Gå til innhold

Dekking av sykepenger i arbeidsgiverperioden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en kronisk sykdom og arbeidsgiver har nevnt at vi kan vurdere å søke om dekking av sykepenger i arbeidsgiverperioden.

Er det noen som har erfaring og vet litt om hvilke konsekvenser det har for meg som ansatt?

Anonymkode: 7ac9a...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei!

Jeg har en kronisk sykdom og arbeidsgiver har nevnt at vi kan vurdere å søke om dekking av sykepenger i arbeidsgiverperioden.

Er det noen som har erfaring og vet litt om hvilke konsekvenser det har for meg som ansatt?

Hvorfor tror du det får konsekvenser? Har du kronisk sykdom og er mye borte hjelper du arbeidsgiver til å takle kostnadene med at du er borte fra jobb.

Anonymkode: 05839...30f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ingen konsekvenser for deg som arbeidstaker annet enn at du slipper å være en økonomisk belastning for arbeidsgiver.

Du søker NAV, og det er en helt kurant sak. Hvorfor tror du at det kan få konsekvenser for deg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ingen negative konsekvenser for deg. Et slikt vedtak gjør et arbeidsgiver kan søke Nav om sykepengerefusjon både for en evt arbeidsgiverperiode på 16 dg ifbm langtidssykemelding, og for enkeltstående egenmeldingsdager. Det betyr mye økonomisk for din arbeidsgiver og kan feks finansiere vikar i ditt fravær. Så kanskje slipper du å "ta igjen" arbeid etter å ha vært syk ei uke feks, fordi det har vært økonomi til å leie inn vikar. Og du slipper å kjenne belastningen av å vite at ditt hyppige (?) fravær gjør at det blir mye mer jobb på arbeidskolleger (dersom det ikke leies inn vikar før sykepengerefusjon slår inn).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg dekker NAV sykepenger også i arbeidsgiverperioden.

Det var lett og søke om, og er positivt for både meg og arbeidsgiver - jeg føler meg ikke som en økonomisk byrde for arbeidsgiver når jeg er sykmeldt, noe jeg gjerne er to-tre ganger i året. 

Anonymkode: a1d9b...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 11.56):

Hei!

Får ingen konsekvenser for deg, men for arbeidsgiver er dette en fordel. Kanskje det og blir en høyere elskelig for arbeidsgiver å ha deg ansatt? 
Ta temaet opp med Nav og fastlegen din. 

Anonymkode: 388a0...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du behøver ikke en gang "ta temaet opp ned nav" - du søker her, og der mener jeg å huske at det står hva slags dokumentasjon som kreves.

Det er bare fordeler med denne ordningen og det er egentlig litt dumt at ikke flere kjenner til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen konsekvens for deg.

Konsekvens er at det ikke blir så dyrt for arbeidsgiver når du er syk.

En relativt kjapp prosess for arbeidsgiver å søke vedtak om de kan dokumentere fraværet ditt (noe de selvfølgelig kan).

Anonymkode: 33980...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...