AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #41 Skrevet 19. oktober 2024 Druid skrev (13 minutter siden): Annerledes. Det helsevesenet som beskrives, beviselig fungerer ikke etter behovet. Og det vil kollapse mer og mer, for det er ikke designet bærekraftig. Du har rett i at jeg ikke jobber i helsevesenet, og jeg ser det kun når det kollapser. Med TS sitt profesjonsyn kan jeg si noe om HVORFOR det kollapser; det gir ingen løsninger, kun sier at ledelse må skifte fokus på hva helsevesenet har som oppgave. Du har rett i at det må endres, men da er det først og fremst på organisatorisk nivå. Anonymkode: 3585d...d62
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #42 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er i en vanskelig situasjon. Har en kollega (sykepleier). Vi jobber i hjemmebaserte tjenester. Min kollega gjør litt rart greier med enkelte pasienter, gjerne eldre og enslige, men også menn med koner hjemme. Dette inkluderer at kollega ønsker å gå til de pasientene hver vakt uten at det er behov for kontinuitet. Ja! Kontinuitet er veldig bra, men når en avdeling mangler sykepleier, bør ikke sykepleierne ta støttestrømper oppdrag. Hun ønsker seg de (ca 2-3stk) Hun kan droppe lunsjen sin for å spise lunsj med de hjemme, kommer og forteller at de hadde bestilt mat som kebab, burger osv. dette er eldre mennesker som jeg tror ikke liker slik mat. Hun bruker ekstremt mye tid på oppdrag som tar veldig kort tid. For eks 45min på et skrubbsår?. Hun går innom de etter arbeidstid for å gå tur med de osv. altså ha relasjon med pasienter utenfor arbeidstid??. Hun får gaver av de til jul osv. vi får ikke lov å ta i mot gaver som koster mer enn 200kr og vi deler det med avdelingen, men jeg vet at hun får gaver som er dyrere enn det og at hun ikke deler med avd. Jeg synes dette begynner å bli ille. Vi er gode venner/kolleger og jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe dette. Har veiledet henne mye ift dette. Har minnet henne på lovverk og retningslinjer. Har snakket med de som tildeler lister så de kan veilede henne osv, men det har ikke hjulpet. Dette synes jeg er veldig vanskelig! NB! For et år siden meldte en annen kollega dette til leder. Leder snakket med henne og hun overbeviste leder om at hun ikke gjør noe feil, men følger opp pasienter tett. Det stemmer ikke. Dette er ikke en sunn oppfølging! Jeg vet godt hva en sunn oppfølging er. Jeg kan ha et såroppdrag eller en palliativ pasienter en mandag, ser at noen andre står på vedkommende på tirsdag og da overtar jeg den pasienten for å følge opp en sak for eks ift å se hvordan såret er blitt eller om pasienten fikk god nok effekt av den nye smertetabletten osv. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 72609...fd7 Hva du skal gjøre? Kanskje begynne med å sette deg inn i systemet for å få hjemmesykepleier, nemlig vurdering, vedtak og så en som utfører oppdraget i henhold til vedtaket? Det du forteller skal nemlig ikke være mulig. Hjemmesykepleieren skal ha en dagsplan, der det står hva de skal gjøre hos hvem. Den dagsplanen er og så streng at ingen kan drive på å bruke allverdens tid på bagateller eller gå innom hvem som helst i beste arbeidstid. Kanskje finne deg noe bedre å skrøne om? Anonymkode: bcb6b...41f 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #43 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. jeg hadde ikke brydd meg om dette var systematisk og riktig, men det er det ikke. Jeg kan høre at hjelpepleier kolleger spørre denne kollegaer veiledning eller bistand eller de forteller om en syk pasienter og trenger hennes sykepleiekompetanse til å kontakte lege, sjekke medisiner, være med på tilsyn osv, men nei. Hun nedprioriterer de. Bryr seg ikke og sender avgårdet en frustrert kollega. Saken hos den syke pasienten dras langt og kanskje havner pasienten på sykehus etter mye plager. Litt senere kan hun dra til en av «sine» og bruke svært god tid der for å gi dem bedre livskvalitet. ER DET RIKTIG?? senest forrige uke måtte jeg rydde oppi en kreftsyk pasient sin sak fordi det ikke ble tatt tak i av henne, fordi hun gikk tur med en av sine. ER DET RIKTIG?? jeg var oppriktig lei av meg når jeg kom til denne pasienten som nå endelig fikk plass på en palliativ avdeling. ts Anonymkode: 72609...fd7 Dette må åpenbart rapporteres til leder. Får ikke leder gjort noe med det, ta det videre oppover i systemet. Å nekte å følge oppsatte rutiner, forpliktelser, retningslinjer og lovverk er ikke ok, enkelt og greit. Anonymkode: b6f31...958 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #44 Skrevet 19. oktober 2024 Druid skrev (25 minutter siden): Du har rett i at jeg ikke jobber i helsevesenet, og jeg ser det kun når det kollapser. Med TS sitt profesjonsyn kan jeg si noe om HVORFOR det kollapser; det gir ingen løsninger, kun sier at ledelse må skifte fokus på hva helsevesenet har som oppgave. Kilde: https://snl.no/Dunning-Kruger-effekten. Anonymkode: 384c1...fc9 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #45 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er i en vanskelig situasjon. Har en kollega (sykepleier). Vi jobber i hjemmebaserte tjenester. Min kollega gjør litt rart greier med enkelte pasienter, gjerne eldre og enslige, men også menn med koner hjemme. Dette inkluderer at kollega ønsker å gå til de pasientene hver vakt uten at det er behov for kontinuitet. Ja! Kontinuitet er veldig bra, men når en avdeling mangler sykepleier, bør ikke sykepleierne ta støttestrømper oppdrag. Hun ønsker seg de (ca 2-3stk) Hun kan droppe lunsjen sin for å spise lunsj med de hjemme, kommer og forteller at de hadde bestilt mat som kebab, burger osv. dette er eldre mennesker som jeg tror ikke liker slik mat. Hun bruker ekstremt mye tid på oppdrag som tar veldig kort tid. For eks 45min på et skrubbsår?. Hun går innom de etter arbeidstid for å gå tur med de osv. altså ha relasjon med pasienter utenfor arbeidstid??. Hun får gaver av de til jul osv. vi får ikke lov å ta i mot gaver som koster mer enn 200kr og vi deler det med avdelingen, men jeg vet at hun får gaver som er dyrere enn det og at hun ikke deler med avd. Jeg synes dette begynner å bli ille. Vi er gode venner/kolleger og jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe dette. Har veiledet henne mye ift dette. Har minnet henne på lovverk og retningslinjer. Har snakket med de som tildeler lister så de kan veilede henne osv, men det har ikke hjulpet. Dette synes jeg er veldig vanskelig! NB! For et år siden meldte en annen kollega dette til leder. Leder snakket med henne og hun overbeviste leder om at hun ikke gjør noe feil, men følger opp pasienter tett. Det stemmer ikke. Dette er ikke en sunn oppfølging! Jeg vet godt hva en sunn oppfølging er. Jeg kan ha et såroppdrag eller en palliativ pasienter en mandag, ser at noen andre står på vedkommende på tirsdag og da overtar jeg den pasienten for å følge opp en sak for eks ift å se hvordan såret er blitt eller om pasienten fikk god nok effekt av den nye smertetabletten osv. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 72609...fd7 Min mormor på 86 liker godt både kebab, sushi og hamburger. Alder har ikke noe med smakspreferanser å gjøre. Anonymkode: b4cb0...019 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #46 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du er jo HELT ute å kjører når du uttaler deg så bombastisk om et system du overhodet ikke har dyptgående kjennskap til! Jeg skjemmes! De settes mer økonomiske ressurser inn i hjemmebaserte tjenester da de fleste kommuner har bygget ned sykehjemsplasser ettersom man vet at det er en eldrebølge man ikke klarer å «huse»; de må bo hjemme. Dvs at de fleste kommuner har flust av tjenester og tilbud som mange utenforstående kanskje ikke kjenner så godt til, før de er «inne» i systemet. Det finnes i de fleste kommuner sosiale tiltak (dagsenter, ambulerende dagsenter +++) som de kan benytte seg av. Som helsepersonell i hjemmetjenesten bør kollegaen til TS vite dette. Hvis kollegaen mener pasienter har et behov de ikke får dekket, kan hun på vegne av pasienten søke om vedtak. Dette er SVÆRT VANLIG at ansatte i hjemmetjenesten gjør på vegne av pasientene. Hvis man avdekker at pasienter er ensom søker de vedtak på sosiale tilbud på vegne av pasienten. De begynner ikke å yte tjenesten selv i egen arbeidstid og på fritid. Med mindre du mener vi skal vrenge opp sykepleierlønna til, tja, la oss si 750.000 i året, må du og jeg og alle i Norge belage oss på at det er sykepleier mangel i landet vårt. Det betyr at den kompetansen skal brukes der den er nødvendig. Jeg vil helst opereres av en kirurg. Det betyr at selv om pasienten på naborommet ønsker en koseprat med kirurgen både før og etter operasjon, så må heller sykepleieren ta seg av det, slik at kirurgen kan fokusere på å operere neste pasient. Akkurat det samme gjelder for denne sykepleieren som i følge TS UNNLOT å gi en KREFT pasient behandling fordi hun prioriterte altså samtale med en av sine «favoritter». Det er IKKE god praksis! At du fordømmer TS som helsepersonell er SKAMMELIG, og jeg GREMMES over at TS som står i et slikt etisk dilemma overhodet skal møte noen så beserwisser og åpenlyst fullstendig uvitende om sakens tema, i en slik situasjon! TS: alle som KAN noe om tema skjønner at du må ta tak! Snakk med leder eller leder over leder! Anonymkode: 384c1...fc9 Dette👍 Anonymkode: f0e92...127
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #47 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du vet ingenting om hva jeg jobber eller ikke jobber med, uansett hva jeg hobber med det uansett ikke lov å skrive under på inlegg her på KG med at man er helsepersonell. Om du mener systemet fungerer helt topp i dag er det iallefall åpenbart at DU ikke jobber i helsevesenet eller noensinne har vært pasient, pårørende eller bruker av tjenester. Anonymkode: 0fa0e...3dd Hvor står det forresten i reglementet her at det ikke er lov å skrive at man er helsepersonell? Det er riktignok ikke lov å gi helseråd og signere som helsepersonell. Noe som sier seg selv. Anonymkode: f0e92...127 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #48 Skrevet 19. oktober 2024 Hva slags gaver er det snakk om da? Får en følelse av sjalusi her i bildet. Ikke over gaver osv men over at kollegaen din er godt likt blant brukerne Anonymkode: 4c462...659 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #49 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva slags gaver er det snakk om da? Får en følelse av sjalusi her i bildet. Ikke over gaver osv men over at kollegaen din er godt likt blant brukerne Anonymkode: 4c462...659 Nei. Absolutt ingen sjalusi. Min kollega har faktisk fått mange uheldige tilbakemeldinger fra brukere som klage på at hun «stresset, slurvete, vil bare bli ferdig, be dem ringe kontoret, sier det de spør om ikke står på oppdraget. jeg skal ikke skryte, men jeg er veldig godt likt av brukere og ansatte. Jeg strekker meg langt på en måte som ikke er uproft, som ikke setter pasientsikkerheten i fare og som ikke gjør at jeg blander jobb og privatliv. Nei. Jeg går ikke tur med de ETTER jobb, men jeg gjør gjorde vurderinger og kartlegginger slik at de får hjelp av rett mennesker. En av mine primærpasienter hadde behov for gåtrening. Jeg og pasienten la inn en god søknad hvor vi undersøkte og begrunnet godt. Jeg brukte 2 hele dager på det, da vi trengte legeopplysninger osv. Pasienten får nå gåtrening av mestringsteam 3 ganger i uken. Dette gjør at jeg kan gjøre mine sykepleieoppgaver samtidig som jeg vet pasienten får den hjelpen han skal ha av den som er best på å gi den hjelpen. Dette gjør at jeg har tid og energi til å hjelpe flere pasienten i vår tjeneste med å trekke i tråder. Gjøre gode vurderinger/kartlegginger for at de skal ha den hjelpen av den de skal ha av! For å besvare spørsmålet ditt, det er snakk om gaver verdt 1000 plus/minus. jeg klarer meg veldig fint uten å få gaver fra mine pasienter. Jeg liker faktisk ikke det😂. Søt av de å gi konfekt eller lignende til avdelingen, men vil ikke ha en flaske fin og blomster fordi jeg har gjort min jobb! Så nei. Jeg er ikke sjalu. Jeg blir beskrevet som dyktig og ryddig og det tror jeg faktisk at jeg er. Jeg liker å gå den rette veien slik ah de skal ha den hjelpen dersom jeg blir syk! ts Anonymkode: 72609...fd7 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #50 Skrevet 19. oktober 2024 Ts igjen… Og når det er sagt… Når det har vært juleaften og rolig vakt. Så har vi delt oss for å besøke de vi VET sitter alene den kvelden. Vi har tatt med oss julemat fra omså fjordlan og sittet med de så lenge vi kunne. Dette diskuterte vaktlaget og alle visste hvor alle var. Vi har tatt med oss kake fra vår kafe og gratulert 100 åringer som vi VET ikke har noen som kommer innom den dagen. Vi har handlet i butikken for den som ikke hadde noe mat, fra våre egne penger fordi vi nekter å la noen sove sulten!!! Dette gjør vi som team. Jeg overtar gjerne oppdraget til den kollega som vil handle for Olga på 82 på en lørdag hvor hjemmehjelp er stengt og pårørende er bortreist. Vi jobber med hjertet, men får at det skal gå rundt så må det være systematisk og etisk riktig. Dere som ikke jobber i helsevesenet og spesielt i hjemmesykepleien, vil aldri forstå!!!😭😭 Anonymkode: 72609...fd7 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #51 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her! ser jeg skulle skrevet innlegget mitt bedre. Uansett hvor flott dette er, så skal ikke pleiere ha private relasjoner med pasienter. Det er rett og slett uproft.ja, eldre liker også kebab, men man skal egentlig ikke dra hjem til de og spise lunsj med de uten å ha oppdrag der. Skal ikke går med tur med de UTENFORA arbeidstid. Ha veldig private samtaler med de osv. jeg støtter at man strekker seg langt for pasienten og at man tenker utenfor boksen, men dersom det går utover andre pasienter og ansatte. Det kan skape forvirring og misforståelse for pasientene. Det kan føre til følelse av maktløshet, det er rett og slett uproft. Dersom pasienten har behov for samtaler evt andre tjenester, må de kobles inn på en riktig måte slik at de får den hjelpen uavhengig av hvem som er på jobb. dette handler ikke om å ikke være empatisk, men om hva som er etisk riktig og ikke. Anonymkode: 72609...fd7 Herregud du virker så rigid og regelorientert, at det er på tide og få seg en oppvekker. At man har et lovverk eller retningslinjer, betyr IKKE at alt skal følges etter punkt og prikke. Så lenge det ikke går utover liv eller helse, eller går utover andre brukere. Jeg regner med at du lærte om kritisk tenkning på sykepleiestudiet? Hva som er etisk riktig å gjøre er en individuell vurdering man må ta, men da må man også kunne argumentere hva som er til brukerens beste. Jeg tror du har godt av å sette deg inn i brukerens perspektiv, enten om du er ny eller gammel i gamet. En dag sitter du også der, og trenger hjelp. Hvis man fortsetter med den holdningen du har, blir samfunnet bare mer fokusert på effektivitet og regelorientering. Ikke det å se mennesket bak. Anonymkode: 3fc78...e82 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #52 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herregud du virker så rigid og regelorientert, at det er på tide og få seg en oppvekker. At man har et lovverk eller retningslinjer, betyr IKKE at alt skal følges etter punkt og prikke. Så lenge det ikke går utover liv eller helse, eller går utover andre brukere. Jeg regner med at du lærte om kritisk tenkning på sykepleiestudiet? Hva som er etisk riktig å gjøre er en individuell vurdering man må ta, men da må man også kunne argumentere hva som er til brukerens beste. Jeg tror du har godt av å sette deg inn i brukerens perspektiv, enten om du er ny eller gammel i gamet. En dag sitter du også der, og trenger hjelp. Hvis man fortsetter med den holdningen du har, blir samfunnet bare mer fokusert på effektivitet og regelorientering. Ikke det å se mennesket bak. Anonymkode: 3fc78...e82 Retningslinjer? Lovverk!! Og etisk vurdering er ikke opp til hver enkelt å bedømme! Tenk hvis jeg tenkte at den som uansett har valgt å ruse seg ikke fortjener hjelp så jeg gidder ikke møte opp og velger heller å bruke tiden på den med kreft istedet? Anonymkode: 3585d...d62
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #53 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Herregud du virker så rigid og regelorientert, at det er på tide og få seg en oppvekker. At man har et lovverk eller retningslinjer, betyr IKKE at alt skal følges etter punkt og prikke. Så lenge det ikke går utover liv eller helse, eller går utover andre brukere. Jeg regner med at du lærte om kritisk tenkning på sykepleiestudiet? Hva som er etisk riktig å gjøre er en individuell vurdering man må ta, men da må man også kunne argumentere hva som er til brukerens beste. Jeg tror du har godt av å sette deg inn i brukerens perspektiv, enten om du er ny eller gammel i gamet. En dag sitter du også der, og trenger hjelp. Hvis man fortsetter med den holdningen du har, blir samfunnet bare mer fokusert på effektivitet og regelorientering. Ikke det å se mennesket bak. Anonymkode: 3fc78...e82 Helsepersonell har lover og regler man må forholde seg til av gode grunner. Og det er unødvendig med diskusjoner som består av synsinger og meninger som i denne tråden. Anonymkode: f0e92...127 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #54 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Herregud du virker så rigid og regelorientert, at det er på tide og få seg en oppvekker. At man har et lovverk eller retningslinjer, betyr IKKE at alt skal følges etter punkt og prikke. Så lenge det ikke går utover liv eller helse, eller går utover andre brukere. Jeg regner med at du lærte om kritisk tenkning på sykepleiestudiet? Hva som er etisk riktig å gjøre er en individuell vurdering man må ta, men da må man også kunne argumentere hva som er til brukerens beste. Jeg tror du har godt av å sette deg inn i brukerens perspektiv, enten om du er ny eller gammel i gamet. En dag sitter du også der, og trenger hjelp. Hvis man fortsetter med den holdningen du har, blir samfunnet bare mer fokusert på effektivitet og regelorientering. Ikke det å se mennesket bak. Anonymkode: 3fc78...e82 Jeg hører at du ikke er helsepersonell. Mener du at det er riktig å nedprioritere alvorlig syke, sårbare pasienter for å drikke kaffe hos Ole fordi man liker Ole. Han har jobbet som magiker, komiker og dere har god kjemi. Kona hans døde for 5 år siden og han sitter en del alene. Derfor skal jeg som sykepleier be assistenten om å finne ut av det selv når assistenten ringer og sier Olga er smertepåvirket og fikk ikke effekt av Morfinen? Er deg greit tenker du? JA! Ole trenger noen å snakke med, men Ole har verken kreft eller smerter eller et sår som verker. Du kan hjelpe Ole med å søke dagsenter/hjerterom, du kan hjelpe han undersøke muligheten for besøksvenn, frivillighegssentral osv, men du kan da ikke sitte å drikke kaffe eller gå tur med han som ansvarsvakt på kveld og helg når de kolleger trenger deg i huset for veiledning for å låse ut medisiner fra medisinrommet. DU KAN IKKE LA NOEN VENTE MED SMERTER OG UBEHAG FOR Å DEKKE ET SOSIALT BEHOV SOM IKKE HASTER. DU KAN HELLER IKKE FORSINKE DINE KOLLEGER OG GI DEM EKSTRA STRESS! Flere av dere får meg til å klikke. Dere burde vært i en min situasjon for å forstå. ts Anonymkode: 72609...fd7 1 2 1
Druid Skrevet 19. oktober 2024 #55 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De settes mer økonomiske ressurser inn i hjemmebaserte tjenester da de fleste kommuner har bygget ned sykehjemsplasser ettersom man vet at det er en eldrebølge man ikke klarer å «huse»; de må bo hjemme. Det finnes INGEN mulighetsrom for å økonomisk forsvare hjemmehjelp opp mot sykehjem, eldrehjem og eldreboliger. Absolutt INGEN. Dette er selvfølgeligheter. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dvs at de fleste kommuner har flust av tjenester og tilbud som mange utenforstående kanskje ikke kjenner så godt til, før de er «inne» i systemet. Det finnes i de fleste kommuner sosiale tiltak (dagsenter, ambulerende dagsenter +++) som de kan benytte seg av. Som helsepersonell i hjemmetjenesten bør kollegaen til TS vite dette. Hvis kollegaen mener pasienter har et behov de ikke får dekket, kan hun på vegne av pasienten søke om vedtak. Dette er SVÆRT VANLIG at ansatte i hjemmetjenesten gjør på vegne av pasientene. Hvis man avdekker at pasienter er ensom søker de vedtak på sosiale tilbud på vegne av pasienten. Dette er sikkert veldig flotte tjenester og verdifulle tiltak. Men de administrative prinsippene som man legger til grunn, har ingenting i helsevesenet å gjøre. Og det forklarer mange av pressesakene som oppstår. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med mindre du mener vi skal vrenge opp sykepleierlønna til, tja, la oss si 750.000 i året, må du og jeg og alle i Norge belage oss på at det er sykepleier mangel i landet vårt. Hvis alt som skal til for å løse sykepleiermangelen er å begynne å lønne dem, må vi begynne med en gang. Det er billige løsninger. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det betyr at den kompetansen skal brukes der den er nødvendig. Jeg vil helst opereres av en kirurg. Det betyr at selv om pasienten på naborommet ønsker en koseprat med kirurgen både før og etter operasjon, så må heller sykepleieren ta seg av det, slik at kirurgen kan fokusere på å operere neste pasient. Det er så, og det er egentlig ikke industrialiseringen helt separat jeg har problemer med, men at vi i profesjonaliseringen av denne har slutter å forholde oss til brukeren. Den «kosepraten», som er nødvendig og også nyttig, blir ikke gjort fordi ingen har den oppgaven lenger. AnonymBruker skrev (2 timer siden): At du fordømmer TS som helsepersonell er SKAMMELIG, Jeg fordømmer egentlig ikke TS, jeg fordømmer helsevesenet for ikke å gjøre den jobben de er satt til. Nemlig å ta vare på mennesker. 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #56 Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Herregud du virker så rigid og regelorientert, at det er på tide og få seg en oppvekker. At man har et lovverk eller retningslinjer, betyr IKKE at alt skal følges etter punkt og prikke. Så lenge det ikke går utover liv eller helse, eller går utover andre brukere. Jeg regner med at du lærte om kritisk tenkning på sykepleiestudiet? Hva som er etisk riktig å gjøre er en individuell vurdering man må ta, men da må man også kunne argumentere hva som er til brukerens beste. Jeg tror du har godt av å sette deg inn i brukerens perspektiv, enten om du er ny eller gammel i gamet. En dag sitter du også der, og trenger hjelp. Hvis man fortsetter med den holdningen du har, blir samfunnet bare mer fokusert på effektivitet og regelorientering. Ikke det å se mennesket bak. Anonymkode: 3fc78...e82 Jeg er ikke regelorientert at all! Jeg er faktisk kjent som «pasientens advokat». Jeg hater urett, favorisering, dårlige systemet og system som liksom skal komme foran pasienten. Nylig hadde jeg en lang diskusjon med min koordinerende hvor vedkommende ville ha meg til å sette opp besøk kl 13 fordi det passer drift. Jeg kjenner pasienten og vet at 13 er pasientens eneste hviletidspunkt grunnet sondeernæring, dialyse, medisiner osv. jeg ga meg ikke for pasienten fikk nok tid og tid som ikke gjør at hj.spl dukker opp eneste gangen han kan hvile. jeg har faktisk videreutdanning i Helserett. Du forstår meg ikke… Anonymkode: 72609...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #57 Skrevet 19. oktober 2024 Druid skrev (2 minutter siden): Jeg fordømmer egentlig ikke TS, jeg fordømmer helsevesenet for ikke å gjøre den jobben de er satt til. Nemlig å ta vare på mennesker Helsevesenet tar vare på mennesker, det skal jeg love deg. Men akkurat det sosiale behovet har hjemmesykepleien liten kapasitet til å stå for. Derfor har vi andre tjenester for hjemmeboende som tar seg av det ved behov. Anonymkode: f0e92...127 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #58 Skrevet 19. oktober 2024 Jeg vet hvem jeg hadde ønsket tok seg av mine gamle slektninger, og det er ikke deg TS.. Allmenningens tragedie. I stedet for å endre systemet som alle er enige ikke fungerer, så vil folkene i systemet de misliker slå ned på menneskene som ikke tilpasser seg systemet. Også lurer man på hvorfor systemet ikke endres.. Anonymkode: 3a336...31c 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #59 Skrevet 19. oktober 2024 Druid skrev (11 minutter siden): Det finnes INGEN mulighetsrom for å økonomisk forsvare hjemmehjelp opp mot sykehjem, eldrehjem og eldreboliger. Absolutt INGEN. Dette er selvfølgeligheter. Dette er sikkert veldig flotte tjenester og verdifulle tiltak. Men de administrative prinsippene som man legger til grunn, har ingenting i helsevesenet å gjøre. Og det forklarer mange av pressesakene som oppstår. Hvis alt som skal til for å løse sykepleiermangelen er å begynne å lønne dem, må vi begynne med en gang. Det er billige løsninger. Det er så, og det er egentlig ikke industrialiseringen helt separat jeg har problemer med, men at vi i profesjonaliseringen av denne har slutter å forholde oss til brukeren. Den «kosepraten», som er nødvendig og også nyttig, blir ikke gjort fordi ingen har den oppgaven lenger. Jeg fordømmer egentlig ikke TS, jeg fordømmer helsevesenet for ikke å gjøre den jobben de er satt til. Nemlig å ta vare på mennesker. Igjen: du vet virkelig ikke hva du snakker om! Helsepersonell som jobber tett på eldre og syke vil fortelle deg om eldre som blir overbehandlet, leger som vegrer seg for å sette HLR - (gjerne pga slike som deg) - eldre som tvangsmates på sykehjem er det heldigvis begynt å bli slutt på. Vi lever LENGE i Norge nettopp pga det helsevesenet og slike som TS. Problemet er at vi som samfunn har institusjonalisert omsorg og mener at det skal vi slippe å gjøre for våre eldre, svake selv, det skal staten ta seg av. KRAVET til helsetjenestene står ikke i stil med hva vi evner å yte grunnet mangel på PERSONELL, ikke penger! Vi har rett og slett ikke hender nok! Du kan bidra via å gidde å kjøpe inn til din egen syke mor, og yte naboen litt medmenneskelig omsorg. Flere med deg må VÅKNE, det kommer til å skje en STOR endring i helsetjenestene våre fremover. I dag yter hjemmebaserte tjenster så somnsi ALT av m tjenester, la meg gi noen enkle eksempel: Innkjøp av matvarer, Grunnmeggende hygiene, Utlevering av medisiner,støttesamtaler, ta jevnlig vekt og kartlegging av ernæringsstatus, jevnlige samtaler med fastlege, følge til fastlege, følge til sykehus, bistand med transport, følge til transport, bestilling av andre kommunale tjenester, renhold, sengeskift, vaske klær, vaske kopper og karr, tørke over kjøkkenbenken, hente inn avisa, Rydding av bolig, Innkjøp av møbler/klær, sosiale sammenkomster med servering av mat, matbringing fra storkjøkken, varming og tilberedning av mat, koking av kaffe. Osv osv osv. Forventingen til hva norske helsetjenester skal levere er nærmest GRENSELØST, og det er så ufattelig respektløst, uvitende og nedlatende å hevde at helsevesenet «ikke gjør jobben den er satt til, nemlig å ta vare på mennesker». Du bor i et land med verden BESTE helsetjenester og bruker anledningen til å sutre over en tjeneste du åpenlyst har NULL innsikt i, of samtidig trashe TS som er en av de som ofrer sin julaften, sine kvelder, sin helse m.m - i denne jobben. Du skylder henne en beklagelse men den kommer vel aldri, det krever jo litt ydmykhet å gi noe slikt. Det norske folk har ekstreme krav til hva offentlig sektor skal levere og her må faktisk kravene skrues ned. Gamle må også få lov til å bli syke, og til slutt dø, uten at leger, sykepleiere og norsk helsevesen skal klandres for manglende «måloppnåelse». Jeg har forøvrig selv tatt vare på mine foreldre når de ble syke, og når en av dem døde. Men jeg vet at det er det særdeles få i det norske samfunn som gjør, den oppgaven er tildelt staten må vite. Anonymkode: 384c1...fc9
Macro Skrevet 19. oktober 2024 #60 Skrevet 19. oktober 2024 Mizzy skrev (3 timer siden): Det er altså ufordragelig å ha en annen synsvinkel enn deg?😄Du høres ut som en deilig kollega med ditt snevre syn Du antyder at jeg gjør jobben min dårlig og at jeg har dårlige mennesklige egenskaper. Jeg har bidratt med min faktiske erfaring her, ikke hva jeg personlig mener er god nok helsehjelp i dagens Norge. Nå antyder du jeg er en dårlig kollega også. Du bare lirer av deg dritt uten noen bakgrunn for det. Du må gjerne være uenig, men personangrep sier mer om deg enn meg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå