AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #1 Skrevet 19. oktober 2024 Ser flere influensere bruker sove apper på mobilen for å se når babyen skal sove. "Ser på appen nå at baby skal sove om 20 minutter". Altså, det må jo være noe av det dummeste jeg har sett. Man burde være såpass oppegående når man får barn at man forstår når babyen er trøtt. Er man blitt helt koko??!! Anonymkode: e479d...9d0 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #2 Skrevet 19. oktober 2024 Folk stresser så vanvittig med barn i dag. Skjønner at folk blir utbrent. Anonymkode: 15847...ad8 10 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #3 Skrevet 19. oktober 2024 I min erfaring trenger man ikke en app for å skjønne at babyen burde sove. Men kanskje det finnes en app som får en trøtt baby til å sovne når den ikke vil? Det hadde vært mer nyttig 😄 Anonymkode: 7bd9c...144 9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #4 Skrevet 19. oktober 2024 veldig dumt, og gjør at folk misser helt å lese babyene sine i stedte for å lene seg på diverse apper. Anonymkode: 02060...e75 4 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #5 Skrevet 19. oktober 2024 Syntes det var veldig kjekt med sove-app. Fikk da oversikt over hvor mye søvn barnet fikk, og ca. tidsrommene for våken- og sovetid. Var aldri snakk om å bruke appen i stedet for å lese babyens signaler, men brukte appen for å holde en ca. oversikt over dagen. 😊 Anonymkode: be9b1...4cb 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #6 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Syntes det var veldig kjekt med sove-app. Fikk da oversikt over hvor mye søvn barnet fikk, og ca. tidsrommene for våken- og sovetid. Var aldri snakk om å bruke appen i stedet for å lese babyens signaler, men brukte appen for å holde en ca. oversikt over dagen. 😊 Anonymkode: be9b1...4cb For klokke har du ikke, så du kan se på den når babyen sovnet og når den våknet igjen? Og hvorfor er det så viktig å holde oversikt? En baby sover når den er trøtt, enkelt og greit. Spør av nysgjerrighet. Anonymkode: e479d...9d0 4
Daria Skrevet 19. oktober 2024 #7 Skrevet 19. oktober 2024 Hvorfor hisse seg sånn opp over at andre mennesker finner nytte i noe selv om du ikke ser behovet for det i ditt liv? Verden er full av teknologiske hjelpemidler og apper jeg ikke ser poenget med, men da velger jeg bare å ikke bruke dem - og legger meg ikke opp i at andre mennesker kan ha andre behov og interesser og gjør andre vurderinger for seg i sitt liv. Mange voksne bruker sove-apper til seg selv - man skulle jo tro at de kjente greit hvorvidt de selv var trøtte eller hadde sovet godt...? 2 2 2
Enda en tulling Skrevet 19. oktober 2024 #8 Skrevet 19. oktober 2024 Daria skrev (15 minutter siden): Hvorfor hisse seg sånn opp over at andre mennesker finner nytte i noe selv om du ikke ser behovet for det i ditt liv? Verden er full av teknologiske hjelpemidler og apper jeg ikke ser poenget med, men da velger jeg bare å ikke bruke dem - og legger meg ikke opp i at andre mennesker kan ha andre behov og interesser og gjør andre vurderinger for seg i sitt liv. Mange voksne bruker sove-apper til seg selv - man skulle jo tro at de kjente greit hvorvidt de selv var trøtte eller hadde sovet godt...? Jeg er ikke TS, men dette provoserer meg også. Ikke fordi hver enkelt persons bruk av en slik app påvirker meg direkte på noen måte, men fordi det samlet sett påvirker samfunnet som jeg er en del av. Om man ikke klarer å finne ut av slike grunnleggende ting uten bruk av en app, får man en så fordummet og hjelpesløs befolkning at det er vanskelig å forstå hvordan samfunnet skal kunne fungere. Hvordan skal disse klare seg i en krisesituasjon der de kanskje ikke engang får ladet mobilen? Hvis du ikke skjønner når du selv eller ditt barn trenger søvn har du vel problemer som bør løses i helse- og sosialvesenet og ikke via en app. Til TS: Jeg antar at disse appene koster noe, og at disse influenserne dermed får betalt for å promotere dem. Om slik skjult markedsføring er lovlig, er en helt annen sak... 5 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #9 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Syntes det var veldig kjekt med sove-app. Fikk da oversikt over hvor mye søvn barnet fikk, og ca. tidsrommene for våken- og sovetid. Var aldri snakk om å bruke appen i stedet for å lese babyens signaler, men brukte appen for å holde en ca. oversikt over dagen. 😊 Anonymkode: be9b1...4cb Samme her Anonymkode: 92654...eb0
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #10 Skrevet 19. oktober 2024 Jeg hadde en enormt vanskelig barseltid, og jeg syns det var veldig vanskelig å lese baby sine behov. Jeg følte meg veldig mislykket som ikke klarte det de første månedene. Alt med søvn var og vanskelig, og det å bruke en app for å gi forslag til lur hjalp meg masse, da fungerte det mye oftere med legging enn hvis jeg la baby for tidlig eller for seint til lurene. Forøvrig brukte jeg en gratis-app. Skjønner prinsippene det snakkes om, men det å ha litt takhøyde og raushet for at vi har forskjellige opplevelser er så viktig. Spesielt i en så sårbar tid som barseltiden. Vi trenger mer fokus på å støtte hverandre og heller møte det som er ukjent for deg/meg med nysgjerrighet framfor å dømme og påføre skam. Finn ut hva som funker for DEG, og stå trygt i det og stol på deg selv, var det viktigste rådet jeg fikk før jeg fikk barn. Selv om det tok litt tid før jeg klarte det. Anonymkode: ca3f1...2ca 5 7
Daria Skrevet 19. oktober 2024 #11 Skrevet 19. oktober 2024 Enda en tulling skrev (3 timer siden): Om man ikke klarer å finne ut av slike grunnleggende ting uten bruk av en app, får man en så fordummet og hjelpesløs befolkning at det er vanskelig å forstå hvordan samfunnet skal kunne fungere. Hvordan skal disse klare seg i en krisesituasjon der de kanskje ikke engang får ladet mobilen? At man har nytte av noe i det daglige betyr ikke at man er hjelpeløs uten, men det kan være en ekstra støtte og trygghet og gjøre ting litt enklere. Ikke minst kan folk ha forskjellige utfordringer som gjør at hjelp til å strukture og bygge rutiner gjør at hverdagen fungerer bedre. Alle benytter seg av ulike hjelpemidler i forskjellige former, jeg skjønner ikke behover for å rakke ned på at folk har andre behov enn en selv, eller at digitale hjelpemidler er verre enn andre (jmf kommentaren om å bruke klokke - den er strengt tatt også et teknisk hjelpemiddel). 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #12 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): For klokke har du ikke, så du kan se på den når babyen sovnet og når den våknet igjen? Og hvorfor er det så viktig å holde oversikt? En baby sover når den er trøtt, enkelt og greit. Spør av nysgjerrighet. Anonymkode: e479d...9d0 Nei ass, det er virkelig ikke sånn at alle babyer sover når de er trøtte! Jeg har null skam over å ha brukt en app med en baby som hatet å legges, for å få en pekepinn over hvorvidt jeg var på jordet eller ikke. Og, for de som er slik, så er det VELDIG greit å ha oversikt over våkenvindu. Anonymkode: 0e6e9...1d0 5 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #13 Skrevet 19. oktober 2024 Vi syntes soveapp var helt konge! Da babyen begynte å få rytme på våkenvinduene, kunne vi se på appen når det var på tide å legge til rette for soving. Også praktisk når baby kuttet ned en dupp etc. Veldig fint verktøy når alt annet føles som kaos. Kunne selvfølgelig satt meg ned med penn og papir- men myyyyye mer praktisk med app. Logget også amming- da hadde jeg oversikt over hvilket bryst som evt. ble brukt mest etc. Synes det er fint å kunne ta i bruk digitale verktøy som er til nytte. Bedre det enn å heller bruke telefonen til å sitte å se på influensere man irriterer seg over. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 7e6db...ee4 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #14 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ser flere influensere bruker sove apper på mobilen for å se når babyen skal sove. "Ser på appen nå at baby skal sove om 20 minutter". Altså, det må jo være noe av det dummeste jeg har sett. Man burde være såpass oppegående når man får barn at man forstår når babyen er trøtt. Er man blitt helt koko??!! Anonymkode: e479d...9d0 Det er faktisk greit å bli minnet på i starten før en klarer å lese barnet skikkelig. Anonymkode: c723c...b16 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #15 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): For klokke har du ikke, så du kan se på den når babyen sovnet og når den våknet igjen? Og hvorfor er det så viktig å holde oversikt? En baby sover når den er trøtt, enkelt og greit. Spør av nysgjerrighet. Anonymkode: e479d...9d0 Jeg elsker å bruke klokke, men i ammetåka klarer jeg ikke huske når baby våknet. Da er en app fin å ha. Og å si at en baby sover når den er trøtt er helt på jordet. Noen babyer sover når de er trøtte, men ikke alle. Hvis min baby ikke bysses i søvn kan hun gjerne være våken og illsint i maaange timer 🫠 Det er faktisk ganske vanlig at babyer trenger hjelp til å roe ned og finne søvnen. Anonymkode: ccde2...0bc 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 19. oktober 2024 #16 Skrevet 19. oktober 2024 (endret) Min soveapp viste at jeg ikke hadde optimal bruk inatt. Endret 19. oktober 2024 av Lykkedykker
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #17 Skrevet 20. oktober 2024 Jeg synes det er helt gull. Vi opplever at den stemmer veldig bra overens med babys signaler. Hun styrer jo uansett selv når hun vil sove, men det gir oss en ca. fin oversikt og forutsigbarhet for dagen, så jeg synes det er helt gull! Spesielt hvis man skal ut av huset, så kan man legge litt avtaler utenom sovetid. Anonymkode: 11ac8...1c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #18 Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): For klokke har du ikke, så du kan se på den når babyen sovnet og når den våknet igjen? Og hvorfor er det så viktig å holde oversikt? En baby sover når den er trøtt, enkelt og greit. Spør av nysgjerrighet. Anonymkode: e479d...9d0 Jeg tenker det kan handle om at noen liker apper og oversikter. Jeg er ikke av den typen, jeg syns det høres slitsomt ut. Men mannen min hadde sove-app, mest fordi han syntes det var gøy. Han forholdt seg ikke helt firkantet til den da. Mine umiddelbare følelser når jeg hører om det, er også at det er trist at folk ser på en app på mobilen i stedet for på babyen. Men det tror jeg kommer av at jeg ikke er typen som liker strikte rutiner og planer, og ingen av mine babyer har vært typen som hadde behov for det heller. Jeg ble også helt svett av dem som var opptatt av at nå hadde det gått så og så lang tid siden forrige måltid så nå, på minuttet omtrent, måtte babyen spise så og så mye, selv om de stort sett så på klokken og ikke en app. Men både de og babyene hadde det gjerne bra med å gjøre det sånn, så da var det faktisk ikke min sak. Så, jeg har aldri ønsket meg noen sove-app. Men jeg syns ikke det er dumt. Anonymkode: fa2a8...37d 2
Hactar Skrevet 20. oktober 2024 #19 Skrevet 20. oktober 2024 Jeg er glad jeg ikke hadde en app som påpekte hvor mye babyen min faktisk skulle sovet. Tenker den ville vært minst like frustrerende som «gode» råd av typen «sov når babyen sover». 1 1
Olive_North Skrevet 20. oktober 2024 #20 Skrevet 20. oktober 2024 Hvor mange av dere har faktisk prøvd en sånn app? Jeg bruker en av disse appene, men ikke for å få råd eller tips til soving. Jeg og samboer logger alt der; mengde mat, amming, tissebleier, bæsjebleier, sovestunder, gulp, humør… Det underletter faktisk veldig mye for meg som førstegangsforelder. Dagene flyter sammen i denne babytåka og noen ganger kan det være vanskelig å huske detaljer som behøver å kommuniseres til samboer. Den underletter ikke bare for kommunikasjonen, vi kan også se statistikk og grafer som gjør det lettere for oss å se trender som påvirker barnet vårt. Hvorfor skal jeg ikke bruke et verktøy dom underletter for meg og som hjelper barnet mitt? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå