AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #1 Del Skrevet 19. oktober 2024 Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Ble sykemeldt på mandag. Har snakket med sjefen 3 ganger denne uken. Hen har sagt hen skal registrere meg i A-meldingen. Får fortsatt ikke levert sykemelding i dag. Hvor lang tid tar dette? Må jeg vente i ukesvis, purrer jeg mer på sjefeneller jeg snakker med NAV? Begynner å bli fortvilende. Jeg er selvsagt ansatt på denne arbeidsplassen, har en lav stilling. Anonymkode: 5340d...13d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #2 Del Skrevet 19. oktober 2024 Dette må leder ordne. NAV kan ikke gjøre noe. Anonymkode: 5c513...db6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #3 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette må leder ordne. NAV kan ikke gjøre noe. Anonymkode: 5c513...db6 Ok, da får jeg fortsette å purre. Anonymkode: 5340d...13d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #4 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, da får jeg fortsette å purre. Anonymkode: 5340d...13d Lykke til. Jeg gikk 4 mnd uten sykepenger pga samme problem. Sjefen glemte å gjøre det hver dag! Anonymkode: 5c513...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #5 Del Skrevet 19. oktober 2024 Har du nettopp begynt? Du kan ikke benytte sykemelding før etter 4 uker. Anonymkode: fafcd...474 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #6 Del Skrevet 19. oktober 2024 Hvor lenge har du vært ansatt? Har du mottatt lønnsslipper for perioden du har vært ansatt? Anonymkode: cf354...a33 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #7 Del Skrevet 19. oktober 2024 Der jeg jobeer bli ansatt un registrert inn i A-registret 1 gang i måneden etter lønn er utbetalt. Du kan få papir sykmelding når ditt arbeidsforhold er så nytt. Alternativt nå du vente til du er registrert i A-reg. Hos oss (Helse SørØst) akseptere leder/HR at sykmeldingen blir levert inn senere for de som er nyansatte Anonymkode: 6fdbb...109 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #8 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du nettopp begynt? Du kan ikke benytte sykemelding før etter 4 uker. Anonymkode: fafcd...474 Du kan godt benytte sykmelding selv om du er nyansatt. Selve sykmeldingen er kun dokumentasjon på lovlig fravær. Om du får lønn derimot er opp til arbeidsgiver Anonymkode: 6fdbb...109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #9 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du nettopp begynt? Du kan ikke benytte sykemelding før etter 4 uker. Anonymkode: fafcd...474 Vært ansatt i flere år. Signerte nylig ny arbeidsavtale, er vel et par uker siden. Anonymkode: 5340d...13d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 19. oktober 2024 #10 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vært ansatt i flere år. Signerte nylig ny arbeidsavtale, er vel et par uker siden. Anonymkode: 5340d...13d Om du har den signerte arbeidskontrakten ville jeg sendt inn saken til arbeidstilsynet om at de burde sjekke arbeidsgiver da denne mest sannsynlig ikke gjør som en arbeidsgiver bør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #11 Del Skrevet 19. oktober 2024 Fighter83 skrev (1 time siden): Om du har den signerte arbeidskontrakten ville jeg sendt inn saken til arbeidstilsynet om at de burde sjekke arbeidsgiver da denne mest sannsynlig ikke gjør som en arbeidsgiver bør. Njæ det blir litt feil. Vedkommende har arbeidet på arbeidsplassen tidligere ( flere år), men har nylig signert ny kontrakt. Dvs det tidligere arbeidsforholdet er avsluttet ( også i AA) og det nye er under oppstart. Ts sier det er et par uker siden ny kontrakt ble signert, hva/når oppstart er vet vi ikke. Men det kan nok tenkes at problemet ligger i at det ikke har vært lønnskjøring enda på " ny kontrakt". Anonymkode: 0d0c5...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 20. oktober 2024 #12 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vært ansatt i flere år. Signerte nylig ny arbeidsavtale, er vel et par uker siden. Anonymkode: 5340d...13d Da må du jo være registrert som ansatt i A-registeret basert på tidligere arbeidsavtale? Eller har ikke arbeidsgiver registrert deg i det hele tatt de årene du har vært ansatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 20. oktober 2024 #13 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Njæ det blir litt feil. Vedkommende har arbeidet på arbeidsplassen tidligere ( flere år), men har nylig signert ny kontrakt. Dvs det tidligere arbeidsforholdet er avsluttet ( også i AA) og det nye er under oppstart. Ts sier det er et par uker siden ny kontrakt ble signert, hva/når oppstart er vet vi ikke. Men det kan nok tenkes at problemet ligger i at det ikke har vært lønnskjøring enda på " ny kontrakt". Anonymkode: 0d0c5...9ec Melder man opphør av kontrakt til A-registeret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #14 Del Skrevet 20. oktober 2024 Man har rett på sykepenger fra NAV før det har gått 4 uker dersom man kommer direkte fra et annet arbeidsforhold. Anonymkode: dc49a...369 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 20. oktober 2024 #15 Del Skrevet 20. oktober 2024 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Njæ det blir litt feil. Vedkommende har arbeidet på arbeidsplassen tidligere ( flere år), men har nylig signert ny kontrakt. Dvs det tidligere arbeidsforholdet er avsluttet ( også i AA) og det nye er under oppstart. Ts sier det er et par uker siden ny kontrakt ble signert, hva/når oppstart er vet vi ikke. Men det kan nok tenkes at problemet ligger i at det ikke har vært lønnskjøring enda på " ny kontrakt". Anonymkode: 0d0c5...9ec Vet du dette, eller antar du dette? TS har sagt at hun har jobbet der i flere år, men signerte ny arbeidsavtale for et par uker siden. TS kan ha tiltrådt annen/justert stilling hos samme arbeidgiver, uten at det har vært periode med annen/ingen arbeidsgiver imellom. Det kan også være arbeidsgiver har vært under omorganisering, og det er derfor ny avtale måtte signeres. Basert på det TS har sagt, vet vi ikke nok til å konkludere slik du gjør. Endret 20. oktober 2024 av Stjertmeis Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
endo Skrevet 20. oktober 2024 #16 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Ble sykemeldt på mandag. Har snakket med sjefen 3 ganger denne uken. Hen har sagt hen skal registrere meg i A-meldingen. Får fortsatt ikke levert sykemelding i dag. Hvor lang tid tar dette? Må jeg vente i ukesvis, purrer jeg mer på sjefeneller jeg snakker med NAV? Begynner å bli fortvilende. Jeg er selvsagt ansatt på denne arbeidsplassen, har en lav stilling. Anonymkode: 5340d...13d Det er jo ikke du som skal sende sykmld, det er lege. Du kan uansett levere en papirkopi til sjefen. Amld sendes som regel med hver lønning, og har du vært ansatt så står du registrert. Dette kan du se på skatteetaten.no. Går du på aap eller andre ytelser gjelder andre regler. Du må også ha tjent over 0,5G for å ha rett på sykepenger fra nav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjertmeis Skrevet 20. oktober 2024 #17 Del Skrevet 20. oktober 2024 (endret) TS, siden du skriver at du har vært ansatt i flere år hos denne hos denne arbeidsgiveren, og ikke er registrert i A-meldingen, så er det jo en risiko for at arbeidsgiver aldri har meldt deg inn, eventuelt må det ha vært en utmelding uten etterfølgende innmelding. Det som er "skummelt" med det (hvis dette har skjedd), er at det da er en risiko for at du ikke har vært registrert i A-meldingen på så lang tid at du - basert på innrapporterte opplysninger, ikke har rett på sykepenger (formelt sett. Reelt sett har du jo det, men da må det formelle bringes i orden). En annen risiko er jo at dersom arbeidsgiver ikke har rapportert som de skal, vil grunnlaget for beregning av sykepenger være feil (for lavt). Løfter vi blikket enda mer, vil jo også samlet inntekt på deg over tid være for lavt, hvilket også påvirker andre ytelser som kan komme i stedet for lønn, fremtidig pensjon, men også bidra til uriktig skatteberegning for deg - med mindre du har korrigert for dette selv i skattemeldingene dine. Videre vil også arbeidsgiver i så fall også ha innberettet uriktig grunnlag for arbeidsgiveravgift, og dermed også innbetalt for lav arbeidsgiveravgift. Arveidsgiver risiker da endringssak med tilleggsskatt om dette oppdages før de korrigerer selv. En annen ting er at dersom arbeidgiver har et så slapt forhold til rapporteringspliktene sine, så er det nærliggende å tro at dette også kan være en feil for flere ansatte. Forhåpentligvis er det ikke så ille, men det kan være slik. Uansett: TS, du bør sørge for at arbeidgiver ikke bare melder deg inn i A-meldingen, men også at arbeidgiver korrigerer eventuelle tidligere manglende innrapporteringer. Kjedelig for deg å få dette "bøllet" midt oppi en sykemelding, da ting helst skal gå på skinner Endret 20. oktober 2024 av Stjertmeis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #18 Del Skrevet 20. oktober 2024 Derfor smart å være fagorganisert. Meld deg inn et passende sted og få hjelp den veien. Anonymkode: 98351...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #19 Del Skrevet 20. oktober 2024 Stjertmeis skrev (11 timer siden): Vet du dette, eller antar du dette? TS har sagt at hun har jobbet der i flere år, men signerte ny arbeidsavtale for et par uker siden. TS kan ha tiltrådt annen/justert stilling hos samme arbeidgiver, uten at det har vært periode med annen/ingen arbeidsgiver imellom. Det kan også være arbeidsgiver har vært under omorganisering, og det er derfor ny avtale måtte signeres. Basert på det TS har sagt, vet vi ikke nok til å konkludere slik du gjør. Basert på den infoen som ts har gitt i tråden så skal det stemme ja, men kan selvsagt ikke garantere noe da infoen er såpass tynn. Sitter daglig å ser på ulike inn/ut meldinger fra AA, da det er et ledd i min egen jobb å sjekke opp andres arbeidsforhold. Det er helt vanlig og naturlig at man i et slikt tilfelle ts skisserer vil avslutte arbeidsforhold og så starte et nytt. Hun har ikke vært registrert i den samme stilling i 2 år, det kan også være variabeler slik som at man bytter avdeling eller arbeidssted innad i bedriften og derfor ikke skal føres hos samme avd/under avd og lignende. Anonymkode: 0d0c5...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #20 Del Skrevet 20. oktober 2024 Stjertmeis skrev (10 timer siden): TS, siden du skriver at du har vært ansatt i flere år hos denne hos denne arbeidsgiveren, og ikke er registrert i A-meldingen, så er det jo en risiko for at arbeidsgiver aldri har meldt deg inn, eventuelt må det ha vært en utmelding uten etterfølgende innmelding. Det som er "skummelt" med det (hvis dette har skjedd), er at det da er en risiko for at du ikke har vært registrert i A-meldingen på så lang tid at du - basert på innrapporterte opplysninger, ikke har rett på sykepenger (formelt sett. Reelt sett har du jo det, men da må det formelle bringes i orden). En annen risiko er jo at dersom arbeidsgiver ikke har rapportert som de skal, vil grunnlaget for beregning av sykepenger være feil (for lavt). Løfter vi blikket enda mer, vil jo også samlet inntekt på deg over tid være for lavt, hvilket også påvirker andre ytelser som kan komme i stedet for lønn, fremtidig pensjon, men også bidra til uriktig skatteberegning for deg - med mindre du har korrigert for dette selv i skattemeldingene dine. Videre vil også arbeidsgiver i så fall også ha innberettet uriktig grunnlag for arbeidsgiveravgift, og dermed også innbetalt for lav arbeidsgiveravgift. Arveidsgiver risiker da endringssak med tilleggsskatt om dette oppdages før de korrigerer selv. En annen ting er at dersom arbeidgiver har et så slapt forhold til rapporteringspliktene sine, så er det nærliggende å tro at dette også kan være en feil for flere ansatte. Forhåpentligvis er det ikke så ille, men det kan være slik. Uansett: TS, du bør sørge for at arbeidgiver ikke bare melder deg inn i A-meldingen, men også at arbeidgiver korrigerer eventuelle tidligere manglende innrapporteringer. Kjedelig for deg å få dette "bøllet" midt oppi en sykemelding, da ting helst skal gå på skinner Ts kan enkelt sjekke sine arbeidsforhold på skatteetaten.no og dermed ganske enkelt avklare om noe har vært gjort feil eller ei. Anonymkode: 0d0c5...9ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå