Gå til innhold

Dilema! Min sykepleierkollega har litt rare relasjoner med enkelte pasienter!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts her. 

jeg hadde ikke brydd meg om dette var systematisk og riktig, men det er det ikke. Jeg kan høre at hjelpepleier kolleger spørre denne kollegaer veiledning eller bistand eller de forteller om en syk pasienter og trenger hennes sykepleiekompetanse til å kontakte  lege, sjekke medisiner, være med på tilsyn osv, men nei. Hun nedprioriterer de. Bryr seg ikke og sender avgårdet en frustrert kollega. Saken hos den syke pasienten dras langt og kanskje havner pasienten på sykehus etter mye plager. Litt senere kan hun dra til en av «sine» og bruke svært god tid der for å gi dem bedre livskvalitet. ER DET RIKTIG??

senest forrige uke måtte jeg rydde oppi en kreftsyk pasient sin sak fordi det ikke ble tatt tak i av henne, fordi hun gikk tur med en av sine. ER DET RIKTIG?? 
jeg var oppriktig lei av meg når jeg kom til denne pasienten som nå endelig fikk plass på en palliativ avdeling. 

ts

Anonymkode: 72609...fd7

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sagt fra til leder. Til de av dere som mener deg er greit. Vet dere hvor travelt det er i hjemmetjenesten? Det er ikke profesjonelt i det hele tatt. 

Anonymkode: 3585d...d62

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. 

jeg hadde ikke brydd meg om dette var systematisk og riktig, men det er det ikke. Jeg kan høre at hjelpepleier kolleger spørre denne kollegaer veiledning eller bistand eller de forteller om en syk pasienter og trenger hennes sykepleiekompetanse til å kontakte  lege, sjekke medisiner, være med på tilsyn osv, men nei. Hun nedprioriterer de. Bryr seg ikke og sender avgårdet en frustrert kollega. Saken hos den syke pasienten dras langt og kanskje havner pasienten på sykehus etter mye plager. Litt senere kan hun dra til en av «sine» og bruke svært god tid der for å gi dem bedre livskvalitet. ER DET RIKTIG??

senest forrige uke måtte jeg rydde oppi en kreftsyk pasient sin sak fordi det ikke ble tatt tak i av henne, fordi hun gikk tur med en av sine. ER DET RIKTIG?? 
jeg var oppriktig lei av meg når jeg kom til denne pasienten som nå endelig fikk plass på en palliativ avdeling. 

ts

I følge folka i denne tråden her så er det riktig. Vi som er i faget vet bedre, det er ikke riktig, meld videre. Skal man ha mer tid til hver pasient så må hun ta det videre med sin leder. Kanskje hun bør si ifra seg sykepleierlønn- og ansvar slik at de pasientene som trenger det kan få sykepleiekonpetanse fra noen andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ts her! 
ser jeg skulle skrevet innlegget mitt bedre. Uansett hvor flott dette er, så skal ikke pleiere ha private relasjoner med pasienter. Det er rett og slett uproft.ja, eldre liker også kebab, men man skal egentlig ikke dra hjem til de og spise lunsj med de uten å ha oppdrag der. Skal ikke går med tur med de UTENFORA arbeidstid. Ha veldig private samtaler med de osv. jeg støtter at man strekker seg langt for pasienten og at man tenker utenfor boksen, men dersom det går utover andre pasienter og ansatte. Det kan skape forvirring og misforståelse for pasientene. Det kan føre til følelse av maktløshet, det er rett og slett uproft. Dersom pasienten har behov for samtaler evt andre tjenester, må de kobles inn på en riktig måte slik at de får den hjelpen uavhengig av hvem som er på jobb. 

dette handler ikke om å ikke være empatisk, men om hva som er etisk riktig og ikke.

Hvis dette er ansett som profesjonalitet og etisk i i Norsk helsevesen, skal jeg bli gammel et annet sted.

Dette var det mest hjerteløse, byråkratiske og mekaniske synet på helsehjelp jeg noen gang har hørt, og jeg er ganske trygg på at dette ikke kun er deg.

Faktisk vil jeg tro dette profesjonsynet er grunnen til mange feil i Norsk helsevesen. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde sagt fra til leder. Til de av dere som mener deg er greit. Vet dere hvor travelt det er i hjemmetjenesten? Det er ikke profesjonelt i det hele tatt. 

Anonymkode: 3585d...d62

Nei. De har nok ikke det. Det er helt grusomt å jobbe i hjemmesykepleien iblant. Først blir man fysisk sliten også psykisk sliten i form av at man aldri føler man strekker til. Sykere og sykere mennesker bor hjemme i dag. Legevaktene blir vanskeligere. Legekontorene har mindre kapasitet. Oppdragstiden forkortes. Listene fylles. Ledelse hører ikke. Du står mellom systemet og pasientene.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Også om de føler seg ensomme og ønsker å ha noen å snakke med?

Anonymkode: bbb3c...b04

Jobber i hjemmetjenesten selv. I tilfeller hvor noen er ensomme og trenger noen å prate med, så er det vårt ansvar å ta det videre til andre passende instanser etter pasientens ønske og behov. Det kan være for eksempel dagsenter. Hvis vi skulle sitte og prate med de som trenger det, så hadde det vært mange som ikke hadde fått hjelp.

Anonymkode: f0e92...127

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Macro skrev (31 minutter siden):

Det er jeg fullstendig klar over. Så og si ALLE har det behovet, og derfor gjør jeg så godt jeg kan i likhet med mange andre.

Ufordragelig sagt av deg forresten. 

Det er altså ufordragelig å ha en annen synsvinkel enn deg?😄Du høres ut som en deilig kollega med ditt snevre syn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. De har nok ikke det. Det er helt grusomt å jobbe i hjemmesykepleien iblant. Først blir man fysisk sliten også psykisk sliten i form av at man aldri føler man strekker til. Sykere og sykere mennesker bor hjemme i dag. Legevaktene blir vanskeligere. Legekontorene har mindre kapasitet. Oppdragstiden forkortes. Listene fylles. Ledelse hører ikke. Du står mellom systemet og pasientene.

Jeg er fullstendig klar over problemet og har vært politisk motstander av løsningen med hjemmehjelp siden den ble politisk målsetning. 

Hva vi ser nå, er det jeg har advart mot.

Det er ikke det som problematiseres her. 

Det problematiseres ikke at tjenesten er blitt industriell, at den ikke har en holistisk tilnærming til bruker og ikke dekker brukerens behov. 

Det problematiske for TS er at personen gjør det som EGENTLIG er behovet som skal dekkes, og det i lys av et profesjons-etisk og politisk-økonomisk perspektiv.

Absolutt ALT annet er viktigere enn mennesket med behovet.

I diskusjonen om offentlig og privat helsevesen er dette faktisk den viktigste forskjellen. Det er nemlig et valg bestemt av hvem det er som betaler, og jeg har naivt nok trodd at norsk helsevesen var klar over hvem som EGENTLIG betaler.

Det ble oppklart i dag.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ts her. 

ts

Nei det er ikke riktig. Det er forankret i lovverket at helsepersonell skal være tydelig i sin rolle og via å hviske ut rollen mellom privatperson og helsepersonell så villeder hun disse pasientene og setter seg i en posisjon hvor hun enkelt kan utøve (misbruke) makten sin. Som helsepersonell har man en maktrelasjoner ovenfor pasienten som er åpenlyst helt avhengig av helsehjelpen. Nettopp derfor skal disse rollene være tydelig definerte. Det at hun er meldt før betyr ikke at leder tar lett på saken men heller at leder kanskje ikke hadde «nok» den gang til å gå videre med saken. Vær så snill: gå i dialog med din leder på ny. Hvis du opplever at din leder ikke tar dette på alvor må du gå over hodet på din leder. Å vite om at hun bryter helsepersonellloven uten å si ifra kan også få negative konsekvenser for deg, du har en plikt i å varsle.

Druid skrev (15 minutter siden):

Jeg er fullstendig klar over problemet og har vært politisk motstander av løsningen med hjemmehjelp siden den ble politisk målsetning. 

Det problematiseres ikke at tjenesten er blitt industriell, at den ikke har en holistisk tilnærming til bruker og ikke dekker brukerens behov. 

Det problematiske for TS er at personen gjør det som EGENTLIG er behovet som skal dekkes, og det i lys av et profesjons-etisk og politisk-økonomisk perspektiv.

I diskusjonen om offentlig og privat helsevesen er dette faktisk den viktigste forskjellen. Det er nemlig et valg bestemt av hvem det er som betaler, og jeg har naivt nok trodd at norsk helsevesen var klar over hvem som EGENTLIG betaler.

Det ble oppklart i dag.

du er helt på bærtur. Den dagen din mor eller far innleder en nære relasjon til helsepersonell som begynner å få dyre gaver av helsepersonellet, og til syvende og sist er denne personen muligens i en stor maktubalanse med en sårbar pasient, så skjønner du hvorfor vi faktisk har regler for slike ting! Det er ikke fordi man ønsker å være vanskelig. Jeg kan snu på det og si at absolutt alt helsepersonell jeg har møtt har stort sett ønsket å gi 100% på jobben, uten at de bryter helsepersonell loven, uten at de hvisker ut grenselinjen mellom privat og arbeid. Du insinuerer at de som er sin rolle bevisst og arbeider innenfor retningslinene altså gjør en «dårligere jobb»..?? - enn de helsepersonell som danner seg favoritter, og dyrker en privat relasjon med disse? Til og med på bekostning av andre pasienters rettigheter? 

Er du klar over at også enkelte helsepersonell bryter loven og misbruker svakere pasienter? Gjerne forkledd som omsorg!

Anonymkode: 384c1...fc9

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* obs! Skal stå: «begynner å gi dyre gaver TIL helsepersonellet».. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det er ikke riktig. Det er forankret i lovverket at helsepersonell skal være tydelig i sin rolle og via å hviske ut rollen mellom privatperson og helsepersonell så villeder hun disse pasientene og setter seg i en posisjon hvor hun enkelt kan utøve (misbruke) makten sin. Som helsepersonell har man en maktrelasjoner ovenfor pasienten som er åpenlyst helt avhengig av helsehjelpen. Nettopp derfor skal disse rollene være tydelig definerte. Det at hun er meldt før betyr ikke at leder tar lett på saken men heller at leder kanskje ikke hadde «nok» den gang til å gå videre med saken. Vær så snill: gå i dialog med din leder på ny. Hvis du opplever at din leder ikke tar dette på alvor må du gå over hodet på din leder. Å vite om at hun bryter helsepersonellloven uten å si ifra kan også få negative konsekvenser for deg, du har en plikt i å varsle.

du er helt på bærtur. Den dagen din mor eller far innleder en nære relasjon til helsepersonell som begynner å få dyre gaver av helsepersonellet, og til syvende og sist er denne personen muligens i en stor maktubalanse med en sårbar pasient, så skjønner du hvorfor vi faktisk har regler for slike ting! Det er ikke fordi man ønsker å være vanskelig. Jeg kan snu på det og si at absolutt alt helsepersonell jeg har møtt har stort sett ønsket å gi 100% på jobben, uten at de bryter helsepersonell loven, uten at de hvisker ut grenselinjen mellom privat og arbeid. Du insinuerer at de som er sin rolle bevisst og arbeider innenfor retningslinene altså gjør en «dårligere jobb»..?? - enn de helsepersonell som danner seg favoritter, og dyrker en privat relasjon med disse? Til og med på bekostning av andre pasienters rettigheter? 

Er du klar over at også enkelte helsepersonell bryter loven og misbruker svakere pasienter? Gjerne forkledd som omsorg!

Amen!!! 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (13 minutter siden):

Det ble oppklart i dag.

Nettop dette.

Jeg feks er fullstendig klar over hvor pressa systemet er, jeg er fullstendig inneforstått med at en sykepleier sine resurser må brukes på sykepleieroppgaver og at sykepleiere ikke kan strekkes tynnere enn de allerede er strukket. Men realiteten er at det er en dårlig måte å håndtere brukernes behov på. 
Brukerne må forholde seg til ørtogførti tjenesteytere, forstå alle inn og ut av hvem som har hvilke roller og hvorfor sykepleier Berit ikke kan gjøre en enkel liten tjeneste når hun uansett er der for det må hjemmehjelp Bertil gjøre i stede. Men nå er Bertil forsinka eller syk så da kommer noen andre på et annet tidspunkt i stede.

Om brukeren får hjelp av feks en nabo til å løse en oppgave hjemmehjelpen skulle gjort så må det sier ifra om for å ikke misbruke resursene og om noe ikke ble løst fullstendig av en av hjelpetjenestene så må noen andre kobles inn og plutselig har brukeren tilbrakt hele dagen med å vente på ulike mennesker, ulike telefoner og beskjeder. De må være hjemme til tidspunktene de har fått beskjed om for å få hjelp men de tidspunktene forskyves ofte. Både for medisiner og alt annet.

Enden på visa er at brukerne kommer i en nesten tillært hjelpeløs tilstand der de føler de maser og er i veien. De mister oversikt og kontroll over eget liv. Systemet funker ikke for noen part for det er lagt opp til å ikke fungere.

Anonymkode: 0fa0e...3dd

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hennes holdning burde være den generelle holdningen i hjemmebasert tjenester. Det er urovekkende at verken du eller leder har foreslått at vaktlistene settes basert på kontinuitet for brukerne. Det er også urovekkende at du ikke ser at det hun gir er omsorg, noe som er ekstrem mangelvare i dag i denne tjenesten. Det er positivt for brukerne at hun gir av sin egen fritid for å bidra til at brukerne føler seg sett. 
hilsen en som er pårørende til en som opplever mangel på kontinuitet av helsevesenet, ensomhet og blir svært ofte utsatt for feil pleie fordi alt skal gjøres så kjapt.

Anonymkode: 25e36...8ac

Så i stedet for å hjelpe alle som trenger det skal vi bare gi et luksustilbud til noen få? Hva med alle andre som trenger hjelp? Samma det så lenge DIN familie blir tilgodesett? 

Beklager, men ensomhet er ikke en kommunal oppgave å løse. Det er samfunnets oppgave, i form av pårørende, venner og frivillige - ikke lønnet arbeidskraft som det er ekstrem mangelvare på. 

Antall eldre skyter i været, antall unge mennesker som kan jobbe stuper. Da kan vi ikke bruke masse ekstra tid på de vi liker best. Det denne dama gjør er å rasere tjenestene til andre brukere. 

Anonymkode: 88bd6...28f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (23 minutter siden):

Det ble oppklart i dag.

Du jobber ikke i helsevesenet, og du vet helt tydelig ikke hvordan ting fungerer.

Hvordan tenker du selv at det skal løses? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jepp. Og det er som regel problematisk.

( jeg har lite kjennskap til min mors siste år, men hvis hun fikk dekket hennes typiske behov, er jeg ikke sikker på at jeg hadde bekymret meg om verdiene av gavene… Hvis han satt igjen med følelsen av at han utnyttet henne, var nok begge fornøyd)

Poenget mitt er argumentene TS legger til grunn, ikke hva venninnen har gjort. Det kan være mange ukjente faktorer i saken med venninnene som ikke kommer fram her, og mye synsing fra TS.

Men verdisynet og profesjonsynet til TS kan diskuteres, for hun er tilgjengelig til å utdype hva hun mener, og det hun mener gjør at jeg ikke vil ha tjenester fra henne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du jobber ikke i helsevesenet, og du vet helt tydelig ikke hvordan ting fungerer.

Du vet ingenting om hva jeg jobber eller ikke jobber med, uansett hva jeg hobber med det uansett ikke lov å skrive under på inlegg her på KG med at man er helsepersonell. 

Om du mener systemet fungerer helt topp i dag er det iallefall åpenbart at DU ikke jobber i helsevesenet eller noensinne har vært pasient, pårørende eller bruker av tjenester.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Annerledes. 

Det helsevesenet som beskrives, beviselig fungerer ikke etter behovet.
Og det vil kollapse mer og mer, for det er ikke designet bærekraftig. 

Du har rett i at jeg ikke jobber i helsevesenet, og jeg ser det kun når det kollapser. 

Med TS sitt profesjonsyn kan jeg si noe om HVORFOR det kollapser; det gir ingen løsninger, kun sier at ledelse må skifte fokus på hva helsevesenet har som oppgave.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du vet ingenting om hva jeg jobber eller ikke jobber med, uansett hva jeg hobber med det uansett ikke lov å skrive under på inlegg her på KG med at man er helsepersonell. 

Om du mener systemet fungerer helt topp i dag er det iallefall åpenbart at DU ikke jobber i helsevesenet eller noensinne har vært pasient, pårørende eller bruker av tjenester.

Det var da ikke deg jeg siterte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun er nok et empatisk menneske. 

Hvorfor er dette et problem?

Husker jeg jobbet i helse og fikk en strikkegenser av en pasient jeg hadde veldig god kjemi og mye morsom dialog med. Vi mennesker går ofte bedre overens med enkelte. Det burde være greit. 

Fikk beskjed av leder om at jeg ikke kunne ta imot genseren. Hun hadde ingen familie og den ble derfor kastet når hun døde. 

Anonymkode: 1e008...1f0

Fordi det er totalt uprofesjonelt. Og det bør faktisk holde med det.

Og en kan jo spørre seg om hva hun får utav det hvis hun peiler dette inne på «enkelte, enslige, eldre mennesker»? Gaver? Potensiell arv? Spanderer de mat eller annet? 

Anonymkode: b6f31...958

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 minutter siden):

Annerledes. 

Det helsevesenet som beskrives, beviselig fungerer ikke etter behovet.
Og det vil kollapse mer og mer, for det er ikke designet bærekraftig. 

Du har rett i at jeg ikke jobber i helsevesenet, og jeg ser det kun når det kollapser. 

Med TS sitt profesjonsyn kan jeg si noe om HVORFOR det kollapser; det gir ingen løsninger, kun sier at ledelse må skifte fokus på hva helsevesenet har som oppgave.

Du er jo HELT ute å kjører når du uttaler deg så bombastisk om et system du overhodet ikke har dyptgående kjennskap til! Jeg skjemmes!

De settes mer økonomiske ressurser inn i hjemmebaserte tjenester da de fleste kommuner har bygget ned sykehjemsplasser ettersom man vet at det er en eldrebølge man ikke klarer å «huse»; de må bo hjemme. Dvs at de fleste kommuner har flust av tjenester og tilbud som mange utenforstående kanskje ikke kjenner så godt til, før de er «inne» i systemet. Det finnes i de fleste kommuner sosiale tiltak (dagsenter, ambulerende dagsenter +++) som de kan benytte seg av. Som helsepersonell i hjemmetjenesten bør kollegaen til TS vite dette. Hvis kollegaen mener pasienter har et behov de ikke får dekket, kan hun på vegne av pasienten søke om vedtak. Dette er SVÆRT VANLIG at ansatte i hjemmetjenesten gjør på vegne av pasientene. Hvis man avdekker at pasienter er ensom søker de vedtak på sosiale tilbud på vegne av pasienten. 
De begynner ikke å yte tjenesten selv i egen arbeidstid og på fritid. 

Med mindre du mener vi skal vrenge opp sykepleierlønna til, tja, la oss si 750.000 i året, må du og jeg og alle i Norge belage oss på at det er sykepleier mangel i landet vårt. Det betyr at den kompetansen skal brukes der den er nødvendig. Jeg vil helst opereres av en kirurg. Det betyr at selv om pasienten på naborommet ønsker en koseprat med kirurgen både før og etter operasjon, så må heller sykepleieren ta seg av det, slik at kirurgen kan fokusere på å operere neste pasient. Akkurat det samme gjelder for denne sykepleieren som i følge TS UNNLOT å gi en KREFT pasient behandling fordi hun prioriterte altså samtale med en av sine «favoritter». 
Det er IKKE god praksis! At du fordømmer TS som helsepersonell er SKAMMELIG, og jeg GREMMES over at TS som står i et slikt etisk dilemma overhodet skal møte noen så beserwisser og åpenlyst fullstendig uvitende om sakens tema, i en slik situasjon! 

TS: alle som KAN noe om tema skjønner at du må ta tak! Snakk med leder eller leder over leder! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...