Gå til innhold

har dårlige allmennkunnskaper pga mobbing i oppveksten, flere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg brukte kreftene på å grue meg og klarte ikke konsentrere meg på skolen. Hvis læreren las høyt fra en bok, hadde jeg veldig problemer med å følge med. Jeg hadde veldig lav selvfølelse og har det nok fortsatt, sjøl om jeg har det bra med mann og barn og jobb idag. Men jeg føler jeg har så dårlig allmennkunnskaper siden jeg har gått glipp av mye i oppveksten. Flere som føler på dette?

Anonymkode: 00bea...8b5

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg føler ikke at det jeg lærte på skolen utgjør spesielt stor prosentandel av hva jeg sitter med av allmennkunnskap. Det er aldri for sent å tilegne seg kunnskap, så du kan jo forsøke oppdatere deg på ting nå som du sannsynligvis er på et bedre sted enn du var i oppveksten.

Anonymkode: ca1a8...5e8

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så fint og flott ts, er at du i dag bestemmer og kontrollerer ditt eget liv. I motsetning til når du var barn. 

Plager det deg veldig at du mangler en del allmennkunnap og dette hemmer deg i livet, så kan du lære deg mer. 

Eller så kan du fokusere på det du har og får til, være stolt at du er der du er etter all motgang. 

Fortiden får man aldri endret på. Men hva du gjør i nuet vil kunne endre fremtiden din. 

Anonymkode: 6de6b...a58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det som er så fint og flott ts, er at du i dag bestemmer og kontrollerer ditt eget liv. I motsetning til når du var barn. 

Plager det deg veldig at du mangler en del allmennkunnap og dette hemmer deg i livet, så kan du lære deg mer. 

Eller så kan du fokusere på det du har og får til, være stolt at du er der du er etter all motgang. 

Fortiden får man aldri endret på. Men hva du gjør i nuet vil kunne endre fremtiden din. 

Takker for svar. Ja det er sant det. Prøver å oppdatere meg litt :) føler det kan bli flaut på quiz og sånn....men ikke ofte jeg kommer borti det da. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Takker for svar. Ja det er sant det. Prøver å oppdatere meg litt :) føler det kan bli flaut på quiz og sånn....men ikke ofte jeg kommer borti det da. ts

Tenk på alle som har hatt en fin og normal oppvekst uten mobbing eller andre ting, som mangler mye kunnskap? 😃 Tenk på så mye du har fått til i livet, tross utfordringene dine og det vonde du har opplevd? Hvor andre ikke evner å fungere. 

Du har kunnskap på andre områder. Ingen kan alt eller er god i alt. At du mangler en del almennkunskap er helt naturlig pga forstyrrelsene som opptok kapasiteten din til å lære. Du hadde viktigere ting å gjøre, overleve. 

Vi er så flinke til å banke oss selv opp med å fokusere på alt vi ikke kan, får til, er, ikke er osv. I stede for å ta ansvar og makten over livene våre og fokusere på det positive og det vi kan endre 😃❤️ 

Er det å kunne mye almennkunskap svært viktig for deg, så kan du gjøre noe med det. Hvis ikke, la det ligge og aksepter at sånn er det. Å dvele på årsak, grunnen, frustrasjonen over at det er sånn osv hjelper ikke, kun skader oss mer. Det høres hardt ut, men når man tenker sånn så skaper man mer rom for det positive, personlig vekst, bedre livskvalitet osv. 

Men for å svare på spørsmålet ditt så har jeg veldig lite almennkunskap. Oppveksten min handler mer om å overleve midt oppi mobbing, vold, seksuell overgrep mm. 

Så jeg forstår godt frustrasjonen og hvordan det føles ut på eks quiz 😅 Men sånn er det bare, og ikke noe jeg gidder å bruke tid på å lære annet enn i det daglige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lært meg engelsk først i voksen alder blant annet fordi jeg ikke klarte meg på skolen pga mobbing.  Jeg lærte svært lite på skolen. Men engelsk og det å kunne skrive uten for mange skrivefeil er de to tingene jeg har  størst fordel av i voksenlivet. Så det er de to tingene jeg har trent på. 

Anonymkode: 5b56c...6c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...