AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #61 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet hvem jeg hadde ønsket tok seg av mine gamle slektninger, og det er ikke deg TS.. Allmenningens tragedie. I stedet for å endre systemet som alle er enige ikke fungerer, så vil folkene i systemet de misliker slå ned på menneskene som ikke tilpasser seg systemet. Også lurer man på hvorfor systemet ikke endres.. Anonymkode: 3a336...31c Da får du krysse fingre for at dine gamle slektninger IKKE er den det går utover. Vi vil alle at dette systemet skal bli endret. Vi roper, vi skriver avvik, vi går til aviser, vi stiller opp til ikke-obligatoriske personalmøter, vi skriver og skriver, men vi klarer ikke det enda. Det ligger høyere enn oss. Det betyr ikke at vi skal jobbe feil. Du får håpe at din slektning ikke er den palliative med helt jævlige smerter som ikke får nok behandlinger fordi sykepleier drikker kaffe med naboen som sitter alene. Det er ikke sånn man retter et dårlig fungerende system, men det vil du vel ikke forstå. Jeg har selv foreldre som i periode får helsehjelp og jeg HÅPER at de ikke møter en som min kollega, men en som både ser dem og som er faglig dyktig, som da trekker i tråder og kriger for at de skal ha de riktige tjenesten av de rette folka. Jeg vil ikke være 50% sikker på om de får hjelp eller ikke. Anonymkode: 72609...fd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #62 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da får du krysse fingre for at dine gamle slektninger IKKE er den det går utover. Vi vil alle at dette systemet skal bli endret. Vi roper, vi skriver avvik, vi går til aviser, vi stiller opp til ikke-obligatoriske personalmøter, vi skriver og skriver, men vi klarer ikke det enda. Det ligger høyere enn oss. Det betyr ikke at vi skal jobbe feil. Du får håpe at din slektning ikke er den palliative med helt jævlige smerter som ikke får nok behandlinger fordi sykepleier drikker kaffe med naboen som sitter alene. Det er ikke sånn man retter et dårlig fungerende system, men det vil du vel ikke forstå. Jeg har selv foreldre som i periode får helsehjelp og jeg HÅPER at de ikke møter en som min kollega, men en som både ser dem og som er faglig dyktig, som da trekker i tråder og kriger for at de skal ha de riktige tjenesten av de rette folka. Jeg vil ikke være 50% sikker på om de får hjelp eller ikke. Anonymkode: 72609...fd7 Men en av dere gir ekstra tid til pasienten. Til og med på sin fritid. Og det vekker tydeligvis blodlyst hos dere andre. Ikke helt enkelt å forstå hvorfor det er så provoserende. Og hvorfor sinnet blir rettet mot den ene som ikke følger strømmen. Kanskje systemet hadde trengt flere som henne Anonymkode: 3a336...31c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #63 Del Skrevet 19. oktober 2024 Druid skrev (20 minutter siden): Det finnes INGEN mulighetsrom for å økonomisk forsvare hjemmehjelp opp mot sykehjem, eldrehjem og eldreboliger. Absolutt INGEN. Dette er selvfølgeligheter. Hjemmebaserte tjenester består av så mangt. Vi har hjemmehjelp som bistår med vasking og evt innkjøp. Så er det hjemmesykepleien som bistår med blant annet medisiner og medisinske prosedyrer, daglig stell, sårbehandling, kosthold, behandling av ulike sykdommer, førstehjelp osv. For å forebygge ensomhet og dekke sosiale behov så er det blant annet dagsenter, støttekontakt, besøksvenn o.l Hjemmebaserte tjenester består av flere tilbud som samarbeider om best mulige tilrettelagte tjenester for hver enkelt etter ønske og behov. Ts jobber etter hva jeg forstår i hjemmesykepleien, og det er altså ikke en tjeneste som bistår med å dekke sosiale behov. Da henviser vi til andre tjenester. Anonymkode: f0e92...127 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #64 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men en av dere gir ekstra tid til pasienten. Til og med på sin fritid. Og det vekker tydeligvis blodlyst hos dere andre. Ikke helt enkelt å forstå hvorfor det er så provoserende. Og hvorfor sinnet blir rettet mot den ene som ikke følger strømmen. Kanskje systemet hadde trengt flere som henne Anonymkode: 3a336...31c Systemet trenger flere som henne, men på en mer systematisk måte. Slik systemet er i dag er ikke dette greit. Du kan ikke gi ekstra tjeneste som gjør at andre pasienter ikke får sin hjelp. Hva om det var din mor som ikke fikk den hjelpen. Hva hadde du tenkt? Å jobbe i 8 timer også gå innom pasienter for å henge med de privat er heller ikke riktig, verken etisk ELLER i forhold til helsefremmende mtp utbrenthet. Hva skjer når man blir utbrent, jo sykefravær. Er det bra? Nei. så, tenk litt på det du. Systemet trenger å bli endret, men ikke på den måten. Dagens sykepleiere i hj.spl har ikke tid til å være selskapsdamer selv om jeg VIL at ALLE som er ensomme skal få dekt sine sosiale behov! Anonymkode: 72609...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #65 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hjemmebaserte tjenester består av så mangt. Vi har hjemmehjelp som bistår med vasking og evt innkjøp. Så er det hjemmesykepleien som bistår med blant annet medisiner og medisinske prosedyrer, daglig stell, sårbehandling, kosthold, behandling av ulike sykdommer, førstehjelp osv. For å forebygge ensomhet og dekke sosiale behov så er det blant annet dagsenter, støttekontakt, besøksvenn o.l Hjemmebaserte tjenester består av flere tilbud som samarbeider om best mulige tilrettelagte tjenester for hver enkelt etter ønske og behov. Ts jobber etter hva jeg forstår i hjemmesykepleien, og det er altså ikke en tjeneste som bistår med å dekke sosiale behov. Da henviser vi til andre tjenester. Anonymkode: f0e92...127 Takk! Ja, Jeg jobber i hjemmesykepleien hvor vi skal bistå med det du nevnte over først. Blir da feil å bruke 1t+ på samtale hos Ole på kveldsvakten, men du lar Britt vente med sår som verker og er gjennomtrukket. mange her forstår ikke. Jeg kan godt bli kalt hjerteløs, men jeg står for det jeg sier. Systemet må gå rundt. ts Anonymkode: 72609...fd7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #66 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men en av dere gir ekstra tid til pasienten. Til og med på sin fritid. Og det vekker tydeligvis blodlyst hos dere andre. Ikke helt enkelt å forstå hvorfor det er så provoserende. Og hvorfor sinnet blir rettet mot den ene som ikke følger strømmen. Kanskje systemet hadde trengt flere som henne Anonymkode: 3a336...31c Og det tenker du er veldig bra? hva skjer når hun blir utbrent og sykemeldt? Anonymkode: 72609...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 19. oktober 2024 #67 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men en av dere gir ekstra tid til pasienten. Til og med på sin fritid. Og det vekker tydeligvis blodlyst hos dere andre. Ikke helt enkelt å forstå hvorfor det er så provoserende. Og hvorfor sinnet blir rettet mot den ene som ikke følger strømmen. Kanskje systemet hadde trengt flere som henne Anonymkode: 3a336...31c Vi blir provoserte på vegner av de andre pasientene, ikke det at noen enkeltpasienter får ekstra selskap. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør på sin fritid, men jeg legger meg opp i om folk bruker av sin arbeidstid på å favorisere/dumpe pasienter. Jeg bruker ikke av min fritid på å besøke de ensomme eldre fra jobb. Jeg er selv pårørende til 3 besteforeldre og en onkel som trenger mitt selskap på når jeg ikke er på jobb eller mor. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #68 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Systemet trenger flere som henne, men på en mer systematisk måte. Slik systemet er i dag er ikke dette greit. Du kan ikke gi ekstra tjeneste som gjør at andre pasienter ikke får sin hjelp. Hva om det var din mor som ikke fikk den hjelpen. Hva hadde du tenkt? At systemet hadde blitt endret hvis flere som var som henne. Kvalitet fremfor kvantitet. Pragmatiske helsepersonell er noe jeg setter veldig pris på. De som sier at systemet er slik at jeg burde gjøre X, men jeg velger å gjøre Y fordi det er bedre for deg. Jeg har opplevd det. Og sikkert opplevd lengre ventetid fordi andre var heldige, hva vet jeg. Synes allikevel det er verdt det. Du vil endre systemet, samtidig som du jobber for status Q. Anonymkode: 3a336...31c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #69 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjemmebaserte tjenester består av så mangt. Vi har hjemmehjelp som bistår med vasking og evt innkjøp. Så er det hjemmesykepleien som bistår med blant annet medisiner og medisinske prosedyrer, daglig stell, sårbehandling, kosthold, behandling av ulike sykdommer, førstehjelp osv. For å forebygge ensomhet og dekke sosiale behov så er det blant annet dagsenter, støttekontakt, besøksvenn o.l Hjemmebaserte tjenester består av flere tilbud som samarbeider om best mulige tilrettelagte tjenester for hver enkelt etter ønske og behov. Ts jobber etter hva jeg forstår i hjemmesykepleien, og det er altså ikke en tjeneste som bistår med å dekke sosiale behov. Da henviser vi til andre tjenester. Anonymkode: f0e92...127 Jeg har så mye respekt for hjemmeykepleien og den tjenesten som helhet, fra øverste til nederste ledd. Hjemmetjenesten er genuint helsesektoren sin Askepott. Alle roper «Askepott, askepoooott» når de skal ha noe. Det er ALLTID «hjemmetjenesten» som skal fikse det. Jeg kjenner til tilfeller hvor hjemmetjenesten har hatt som oppdrag å mate husdyr, legge til rette for at pasienten skal ha sitt eget sexliv, samtidig som de skal vaske kopper og klær, og ha et medisinsk ansvar. Hjemmetjensten får ikke tak i pasienter de skal levere ut medisiner til, fordi pasienten er på shopping. Om du klarer å dra på shopping, så klarer du å hente dine egne medisiner fra apoteket! Hjemmetjenesten har hatt oppdrag i å vekke tenåringer som ikke klarer å stå opp, å smøre matpakker fordi foreldre klarer ikke smøre dem. Det er som sagt nærmest grenseløst! Når spennet i tjenesten går fra å ta inn avisa til å organisere digitalt legemøte med fastlege og pårørende, sier det seg selv at arbeidsoppgavene er UENDELIGE. Hjemmetjenesten er i ferd med å knekke nakken, før eller siden må man begynne å grensesette hvilke tjenester man skal gi. De som klager på tjenestene i denne tråden er åpenlyst de som vet og kan minst, om det de snakker om. Det er også typisk; «Askepott er udugelig». Anonymkode: 384c1...fc9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #70 Del Skrevet 19. oktober 2024 Det folk ikke tenker på er at når en velger å gi mye ekstra tid til en så er det en annen som må vente! Tenk om det var deg eller din slektning som måtte vente? Anonymkode: 3585d...d62 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #71 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Systemet må gå rundt. Ja nettopp. Så da skjer det ingen endringer. Anonymkode: 3a336...31c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 19. oktober 2024 #72 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og det tenker du er veldig bra? hva skjer når hun blir utbrent og sykemeldt? Anonymkode: 72609...fd7 De færreste yreker jobber dugnad, her i tråden blir vi ansett som noen dass om vi ikke gjør det. Man rekrutterer ihvertfall ikke flere til yrket om man jobber gratis og det er forventet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #73 Del Skrevet 19. oktober 2024 Macro skrev (1 minutt siden): Vi blir provoserte på vegner av de andre pasientene, ikke det at noen enkeltpasienter får ekstra selskap. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør på sin fritid, men jeg legger meg opp i om folk bruker av sin arbeidstid på å favorisere/dumpe pasienter. Jeg bruker ikke av min fritid på å besøke de ensomme eldre fra jobb. Jeg er selv pårørende til 3 besteforeldre og en onkel som trenger mitt selskap på når jeg ikke er på jobb eller mor. Og siden DU tar vare på DINE eldre sparer du samfunnet MASSE! Hadde flere gjort som deg fremfor å bare hyle etter helsetjenester, så hadde de som faktisk virkelig ikke har noen overhodet, kunne fått mer av de offentlige tjenestene vi har! Anonymkode: 384c1...fc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #74 Del Skrevet 19. oktober 2024 Macro skrev (1 minutt siden): De færreste yreker jobber dugnad, her i tråden blir vi ansett som noen dass om vi ikke gjør det. Man rekrutterer ihvertfall ikke flere til yrket om man jobber gratis og det er forventet. Ja, helt enig. Her sitter vi overtid for å ta en case fra A-Å, for pasientens skyld. Her sitter vi overtid fordi du venter på en telefon fra legen. Du vil sørge over bra overgang og rapport til neste vaktlag. Du vil ta det sårskiftet fordi du ser hvem som kommer på jobb neste gang. Vi gjør så mye og det forventes enda mer. Anonymkode: 72609...fd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #75 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, helt enig. Her sitter vi overtid for å ta en case fra A-Å, for pasientens skyld. Her sitter vi overtid fordi du venter på en telefon fra legen. Du vil sørge over bra overgang og rapport til neste vaktlag. Du vil ta det sårskiftet fordi du ser hvem som kommer på jobb neste gang. Vi gjør så mye og det forventes enda mer. Anonymkode: 72609...fd7 Får dere lønn for det? I kommunen jeg bor er det ikke lenger snakk om å få jobbe overtid. Da er det krisekrisekrise. Anonymkode: 3585d...d62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #76 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får dere lønn for det? I kommunen jeg bor er det ikke lenger snakk om å få jobbe overtid. Da er det krisekrisekrise. Anonymkode: 3585d...d62 Ja,men det kommer litt an på hvorfor. Var det 1-1-3 case som gjorde at du ikke kunne forlate stedet eller er det pga en sak du ville følge opp. Jeg har kun gått overtid når jeg måtte og har alltid fått det. Jeg legger det ofte i banken for å kunne ta det ut som avspasering. Ønsker generelt å minst mulig overtid, men i min kommune er man ikke så rigid på det. Anonymkode: 72609...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #77 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er IKKE god praksis! At du fordømmer TS som helsepersonell er SKAMMELIG, og jeg GREMMES over at TS som står i et slikt etisk dilemma overhodet skal møte noen så beserwisser og åpenlyst fullstendig uvitende om sakens tema, i en slik situasjon! Takk! Nei. Det er ikke en god praksis og det er et vanskelig dilemma som jeg håper blir gjort noe med. Jeg vil heller ikke at min kirurg skal koseprate med naboen mens jeg er halv-operert. Anonymkode: 72609...fd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. oktober 2024 #78 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helsevesenet tar vare på mennesker, det skal jeg love deg. Men akkurat det sosiale behovet har hjemmesykepleien liten kapasitet til å stå for. Derfor har vi andre tjenester for hjemmeboende som tar seg av det ved behov. Anonymkode: f0e92...127 Jeg kan ikke så mye om helse, men jeg kan deprimerende mye om mennesker: En av de store utfordringen med å basere seg på syke personell som kommer hjem til deg på rutinemøter, er at det sosiale behovet er mange ganger større enn hvis man er i en mer helsefaglig kontekst. Du kan ikke delegere dette behovet, det er grunnlaget for den menneskelige tilliten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #79 Del Skrevet 19. oktober 2024 Druid skrev (9 minutter siden): Jeg kan ikke så mye om helse, men jeg kan deprimerende mye om mennesker: En av de store utfordringen med å basere seg på syke personell som kommer hjem til deg på rutinemøter, er at det sosiale behovet er mange ganger større enn hvis man er i en mer helsefaglig kontekst. Du kan ikke delegere dette behovet, det er grunnlaget for den menneskelige tilliten. Kanskje hvis samfunnet tok litt bedre vare på hverandre trengte ikke dette sosiale behovet å skulle bli dekket av sykepleieren som er egentlig der for ett sårstell, som har 7 andre sår hun også skal stelle den dagen. Anonymkode: 384c1...fc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #80 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kanskje hvis samfunnet tok litt bedre vare på hverandre trengte ikke dette sosiale behovet å skulle bli dekket av sykepleieren som er egentlig der for ett sårstell, som har 7 andre sår hun også skal stelle den dagen. Anonymkode: 384c1...fc9 Ja! Anonymkode: 72609...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå