Gå til innhold

Flere mistenker ADHD: - Helt normalt å surre.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nettopp. Når man trengte fysisk styrke, hurtighet og aktive folk så var adhd en stor fordel. Men i dagens stillesittende og stadig mer overvektige samfunn, som krever 13 års rumpesittende skolegang for i det hele tatt å få lov til å få jobbe som bussjåfør eller søppeltømmer, så anses alle disse urolige barna som "slemme" barn som skal medisineres, og deretter skal de sluses over på ung ufør.

Før i tiden ble disse folka tømmerhuggere, snekkere, elektrikere og rørleggere, men i dagens samfunn så er alle menn med mindre enn bachelorgrad tapere, da kvinner heller vil gjenbruke en 10 år eldre fraskilt lege med særkullsbarn, enn å gifte seg med en jevnaldrende og barnløs snekker.

Vi lever i et stadig mer ekskluderende samfunn, med stadig mer overstimulerte og overvektige mennesker. 

Anonymkode: ec574...e8d

Barna som blir fanget opp og fulgt opp med behandling fra tidlig alder, er ofte de som ikke blir uføre. Du kan prøve ubehandlet ADHD i 40 år, langt større risiko for å bli ufør da. Jeg hadde ikke hatt mindre utfordringer hvis jeg ikke hadde gått skole. 

Det sier seg vel selv at man må ta utdanning for å lære seg et yrke. Håndtverkere er et praktisk yrke, men vi må jo huske at vi faktisk har veldig mange yrkesgrupper som krever teoretisk utdanning. Ikke alle har verken interesse eller lyst til å bli snekker. En med ADHD har langt større mulighet å klare bachelor studie enn å gå elektro-linja - så lenge studiet de går er interessant. 

Man blir ikke feit av å sitte på skolebenken. Vi legger på oss fordi vi spiser drittmat og beveger oss for lite. Rørleggere med sprekken sin og magen som henger på utsiden trenger å trene like mye som hvem som helst andre. 

Anonymkode: 74e5f...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Diagnosekriteriene i helsevesenet sier at hyperaktivitet ikke er et krav.   Tidligere så delte man opp ADHD i ADHD og ADD hvor det siste var uten hyperaktivitet. Men i dag så  får man diagnosen ADHD uavhengig av om man er hyperaktiv. 

Det er 30 år siden man begynte å gi diagnosen ADHD også til de som ikke er hyperaktive.

Kan godt være at det er enkelte psykologer som bruker begrepet ADD når de egentlig skulle brukt begrepet ADHD. Men det er som sagt 30 år siden man sluttet å gjøre skillet så det ville blitt  som om de som jobbet i Telenor fortsatt skulle insistert på at arbeidsgiveren dere heter Televerket og ikke Telenor. 

Anonymkode: 4f240...11f

Du har sikkert rett på hvordan de gir diagnosen i Norge. Jeg trodde de gikk bort fra ADD fordi de kom fram at symptomene hørte sammen og at hvis man ikke hadde noen form for hyperaktivitet så var det kanskje andre diagnoser som passet bedre.

Gir lite mening å ha adHd diagnose uten noen form for hyperaktivitet spør du meg. 

Anonymkode: a0f9a...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er spesialpedagog, og i skolesystemet er det ingen diagnoser som utløser noen rettigheter. Hvis du leser deg opp på Opplæringsloven, så ser du at alle elever har rett på tilpasset opplæring. Hvis elevene ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen, så kan de få indviduell tilrettelagt opplæring (tidligere kalt spesialundervisning). Men det er ikke en diagnose som utløser disse rettighetene, det er en rett alle elever har.

Å ha en ADHD diagnose på papiret, vil i grunn ikke gi noen andre fordeler enn at man kan få medisiner, og ha rett på stønader fra NAV. Det er så mange som misforstår, og tror at det å få en diagnose utløser så mange rettigheter i skolen - men det stemmer ikke. Tilretteleggingen som blir gitt har alle rett på, uansett om man har en diagnose eller ei.

Anonymkode: e78ef...69b

Kjempet i mange år, lærerne og skolene sa at de ikke kunne hjeloe ,uten en diagnose. Og bupnselv sa at desverre var det vanlig at skoler gjorde dette. Noe som går ut over barna. Endelig fikk vo det på plass og den hjelpen barnet trengte. Fra å ville ta livet sitt til og få det bra igjen! Hjelper ikke å få tilrettelegging om skolene nekter uten diagnoser!

Anonymkode: 3cd0c...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har sikkert rett på hvordan de gir diagnosen i Norge. Jeg trodde de gikk bort fra ADD fordi de kom fram at symptomene hørte sammen og at hvis man ikke hadde noen form for hyperaktivitet så var det kanskje andre diagnoser som passet bedre.

Gir lite mening å ha adHd diagnose uten noen form for hyperaktivitet spør du meg. 

Nei, det stemmer ikke. Det er mulig det ikke gir mening for deg, men det forteller bare at det er mangelfull kunnskap. ADHD har faktisk en del til felles med autisme, visste du det? Her har du også litt tilleggssymptomer som er vanlig med ADHD. Altså det dreier seg om langt mer enn bare hyperaktivitet og mangelfull impulskontroll. 

ADHD+vs.+Autism-3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

De er ikke et krav at man er hyperaktiv for å få ADHD-diagnosen. 

Dette stemmer. Man kan også ha ADHD uoppmerksom type, det som tidligere ble kalt ADD. Altså oppmerksomhetsproblemer, men ingen hyperaktivitet. ADD= attention deficit disorder. H står for Hyperactivity.

Dette er dessverre ikke noe som hører hjemme i et stadig mer stillesittende og overvektig samfunn.

Anonymkode: ec574...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ADHD har jo tatt helt av siste årene, tenker dette er alvorlig at så mange tror de har noe. Kan vi tenke på ADHD som en diagnose i heletatt? At det heller handler om feil måte å leve på i oppveksten, man ikke får tilfredstillt sine behov. Man blir presset inn i en levestil, hva skal et barn på skolen som 6-7-8åring...sitte stille i klasserom? Er dette riktig for alle.

Jeg tenker det er svært få som har ADHD, om noen i heletatt. Tenk å gi sine barn medikamenter for den slags, det er en katastrofe.

https://sol.no/nyheter/flere-mistenker-adhd-helt-normalt-a-surre/82082553

Anonymkode: 53bde...de2

Det er et sykdomstegn på samfunnet at fler og fler ikke passer innafor de trange rammene. Men så har man ikke så mye annet valg enn å tilpasse seg best mulig, om man så må ty til medisiner for å få det til. Men det er synd fordi folk med adhd egentlig bare er «varslere» på at samfunnet går feil retning. 

Anonymkode: 48db6...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei ADHD er ikke en sykdom, det er en utviklingsforstyrrelse. Denne forstyrrelsen gir igjen vesentlig funksjonssvikt, og har ingenting med intelligens å gjøre. Men pga hyperaktivitet, tvangstanker/tankekjør som tar all fokus, m.m så klarer man ikke konsentrere seg, og kan gjøre at man virker "dum". 

Prøv å fortestille deg hvordan det er å ha på 30 radioakanaler samtidig i hjernen din. Noen andre har fjernkontrollen. Du har i tillegg tvangstanker som trigges av alt mulig. Du har angst, fullstendig mangel på impulskontroll og konsekvenstenking, og skjeller ut folk i hytt og pine fordi du mangler evne til å regulere følelser.

Du må gjerne tro at et annerledes samfunn gjør at alt dette går bort, men det sier jo hvor lite forståelse for hva ADHD faktisk er. Jeg lever veldig sunt. Jeg spiser aldri godteri, drikker ikke alkohol, spiser bare mat fra bunnen, og spiser veldig næringsrikt. For ADHD´ere har ekstra behov for visse næringsstoffer. Jeg har like herlig ADHD. ADHD er ikke noe man får fordi man spiser sukker. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er et sykdomstegn på samfunnet at fler og fler ikke passer innafor de trange rammene. Men så har man ikke så mye annet valg enn å tilpasse seg best mulig, om man så må ty til medisiner for å få det til. Men det er synd fordi folk med adhd egentlig bare er «varslere» på at samfunnet går feil retning. 

Gjentar det jeg skrev på forrige side. Jeg har ikke tvangstanker og en hjerne i høygir pga noe som helst i samfunnet. Jeg hadde hatt like mye ADHD om jeg bodde i skogen og levde av naturen, men jeg hadde hatt mindre triggere hvis jeg slapp å leve med mye folk rundt meg, åpenbart. Men jeg har ikke ADHD fordi jeg lever i et samfunn som "ikke passer". 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Meg du siterer. Jeg kan skjønne at det virker rart at man kan ha ADHD uten hyperaktivitet når H-en i ADHD nettopp står for hyperaktivitet.  Men tror man må huske på at "ADHD" kun er et navn på diagnosen og ikke diagnosekriteriene.  Så det er navnet som er dumt og ikke diagnosekriteriene.

Jeg tror man gikk bort fra ADD fordi ADD og ADHD har de samme underliggende årsakene inni hjernen. I tillegg til at de ytre symptomene også  i stor grad er like. Så derfor slo man sammen de to diagnosene.  Så valgte man navnet ADHD for den sammenslåtte diagnosen.   

Det at ADHD inkluderer også de som ikke er hyperaktive er ikke noe som kun gjelder i Norge. Det er også slik i den amerikanske diagnosemanualen som brukes i store deler av verden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen barn må ha medisiner for å klare skolehverdagen og delta på fritidsaktiviteter. De har så store konsentrasjonsproblemer at det er ikke mulig å delta på ulike arenaer uten medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (12 timer siden):

Og at folk flest er helt desperate etter å ha en diagnose...

Det å være helt vanlig med alt det inkluderer av feil, skavanker og særheter er rett og slett ikke godt nok lenger. 

VI SKAL HA EN DIAGNOSE!!! Og så må det jo nevnes at "systemet" velvillig og ukritisk deler ut diagnoser også. Snart kommer det en diagnose på det å være frisk, for det går egentlig ikke an.

Når man ikke klarer stå i jobb, ikke klarer grunnleggende orden og hygiene hjemme og/eller ikke klarer å holde på venner, så er det kanskje ikke så rart man ønsker hjelp, veiledning og evnt medisiner?

Anonymkode: d206a...a8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når man ikke klarer stå i jobb, ikke klarer grunnleggende orden og hygiene hjemme og/eller ikke klarer å holde på venner, så er det kanskje ikke så rart man ønsker hjelp, veiledning og evnt medisiner?

Anonymkode: d206a...a8c

Stemmer. Tror deler av problemet er at de som ikke har ADHD eller ikke  har barn med familie ikke skjønner hvor alvorlig ADHD kan være.  Om de vet om noen med ADHD så er det typisk fordi de ser dem ta medisiner, men da har de jo kun sett folk med ADHD som tar medisiner. De har ikke sett de som ikke tar medisiner. I tillegg så ser de kun det folk med ADHD er villig til å vise. Det er ingen som regelmessig mister jobben pga dårlige prestasjoner som går rundt og snakker om dette høyt. Det er ting man prøver å skjule.  På samme måte som de som ikke klarer å holde boligen ryddig normalt velger å ikke ha besøk.  Det er heller ingen som går rundt og sakker høyt om alle tingene de gjør som gjør dem til dårlige foreldre. Å ikke gjøre en god nok jobb som forelder er som regel ens største skam. 

Mange med ADHD sliter også med tilleggsproblematikk som depresjon, rusmisbruk,  angst, autisme, osv. 

De som har ADHD trenger ikke engang å ha fått diagnosen. De kan leve i troen at det ikke er noe de kan gjøre med problemene sine og kan føle enorm skam over at de ikke klarer å "ta seg sammen". Det er også grunnen til at jeg er glad for at det nå er stort fokus på ADHD. Så kan folk som leser avisa og kjenner seg igjen i diagnosen gå til fastlegen og be om utredning. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 8.54):

Husk at mange diagnoser lages sammen med medisinindustrien.

Anonymkode: 53bde...de2

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva er det du ikke får til i dagens samfunn?

Anonymkode: 1ed8c...e76

Å arbeide konsentrert og oppmerksomt over tid. Jeg har overhodet ingen evne til strukturering av noe som helst, selv ikke det jeg liker å gjøre. Selv det man brenner for krever struktur på et tidspunkt. Å mangle dette betyr i stor grad at man kan slite med utdanning, det å holde på en jobb, og ellers utføre helt enkle oppgaver som andre mennesker nesten ikke engang legger merke til at de gjør.

Jeg irriterer mine nærmeste med å glemme avtaler og bursdager, ikke svare på meldinger og ikke ta telefon, hvis de da i det hele tatt kommer igjennom. Det er jo slett ikke sikkert jeg har ladet mobilen. Kanskje har jeg til og med forlagt den eller mistet den. Kanskje har jeg ikke giddet å kjøpe ny.

Eks:

Jeg kan være så fjern og oppe i mitt eget hode at jeg ved anledninger har satt meg ned på toalettet og pisset med trusa på. Kroppen er tilstede, men hjernen er et annet sted og mesker seg med visuelle forestillinger som virker stimulerende. Så, skal man tilbake til den kjedelige virkeligheten. Og dette er kronisk.

Dette kan illustrere den mentale hyperaktiviteten eller indre uroen flere med adhd snakker om. Dette går på bekostning av tilstedeværelse: Evnen til å være tilstede og være i verden. Å være i verden legger grunnlaget for å virke i den.

Endret av Lava Anne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kan ha ADHD. Alltid slitt med konsentrasjon, utsetter mye, glemmer, blir distrahert+++. 

Uansett om adhd er riktig eller ikke, så ville det hjulpet meg med diagnose mtp feks jobb eller utdanning. Man kan ikke si til en sjef i dag at man sliter med arbeidsoppgavene pga nedsatt konsentrasjon og andre problemer. Da blir man sett på som et problem. Med diagnose må arbeidsgiver tilrettelegge. Samme gjelder feks eksamen ved utdanning. Arbeidslivet er stort sett laget for "vanlige" uten problemer eller som er litt utenfor boksen. 

Anonymkode: 46baa...242

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk diagnosen når jeg var 34, er kvinne.

tenk hvordan livet kunne vært hvis jeg fikk diagnoser tidligere, kunne kanskje vært uten unødig mye utfordringer, kanskje hadde jeg fått meg utdannelse.

jeg er ikke bare litt surrete, jeg er så surrete at folk har bedt meg få legehjelp å oppriktig trodd jeg har vært nær dement.  Dette er bare en av mange ting som gjør livet utfordret.

ellers klarer jeg meg bra, har mann barn og jobb, selv om er ett hardt slit - om jeg er god i den. 

skulle ønske jeg bare var litt surrete, virkelig.

går heller ikke på medisiner

Anonymkode: d9a58...eca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Meg du siterer. Jeg kan skjønne at det virker rart at man kan ha ADHD uten hyperaktivitet når H-en i ADHD nettopp står for hyperaktivitet.  Men tror man må huske på at "ADHD" kun er et navn på diagnosen og ikke diagnosekriteriene.  Så det er navnet som er dumt og ikke diagnosekriteriene.

Jeg tror man gikk bort fra ADD fordi ADD og ADHD har de samme underliggende årsakene inni hjernen. I tillegg til at de ytre symptomene også  i stor grad er like. Så derfor slo man sammen de to diagnosene.  Så valgte man navnet ADHD for den sammenslåtte diagnosen.   

Det at ADHD inkluderer også de som ikke er hyperaktive er ikke noe som kun gjelder i Norge. Det er også slik i den amerikanske diagnosemanualen som brukes i store deler av verden.  

Helt korrekt!

Anonymkode: d9a58...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke si ADHD i seg selv er en sykdom, men heller en tilpasning fra naturens side. Problemet oppstår når samfunnet endrer seg på en måte som gjør denne tilpasningen uheldig. Det er først da det blir et problem.

I et samfunn preget av at man skal være tidsnok til ting, samt sitte stille på skolen og lære ting man ikke finner interessant, er det nødvendig at vi har ADHD som en diagnose. Hadde man lagt opp samfunnet annerledes hadde man sluppet det.

Jeg tror fremdeles at antallet mennesker med udiagnostisert adhd er svært høy. Jeg har to kompiser jeg er sikker på at har ADHD, men ingen av de fikk diagnosen før eller under studiene så nå trenger de den ikke lenger

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (16 minutter siden):

Jeg vil ikke si ADHD i seg selv er en sykdom, men heller en tilpasning fra naturens side. Problemet oppstår når samfunnet endrer seg på en måte som gjør denne tilpasningen uheldig. Det er først da det blir et problem.

I et samfunn preget av at man skal være tidsnok til ting, samt sitte stille på skolen og lære ting man ikke finner interessant, er det nødvendig at vi har ADHD som en diagnose. Hadde man lagt opp samfunnet annerledes hadde man sluppet det.

Jeg tror fremdeles at antallet mennesker med udiagnostisert adhd er svært høy. Jeg har to kompiser jeg er sikker på at har ADHD, men ingen av de fikk diagnosen før eller under studiene så nå trenger de den ikke lenger

ADHD er en utviklingsforstyrrelse, som igjen gir problemer med både angst, depresjon, fatigue, m.m. ADHD er langt mer sammensett enn evne til å regulere tid og hyperaktiviet. Det er OCD/tvangstanker, et tankekjør uten like du aldri vil forstå. Det er mangelfull evne å regulere følelser, slik at mange har ukontrollert sinne. Mangelfull eksektuiv funksjon, du kan se på vedlegget jeg la ved i tidligere kommentar som forklarer mer. 

Fint at kompisene dine ikke trenger noen diagnose, da har de heller ikke noen funksjonssvikt av betydning. Så enten har de ikke ADHD, eller så har ikke funksjonssvikten kommet enda. 

Har sagt det flere ganger før, men kan jo gjenta siden folk ikke forstår: Man har ADHD uansett hvordan samfunnet er lagt opp. OCD og det evinnelige tankekjøret som igjen fører til angst og søvnløshet, forsvinner ikke fordi vi kan jobbe med noe som er interessant. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stemmer. Tror deler av problemet er at de som ikke har ADHD eller ikke  har barn med familie ADHD ikke skjønner hvor alvorlig ADHD kan være.  Om de vet om noen med ADHD så er det typisk fordi de ser dem ta medisiner, men da har de jo kun sett folk med ADHD som tar medisiner. De har ikke sett de som ikke tar medisiner. I tillegg så ser de kun det folk med ADHD er villig til å vise. Det er ingen som regelmessig mister jobben pga dårlige prestasjoner som går rundt og snakker om dette høyt. Det er ting man prøver å skjule.  På samme måte som de som ikke klarer å holde boligen ryddig normalt velger å ikke ha besøk.  Det er heller ingen som går rundt og sakker høyt om alle tingene de gjør som gjør dem til dårlige foreldre. Å ikke gjøre en god nok jobb som forelder er som regel ens største skam. 

Mange med ADHD sliter også med tilleggsproblematikk som depresjon, rusmisbruk,  angst, autisme, osv. 

De som har ADHD trenger ikke engang å ha fått diagnosen. De kan leve i troen at det ikke er noe de kan gjøre med problemene sine og kan føle enorm skam over at de ikke klarer å "ta seg sammen". Det er også grunnen til at jeg er glad for at det nå er stort fokus på ADHD. Så kan folk som leser avisa og kjenner seg igjen i diagnosen gå til fastlegen og be om utredning. 

Edit: Rettet et ord som ble feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...