Gå til innhold

Dødsdoula eller palliativ sykepleier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser det er ganske dyrt å utdanne seg til dødsdoula og lurer på om det er verdt det når man først er palliativ sykepleier? Har dødsdoula noe i det offentlige å gjøre i det hele tatt, eller er det bare ment for private oppdrag? 

Anonymkode: 313a3...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt om "dødsdoula" før.

Trodde doula var en slags jordmor, og da skal altså dødsdoula (for et makabert navn) være en slags hjelper inn i døden ?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsdoula? Aldri hørt om. Er man utdannet som sykepleier er vel det å være «dødsdoula» integrert i jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatsumomo skrev (43 minutter siden):

Aldri hørt om "dødsdoula" før.

Trodde doula var en slags jordmor, og da skal altså dødsdoula (for et makabert navn) være en slags hjelper inn i døden ?

Doula betyr bare "kvinne som hjelper", så dødsdoula er en kvinne som hjelper ved livets slutt. Hvorfor syns du det er makabert? Har vi ikke alle behov for en hjelper på slutten av livet? 

Uansett, det fins i Norge også. Jeg hadde håpet at noen som var utdanna kunne svare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Doula betyr bare "kvinne som hjelper", så dødsdoula er en kvinne som hjelper ved livets slutt. Hvorfor syns du det er makabert? Har vi ikke alle behov for en hjelper på slutten av livet? 

Uansett, det fins i Norge også. Jeg hadde håpet at noen som var utdanna kunne svare. 

Jeg syntes navnet var makabert. Det høres jo palliativ sykepleier mye bedre ut enn "ja, nå får vi besøk av DØDSdoulaen".

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...