Gå til innhold

Dilema! Min sykepleierkollega har litt rare relasjoner med enkelte pasienter!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en vanskelig situasjon. Har en kollega (sykepleier). Vi jobber i hjemmebaserte tjenester. Min kollega gjør litt rart greier med enkelte pasienter, gjerne eldre og enslige, men også menn med koner hjemme. Dette inkluderer at kollega ønsker å gå til de pasientene hver vakt uten at det er behov for kontinuitet. Ja! Kontinuitet er veldig bra, men når en avdeling mangler sykepleier, bør ikke sykepleierne ta støttestrømper oppdrag. Hun ønsker seg de (ca 2-3stk)  Hun kan droppe lunsjen sin for å spise lunsj med de hjemme, kommer og forteller at de hadde bestilt mat som kebab, burger osv. dette er eldre mennesker som jeg tror ikke liker slik mat. Hun bruker ekstremt mye tid på oppdrag som tar veldig kort tid. For eks 45min på et skrubbsår?. Hun går innom de etter arbeidstid for å gå tur med de osv. altså ha relasjon med pasienter utenfor arbeidstid??. Hun får gaver av de til jul osv. vi får ikke lov å ta i mot gaver som koster mer enn 200kr og vi deler det med avdelingen, men jeg vet at hun får gaver som er dyrere enn det og at hun ikke deler med avd.  Jeg synes dette begynner å bli ille. Vi er gode venner/kolleger og jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe dette. Har veiledet henne mye ift dette. Har minnet henne på lovverk og retningslinjer. Har snakket med de som tildeler lister så de kan veilede henne osv, men det har ikke hjulpet. Dette synes jeg er veldig vanskelig! 

NB! For et år siden meldte en annen kollega dette til leder. Leder snakket med henne og hun overbeviste leder om at hun ikke gjør noe feil, men følger opp pasienter tett. Det stemmer ikke. Dette er ikke en sunn oppfølging! Jeg vet godt hva en sunn oppfølging er. Jeg kan ha et såroppdrag eller en palliativ pasienter en mandag, ser at noen andre står på vedkommende på tirsdag og da overtar jeg den pasienten for å følge opp en sak for eks ift å se hvordan såret er blitt eller om pasienten fikk god nok effekt av den nye smertetabletten osv.

Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 72609...fd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ikke gjøre noe som helst. Hun mister nok snart jobben sin. Problem solved. 

Anonymkode: d48af...738

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at dette ikke er lov og blablabla. Men det er noe veldig feil i dagens kapitalistiske samfunn når det at noen får en god relasjon og vil hjelpe hverandre er blitt noe negativt. Nei, alt skal være klinisk og regulert. I stedet for å komme fra hjertet. Det er en syk, syk verden. 

Anonymkode: 6eca0...5b7

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nok et empatisk menneske. 

Hvorfor er dette et problem?

Husker jeg jobbet i helse og fikk en strikkegenser av en pasient jeg hadde veldig god kjemi og mye morsom dialog med. Vi mennesker går ofte bedre overens med enkelte. Det burde være greit. 

Fikk beskjed av leder om at jeg ikke kunne ta imot genseren. Hun hadde ingen familie og den ble derfor kastet når hun døde. 

Anonymkode: 1e008...1f0

• Liker 8
  • Hjerte 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du melde videre. Siden det ikke har hjulpet å melde fra til leder, så synes jeg du og den andre kollegaen som tidligere har klaget på henne må klage henne inn sammen. Altså til Statsforvalteren, Helsetilsynet.

Det du forteller virker såpass alvorlig at hun bryter lover hun er forpliktet å følge, og ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at det også er langt mer alvorlig enn "bare" det du vet om.

Meld fra, denne personen er ikke lenger en venninne av deg. For tross at du har forsøkt å være venninne med henne, så stoler hun tydeligvis på at du ikke melder videre. Og det gjør at hun tror hun er trygg, og trolig eskalerer utnyttelsen av de eldre. Dette MÅ bli stoppet - og da må du og din kollega gå over lokal ledelse!

Anonymkode: a550a...410

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes holdning burde være den generelle holdningen i hjemmebasert tjenester. Det er urovekkende at verken du eller leder har foreslått at vaktlistene settes basert på kontinuitet for brukerne. Det er også urovekkende at du ikke ser at det hun gir er omsorg, noe som er ekstrem mangelvare i dag i denne tjenesten. Det er positivt for brukerne at hun gir av sin egen fritid for å bidra til at brukerne føler seg sett. 
hilsen en som er pårørende til en som opplever mangel på kontinuitet av helsevesenet, ensomhet og blir svært ofte utsatt for feil pleie fordi alt skal gjøres så kjapt.

Anonymkode: 25e36...8ac

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun er nok et empatisk menneske. 

Hvorfor er dette et problem?

Husker jeg jobbet i helse og fikk en strikkegenser av en pasient jeg hadde veldig god kjemi og mye morsom dialog med. Vi mennesker går ofte bedre overens med enkelte. Det burde være greit. 

Fikk beskjed av leder om at jeg ikke kunne ta imot genseren. Hun hadde ingen familie og den ble derfor kastet når hun døde. 

Anonymkode: 1e008...1f0

Empatisk? Hun bruker av tiden til pasienter hun har ansvar for, pasienter som har konkrete problemer og hjelpebehov, for å gi ekstra tid til de hun favoriserer. Hvor får du empati fra?

Hun har misforstått sin rolle og sitt ansvar totalt. Dette må meldes.

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke konkret hva hun gjør galt annet enn å ta imot gaver?

hun bruker sin egen fritid på brukerne og bruker lengre tid enn du synes er nødvendig. Dette er enslige mennesker, sier du. 

i mine øyne er hun empatisk og omsorgsfull, og hun kommer til å brenne seg ut. Hun har ikke et avklart forhold mellom privatliv og arbeidsliv, hvilket til sist går utover henne, men som per i dag kommer brukerne til gode. 

det er et spørsmål om hun utnytter de eldre og enslige. På hvilken måte gjør hun det, evt? Betaler de for hennes lunsj? 

hadde jeg vært i den bransjen hadde jeg vært som henne fordi det er systemet det er noe galt med. Hjemmesykepleien fungerer ikke adekvat når man skal forte seg ut og inn for å være mest mulig tids effektivt. De fleste eldre og ensomme trenger tid med andre. De trenger selskap for å klare å spise. De trenger engasjerte hjemmesykepleiere slik som din kollega.

jeg har vært som din kollega, der jeg på grunn av empati, omsorg, kjærlighet og frustrasjon på systemet strakk meg langt utover mitt mandat for å hjelpe de som trengte det. 

om hennes intensjoner derimot er å loppe de for penger, så må man komme til bunns i det, Men saken er allerede undersøkt? Om hun blir utnevnt som testament-arving, så vil hun uansett ikke kunne ta imot arv pga regelverk. 

Anonymkode: a1fca...a33

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (1 minutt siden):

Empatisk? Hun bruker av tiden til pasienter hun har ansvar for, pasienter som har konkrete problemer og hjelpebehov, for å gi ekstra tid til de hun favoriserer. Hvor får du empati fra?

Nei, leder har misforstått sitt ansvar med å gi sine ansatte altfor lite tid til hver enkelt. Det står ingenting i innlegget om at hun gir mindre tid til sine andre pasienter.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, leder har misforstått sitt ansvar med å gi sine ansatte altfor lite tid til hver enkelt. Det står ingenting i innlegget om at hun gir mindre tid til sine andre pasienter.

Nei, men da går det ut over kollegaene hennes. Ja visst er det et lederansvar, men lederen trenger å få beskjed om at hun gjør slikt. Det hadde jo vært supert om vi hadde en time til å hjelpe med støttetrømper, men at alle begynner å kjøre sololøp vil ødelegge totalt selv om det er bra lokalt. Skal det endres må det tas andre veien.

Om kollegaen skal ta feks 3 ekstra oppdrag for å dekke inn det denne "omsorgsfulle" ikke rekker så sier det seg selv at en eller flere pasienter taper et eller annet sted. Det er godt å være pårørende når du ser en pleier tar seg god tid med "din", men det er også helt jævlig å være pårørende når du ser at din egen blir nedprioritert.

Det hele er så enkel matematikk som man får det. Der en tjener, taper en annen. At taperen forskyves til en annens arbeidsliste løser ingen ting.

Endret av Macro
Skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (8 minutter siden):

Nei, men da går det ut over kollegaene hennes. Ja visst er det et lederansvar, men lederen trenger å få beskjed om at hun gjør slikt. Det hadde jo vært supert om vi hadde en time til å hjelpe med støttetrømper, men at alle begynner å kjøre sololøp vil ødelegge totalt selv om det er bra lokalt. Skal det endres må det tas andre veien.

Om kollegaen skal tra feks 3 ekstra oppdrag for å dekke inn det denne "omsorgsfulle" ikke rekker så sier det seg selv at en eller flere pasienter taper et eller annet sted. Det er godt å være pårørende når du ser en pleier tar seg god tid med "din", men det er også helt jævlig å være pårørende når du ser at din egen blir nedprioritert.

Det hele er så enkel matematikk som man får det. Der en tjener, taper en annen. At taperen forskyves til en annens arbeidsliste løser ingen ting.

Og da tenker du at løsningen er å si til leder at den som gjør det slik det burde gjøres, gjør noe feil? Eller bør det kanskje meldes avvik på det omvendte for å endre systemet? Tygg litt på den du. 
Det er ingen som taper på at en bruker fritiden sin på pasienter, den tiden eier ikke arbeidsgiver. 

Skal det skje en endring så må faktisk de ansatte i helsetjenesten begynne å vise hvordan man skal ha det for å sikre brukerne den tjenesten de burde ha. At dere er nikkedukker etter et system som ikke virker, bidrar bare til å opprettholde det. Regelryttere bidrar sjeldent til en positiv løsning for brukerne. Omsorg, tilstedeværelse og empati derimot..

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og da tenker du at løsningen er å si til leder at den som gjør det slik det burde gjøres, gjør noe feil? Eller bør det kanskje meldes avvik på det omvendte for å endre systemet? Tygg litt på den du. 
Det er ingen som taper på at en bruker fritiden sin på pasienter, den tiden eier ikke arbeidsgiver. 

Skal det skje en endring så må faktisk de ansatte i helsetjenesten begynne å vise hvordan man skal ha det for å sikre brukerne den tjenesten de burde ha. At dere er nikkedukker etter et system som ikke virker, bidrar bare til å opprettholde det. Regelryttere bidrar sjeldent til en positiv løsning for brukerne. Omsorg, tilstedeværelse og empati derimot..

Jeg har tygd mye og vel etter mange år i helse. Det er tildeling og ledere som velger ant ansatt og antall brukere opp mot hverandre. Det hele er et spørsmål om økonomi og det igjen er et politisk spørsmål. Etter min erfaring er det verken brukere eller pleiere som sitter med makt, men ressurssterke pårørende. Og skal det bli en jevn, god og rettferdig løsning så må vi som samfunn bestemme det.

Hva hun bruker tiden sin på bryr meg midt bak. Jeg snakker om hva hun driver med på jobb.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt frustrasjonen rundt at dette påvirker andre pasienter og kollegaer negativt men dæven så innihampen på trynet der er at det ikke er rom for å ordne med støttestrømper og spaserturer for eksempel. Det er helsehjelp det også selv om systemet ikke har kapsitet til å yte all hjelpen beukerne behøver. Helsehjelp er kroner, øre og tid mer enn det er hjelp og støtte på individuellt nivå.
Svigermor trengte hjelp til å få støttestrømpene av og på da hun hadde kreft, uten de hadde fikk hun mye mer vondt og naturlig nok dårligere livskvalitet så det skar oss i hjertet å høre om de gangene hun satt å venta forjeves på å få hjelp med de når vi selv var alt for langt unna til å kunne hjelpe. 

Det med gavene er bekymringsverdig og brukerne skal selvfølgelig ikke betale lunchen hennes. Men at de neppe liker kebab og burger tror jeg du tar feil av. Eldre nå har spist mye forskjellig og mange av de setter enormt stor pris på mat med smak, gjerne kaloritett mat og ikke minst å spise sammen med noen som nyter samme måltid.

Anonymkode: 0fa0e...3dd

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Macro skrev (53 minutter siden):

Disse eldre som har behov for hjemmesykepleier har ofte et sosialt behov også. Høres ut som ei som gir av seg selv og bryr seg 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! 
ser jeg skulle skrevet innlegget mitt bedre. Uansett hvor flott dette er, så skal ikke pleiere ha private relasjoner med pasienter. Det er rett og slett uproft.ja, eldre liker også kebab, men man skal egentlig ikke dra hjem til de og spise lunsj med de uten å ha oppdrag der. Skal ikke går med tur med de UTENFORA arbeidstid. Ha veldig private samtaler med de osv. jeg støtter at man strekker seg langt for pasienten og at man tenker utenfor boksen, men dersom det går utover andre pasienter og ansatte. Det kan skape forvirring og misforståelse for pasientene. Det kan føre til følelse av maktløshet, det er rett og slett uproft. Dersom pasienten har behov for samtaler evt andre tjenester, må de kobles inn på en riktig måte slik at de får den hjelpen uavhengig av hvem som er på jobb. 

dette handler ikke om å ikke være empatisk, men om hva som er etisk riktig og ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (54 minutter siden):

Om kollegaen skal ta feks 3 ekstra oppdrag for å dekke inn det denne "omsorgsfulle" ikke rekker så sier det seg selv at en eller flere pasienter taper et eller annet sted. Det er godt å være pårørende når du ser en pleier tar seg god tid med "din", men det er også helt jævlig å være pårørende når du ser at din egen blir nedprioritert.

Du misforstår litt. Alle pasienter får hjelp uansett hjelpebehov. Olsen får også hjelp til støttestrømper, men det trenger man ikke sykepleier til i 45min i dagens helsevesen, inkl hos oss der sykepleieoppdrag hos sårbare pasienter blir utsatt grunnet sykepleiemangel, FORDI en favoriserer enkelte pasienter, bruker MER tid til ting som ikke haster fordi man er så glad i den pasienten. Forstår dere ikke dette, så jobber ikke dere i helsevesenet!

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle pasienter får hjelp uansett hjelpebehov.

Også om de føler seg ensomme og ønsker å ha noen å snakke med?

Anonymkode: bbb3c...b04

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun kan droppe lunsjen sin for å spise lunsj med de hjemme, kommer og forteller at de hadde bestilt mat som kebab, burger osv. dette er eldre mennesker som jeg tror ikke liker slik mat.

Bestemor som døde i 2011, digget slik mat.  Hun ba oss ofte inn på taco og greier. ❤️

Anonymkode: 7174a...f8a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Også om de føler seg ensomme og ønsker å ha noen å snakke med?

Anonymkode: bbb3c...b04

ja, men da kobler vi inn andre tjenester evt setter av tid som da kommer på oppdraget. Man bruker ikke sykepleiekompetanse på det. Ingen hjemmesykepleie avd som kan det. Plus, man kan ikke dekke behov sånn. Det må være systematisk og synlig slik at alle som trenger det får det uavhengig av hvem som er på jobb!   

ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mizzy skrev (37 minutter siden):

Disse eldre som har behov for hjemmesykepleier har ofte et sosialt behov også. Høres ut som ei som gir av seg selv og bryr seg 

Det er jeg fullstendig klar over. Så og si ALLE har det behovet, og derfor gjør jeg så godt jeg kan i likhet med mange andre.

Ufordragelig sagt av deg forresten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...