Gå til innhold

Noen med geit eller villsau som sitter på god kunnskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg ønsker å komme i kontakt med noen som har geiter eller villsau og vet det meste som trengs å vite :)

Jeg bor på en øy langt ut i havet så tenker kostnader kan bli for høye 🤔 er ansvaret ganske stort? Ville jeg måtte trenge veterinær ofte? 😥 Da det kan bli en utfordring tenker jeg 🥺

har startet med pleie av jordet men det er langt fra ferdig og store deler er de høytusser som delvis synker flere steder, er redd jordet går under snart 🥺 det var mye sau her før i tiden å det er så ønskelig å se dem her igjen 🥺😊 men så lurer jeg på om det vill være helt uansvarlig av meg å ha 2 geiter eller noen villsau gående frem i tid? Hva vill det evt koste i mnd/året med 2 geiter? Bør resten av jordet reddes før dem evt setter sine føtter på det? 😊

nå har jeg svært lite kunnskap å dette er en drøm jeg håper å kan realisere i fremtiden om jeg blir 100% sikker på att dette er forsvarlig av meg 😊🐐 håper noen dær ute kan legge ved bilder å gi meg kunnskapen jeg vill måtte trenge 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med å lese deg opp på Norsk Sau og Geit sine sider.

Finn deg så et kurs i hold av sau/geit. Kursene er ofte på bare noen timer, og noen ganger sponset av f.eks Nortura slik at de er gratis. 

Jeg gikk kurs på Mære Lanbruksskole en gang for lenge siden og betalte ikke så mye for det, men NSG har kurs over hele landet.

Anonymkode: 8b2d4...6ec

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er krav om tørr og trekkfri liggeplass, selv til "villsau".
De skal også ha tilgang på mat og vann hele året.
Du må se til dem, om ikke daglig, så iallfall noen ganger i uka.
Dyrlege ved behov.

Skal du ha dyr, så er du bundet, året rundt.

Endret av Huldra-78
Skrivefeil
  • Liker 2
Skrevet

Vi har kasjmirgeiter, til kulturlandskapspleie (utleie) med NoFence. 25 stk. har drevet i sju år.

Les deg opp på forskrift for småfe. Skal de gå ute? (Krav til ly og tørr forplass). Du må beregne for. (Vintersesong 1,5 kg tørt høy, pluss mineraler og evt kraftfôr) Du må ha tilgang til sykebås.

Våre går på utegang (Per definisjon), men har tilgang til stor, åpen fjøs, der de blir foret og legger seg om natta. Og ved dårlig vær (dvs regn. Snø er topp).

Dyr skal ha daglig tilsyn. Vet ikke om jeg forstod deg rett, men du kan ikke plassere dyra på en øy uten folk. 

Geiter er flokkdyr. Minimum fem dyr vil jeg si. De vil ikke trives med to. Dette gjelder alle geiteraser.

Veterinærutgifter er vanskelig å forutse. Dyra skal jevnlig behandles mot innvollsparasitter og utøy, men dette får du resept for og gjør selv. Du bør ha boltepistol og kunne bruke den på forsvarlig måte.

Dyr er et stort ansvar og krever kunnskap og arbeid . Det er veldig koselig og meningsfullt!

Anonymkode: fe73c...628

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for mye god og nyttig informasjon 🙂 dette må jeg skrive inn i huskeboken og ta med meg videre i livet 🙂 jeg bor på øya jeg tenker å ha dyr, vi har bare ikke veterinær på øya 😊 men jeg ser att her må nåkk drømmen realiseres om enda en god del år frem i tid 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Begynn med å lese deg opp på Norsk Sau og Geit sine sider.

Finn deg så et kurs i hold av sau/geit. Kursene er ofte på bare noen timer, og noen ganger sponset av f.eks Nortura slik at de er gratis. 

Jeg gikk kurs på Mære Lanbruksskole en gang for lenge siden og betalte ikke så mye for det, men NSG har kurs over hele landet.

Anonymkode: 8b2d4...6ec

Takk for svar, dette må jeg også sjekke opp, kunnskap har jeg for lite av 😊 har bare gitt flaske til sau som barn så har myyye å lære 😊

Skrevet
marimoo skrev (13 minutter siden):

Takk for mye god og nyttig informasjon 🙂 dette må jeg skrive inn i huskeboken og ta med meg videre i livet 🙂 jeg bor på øya jeg tenker å ha dyr, vi har bare ikke veterinær på øya 😊 men jeg ser att her må nåkk drømmen realiseres om enda en god del år frem i tid 😊 

Kommunen din har avtale med distriktsveterinær. Dette er lovpålagt. Du vil få veterinærhjelp. Mattilsynet har generelt mykje informasjon om krav til dyrehold.

Jeg har vokst opp på småbruk med hest, men har aldri hatt noe med småfe å gjøre. Alt kan læres. Geiter er effektive ryddere av kulturlandskap men to stk monner ikke.

Anonymkode: fe73c...628

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...