Gå til innhold

Klær og barn med to hjem. Hvordan løses det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan løser dere det med barnas klær?

Innertøy går fint, barnet har nok klær i hvert hjem, og det går fint at noen klær blir liggende i "feil" hjem. Men ytterklær er verre. Blir et plagg som vinterdress eller regntøy igjen hos den andre, er det jo mer krise. Været kan endre seg fra dag til dag, og det skjer hele tiden at jeg mangler viktig tøy. Jeg har feks sendt barnet på skolen i regnjakke, men får det igjen uten fordi det ikke regnet den dagen. Eksen klarer ikke å pakke ned alt og sende det med. Jeg prøver å ha reserve av det meste, men jeg klarer ikke ha det av alt. Har ikke råd til to dresser, to par vinterstøvler osv. Har også opplevd å sende med reserven og så er begge deler igjen hos eksen. Samarbeidet fungerer ikke og eksen er bortreist når jeg har barna. Så det er ikke bare å hente det heller. Jeg maser og maser om dette, men skulle gjerne funnet en løsning der jeg slapp det..

Noen som har funnet en god måte?

Anonymkode: b23e0...782

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten har dere felles uteklær og begge klarer å gjøre sin del med å frakte det imellom hjemmene.

Ellers så har dere hver deres, og barnet går imellom uten utstyr, og leveres med det det kom i. 

Det er ikke riktig at du skal ta kostnad og prakk med 2 sett, fordi far ikke klarer å følge opp. 

Anonymkode: c4529...d12

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dere ha hvert deres sett av alt, så sender du barnet i jakke og sko, og minner på at barnet skal returneres i den samme jakken og de samme skoene. 

Anonymkode: 96809...ebf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dobbelt opp av vanlige klær. 

yttertøy og sko spleiser vi på. 
vinterbukse/vinterdress/regntøy/skallklær/tursko/sherroxer ligger i barnehagen og skolen. 

så barna kommer og reiser i «vanlige klær og sko». De har allværsjakker på høsten nå som tåler vær og vind. Han har glemt klær fra barnehagen hjemme og fotballdrakt, men det må han pent levere. Men ellers har barna det de trenger, de har ikke 5 forskjellige jakker etter værer til alle årstider. Nå har de en vinterjakke og en «allværsjakke» hver. 

Anonymkode: 50263...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp merkeklistremerker til klær og merk alt du kjøper med «DINE» klistremerker, så blir det litt lettere å få ting med til deg.  Lag gjerne dokument med bilder av alle dyre tingene som ikke skal bli igjen hos den andre om det er vane for det.  

Anonymkode: 76e9d...98b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Innertøy går fint, barnet har nok klær i hvert hjem, og det går fint at noen klær blir liggende i "feil" hjem. Men ytterklær er verre. Blir et plagg som vinterdress eller regntøy igjen hos den andre, er det jo mer krise. Været kan endre seg fra dag til dag, og det skjer hele tiden at jeg mangler viktig tøy. Jeg har feks sendt barnet på skolen i regnjakke, men får det igjen uten fordi det ikke regnet den dagen. Eksen klarer ikke å pakke ned alt og sende det med. Jeg prøver å ha reserve av det meste, men jeg klarer ikke ha det av alt. Har ikke råd til to dresser, to par vinterstøvler osv. Har også opplevd å sende med reserven og så er begge deler igjen hos eksen. Samarbeidet fungerer ikke og eksen er bortreist når jeg har barna. Så det er ikke bare å hente det heller. Jeg maser og maser om dette, men skulle gjerne funnet en løsning der jeg slapp det..

Har sørget for å alltid ha et sett av alt hjemme, kjøper brukt. Fikk vinterdress, luer, regntøy for 400. Kjøpte vintersko på salg for 300, samt hansker til jul hvert år. 

Ha en regel om å ha et av alt på skolen og hvert deres hjemme. 

Anonymkode: 940aa...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har to sett med klær, dvs klær hos mor og klær hos far. Vi ønsker ikke å bruke hennes klær, og har kjøpt eget. På skolen henger hennes klær der, fordi hun har trumfet gjennom dette, og så sender vi med eget i sekken der det trengs supplerende klær.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enten  må foreldre klare å passe på at barna får med seg nødvendigheter som vinterdress M.m. Eller så må barnet faktisk ha ett sett i hvert hjem. Men ting kan fortsatt glemmes. Da må foreldrene klare å finne løsninger. 
Barn med to hjem er skrekk og gru i mine øyne. Stakkars barn.

Anonymkode: 32901...ea5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette åpenbart dreier seg om skolebarn så tenker jeg at barnet selv må få større ansvar for å få med seg nødvendig tøy. Far får du uansett ikke endret på, masing hjelper ikke etc etc etc, så da må du finne på noe annet. Og barn greier faktisk å lære seg å ta ansvar og kan dermed ta ansvar for dette selv. Krever selvsagt opplæring og vil sikkert glemme i en overgangsperiode, men det er iallfall det jeg hadde satset på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna var 9 og 12 da vi ble skilt. Far og jeg bor i nærheten av hverandre så da måtte vi tilbake og hente om noe viktig var glemt. 
For mindre barn ville det ikke vært mulig å ha to sett av alt. Prøvde det litt i begynnelsen men endte bare opp med at alt endte opp hos far fordi det ble ikke pakket ned når de skulle tilbake. Det ene barnet er surrete og dårlig på planlegging. 
En gang far og jeg skulle gå igjennom ting de var vokst fra som lå hos han for å se om noe kunne selges og gis bort, fant jeg masse som jeg trodde bare var forsvunnet. Det er utrolig slitsomt å skulle samarbeide med en forelder som ikke tar seg bryet med å holde en viss oversikt. Dyrt blir det også pga unødvendige innkjøp. Nå er barna tenåringer og ting har gått seg til. Det er ikke sånn at det er synd på de fordi vi er skilt som noen påstår her. De har det mye bedre nå som det er ro og harmoni i hjemmene. Men at vi bor nært hverandre har hjulpet veldig fordi de beholdt sine kjente miljøer uansett hvem de er hos. 

Anonymkode: 81005...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ikke klarer å få felleskjøpte klær frem og tilbake via skolen, så må dere ha samværsbyttene på et annet tidspunkt. Da henter du barna hjemme hos han, og sjekker at du har fått alt med før du kjører derfra. Og han henter barna hos deg når de skal tilbake til han.

Anonymkode: b4ea5...430

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakker og sko som barna går frem og tilbake med, deler vi på. Ellers har barna alt de trenger i hvert hjem. 

Skulle vi delt på alt, ville det ført til mange konflikter. Slik det er nå, har jeg mye større kostnader i forhold til klær enn far, da det er jeg som kjøper alt av ytterklær, og far ikke har forståelse for hvor mye klær barna faktisk trenger. Orker ikke måtte forsvare nye kjøp til han, så sender kun vippskrav på helt åpenbare kjøp (nye vintersko, gymsko, skalljakker). 

Barna kommer ofte til meg for å hente ting de ikke har hos far. Turbukser, pysjbukser (!), ullgensere, badetøy, osv. Det er helt ok, men de vet at det skal være med tilbake.

Anonymkode: dfa19...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg (far) har samme frustrasjon. Når «mine» ting blir liggende hos mor blir de bare værende der, og når barna legger igjen ting hos meg, er det alltid opp til meg å kjøre det bort. Jeg får hundre smser før plagget er returnert, og må kjøre før eller etter jobb, i rushen. Mor har aldri gjort tilsvarende i retur. 

Er forøvrig enig i at barna må ta et større ansvar for å passe på tingene sine selv. Eldste får det til nå, men yngste er et surrehue uten like. Mor stiller ikke krav til ham, men skylder stort sett på meg, så det er ikke lett å oppdra ham heller.

Barna er mest hos mor, så det er nesten fristende å ha alt der og bare ta med en stor bag hver gang.

Anonymkode: 7954d...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode tips her. Men jeg forstår ikke helt dette med å ha klær i bhg/skolen? En klissvåt regndress må jo hjem til tørk? Og om det da ikke regner neste uke, kommer ikke den tilbake til meg. I tillegg må barnet ha klær på seg på vei til og fra skolen. Det er ikke plass til å ha hengende flere sett der, de har to små knagger og en liten hylle til luer og votter. Knapt plass til klær og gymtøy der. 

Vi må ha levering på skolen, fordi vi ikke kan møtes. Så jeg kan ikke dra til eksens leilighet og hente noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er for lite til å ta ansvar selv. Jeg regner med det går seg til om noen år, men vi er langt fra det ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Flere gode tips her. Men jeg forstår ikke helt dette med å ha klær i bhg/skolen? En klissvåt regndress må jo hjem til tørk? Og om det da ikke regner neste uke, kommer ikke den tilbake til meg. I tillegg må barnet ha klær på seg på vei til og fra skolen. Det er ikke plass til å ha hengende flere sett der, de har to små knagger og en liten hylle til luer og votter. Knapt plass til klær og gymtøy der. 

Vi må ha levering på skolen, fordi vi ikke kan møtes. Så jeg kan ikke dra til eksens leilighet og hente noe. 

Er det så vanskelig samarbeid så må du nesten bare ha dobbelt opp til ungene er store nok til å huske å ta med selv. Mine er 6 og 9 og noen ganger må jeg hentet yttertøy eller far kommer med yttertøy hit. Har ekstra av regntøy, votter, luer og den slags. 

Anonymkode: bbfa2...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (far) har samme frustrasjon. Når «mine» ting blir liggende hos mor blir de bare værende der, og når barna legger igjen ting hos meg, er det alltid opp til meg å kjøre det bort. Jeg får hundre smser før plagget er returnert, og må kjøre før eller etter jobb, i rushen. Mor har aldri gjort tilsvarende i retur. 

Er forøvrig enig i at barna må ta et større ansvar for å passe på tingene sine selv. Eldste får det til nå, men yngste er et surrehue uten like. Mor stiller ikke krav til ham, men skylder stort sett på meg, så det er ikke lett å oppdra ham heller.

Barna er mest hos mor, så det er nesten fristende å ha alt der og bare ta med en stor bag hver gang.

Anonymkode: 7954d...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Be om nøkkel så kan du avtale, gå inn og hente ved behov

Anonymkode: 8bb4f...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha dobbelt, jeg så mitt stebarn være stresset over hvor ting hørte til.

moren leverte henne gjerne og uten støvler/sko. Altså hun gikk på sokkene fra bilen.

nei nei nei, det er bare ting, barnets ting, og ingen hjem er feil.

Anonymkode: 4222c...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...