AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #1 Del Skrevet 19. oktober 2024 Vi tenker på å skrive samboerkontrakt og testemante istedenfor giftemål, samt få sendt inn papirer for å føre hverandre opp som nærmeste pårørende. Vil det da i dag kunne bli akkurat samme fordelet/fordeling som om man gifter seg uten særeie? Med tanken på den som tjener minst ved ev samlivsbrudd og fordeling av det som er blitt opparbeidet av formue under disse årene osv. Ikke barn i bildet. Anonymkode: f763f...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #2 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vi tenker på å skrive samboerkontrakt og testemante istedenfor giftemål, samt få sendt inn papirer for å føre hverandre opp som nærmeste pårørende. Vil det da i dag kunne bli akkurat samme fordelet/fordeling som om man gifter seg uten særeie? Med tanken på den som tjener minst ved ev samlivsbrudd og fordeling av det som er blitt opparbeidet av formue under disse årene osv. Ikke barn i bildet. Anonymkode: f763f...d0d Er jo dere som bestemmer hvordan ting skal fordeles. Anonymkode: add23...72e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #3 Del Skrevet 19. oktober 2024 Nærmeste pårørende fører dere bare inn på Helsenorge. Fordeling ved samlivsbrudd bestemmer dere jo helt selv uansett om dere skriver samboerkontrakt eller ikke. Anonymkode: 81dbe...b58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla&Vifsla Skrevet 19. oktober 2024 #4 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi tenker på å skrive samboerkontrakt og testemante istedenfor giftemål, samt få sendt inn papirer for å føre hverandre opp som nærmeste pårørende. Vil det da i dag kunne bli akkurat samme fordelet/fordeling som om man gifter seg uten særeie? Med tanken på den som tjener minst ved ev samlivsbrudd og fordeling av det som er blitt opparbeidet av formue under disse årene osv. Ikke barn i bildet. Anonymkode: f763f...d0d Nei, det blir det ikke. Det DU sparer er dine penger, det din partner sparer er dennes penger. Som samboere har dere ikke noe fellesskap som skal deles automatisk dersom det blir brudd. Er man gift har man i utgangspunktet felleseie, som betyr at verdien av det man opparbeider seg sammen skal deles. Det samme skjer ikke ved samboerskap, da må dere i såfall lage en eksplisitt avtale om det. Personlig fatter jeg ikke hvorfor man ikke heller stikker en tur på tinghuset og bare gifte seg. Det er gratis og da er dere sikra og trenger igrunn ikke flere papirer eller avtaler. Det eneste er vel at uten felles barn arver man kun halvparten av hverandre, foreldre/søsken arver den andre halvparten. Og for å gjenta meg selv - selve giftinga har intensivt med fest/brudekjole/dyrt etc etc etc - det bestemmer dere helt selv. 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #5 Del Skrevet 19. oktober 2024 Tufsla&Vifsla skrev (1 minutt siden): Nei, det blir det ikke. Det DU sparer er dine penger, det din partner sparer er dennes penger. Som samboere har dere ikke noe fellesskap som skal deles automatisk dersom det blir brudd. Er man gift har man i utgangspunktet felleseie, som betyr at verdien av det man opparbeider seg sammen skal deles. Det samme skjer ikke ved samboerskap, da må dere i såfall lage en eksplisitt avtale om det. Personlig fatter jeg ikke hvorfor man ikke heller stikker en tur på tinghuset og bare gifte seg. Det er gratis og da er dere sikra og trenger igrunn ikke flere papirer eller avtaler. Det eneste er vel at uten felles barn arver man kun halvparten av hverandre, foreldre/søsken arver den andre halvparten. Og for å gjenta meg selv - selve giftinga har intensivt med fest/brudekjole/dyrt etc etc etc - det bestemmer dere helt selv. Fordi vi tenker det i utgangspunktet er gammeldags, ønsker bare å sikre meg det juridiske. Nå spurte jeg ikke om automatisk, jeg spurte om samme type avtale kan bli juridisk bindende på samme måte ved å skrive testemante og samboeravtale. Anonymkode: f763f...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla&Vifsla Skrevet 19. oktober 2024 #6 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fordi vi tenker det i utgangspunktet er gammeldags, ønsker bare å sikre meg det juridiske. Nå spurte jeg ikke om automatisk, jeg spurte om samme type avtale kan bli juridisk bindende på samme måte ved å skrive testemante og samboeravtale. Anonymkode: f763f...d0d Nei, det kan den ikke. Fordi ekteskapsloven regulerer ekteskap og verdier i ekteskapet og uansett hvilke avtaler du skriver så blir ikke det det samme. Greit nok å mene at ekteskap er gammeldags - men det er altså kun en juridisk avtale og den avtalen som best sikrer de som ønsker å leve sammen i parforhold. Men ta en time eller to hos advokat, der får du de korrekte svarene inkl på hvor mange avtaler og hvordan det må oppdateres etc. Det koster kanskje litt, men personlig ville jeg nok heller tatt en prat med en profesjonell enn tro på det folk på et anonymt forum som KG skriver. 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #7 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nærmeste pårørende fører dere bare inn på Helsenorge. Fordeling ved samlivsbrudd bestemmer dere jo helt selv uansett om dere skriver samboerkontrakt eller ikke. Anonymkode: 81dbe...b58 Ønsker altså en juridisk bindende avtale på samme måte som ved ekteskap uten særeie. Spørsmålet er om man kan føre dette opp i samboeravtale/testemante og det da er like gyldig. Anonymkode: f763f...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #8 Del Skrevet 19. oktober 2024 Dere kan skrive hva dere vil i en samboeravtale. Så hvis dere ønsker samme fordeling av verdier som hvis dere hadde vært gift så er det bare å skrive det i avtalen. Og så lenge ingen av dere har barn kan dere testamentet alt til hvem dere vil. Samboeravtalen trenger kun å signeres av dere to, men testamente må ha 2 vitner for å være gyldig. Anonymkode: 81ec4...59f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #9 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fordi vi tenker det i utgangspunktet er gammeldags, ønsker bare å sikre meg det juridiske. Nå spurte jeg ikke om automatisk, jeg spurte om samme type avtale kan bli juridisk bindende på samme måte ved å skrive testemante og samboeravtale. Anonymkode: f763f...d0d Du motsier deg selv. Ekteskap er en juridisk avtale fra gammelt av. Og du vil ha det juridiske på stell. Testamente pluss samboeravtale er juridisk ikke det samme. Det trenger ikke følge med kirke, prest og bryllupskake for et ekteskap. Men den juridiske delen krever vitner, og de kalles stort sett forlovere i ekteskapssammenheng. Anonymkode: 09bc2...dda 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #10 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du motsier deg selv. Ekteskap er en juridisk avtale fra gammelt av. Og du vil ha det juridiske på stell. Testamente pluss samboeravtale er juridisk ikke det samme. Det trenger ikke følge med kirke, prest og bryllupskake for et ekteskap. Men den juridiske delen krever vitner, og de kalles stort sett forlovere i ekteskapssammenheng. Anonymkode: 09bc2...dda Fullt klar over at det ikke trengs for at man skal gifte seg, man kan fortsatt mene at giftemål i dag er en gammeldags/utgående tradisjon. Lurte fortsatt på om man kan få det samme på stell med samboeravtale og å skrive testemente med vitner eller ikke. Anonymkode: f763f...d0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #11 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fullt klar over at det ikke trengs for at man skal gifte seg, man kan fortsatt mene at giftemål i dag er en gammeldags/utgående tradisjon. Lurte fortsatt på om man kan få det samme på stell med samboeravtale og å skrive testemente med vitner eller ikke. Anonymkode: f763f...d0d Du mener at den juridiske avtalen ekteskap er gammeldags, men ønsker den samme juridiske avtalen? Jeg vil ikke gifte meg nettopp fordi jeg ikke ønsker den juridiske avtalen, men hadde jeg ønsker det hadde jeg selvfølgelig valgt å gifte meg for å få den. Hva er det med ekteskap du ser på som gammeldags når du uansett ønsker hele avtalen? Anonymkode: 81dbe...b58 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #12 Del Skrevet 19. oktober 2024 Du vil ha den samme avtalen som gifte men ikke være gift, mao er du villig til å betale en advokat for noe du får gratis på tinghus og i kirka. Jaja. Anonymkode: e0fee...bf5 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #13 Del Skrevet 20. oktober 2024 Jaja, hva som helst for å ikke forplikte seg overfor den en lever sammen med. Anonymkode: 1d24b...6cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #14 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi tenker på å skrive samboerkontrakt og testemante istedenfor giftemål, samt få sendt inn papirer for å føre hverandre opp som nærmeste pårørende. Vil det da i dag kunne bli akkurat samme fordelet/fordeling som om man gifter seg uten særeie? Med tanken på den som tjener minst ved ev samlivsbrudd og fordeling av det som er blitt opparbeidet av formue under disse årene osv. Ikke barn i bildet. Anonymkode: f763f...d0d Både det juridisk om hva som er gjeldene og å få satt opp disse dokumentene bør dere ordne med en erfaren advokat. Med Enlid uttalelse så vil hele hylekoret her inne komme løpende og hevde at advokat koster og at advokat er unødvendig, men formuleringer folk gjør selv og skjema man finne selv på nettet holder ikke alltid mål. Hva skjer da ved et samlivsbrudd? Jo, i beste fall er ikke bapiret avtalen er skrevet på verdt noe som helst. Hvem taper da? Jo, sannsynligvis den som går inn med minst kommer ut igjen med enda mindre. Alt kan være rosenrødt når avtalene lages av en selv, men den dagen et brudd er et faktum gjelder mer uttrykket, i krig og kjærlighet er alt lov. Når kjærligheten er over står en igjen som krigere på slagmarken, den sterkeste og smarteste overlever. Finnes nok at tråder med eksempler her inne på det. Anonymkode: 22d6e...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #15 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du vil ha den samme avtalen som gifte men ikke være gift, mao er du villig til å betale en advokat for noe du får gratis på tinghus og i kirka. Jaja. Anonymkode: e0fee...bf5 Ikke nødvendigvis. Gifte uten barn kan få seg en overraskelse dersom en av dem dør. Det er en myte at giftemål løser alle problemer, ved dødsfall. Anonymkode: 22d6e...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #16 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du vil ha den samme avtalen som gifte men ikke være gift, mao er du villig til å betale en advokat for noe du får gratis på tinghus og i kirka. Jaja. Anonymkode: e0fee...bf5 Gifte uten barn bør ha et eget testamente i tillegg, da ektefellen ikke arver alt. Ellers syns jeg at tråden «Gravlagt under feil navn» på underforumet Vi som sørger, sier noe om hvorfor man bør være gift dersom partneren dør. Anonymkode: aeeed...b4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #17 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du mener at den juridiske avtalen ekteskap er gammeldags, men ønsker den samme juridiske avtalen? Jeg vil ikke gifte meg nettopp fordi jeg ikke ønsker den juridiske avtalen, men hadde jeg ønsker det hadde jeg selvfølgelig valgt å gifte meg for å få den. Hva er det med ekteskap du ser på som gammeldags når du uansett ønsker hele avtalen? Anonymkode: 81dbe...b58 Og jeg giftet meg fordi jeg ønsket å være gift med min kjære, men skrev særeie, testamente og ektepakt da vi giftet oss. Anonymkode: add23...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #18 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og jeg giftet meg fordi jeg ønsket å være gift med min kjære, men skrev særeie, testamente og ektepakt da vi giftet oss. Anonymkode: add23...72e Hva er da poenget med å være gift? Anonymkode: 81dbe...b58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #19 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva er da poenget med å være gift? Anonymkode: 81dbe...b58 Vi hadde lyst til å være et ektepar. Så enkelt er det. Anonymkode: add23...72e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #20 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva er da poenget med å være gift? Anonymkode: 81dbe...b58 For å være hverandres nærmeste pårørende i en hver sammenheng. Fordi man ønsker forpliktelsen. Fordi man elsker hverandre og vil ha en framtid sammen. Anonymkode: bfaf8...b71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå