AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2024 #101 Del Skrevet 25. oktober 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Man ser sjelden de vanskelige sidene av adhd på sosiale medier. At mange har selvmordstanker, driver med selvskading og annet pga vanskelighetene det medfører snakkes veldig lite om. Jeg har adhd, og etter at jeg fikk diagnosen som voksen har jeg det mye bedre. Jeg skader ikke meg selv lenger, og jeg har fått medisiner som hjelper meg. Man kan ikke sette seg inn i hvordan det faktisk er å ha adhd uten å ha det, derfor skal man være veldig forsiktig med å uttale seg om det på denne måten, hi. Det kan være direkte skadelig, og nå kan du, kanskje uten å ha ment det, ha ødelagt helgen for mange av oss som sliter med det. Anonymkode: 6a86c...34f Dette! Jeg er veldig lei av misforståelsen om at ADHD i hovedsak dreier seg om hyperaktivitet og konsentrasjonsproblemer, for da virker det jo som om det bare er å tiltrettelagge så man kan "løpe det av seg" slik at man kan sitte roligere. ADHD er så VELDIG mye mer enn dette, og sammensatt med flere utfordringer. Ingen ser tankekjøret og kaoset som nesten konstant er i hodet mitt. Hvordan jeg har 20 sanger som spiller samtidig, og lydene igjen lager bilder/filmer. Samtidig skal jeg klare å holde samtaler uten å klikke. Samtidig skal jeg klare å sove, og fokusere på alt som må fokuseres på. Nei, det er ikke bare å skru av, det er jo nettopp det som er greia med ADHD. Vi føler ekstremt mye sterkere, så vi er kanskje også mer nærtagne og går i vranglås. Følelsene er kjempevanskelig å håndtere, og det å skulle regulere seg for å ikke dumme seg ut og erte på seg folk, er også vanskelig - og tar mye krefter. Kronisk lav på dopamin, som igjen gir sine utfordringer med mental helse. Dopaminet må man få fra et sted, og kombinert med dårlig impulskontroll og manglende konsekvenstenking, så får dette flere til å bli destruktive. Selvskading, spiseforstyrrelser, alkohol, sex, rus, gambling. Vi er i høyrisiko for dette, og jeg kjenner personlig ingen med ADHD som ikke sliter med en eller flere av disse. Nei, man trenger selvsagt ikke ha ADHD for å havne "uttafor". Jeg nevner det fordi dette kommer i tillegg til alt det andre. Om ADHD kan være en superkraft? Ja og nei. For meg har ADHD ført til uførhet og problematiske relasjoner. Det som er fint er hyperfokuseringen og evnen jeg kan ha til å virkelig sette meg inn i ting - når jeg er ekstremt interessert i et tema. Men generelt sett er det bare en belastning. Anonymkode: 74e5f...214 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå