EnLitenPanda Skrevet 19. oktober 2024 #1 Del Skrevet 19. oktober 2024 Der brunsorte, har vinger og dukker opp i vinduskarmen med jevne mellomrom. Noen kommer flyvende ut i rommet. Er det noen som vet hva dette er? Er redd det er en form for skadedyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #2 Del Skrevet 19. oktober 2024 Her det bille som kan fly? Brun med svart hode? Anonymkode: 84bac...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #3 Del Skrevet 19. oktober 2024 Fint om du kunne tatt et bedre bilde, - virker som du fikk fokus på fyrstikken isteden.😊 Tviler på at det er et skadedyr, men heller et insekt som kommer fra skogen. Anonymkode: 02e81...aa1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #4 Del Skrevet 19. oktober 2024 Fleskeklanne? Anonymkode: e428b...68a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnLitenPanda Skrevet 19. oktober 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 19. oktober 2024 Har tatt et par andre bilder, men vanskelig når det er så lite https://imgur.com/a/wAYqqsn https://imgur.com/a/i519yGr 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnLitenPanda Skrevet 19. oktober 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 19. oktober 2024 Det er nok ikke fleskeklanne. Den holder seg i all hovedsak i vinduskarmen. Har ikke sett noen på kjøkkenet. Og den er mer brunsort enn bildene jeg så av fleskeklannene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #7 Del Skrevet 20. oktober 2024 Det kan muligens være brun pelsbille? Anonymkode: 02e81...aa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #8 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det kan muligens være brun pelsbille? Anonymkode: 02e81...aa1 Det er det jeg lurer på og. Har hatt disse og de er brune med svart hode, litt «glatt» farge og ser ut som linfrø. Anonymkode: 84bac...a18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #9 Del Skrevet 20. oktober 2024 Flått? Anonymkode: 411a2...72a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #10 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Flått? Anonymkode: 411a2...72a Flått kan ikke fly Anonymkode: 02e81...aa1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #11 Del Skrevet 20. oktober 2024 EnLitenPanda skrev (22 timer siden): Der brunsorte, har vinger og dukker opp i vinduskarmen med jevne mellomrom. Noen kommer flyvende ut i rommet. Er det noen som vet hva dette er? Er redd det er en form for skadedyr Min regel er; finnes det bare ett av dyret, kast det ut på en fin måte, så det får leve videre. Finner du mer enn ett, vær på vakt og undersøk hvor det kommer fra og hva det er. Vurder om det skal få leve videre, eller om du må gjøre deg til (insekts)drapsmann. Finnes flere bilder av ulike skadedyr og insekter su kan Google deg frem til. Anonymkode: 42e84...903 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnLitenPanda Skrevet 20. oktober 2024 Forfatter #12 Del Skrevet 20. oktober 2024 (endret) Det er kanskje brun pelsbille som virker mest sannsynlig nå. Men flyr de…? Det var en ansamling av de ved vindu som er på bakkenivå/med gress rett utenfor, men færre der det kun er betong (bor i kjeller). Har brukt en del timer på å Google meg frem til ulike skadedyr, men fant ingen som passet helt så endte opp her 😅 Endret 20. oktober 2024 av EnLitenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy1977 Skrevet 20. oktober 2024 #13 Del Skrevet 20. oktober 2024 melbille? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rick Skrevet 20. oktober 2024 #14 Del Skrevet 20. oktober 2024 Basert på bildet du har lastet opp, ser det ut som at billen er veldig liten, omtrent på størrelse med en fyrstikkhode. Den ligner på en brun pelsbille (også kjent som teppebille eller museumsbille), som er en vanlig type bille i husstander. Brune pelsbiller er små, ovale, og mørkebrune til svarte, og er kjent for å angripe naturmaterialer som ull, pels, fjær og tekstiler, spesielt i skap og lagringsrom. De voksne billene spiser vanligvis ikke mye, men larvene kan skade tekstiler og møbler ved å spise organisk materiale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnLitenPanda Skrevet 20. oktober 2024 Forfatter #15 Del Skrevet 20. oktober 2024 Rick skrev (10 timer siden): Basert på bildet du har lastet opp, ser det ut som at billen er veldig liten, omtrent på størrelse med en fyrstikkhode. Den ligner på en brun pelsbille (også kjent som teppebille eller museumsbille), som er en vanlig type bille i husstander. Brune pelsbiller er små, ovale, og mørkebrune til svarte, og er kjent for å angripe naturmaterialer som ull, pels, fjær og tekstiler, spesielt i skap og lagringsrom. De voksne billene spiser vanligvis ikke mye, men larvene kan skade tekstiler og møbler ved å spise organisk materiale. Jeg har ikke funnet noen larver ennå, kun de voksne billene. Hvor små er de? Må jeg ha lommelykt for å se de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #16 Del Skrevet 20. oktober 2024 Dette er en brun pelsbille. Anonymkode: ea9f8...ed6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 21. oktober 2024 #17 Del Skrevet 21. oktober 2024 Det er nok en klanner ja, mulig det er brun pelsbille slik andre skriver. De kan komme tilfeldig inn utenifra, og ser du en nå og da er det sannsynligvis ingen ting å bekymre seg for, men det er greit å hive dem ut eller gjøre kål på dem, for det er ikke en type insekt du har lyst til å ha i hus da de kan gjøre skade på naturmaterialer. Ser du fler og fler, da har du noen bofaste biller som har begynt å formere seg 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnLitenPanda Skrevet 21. oktober 2024 Forfatter #18 Del Skrevet 21. oktober 2024 Rick skrev (På 20.10.2024 den 13.40): Basert på bildet du har lastet opp, ser det ut som at billen er veldig liten, omtrent på størrelse med en fyrstikkhode. Den ligner på en brun pelsbille (også kjent som teppebille eller museumsbille), som er en vanlig type bille i husstander. Brune pelsbiller er små, ovale, og mørkebrune til svarte, og er kjent for å angripe naturmaterialer som ull, pels, fjær og tekstiler, spesielt i skap og lagringsrom. De voksne billene spiser vanligvis ikke mye, men larvene kan skade tekstiler og møbler ved å spise organisk materiale. Jeg har ikke funnet noen larver ennå, kun de voksne billene. Hvor små er de? Må jeg ha lommelykt for å se de? Jeg er litt bekymret for at den kanskje har begynt å slå leir, for det var mer enn et par i vinduskarmen. Jeg har lett etter larvene. Hvor små er de? Jeg har ikke funnet noen så langt. Kun billene. Og har sprayet vinduskarmen med Trinol Super permetrin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rick Skrevet 21. oktober 2024 #19 Del Skrevet 21. oktober 2024 EnLitenPanda skrev (1 time siden): Jeg har ikke funnet noen larver ennå, kun de voksne billene. Hvor små er de? Må jeg ha lommelykt for å se de? Jeg er litt bekymret for at den kanskje har begynt å slå leir, for det var mer enn et par i vinduskarmen. Jeg har lett etter larvene. Hvor små er de? Jeg har ikke funnet noen så langt. Kun billene. Og har sprayet vinduskarmen med Trinol Super permetrin. Larver av brun pelsbille kan være vanskelige å oppdage. Larvene er små, ca. 2–4 mm lange, og brune eller gulbrune i fargen med en tydelig hårete overflate. De ser ofte litt stripete ut på grunn av bånd av mørkere hår. Larvene har også små, piggete børster på bakkroppen. Ellers finner du larvene av brun pelsbille på mørke og stille steder. De trives der det er organisk materiale som ull, fjær, pels, skinn, tekstiler, og døde insekter. Se etter skader på tekstiler, spesielt ull, silke, skinn, og pels. Å være nøye med rengjøring, spesielt på vanskelige steder, kan bidra til å holde bestanden nede, men hvis du har et større angrep, kan det være nødvendig med profesjonell skadedyrbekjempelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå