Gå til innhold

Folk som «hater advokater»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Venninnen min har nettopp begynt som advokatfullmektig, og jeg er veldig glad på hennes vegne.

Mange av mine venner jobber i kreative yrker, restaurant eller det offentlige.

Flere av disse har blitt veldig negative til venninnen min etter at de fikk vite at hun skal bli advokat. Hun er den samme hun alltid har vært, men de har veldig problemer med yrket hennes.

«Advokater lyver og svindler».» «Både politi og advokat er bullshit». «Advokater er rikinger som utnytter folk med problemer » «hvorfor skal hun tjene så mye»(hun gjør faktisk ikke det som fullmektig, de fleste med mastergrad har sammenliknbar lønn). «Jeg hater advokater»  osv.

Slike ting kan de finne på å si. De vil ikke at jeg skal invitere denne venninnen noe mer. Det passer ikke inn hos dem å være advokat, uansett hvem du er som person. 

Jeg synes det er trist at venninnen min blir ekskludert og tillatt disse egenskapene. Hun er ikke slik de sier i det hele tatt.

Dette er helt vanlige folk, men de sokner kanskje et stykke mot venstre politisk og er litt «mot systemet». 

Er det jeg som er rar her? Er advokat virkelig en såpass «belastet» yrkestittel?

Anonymkode: 6c758...cc1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har generelt ikke problemer med advokater. Men jeg liker ikke de som blant annet er advokater og ``misbruker`` systemet slik at de som har gjort noe galt slipper straffen de fortjener. Synes også de er litt vel ekstreme på pris.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig rart om du har utdannede venner som kommer med slikt vås. Aldri hørt noe liknende. 

Anonymkode: 88c4b...f84

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krist1an skrev (3 minutter siden):

Jeg har generelt ikke problemer med advokater. Men jeg liker ikke de som blant annet er advokater og ``misbruker`` systemet slik at de som har gjort noe galt slipper straffen de fortjener. Synes også de er litt vel ekstreme på pris.

Betyr dette at du kun liker advokater som forsvarer uskyldige?

De aller fleste som trenger forsvarsadvokat trenger det av en grunn… og hvis vedkommende sier de er uskyldig så må jo nesten advokaten bare tro på det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelige holdninger. Selv bruker jeg advokat for tiden, er midt i en skilsmisse. Vi i familien har brukt samme advokat til skifte, sette opp testament etc. Vi trenger advokater. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig rart om du har utdannede venner som kommer med slikt vås. Aldri hørt noe liknende. 

Anonymkode: 88c4b...f84

Noen av dem er nok ikke så utdannede, men flere av dem er faktisk lærer eller sykepleier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen av dem er nok ikke så utdannede, men flere av dem er faktisk lærer eller sykepleier. 

Og han som er mest negativ er skuespiller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er en grunn til at de har det ryktet 😄 Jeg er jurist og har mye med advokater å gjøre, og har dessverre opplevd mye rart, inkludert grove forsøk på svindel. Men de fleste er jo helt okei, det er bare noen som ødelegger noe voldsomt for resten. 

Anonymkode: e3743...956

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har mye med å gjøre at det føles ut som man bruker mye penger på ingenting.

Typ "ikke er det gale nok at konen min vil skilles, men nå må jeg punge ut flere hundre tusen til advokater også, penger jeg har jobbet hardt for og kunne brukt på så mye annet.."

Anonymkode: 19498...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Betyr dette at du kun liker advokater som forsvarer uskyldige?

De aller fleste som trenger forsvarsadvokat trenger det av en grunn… og hvis vedkommende sier de er uskyldig så må jo nesten advokaten bare tro på det?

Nope, men gidder ikke å skrive avhandling for å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe imot advokater personlig. 

Men noen kan kverulere og bli så påståelige at det blir dumt. 

Faktisk noen som gir seg bare påstanden er signert en advokat. Det er trist. 

Anonymkode: c2887...729

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei!

Venninnen min har nettopp begynt som advokatfullmektig, og jeg er veldig glad på hennes vegne.

Mange av mine venner jobber i kreative yrker, restaurant eller det offentlige.

Flere av disse har blitt veldig negative til venninnen min etter at de fikk vite at hun skal bli advokat. Hun er den samme hun alltid har vært, men de har veldig problemer med yrket hennes.

«Advokater lyver og svindler».» «Både politi og advokat er bullshit». «Advokater er rikinger som utnytter folk med problemer » «hvorfor skal hun tjene så mye»(hun gjør faktisk ikke det som fullmektig, de fleste med mastergrad har sammenliknbar lønn). «Jeg hater advokater»  osv.

Slike ting kan de finne på å si. De vil ikke at jeg skal invitere denne venninnen noe mer. Det passer ikke inn hos dem å være advokat, uansett hvem du er som person. 

Jeg synes det er trist at venninnen min blir ekskludert og tillatt disse egenskapene. Hun er ikke slik de sier i det hele tatt.

Dette er helt vanlige folk, men de sokner kanskje et stykke mot venstre politisk og er litt «mot systemet». 

Er det jeg som er rar her? Er advokat virkelig en såpass «belastet» yrkestittel?

Høres ut som venninnen din både bør og fortjener en ny omgangskrets. Hva er dette for noe søplefolk? Og du ønsker selv å beholde disse «vennene»? 
Man møter på uintelligente folk som «hater tannleger», «hater advokater», «hater de som tjener bra», hater de som velger å bli mor, hater folk som spiser kjøtt osv osv. Det som er rart med deg er at du ikke sier i mot disse folka og samtidig faser dem ut og henger mer med advokat-venninnen din.

Anonymkode: 05fad...174

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fordømmer hverken enkeltmennesker for yrkesvalget deres eller advokater som gruppe. Men jeg hadde mye å gjøre med advokater da jeg var ung og nyutdannet, og det er ingen annen yrkesgrupper jeg har hatt så mange ubehagelige samtaler og opplevelser med - det var en selvgodhet og en nedlatenhet jeg ikke har opplevd i andre sammenhenger. Det gjaldt på ingen måte alle, men det var såpass mye hos såpass mange at det har preget mitt inntrykk av dem - det føltes som en yrkeskultur heller enn ubehagelige enkeltpersoner. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en barnslig og intolerant gjeng. Slike folk tror de er herlige og inkluderende, men så er de blant de mest arrogante og enkle. Det hjelper jo også veldig på egen godhetsfølelse å identifisere seg politisk på venstresiden. Vær med venninnen, du. Dine andre venner er intolerante, dømmende og uvitende.

Samfunnet trenger både politi og jurister for å fungere, hvis ikke har vi ikke et sivilisert samfunn. Det skjønner jo så og si alle.

Anonymkode: eecbe...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode advokater er gode og kreative med både språk og regelverk, og gjerne snartenkte.

Anonymkode: 7d44a...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

"Ikke så utdannede" og lærer/sykepleier er synonymer. Jeg skjønner at det er kjipt å tenke på, men det er faktisk uendelig stor forskjell på å ta en vanskelig utdannelse som medisin, juss kontra noe mer banalt.

Anonymkode: d925e...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...