del . Ingenting å grue seg til . Fikk beroligende og har ingen dårlige minner i det hele tatt .var vel inne en liten time totalt . Undersøkelsen + prat . Endret 19. oktober 2024 av NiceOrNothing
LeneXCII Skrevet 19. oktober 2024 #15 Skrevet 19. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er helt forjævelig. Verste smerten jeg noen gang har opplevd. Grusomt! Sorry hvis det skremmer deg as Anonymkode: 7f9b9...895 Overhodet ikke min opplevelse, litt ubehagelig akkurat i starten så sovnet jeg pga valiumen jeg fikk og husker ikke noe før de var ferdige..😅 Ikke noe å grue seg til! Endret 19. oktober 2024 av LeneXCII
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #16 Skrevet 19. oktober 2024 Jeg har UC og tatt koloskopi 4-5 ganger siste 10 årene.Når jeg har betennelse i tarmen har det vært vondt,men når det har vært lite betent så har det ikke vært så ille.Jeg har høy smerteterskel,men ubehagelig er det.Kan ta alt fra 30 min til 1 time.Lykke til,det går nok veldig fint😊 Anonymkode: c286a...c30
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #17 Skrevet 19. oktober 2024 Det var absolutt ikke behagelig, men det gikk greit uten smertestillende. Syntes det vondeste var luften som ble pumpet inn for å "blåse opp" tarmene. Det var liksom en skikkelig og konstant luft-mageknip, om det gir mening. Jeg fikk beskjed om at de måtte trekke seg ut og starte på nytt om jeg ombestemte meg og ville ha smertestillende likevel, og at det ikke ville hjelpe noe særlig på luftsmerter uansett. Det tok nesten halvannen time da jeg tok det, men ble fortalt at det vanligvis tok under en time. Jeg er veldig tynn og vi hadde en del problemer med at kamera-biten stanget i benken jeg lå på gjennom huden, så det tok lengre tid fordi jeg måtte bevege på meg og endre stilling mye. Anonymkode: 2e8bb...1eb
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #18 Skrevet 19. oktober 2024 Åh hjelp. Kjenner jeg blir litt stressa. Meg med spørsmål om klær osv. (Snek meg inn i tråden) Er det en bukse, shorts eller truse man får? 🤪 Jeg liker ikke lårene mine. Er litt selvbevisst. Selv om de muligens ikke bryr seg. Anonymkode: 518f3...378
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #19 Skrevet 19. oktober 2024 Ts her. Kjenner jeg blir stresset ang klær. Jeg er ganske stor/ overvektig, og er stresset for om de ikke har store nok klær Sist jeg var på sykehuset så fikk jeg en trøye som var for liten og det spriket skikkelig foran 😮 Anonymkode: 5d532...43d
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #20 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Åh hjelp. Kjenner jeg blir litt stressa. Meg med spørsmål om klær osv. (Snek meg inn i tråden) Er det en bukse, shorts eller truse man får? 🤪 Jeg liker ikke lårene mine. Er litt selvbevisst. Selv om de muligens ikke bryr seg. Anonymkode: 518f3...378 En gigantisk papir-shorts med hull til rumpesprekken. Jeg er 170 lang og den rakk meg til under knærne. 😀 Fikk ha egne klær på overkroppen. Anonymkode: 2e8bb...1eb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå