Gå til innhold

Flere mistenker ADHD: - Helt normalt å surre.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror man må huske at ADHD kommer i mange former.  Enkelte med ADHD kan hyperfokusere og kan ved hjelp av den evnen klare å gjøre det ekstremt bra på området de hyperfokuserer på. Men ikke alle med ADHD kan hyperfokusere. 

Det å hyperfokusere kan også være enormt ødeleggende om man hyperfokuserer på lite konstruktive ting.  

Anonymkode: 4f240...11f

Absolutt. De med ADHD er ikke mer like enn de uten ADHD. Men fellesnevneren er utholdenheten, intensiteten og den fysiske uroen, som frem til etterkrigstiden kun var en stor fordel.

Anonymkode: ec574...e8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du ikke bare leve ditt liv, slik det passer deg?

Du skal jo ikke passe inn i noe.

Anonymkode: 53bde...de2

Vel jo.. Jeg må jo nesten ha en jobb, så jeg har noe å leve for. Unger har jeg og som må forsørges. Men jeg har skjønt at det er veldig vanskelig å forstå hvis man ikke opplever problemene selv.. 

Anonymkode: 9cddb...7ef

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er spesialpedagog, og i skolesystemet er det ingen diagnoser som utløser noen rettigheter. Hvis du leser deg opp på Opplæringsloven, så ser du at alle elever har rett på tilpasset opplæring. Hvis elevene ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen, så kan de få indviduell tilrettelagt opplæring (tidligere kalt spesialundervisning). Men det er ikke en diagnose som utløser disse rettighetene, det er en rett alle elever har.

Å ha en ADHD diagnose på papiret, vil i grunn ikke gi noen andre fordeler enn at man kan få medisiner, og ha rett på stønader fra NAV. Det er så mange som misforstår, og tror at det å få en diagnose utløser så mange rettigheter i skolen - men det stemmer ikke. Tilretteleggingen som blir gitt har alle rett på, uansett om man har en diagnose eller ei.

Anonymkode: e78ef...69b

Ikke meg du siterer. Det du skriver er delvis sant. Men tror man må huske på at det ikke er opplagt at skolen finner ut hva slags tilrettelegging barnet trenger.  Det er forskjell på å vite at ungen ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen og å vite hvordan man skal kunne hjelpe ungen.

ADHD og andre diagnoser kan være mye mer komplisert enn mange tror.  Det er deler av grunnen til at det trengs utredninger og behandling. Man må klare å finne ut hva barnet sliter med og hva slags hjelp barnet trenger. 

Så det er ikke slik at disse diagnosene kun vil gi fordeler når det kommer til medisiner og stønader fra NAV.

Det er forskjell på at Opplæringsloven gir rettigheter og at skolen klarer å gi disse rettighetene. Om det ikke var tilfelle så hadde ingen barn blitt mobbet. For Opplæringsloven gir også rett til at barna skal slippe å bli mobbet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg er helt enig i at de med ADHD ikke er syke. Men et stillesittende samfunn krever at aktive barn medisineres. Norge har ikke lenge plass for fysisk aktive og rampete gårdsgutter. De skal diagnostiseres og dopes ned 💊💊

Dette ser vi godt på regjeringens siste perspektivmelding, som viser at 17 % av unge voksne mellom 18-27 år hverken er i arbeid eller studerer. Det stadig mer overvektige og stillesittende samfunnet blir stadig mer ekskluderende.

Selvfølgelig så er ikke 5 år gamle gutter skapt for å sitte på rumpa i 6 timer daglig for å lære om engelske gloser, matematiske formler og norsk grammatikk. Men man luker ut alle disse fysisk aktive uromomentene, diagnostiserer dem med "psykiske lidelser" og doper dem ned.

Å nei. Folk med ADHD har tvangstanker og angst som gir kraftig utmattelse.Selv om ADHD ikke er en sykdom i seg selv, så er bivirkningen av ubehandlet ADHD noe som kan gi alvorlige varige mèn. Du kan prøve å ha på 30 radiokanaler i hjernen samtidig og ikke ha fjernkontrollen selv. Det er ekstremt utmattende. Nei, man kan ikke bare skru av, det er nettopp det som er med ADHD. Medisiner hjelper å skru av dette, i hvertfall dempe kraftig. Du kan jo prøve å skulle sitte på skolebenken eller jobbe samtidig. 

Jeg er så lei av at folk som ikke har ADHD selv må mene noe om ting dere ikke har forutsetning å mene noe om. Man har ikke ADHD fordi man er hyperaktiv. Mange med ADHD har faktisk ikke hyperaktivitet i det hele tatt. 

Anonymkode: 74e5f...214

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Absolutt. De med ADHD er ikke mer like enn de uten ADHD. Men fellesnevneren er utholdenheten, intensiteten og den fysiske uroen, som frem til etterkrigstiden kun var en stor fordel.

Det er sant. Jeg har lest boken ADHD - uante krefter - Fordelene ved å være skrudd sammen litt annerledes. Forfatteren her, svensk psykiater Anders Hansen mener at det var personlighetstrekkene til personer med ADHD som gjorde at forfedrene våre overlevde. Det som idag betegnes som en lidelse var den gang en stor fordel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (2 minutter siden):

Det er sant. Jeg har lest boken ADHD - uante krefter - Fordelene ved å være skrudd sammen litt annerledes. Forfatteren her, svensk psykiater Anders Hansen mener at det var personlighetstrekkene til personer med ADHD som gjorde at forfedrene våre overlevde. Det som idag betegnes som en lidelse var den gang en stor fordel. 

I gamle dager så var det andre tider. Man hadde ikke de samme store klassene eller jobbet i åpne kontorlandskap med høyt støynivå, og hadde generelt mindre triggere. Fordelene med ADHD er langt mindre enn ulempene, men i dag er nok ADHD mer krevende siden vi har mer stillesittende enn fysisk arbeid, og vi lever i en verden hvor sanseprosesseringen er langt verre - som gjør ADHD verre. 

Hadde gledelig valgt bort ADHD, for det èr en lidelse å ha det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å nei. Folk med ADHD har tvangstanker og angst som gir kraftig utmattelse.Selv om ADHD ikke er en sykdom i seg selv, så er bivirkningen av ubehandlet ADHD noe som kan gi alvorlige varige mèn. Du kan prøve å ha på 30 radiokanaler i hjernen samtidig og ikke ha fjernkontrollen selv. Det er ekstremt utmattende. Nei, man kan ikke bare skru av, det er nettopp det som er med ADHD. Medisiner hjelper å skru av dette, i hvertfall dempe kraftig. Du kan jo prøve å skulle sitte på skolebenken eller jobbe samtidig. 

Jeg er så lei av at folk som ikke har ADHD selv må mene noe om ting dere ikke har forutsetning å mene noe om. Man har ikke ADHD fordi man er hyperaktiv. Mange med ADHD har faktisk ikke hyperaktivitet i det hele tatt. 

Alle med Adhd har hyperaktivitet, med det er ikke nødvendigvis en hyperaktivitet det er lett å se. For min del gir det bare utslag i at jeg alltid har noe jeg tukler med, rister på bena, tygger på tunga eller lignende. Har aldri vært en som har løpt rundt i klasserommet for å si det sånn.

Anonymkode: a0f9a...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I gamle dager så var det andre tider. Man hadde ikke de samme store klassene eller jobbet i åpne kontorlandskap med høyt støynivå, og hadde generelt mindre triggere. Fordelene med ADHD er langt mindre enn ulempene, men i dag er nok ADHD mer krevende siden vi har mer stillesittende enn fysisk arbeid, og vi lever i en verden hvor sanseprosesseringen er langt verre - som gjør ADHD verre. 

Hadde gledelig valgt bort ADHD, for det èr en lidelse å ha det. 

Det skjønner jeg godt kan være en stor utfordring. Jeg har et barn med ADHD og ser selvsagt probleme, men boken klarer allikevel å fokusere på å snu diagnosen til en fordel. For meg hjelper det å lese bøker som fokuserer på det positive med diagnosen - for det negative gjennomsyrer dessverre ofte hverdagen til dem med diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra sol-linken:

"1 av 4 amerikanere mistenker at de kan ha udiagnostisert ADHD. Det viser en ny undersøkelse fra Ohio State University. Likevel har bare 13 prosent av disse tatt opp mistanken med legen sin." 

Jeg kan ikke skjønne at dette skal være noe stort problem? Nært halvparten av de som mistenker ADHD er ikke så sikker på diagnosen eller har så lite utfordringer, at de ikke vil bruke/belaste helsevesenet med det. (Står i artikkelen at utredning og oppfølging er svært  ressurskrevende.)

Hvor mange mistenker ikke at de har en eller annen sykdom/tilstand i løpet av livet, og "springer" til legen med det? Tror jeg allerede har gjort det et titalls ganger, og min mistenkte diagnose har vel vært sånn 50/50 rett. Regner da med alt fra mistenkt gravid, infeksjoner, bruddskade, psykisk sykdom, kreft etc. Jævlig glad for at ingen hadde sagt til meg de gangene, at jeg ikke skulle ha grublet meg fram til en inbildt diagnose og latt være å dra til legen!

Blir så himla feil hvis en skal snakke om/rakke ned på de som mistenker ADHD som et problem for helsevesenet (og samfunnet). 

Anonymkode: 8339e...e71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alle med Adhd har hyperaktivitet, med det er ikke nødvendigvis en hyperaktivitet det er lett å se. For min del gir det bare utslag i at jeg alltid har noe jeg tukler med, rister på bena, tygger på tunga eller lignende. Har aldri vært en som har løpt rundt i klasserommet for å si det sånn.

Jeg kan tygge meg på tunga etc, men dette er vel mer stimming og ikke hyperaktivitet. Altså jeg gjør det for å roe ned. Jeg rister ikke på ben eller fikler. Har ADHD uoppmerksom type. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fra sol-linken:

"1 av 4 amerikanere mistenker at de kan ha udiagnostisert ADHD. Det viser en ny undersøkelse fra Ohio State University. Likevel har bare 13 prosent av disse tatt opp mistanken med legen sin." 

Jeg kan ikke skjønne at dette skal være noe stort problem? Nært halvparten av de som mistenker ADHD er ikke så sikker på diagnosen eller har så lite utfordringer, at de ikke vil bruke/belaste helsevesenet med det. (Står i artikkelen at utredning og oppfølging er svært  ressurskrevende.)

Hvor mange mistenker ikke at de har en eller annen sykdom/tilstand i løpet av livet, og "springer" til legen med det? Tror jeg allerede har gjort det et titalls ganger, og min mistenkte diagnose har vel vært sånn 50/50 rett. Regner da med alt fra mistenkt gravid, infeksjoner, bruddskade, psykisk sykdom, kreft etc. Jævlig glad for at ingen hadde sagt til meg de gangene, at jeg ikke skulle ha grublet meg fram til en inbildt diagnose og latt være å dra til legen!

Blir så himla feil hvis en skal snakke om/rakke ned på de som mistenker ADHD som et problem for helsevesenet (og samfunnet). 

Anonymkode: 8339e...e71

Er enig med deg. Det er jo også meningen at fastlegen skal være lavterskel. At man skal kunne spørre fastlegen om hjelp også når man er usikker. 

Det finnes selvsagt enkelte som er hypokondere. Men jeg tror for folk flest så er problemet omvendt. Man har for høy terskel til å gå til fastlegen også ender det med at problemene blir større enn de trengte å være fordi man ikke fikk hjelp på et tidlig tidspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (11 minutter siden):

Det skjønner jeg godt kan være en stor utfordring. Jeg har et barn med ADHD og ser selvsagt probleme, men boken klarer allikevel å fokusere på å snu diagnosen til en fordel. For meg hjelper det å lese bøker som fokuserer på det positive med diagnosen - for det negative gjennomsyrer dessverre ofte hverdagen til dem med diagnosen.

Man snu diagnosen til en fordel, som man må med alle diagnoser. Men at det å ha ADHD er en utelukkende fordel, blir veldig feil. ADHD er utmattende og helt forferdelig, og det er håpløst å forklare noen som ikke har ADHD hvorfor det er sånnn. Du ser fra utsiden, men har ikke peiling hvordan det er. 

Ingen tilfeller med ADHD er like, og noen klarer seg bedre enn andre. Men samtlige jeg kjenner med ADHD har falt utenfor arbeidslivet og har vansker med relasjoner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

De er ikke et krav at man er hyperaktiv for å få ADHD-diagnosen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var ikke det jeg fikk forståelsen av. Mulig det er noe uenigheter der blant psykologene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ADHD har jo tatt helt av siste årene, tenker dette er alvorlig at så mange tror de har noe. Kan vi tenke på ADHD som en diagnose i heletatt? At det heller handler om feil måte å leve på i oppveksten, man ikke får tilfredstillt sine behov. Man blir presset inn i en levestil, hva skal et barn på skolen som 6-7-8åring...sitte stille i klasserom? Er dette riktig for alle.

Jeg tenker det er svært få som har ADHD, om noen i heletatt. Tenk å gi sine barn medikamenter for den slags, det er en katastrofe.

https://sol.no/nyheter/flere-mistenker-adhd-helt-normalt-a-surre/82082553

Anonymkode: 53bde...de2

Sønnen min hadde såkalte typiske adhd symptomer fra første timen han var født. Egentlig så tidlig som når han var i magen 😂 Men at jeg kan ha gjort feil i oppveksten, mye stress under graviditeten osv som igjen har gjort at han ble slik er selvsagt mulig. Jeg klandrer desverre meg selv mye for det, selv om jeg vet det ikke hjelper på noe. 

Men jeg er helt med på at det ikke er en sykdom, men mer at de ikke passer inn i denne a4 verden. Vi har satt visse rammer på hvordan ting skal fungere, så fort man havner utenfor har man en diagnose.

Så sønnen min kan ikke sitte stille og han "vandrer" mye både mentalt og kroppslig. På den andre siden er han langt fremme med koordinasjonen. Kan bruke kroppen på en helt annen måte, sterk, smidig og elsker utfordringer. 

Han er svært intelligent. Men så fort ting går for sakte, for mye repetisjoner etc detter han ut. 

Såklart passer han ikke inn i skolesystemet slik det er nå. Derimot hadde man fjernet denne a4 modellen og tilpasset læringen til både de som lærer sakte, anerledes, raskere, er urolige etc hadde vi fått en sunn generasjon fremover i stede for en generasjon fult av inviduell tilpassing, tilrettelegging og diagnoser. 

Vi må slutte å motarbeide alt, i stede tilpasse oss. 

Også må vi huske på at livsstilen våres er langt fra sunn. Selvsagt reagere kropp og hodet på det. Jeg tror ikke vi helt forstår enda hvor mye og i hvilket omfang det unaturlige livet vi lever påvirker oss og gjør oss syke. 

Anonymkode: eac98...81a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var ikke det jeg fikk forståelsen av. Mulig det er noe uenigheter der blant psykologene. 

Dette er helt riktig. Mange har uoppmerksom type, altså ADHD uten hyperaktivitet. At jeg biter meg i leppa osv har ingenting med hyperaktivitet å gjøre, men stimming. Fikling kan også være stimming. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nelliken skrev (44 minutter siden):

Nettopp. Når man trengte fysisk styrke, hurtighet og aktive folk så var adhd en stor fordel. Men i dagens stillesittende og stadig mer overvektige samfunn, som krever 13 års rumpesittende skolegang for i det hele tatt å få lov til å få jobbe som bussjåfør eller søppeltømmer, så anses alle disse urolige barna som "slemme" barn som skal medisineres, og deretter skal de sluses over på ung ufør.

Før i tiden ble disse folka tømmerhuggere, snekkere, elektrikere og rørleggere, men i dagens samfunn så er alle menn med mindre enn bachelorgrad tapere, da kvinner heller vil gjenbruke en 10 år eldre fraskilt lege med særkullsbarn, enn å gifte seg med en jevnaldrende og barnløs snekker.

Vi lever i et stadig mer ekskluderende samfunn, med stadig mer overstimulerte og overvektige mennesker. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (8 timer siden):

Og at folk flest er helt desperate etter å ha en diagnose...

Det å være helt vanlig med alt det inkluderer av feil, skavanker og særheter er rett og slett ikke godt nok lenger. 

VI SKAL HA EN DIAGNOSE!!! Og så må det jo nevnes at "systemet" velvillig og ukritisk deler ut diagnoser også. Snart kommer det en diagnose på det å være frisk, for det går egentlig ikke an.

Du forstår jo ikke så mye når du påstår at folk er desperate etter en diagnose. Gammel, feil og utdatert "kunnskap" 

Det er rart det der, at man angriper enkeltindivider og peker dem ut som synderene når problemet og løsningen er samfunnet. 

Når vi slutter med det, å heller ser det større bildet.... Da kan man starte med endringene.

Et menneske som er syk, er syk. Så må vi se på årsaken til hvorfor så mange mennesker som lever i nogenlunde like miljøet/har ganske lik livsstil, blir syke. 

Når man ser det større bildet er det ganske logisk. Jeg kan gi deg noen hint - kosthold, skjerm, vitamin mangler, skjermbruk, lite ute i naturen, lite sollys, some etc etc - også hele sammenhenget og hvordan kropp og psyken fungerer og henger sammen. 

Ikke vanskelig å forstå at vi blir syke. Og det er ikke pga folk desperat ønsker det eller ønsker en diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sønnen min hadde såkalte typiske adhd symptomer fra første timen han var født. Egentlig så tidlig som når han var i magen 😂 Men at jeg kan ha gjort feil i oppveksten, mye stress under graviditeten osv som igjen har gjort at han ble slik er selvsagt mulig. Jeg klandrer desverre meg selv mye for det, selv om jeg vet det ikke hjelper på noe. 

Men jeg er helt med på at det ikke er en sykdom, men mer at de ikke passer inn i denne a4 verden. Vi har satt visse rammer på hvordan ting skal fungere, så fort man havner utenfor har man en diagnose.

Så sønnen min kan ikke sitte stille og han "vandrer" mye både mentalt og kroppslig. På den andre siden er han langt fremme med koordinasjonen. Kan bruke kroppen på en helt annen måte, sterk, smidig og elsker utfordringer. 

Han er svært intelligent. Men så fort ting går for sakte, for mye repetisjoner etc detter han ut. 

Såklart passer han ikke inn i skolesystemet slik det er nå. Derimot hadde man fjernet denne a4 modellen og tilpasset læringen til både de som lærer sakte, anerledes, raskere, er urolige etc hadde vi fått en sunn generasjon fremover i stede for en generasjon fult av inviduell tilpassing, tilrettelegging og diagnoser. 

Vi må slutte å motarbeide alt, i stede tilpasse oss. 

Også må vi huske på at livsstilen våres er langt fra sunn. Selvsagt reagere kropp og hodet på det. Jeg tror ikke vi helt forstår enda hvor mye og i hvilket omfang det unaturlige livet vi lever påvirker oss og gjør oss syke. 

Nei ADHD er ikke en sykdom, det er en utviklingsforstyrrelse. Denne forstyrrelsen gir igjen vesentlig funksjonssvikt, og har ingenting med intelligens å gjøre. Men pga hyperaktivitet, tvangstanker/tankekjør som tar all fokus, m.m så klarer man ikke konsentrere seg, og kan gjøre at man virker "dum". 

Prøv å fortestille deg hvordan det er å ha på 30 radioakanaler samtidig i hjernen din. Noen andre har fjernkontrollen. Du har i tillegg tvangstanker som trigges av alt mulig. Du har angst, fullstendig mangel på impulskontroll og konsekvenstenking, og skjeller ut folk i hytt og pine fordi du mangler evne til å regulere følelser.

Du må gjerne tro at et annerledes samfunn gjør at alt dette går bort, men det sier jo hvor lite forståelse for hva ADHD faktisk er. Jeg lever veldig sunt. Jeg spiser aldri godteri, drikker ikke alkohol, spiser bare mat fra bunnen, og spiser veldig næringsrikt. For ADHD´ere har ekstra behov for visse næringsstoffer. Jeg har like herlig ADHD. ADHD er ikke noe man får fordi man spiser sukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Diagnosekriteriene i helsevesenet sier at hyperaktivitet ikke er et krav.   Tidligere så delte man opp ADHD i ADHD og ADD hvor det siste var uten hyperaktivitet. Men i dag så  får man diagnosen ADHD uavhengig av om man er hyperaktiv. 

Det er 30 år siden man begynte å gi diagnosen ADHD også til de som ikke er hyperaktive.

Kan godt være at det er enkelte psykologer som bruker begrepet ADD når de egentlig skulle brukt begrepet ADHD. Men det er som sagt 30 år siden man sluttet å gjøre skillet så det ville blitt  som om de som jobbet i Telenor fortsatt skulle insistert på at arbeidsgiveren dere heter Televerket og ikke Telenor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...