Gå til innhold

Var det rasistisk sagt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk meg fast jobb i August fylkeskommunen etter at jeg har tatt fagbrev. Har jobbet mange år i fylkeskommunen som vikar. Men søkte nå fast stilling. På skolen der jeg jobber er vi 5 renholdere. Jeg er eneste som er født og oppvokst i Norge. Men det er det beste arbeidsmiljøet jeg har hatt. 

Jeg har snakket litt med en nabo om denne jobben og traff henne i går da hun sier: så du jobber med bare utlendinger nå da? 

Jeg ble satt ut og sa bare ja og det går bra. Tenkte etterpå at jeg skulle ha saft noe mer. Jeg føler at dette er rasistisk. Eller, hva tenker du?

Anonymkode: c190d...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alvorlig talt! Det er da ikke rasistisk å spørre om det 🤦🏼‍♀️

Er det rasistisk å kommentere på språket ditt? 

Anonymkode: 2a0d6...e7c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er faktisk ikke rasistisk.

Om noen hadde sagt at "flesteparten av mine venner er utlendinger", hadde du reagert på samme måte og tenkt at det var rasistisk? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt å si og jeg forstår ikke intensjonen. Jeg anser det som på kanten og ville ha reagert selv siden det er saken helt uvedkommende. Om noen synes det er rasistisk, skjønner jeg det. Spesiell ting å kommentere.

Anonymkode: a5884...de2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers er det faktisk ikke særlig uvanlig med kommentarer jeg stusser på og som jeg tolker negativt. Som etnisk norsk leieboer har jeg hørt flere ganger fra huseiere at jeg er foretrukket fremfor det det flere av de har kalt "våre nye landsmenn". Jeg synes dette er uggent. Det er alltid en sammenligning der jeg kommer godt ut av det som leietaker uten at de vet noe om meg. Men jeg måles mot denne "gruppen" som de ikke stoler på. Rasistisk eller ikke, jeg driter i hva de kaller det. Det er ufint og diskriminerende og jeg ser helst at utleieren jeg har ikke begynner å snakke om utlendinger ut av det blå når jeg er på visning.

Anonymkode: a5884...de2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 9.43):

Jeg føler at dette er rasistisk. Eller, hva tenker du?

Du trenger ikke tolke alt i verste mening.

Anonymkode: 93e67...08d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rasistisk. Det kan muligens være nedlatende, men det er umulig å vite utifra det du beskriver. Om det var nedlatende fra vedkommende er det mer å kalla som frekt, dumt. Kan så mye dumt uten at det er rasisme. 

Det er vel en etablert sannhet at det er mange med fremmedkulturell bakgrunn som jobber med renhold. Det er fakta, så vil ikke si det er spesielt å påpeke det. 

Anonymkode: 61b96...151

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig man kan føle det som litt ufint da. Men det er ikke rasistisk. Men det er jo faktisk veldig i tråd med hvordan tilstandene er her i landet nå. Alt som dreier seg om noe med utlendinger er krenkende,eller noen skal føle seg krenket på andres vegne. Man er nok gjerne litt for mykhudet,dersom man tok denne rasistisk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setningen i seg selv er ikke rasistisk. Det kommer ann på hvordan, hvorfor, og hvor hun sa det.

Jeg hadde definitivt tenkt mitt om henne i etterkant, ja.

Anonymkode: 272b7...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på, jeg for eksempel bor et sted med både mange utlendinger og turister, så her ville det vært mer normalt. Men det kan jo tenkes naboen din er rasistisk, men om de er det så er de jo heldigvis ikke venner av deg -naboer må man bare tåle om de ikke gjør noe som er verdt å krangle over. 

Anonymkode: 7ca5f...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov å si utlending lenger heller? Jeg gir meg ende over. Tør knapt åpne munnen i fare for at folk skal bli krenket 

Anonymkode: 12e0a...548

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg fast jobb i August fylkeskommunen etter at jeg har tatt fagbrev. Har jobbet mange år i fylkeskommunen som vikar. Men søkte nå fast stilling. På skolen der jeg jobber er vi 5 renholdere. Jeg er eneste som er født og oppvokst i Norge. Men det er det beste arbeidsmiljøet jeg har hatt. 

Jeg har snakket litt med en nabo om denne jobben og traff henne i går da hun sier: så du jobber med bare utlendinger nå da? 

Jeg ble satt ut og sa bare ja og det går bra. Tenkte etterpå at jeg skulle ha saft noe mer. Jeg føler at dette er rasistisk. Eller, hva tenker du?

Hva betyr utlending for deg? Min tantes mann et utlending. Han et dansk.

Anonymkode: dd1ce...62b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du snakker om rasist og rasisme, må du jo vite hva det er?!!!!! 🤦‍♀️🤯🙇‍♀️

Så da ønsker jeg at du skriver ett nytt innlegg, hvor du starter innlegget med å forklare hva rasisme er, og så stiller spørsmålet på nytt, hvis du tør å vise hvor ignorant og naiv og enkel og tåpelig og wannabe woke du er 🤪🙄

Anonymkode: a3b23...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...